1

Onderwerp: mijn eerste 1/8 triathlon

In maart en april deed ik mijn eerste zwemlopen en ik vond het fantastische sport. Nog een stapje verder is het fietsen erbij pakken en dat ga ik dus doen. Ben in training maar vind het lastig om alle drie de sporten in te plannen. Ik wil in augustus mijn eerste 1/8 triathlon gaan doen en ik hoop dat jullie me hier verder kunnen helpen.
Waar moet ik allemaal op letten? Met name bij de wissel. Ik las ergens op dit forum over een blauwe bak die je bij de wissel zet?
Alvast bedankt voor alle info.

2

Re: mijn eerste 1/8 triathlon

Ja duhuh, waar moet je alemaal op letten.
Je zult iets specifieker moeten zijn met je vragen, anders krijg je een verhaal van 4 pagina's

Ga eerst eens op you tube kijken en tik daar "transition triathlon" en ook "wissel triathlon" in, dan heb je materiaal waar je een weekend mee kan vullen  big_smile

verder gewoon trainen en je gezonde verstand gebruiken. Wat doe je na het zwemmen?
Wetsuit uittrekken en dan moet je je fietsspullen aan. Dus moeten je fietsschoenen makkelijk aan te trekken zijn en je moet ze snel kunnen pakken. Helm en zonnebril op je stuur

Na het fietsen trek je 500 meter voor de wisselzone je voeten vast uit je schoenen (er van uit gaande dat je wel iets van look pedalen hebt) Voeten op je schoenen zetten en bij de streep afstappen en je schoenen laten zitten

Bij jouw wisselplek staan je loopschoenen netjes open, al dan niet met snelverters en met of zonder sokken.. Helm af, sokken en schoenen aan en rennen.

Nou, niet heel lastig toch?

Succes

3

Re: mijn eerste 1/8 triathlon

Wat misschien ook een goede tip is voor de wedstrijddag: pak je tas de avond van tevoren in, dan weet je zeker dat je niets vergeet. Verken het parcours online of in het programmaboekje en weet hoeveel rondes je eventueel moet zwemmen, fietsen, hardlopen. Als je je spullen hebt geïnstalleerd in het parc ferme is het handig even goed te controleren waar je uit het water komt en waar je fiets staat. Ikzelf hang altijd een knal roze handdoek of shirt aan de balk als herkenningspunt, maar daar is niet altijd ruimte voor. Ook handig van tevoren te checken waar je het parc ferme weer uit loopt met je fiets en voor het hardlopen. Ik zou de tip van Petitmas wel trainen als je die wilt gebruiken. Schoenen uitdoen op de fiets vraagt veel oefening. Ik ren nog altijd met schoenen van mijn fiets af.

Wat die bak betreft, er is niet altijd heel veel ruimte tussen de fietsen en rekken, dus als je daarvoor kiest, zou ik niet een al te grote bak meenemen. Ikzelf leg altijd een handdoek neer waar ik mijn spullen dan weer opgooi (en direct mijn voeten op afveeg als ik uit het water kom).

Heel veel succes met trainen! Ik zou voor een eerste triathlon vooral willen adviseren: ervaren! Iedere wedstrijd leer je weer!

4

Re: mijn eerste 1/8 triathlon

@Livari

Mega tip die van de rose handdoek. Ik ga op zeker "iets" meenemen de volgende keer als herkenningspunt. Ik weet mijn fiets altijd wel snel te vinden, maar zoiets had ik nog niet aan gedacht. Leuk.

Het oefenen...........dat heb ik inderdaad ook gedaan en is inderdaad nodig.

overigens de you tube filmpjes zijn echt leuk en nuttig om te bekijken. Ooit het filmpje gezien mbt het "aantrekken" van je wetsuit? Had nog nooit de truc gezien met de plastic zakjes om je handen en voeten. Je vliegt je pak in en nooit een nagel in je (vaak dure) pak.

Tips zijn altijd welkom. Ik zal er een nieuw topic van maken.

A+

5

Re: mijn eerste 1/8 triathlon

petitmas schreef:

Tips zijn altijd welkom. Ik zal er een nieuw topic van maken.

Weet je wat ook altijd helpt: spieken bij andere triatleten in de wisselzone als zij hun spullen klaar zetten. Daar heb ik bijvoorbeeld die tip van dat shirt aan de balk vandaan. Als je ruim voldoende aanwezig bent, heb je genoeg tijd om te kijken hoe anderen zich voorbereiden. Ik leer iedere wedstrijd wel weer iets nieuws. Maargoed, gewoon vragen is natuurlijk net zo handig smile.

6

Re: mijn eerste 1/8 triathlon

Mensen bedankt voor jullie reacties.
Als ik het goed begrijp, dan is zo'n bak niet verplicht. Ik zag op een filmpje op youtube dat iedereen zo'n bak had in de wisselzone. Vandaar dat ik dacht dat dat verplicht was.
Je fiets herkenbaar opstellen is ook een goede. Ik ben overigens zo'n beginner dat ik geen fietsschoenen heb dus ik ga met de loopschoenen fietsen. Niet erg toch. Ik heb er wel heel veel zin in en ik lees met belangstelling het nieuwe door petitmas geopende nieuwe topic tips en trics. Helemaal leuk.