1

Onderwerp: Even voorstellen

Hallo allemaal,

Ook ik ben nieuw op dit forum, en nog redelijk nieuw in de triathlon-sport. Vorige zomer heb ik mijn twee eerste triathlons gedaan, kwart afstanden in Hooge Mierde en in Spijkenisse. Dat is me buitengewoon goed bevallen, dus dit jaar ga ik in elk geval Spijkenisse weer opnieuw doen (Hooge Mierde werd helaas afgelast). Ik heb me ook ingeschreven voor de olympische afstand in Utrecht op 8 juli, en als scandinavofiel overweeg ik om me ook voor die afstand in te schrijven in Stockholm eind augustus. Mocht iemand trouwens ervaring hebben met die twee triathlons, dan hoor ik het graag!

Hoewel het er dus vorig jaar pas voor het eerst van is gekomen om de drie sporten te combineren, doe ik wel al mijn hele leven (ik ben nu 43) aan zwemmen, fietsen en hardlopen. Nooit echt op wedstrijdniveau overigens, hoewel ik als student wel een paar keer heb meegedaan aan de wieleretappe van een estafettewedstrijd (met redelijk succes, maar dat was volgens mij vooral dankzij het lage niveau van de andere deelnemers ;-)). Ik heb een paar keer halve marathons gelopen (vanwege een kuitprobleem dat soms de kop opsteekt beperk ik me inmiddels meestal tot 10 km, met nu 0:45 als snelste tijd), en sinds 7 jaar ben ik lid van een zwemclub waardoor mijn zwemtechniek enorm verbeterd is en waarmee ik ook wel heb meegedaan aan wedstrijden.

Met triathlons ben ik niet snel: 2:51 de allereerste keer in Hooge Mierde (maar dat kwam denk ik vooral doordat ik het open water zwemmen niet gewend ben en - ook nog zonder wetsuit - de halve plas over gezigzagd ben). De tweede keer in Spijkenisse ging al veel beter met 2:38 (en inmiddels met wetsuit). Daarbij was zwemmen relatief gezien mijn beste onderdeel (zeker sinds ik ontdekt heb hoeveel makkelijker dat is met een wetsuit...), en fietsen mijn slechtste (met name door gebrek aan trainingskilometers). Plannen om het afgelopen winterseizoen te gebruiken voor het verder opbouwen van een stevige basisconditie vielen echter in het water doordat ik eind november kort na elkaar een hernia en een stevige bacterie-infectie (met ziekenhuisopname en al) opliep. Dit voorjaar heb ik mijn conditie weer zo gericht mogelijk proberen op te bouwen met Joe Friel's Triathlete's Training Bible als theoretische basis. Denk dat het redelijk gelukt is, al ligt mijn loopsnelheid nog steeds wel iets lager dan vorig jaar. Volgende week in Utrecht wordt dus de eerste serieuze test!

Triathlons doe ik, net als eerder het zwemmen, lopen en fietsen, puur voor de lol en met alleen mezelf als tegenstander: winnen hoef ik niet (dat is sowieso niet haalbaar voor mij), maar ik probeer wel mijn eigen tijden te verbeteren. Wat me wel opviel, is dat ik bij de twee triathlons ergens achteraan in het deelnemersveld eindigde terwijl ik bij 10 km-lopen eerder vooraan zit. Blijkbaar zijn triahleten gemiddeld toch wel veel fitter!

Dit was het voor nu, groet aan allen en tot lezens!

Herman, uit Den Haag

2

Re: Even voorstellen

Spijkenisse: de Politietriathlon?

Staat misschien bij mij ook voor dit jaar op de nominatie (mits ik nog wat minder slecht kan zwemmen wink)

3

Re: Even voorstellen

Yep, dat was de politietriathlon :-)

Erg leuk, goed georganiseerd, en voor ongeoefende open-waterzwemmers als ik is het ook fijn dat het zwemmen in een kanaal is, zodat het wat makkelijker is om rechtdoor te blijven zwemmen. :-)

Het enige nadeel vorige keer vond ik dat ze alleen aan het begin en aan het eind de tijd registreerden - ik had dus geen tussentijden.

4

Re: Even voorstellen

Hoi Herman,

welkom op dit forum en veel succes komende tijd in de wedstrijden.

Post es wat op de verschillende topics

groet,

Peet

5

Re: Even voorstellen

HermanB schreef:

Yep, dat was de politietriathlon :-)

Erg leuk, goed georganiseerd, en voor ongeoefende open-waterzwemmers als ik is het ook fijn dat het zwemmen in een kanaal is, zodat het wat makkelijker is om rechtdoor te blijven zwemmen. :-)

Hoe was de watertemperatuur? Op de website is iedereen in zwemsuits (en die heb ik dus nog net niet). In september zou het water uit te houden kunnen zijn.

6

Re: Even voorstellen

Ik had daar voor het eerst een wetsuit, dus ik kan het niet goed beoordelen. Maar volgens mij was het zeker niet zo koud dat ik het zonder niet gered had.

Met wetsuit is wel erg relaxed zwemmen hoor trouwens: je hoeft niets meer te doen om boven water te blijven. Voelde me net een badeendje toen ik erin sprong!