1 Laatst bewerkt door VanMeekeren (27-02-15 14:05:07)

Onderwerp: Voorstellen

Goedemiddag,

Toch maar besloten om mij te registreren. Ik ben nog een complete beginner met enkel de intentie om ooit een triathlon achtig iets te gaan doen, maargoed, dit is alvast de eerste stap.

Ik ben 24 jaar. Een grote Fries van een 1,96m en net over de 100 kilo. Voorheen was ik ik redelijk sportief. Ik zat in de gemeentelijke estafetteploeg en heb hoofdklasse gevoetbald. Hierna kreeg ik werk in een supermarkt op zaterdagen en zijn eigenlijk al mijn sportieve activiteiten verloren gegaan. Sinds een jaar of drie voetbal ik wel weer, maar dit is meer op recreatieniveau.

Nu begin ik toch te merken dat ik wel actiever moet worden, want ik groei wat de verkeerde kant op. Sinds een maand loop ik enkele keren per week een 5km (wel na half om half het Evy-programma te hebben doorlopen). Dit bevalt mij prima en ik heb eigenlijk wel zin in een grotere uitdaging.

Stiekem ben ik al jaren verliefd op het wielrennen, en leek mij een (achtste, kwart)-triathlon wel een pittige uitdaging waar mijn conditie goed voor moest zijn. Ik heb niet de ambitie om op eredivisie-niveau mee te kunnen doen, maar gewoon mijn lichaam weer fit krijgen, met een zekere uitdaging. Ik ben nu een beetje om mij heen aan het kijken naar een fiets (tijdrit vs. race) en ik zal natuurlijk ook eens het water in moeten. Gelukkig hebben wij hier in de buurt een mooi meertje waar ik wel een 500m kan zwemmen. Had ergens gelezen dat natuurwater beter is om te trainen.

Dit in het kort over mij. Ik had nog wel enkele vragen die ik eigenlijk het liefst eerst hier vraag ipv de respectievelijke topics.
- Is er goede literatuur om te lezen voor trainingen voor (gedeeltes van) triathons?
- Eeuwig dubio tussen tijdritfiets en racefiets?
- Brilletje en Speedo bij zwemmen?
- Wat kan ik het beste eten net na een loop van 5km? (Ik eet nu een blikje tonijn)


gr,
Harmen

2

Re: Voorstellen

Welkom! Tonijn eet ik ook, maar dan altijd als snack en altijd en overal. Heerlijk!
Verder helaas geen advies neutral

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

3

Re: Voorstellen

VanMeekeren schreef:

Goedemiddag,

Dit in het kort over mij. Ik had nog wel enkele vragen die ik eigenlijk het liefst eerst hier vraag ipv de respectievelijke topics.
- Is er goede literatuur om te lezen voor trainingen voor (gedeeltes van) triathons?
- Eeuwig dubio tussen tijdritfiets en racefiets?
- Brilletje en Speedo bij zwemmen?
- Wat kan ik het beste eten net na een loop van 5km? (Ik eet nu een blikje tonijn)

Welkom Harmen!

Om even een kort antwoord op je vragen te geven:
- Er is veel beschikbaar op internet, kwestie van de juiste zoekopdrachten intoetsen, misschien kan dit je wat op weg helpen.
http://www.220triathlon.com/train/joe-b … ramme-pt-1

- Als je wilt starten met een triathlon zou ik eerst een racefiets kiezen. Deze is toch wat universeler inzetbaar en kan zonodig voorzien worden van een ligstuur en/of snelle wielen. Als je ook fietstochten wilt doen is een racefiets toch wel wat comfortabeler. Als je besloten hebt om verder te gaan met de triathlonsport is een TT-fiets zeker te overwegen.

- Voor training in een binnenbad prima, voor een wedstrijd kun je een tri-suit overwegen (alles-inéén-kleding), voor buitenwater is meestal  (zeker nu...brrr) een wetsuit aan te bevelen (zwemt ook sneller!)

- waarom zou je na 5 km direct weer wat eten? De inspanning is dermate kort dat je niet direct je energievoorraden hoeft aan te vullen. Kans is bovendien groot dat je dan meer Kcal. naar binnen werkt dan je verbrand hebt, dus gewichtstoename...ik neem meestal niets extra's.

A.s zaterdag is er een triathlon in Stiens. Kom  kijken, kun je een beetje sfeer proeven!

Veel plezier! big_smile

4

Re: Voorstellen

Welkom Harmen,

Ik ben hier ook nog jong aanwezig, net een paar maanden en inmiddels al 3 1/8e tri's gedaan. En je gaat het vast alleen maar leuker vinden en nog meer willen. Zeker met jou zwem en lopen is dat fietsen er gewoon bij nemen. En inderdaad een racefiets als start zeker een goed begin. Ik heb ook nog geen TT en kan prima uit de voeten met een ligstuurtje. Haal genoeg triathleten in die beter zijn in zwemmen en lopen. Ieder heeft hier zijn eigen specialiteit.

Ik denk wel dat je snel doorontwikkeld zeker na je eerste 1/8e. Veel informatie is hier te vinden, zo ben ik hier gekomen en veel inlezen over het hoe en wat.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

5

Re: Voorstellen

Hoi Harmen, welkom op dit forum. Wat leuk om te lezen dat je de keuze hebt gemaakt te starten met trainen. Triathlon is een heel goede manier om je lijf fit te krijgen! Succes!

6

Re: Voorstellen

Welkom en veel succes!!

K.