1

Onderwerp: Zwemmen zonder wetsuit?

Hallo,

Over een kleine drie weken lig ik in 't water danwel op de fiets voor m'n eerste triathlon: de sprintafstand in Stein.

In 't zwembad doe ik eenvoudig 2 km (niet bijster snel, 750m in ~16 min), maar ik ben nog wat bang voor het open water waar ik nul ervaring heb. Is het nodig een wetsuit te gebruiken, of kan ik 't doen met een triathlon pak zonder mouwen voor die 750? Als er een wetsuit nodig is, zou een suggestie voor een plek om deze te huren erg welkom zijn.

Daarnaast ben ik benieuwd naar de overgang zwemmen --> fietsen, is het moeilijk om op gang te komen, zijn er nog manieren om sneller op te drogen?

Hopelijk kunnen jullie me helpen.
Geert

2

Re: Zwemmen zonder wetsuit?

In wat voor water wordt er gezwommen? In plassen zwem ik nu al zonder wetsuit. Met een beetje mazzel is over drie weken het water nog een beetje warmer.

3

Re: Zwemmen zonder wetsuit?

Fastcruiser schreef:

In wat voor water wordt er gezwommen? In plassen zwem ik nu al zonder wetsuit. Met een beetje mazzel is over drie weken het water nog een beetje warmer.

Bedankt, dat is al een hart onder de riem smile. Er wordt gezwommen in een haven aan een kanaal, zal dus niet al te diep zijn.

4

Re: Zwemmen zonder wetsuit?

Geen idee wat meer invloed heeft: diepte of stroming. De plas waar ik zwem is een oude zandafgraving, met het diepste punt op -11 meter geloof ik. Maar geen stroming dus dat scheelt weer.

Misschien dat andere lui meer kunnen melden over de invloed van stroming op de temperatuur.

5

Re: Zwemmen zonder wetsuit?

Hoi Geert, het hangt er een beetje vanaf hoe warm het gaat worden de komende weken, maar ik heb zo'n vermoeden dat we (ja, ik ben er ook bij!) wel zonder wetsuit kunnen zwemmen in Stein. Vorig jaar had ik ook nog geen wetsuit en ging ik regelmatig in trisuit het open water in met wedstrijden. Dat is de eerste 2 minuten koud, maar als je eenmaal gaat zwemmen, ben je zo druk met andere dingen dat je de kou zo vergeten bent!

Om sneller op te drogen zou je een klein(e) (sport)handdoek kunnen gebruiken, maar bedenk dat iedere extra handeling die je doet, tijd kost. Mijn ervaring is ook weer dat je lijf zo vol adrenaline zit de eerste keer dat je eventuele kou zo vergeet. En trisuits drogen ook wel aardig snel aan de bast smile. Van fietsen naar zwemmen vind ik zelf nooit zo lastig. De overgang van fietsen naar lopen merk ik altijd meer, omdat je benen ineens een andere beweging moeten maken.

6

Re: Zwemmen zonder wetsuit?

Heb gisteren zonder wetsuit gezwommen bij watertemp van 17.4 graden. Ondanks het feit dat 90% van de deelnemers een wetsuit droeg heb ik zelf weinig last ondervonden van stramme spieren oid. Voor de mindere goden lijkt me een wetsuit bij deze temperatuur overbodig.

Bedankt voor de tips, voelde me redelijk op m'n gemak bij het ingaan van het water

Overigens: eindtijd 1:32:36, zwemmen 17:53, fietsen 47:53, lopen 20:57 excl wisseltijden