1 Laatst bewerkt door HermanB (11-07-12 18:19:11)

Onderwerp: Hartslag daalt tijdens fietsonderdeel triathlon?

Afgelopen weekend tijdens de triathlon van Utrecht heb ik voor het eerst ook tijdens de wedstrijd een hartslagmeter om gehad (alleen tijdens het fietsen en lopen omdat mijn Forerunner 610 niet geschikt is voor het zwemmen). Normaal gebruik ik alleen tijdens de training een hartslagmeter, wedstrijden doe ik vooral op het gevoel. Dat heb ik ook deze keer gedaan, maar het leek me interessant om naderhand de hartslaggegevens eens te kunnen bekijken.

De meetgegevens van het fietsgedeelte van de triathlon staan hier on-line: http://connect.garmin.com/activity/197006696
Daarbij viel me het eigenaardige verloop van de hartslagfrequentie op. Die begint relatief hoog, in de buurt van de hartfrequentie die hoort bij mijn aerobe drempel tijdens het lopen, en loopt dan heel geleidelijk af om bijna een uur later pas te eindigen rond het niveau dat hoort bij mijn aerobe drempel tijdens het fietsen. Tijdens het loopgedeelte (http://connect.garmin.com/activity/197006707) was het verloop volkomen normaal.

Het hoge beginniveau kan ik nog wel enigszins verklaren, je komt tenslotte net de T1 uitgerend met je fiets aan de hand. Maar de zeer geleidelijke afname is niet wat ik verwacht had: je zou denken dat je je veel sneller aanpast aan het hartslagniveau dat hoort bij fietsen. Ook gevoelsmatig klopt het niet omdat de belasting en de vermoeidheid tegen het eind volgens mij zeker niet lager waren dan aan het begin. Eerder omgekeerd, omdat ik tegen het eind op hellingen toch wel eerder een tandje lager schakelde dan aan het begin van het fietsgedeelte. En uit de gps-gegevens blijkt ook dat mijn snelheid al die tijd gelijk bleef.

Heeft iemand anders dit verloop ook wel eens bij zichzelf gezien, en/of kunnen jullie een verklaring bedenken?

Afgezien van een mogelijk kapotte meter of sensor (maar dat lijkt me onwaarschijnlijk) is de enige oorzaak van een mogelijke meetfout die ik kan bedenken het natte weer en het feit dat ik net drijfnat uit het kanaal was komen zetten. Misschien dat een heel geleidelijk opdrogen (de sensor zat op mijn borst, wel stevig vastgeklemd onder mijn trisuit) het verloop kan verklaren? Of is dit daadwerkelijk hoe je hartslag verloopt tijdens een triathlon?

Herman

2

Re: Hartslag daalt tijdens fietsonderdeel triathlon?

Het is normaal. Het heeft ook niks met het fietsen te maken maar met het zwemmen. Het komt omdat het zwemmen heel intensief is in een wedstrijd. Als je denkt dat je hierdoor tijdens een wedstrijd niet helemaal voluit kan fietsen helpt het waarschijnlijk om meer/harder te zwemmen in training of rustiger tijdens de wedstrijd (lastig een groep).
Ik denk dat er misschien ook een paar uur na het zwemmen nog extra bloed naar de schouder/arm spieren gaat voor het spierherstel. Dat zul je dus ook terug zien in een hogere hartslag.

3

Re: Hartslag daalt tijdens fietsonderdeel triathlon?

OK, interessant! Toch apart, ik dacht dat je hartslag tijdens het zwemmen juist lager lag dan tijdens het fietsen.

Of is het dan zo dat na het zwemmen je hartslag op de fiets omhoog gaat (ten opzichte van wat hij geweest zou zijn als je niet eerst gezwommen had) om tegelijkertijd aan het herstel van je armen te kunnen werken? Dat klinkt wel plausibel eigenlijk. Ook omdat ik in het begin op de fiets inderdaad wel mijn armen kon voelen, overigens zonder dat ik er verder last van had bij het fietsen. Mijn fietstempo moet zeker omhoog kunnen, maar dat heeft met het voorafgaande zwemmen niet zoveel te maken.

Heb op de garmin-site nog even zitten zoeken op het woord triathlon om te zien of er meer mensen waren met dit verschijnsel, en nu kon ik inderdaad nog een duidelijk voorbeeld vinden: http://connect.garmin.com/activity/189990898 Hier is het ook te zien: http://connect.garmin.com/activity/196948779 En hier ook (wel minder duidelijk): http://connect.garmin.com/activity/197382815

4

Re: Hartslag daalt tijdens fietsonderdeel triathlon?

Klopt met het zwemmen is je hartslag juist lager en rustiger, maar doordat je uit het water komt en gaat rennen in het park fermé gaat je hartslag als een kogel omhoog en duur het best een tijd voordat hij weer de normale waarde heeft voor op de fiets. Bij de een duurt dat langer dan bij de ander.

Dus het komt niet door het zwemmen maar door het rennen na het zwemmen.
Met een rustigere wissel zou je dit misschien kunnen opvangen, je zou het in een training misschien een keer kunnen testen.

5

Re: Hartslag daalt tijdens fietsonderdeel triathlon?

Ik heb die hogere hartslag bij het fietsen na het zwemmen ook gemerkt tijdens trainingen waarbij ik na het zwemmen op de fiets stapte. Dan douchte ik na het zwemmen, kleedde me rustig om en ging dan op de fiets. Bij langere intensieve zwemtrainingen duurt het vaak wel een uur voordat ik me op de fiets normaal voel.

Hartslag is niet altijd lager bij het zwemmen. Ik heb er genoeg geheel buiten adem naar lucht zien happen na een VO2max setje. Ik heb eens een tijd een groep 20 x 50 "sprint" met 20 sec pauze laten zwemmen, en reken maar dat die hartslag bij sommigen richting maximaal gaat aan het einde.  wink   Ik deed die soms ook in een zwembad met 30 graden water, en dan lukt het helemaal wel met die hoge hartslag. Misschien dat in een wedstrijd de isolerende werking van neopreen ook een rol speelt? We zwemmen immers vaak in water dat zo warm is als een officieel wedstrijdbad met een dikke laag neopreen om!

Het hangt ook nog eens heel erg af van je techniek, en hoe veel je benen meedoen. Met een rustige beenslag of tijdens setjes met een grote pull buoy kunnen de meesten maximaal zwemmen zonder hoge hartslag, maar als de benen erbij komen kan die hartslag flink omhoog schieten. Vooral als de beentechniek slecht is. In een wedstrijd komt daar dan nog wat adrenaline bij en soms grote tempowisselingen en forse inefficiënte beenslag bij de start en boeien. Dan kunnen sommigen best wel een hoge hartslag krijgen.

6

Re: Hartslag daalt tijdens fietsonderdeel triathlon?

Ik denk persoonlijk dat het heel erg afhankelijk is wat voor een zwemmer je bent..

kom zelf uit het wedstrijdzwemmen maar in de triathlon gebruik ik mijn benen nauwelijks.. ( terwijl ik toch bij de voorste regionen uit het water kom ).

Het gevolg hiervan is dat mijn hartslag redelijk rustig is als ik het water uitkom, ik merk ook waar sommige mensen toch nog aan het uithijgen zijn bij de wissel en het eerste stuk van het fietsen dat ik bij het fietsen gelijk voluit kan gaan, voor mijn gevoel is het fietsen voor mij het eerste onderdeel...

als voorbeeld, mijn omslagpunt waar ik ga verzuren ligt rond de 174 a 175 Bpm ( ben 43 jaar )

toen ik de laatste triathlon ( utrecht ) op de fiets stapte was mijn hartslag 151, kon toen gelijk mijn snelheid omhoog brengen, met resultaat, tijdens het fietsen tussen de 164 - 166 Bpm, dit kan ik prima volhouden..

Bij mij gaat die bij lopen wel verder omhoog en zeker als ik flink doorloop dan moet ik mijn best doen om een onder de 170 te houden ( wat ik wel doe ), in de derde ronde ( de laatste in utrecht ) probeer ik nog wel te versnellen en loop ik rond de 172 a 173


Om nog even terug te kijken naar je benengebruik tijdens het zwemmen, probeer maar is te gaan zwemmen en dan steeds meer slagen zonder ademhalen, dus om de 3,5,7,9 slagen ( per baan natuurlijk ), je zal zien dat als je je benen niet gebruikt en je slag rustig blijft dat om de 9 slagen zelfs te doen is , ook voor beginnende zwemmers.

Ik geef zelf training in een zwembad en als je zo`n opdracht geeft hoor je de mensen al sputteren, totdat je de truc uitlegt dat je vooral rustig moet blijven zwemmen en het eigenlijk bij iedereen gewoon lukt

als je rustig zwemt duurt het wel langer voordat je weer kan ademhalen maar toch is dit minder zwaar als snelle slagen maken zodat je weer eerder kan ademen

7

Re: Hartslag daalt tijdens fietsonderdeel triathlon?

Ik zwem bij een zwemclub en daar is het zwemmen vooral gericht op wedstrijdzwemmen en de daarbij gebruikelijke korte afstanden. Tweehonderd meter is dan al veel. Bij zulke sprintjes krijg ik mijn hartslag inderdaad wel omhoog, ook doordat ik dan mijn benen veel meer gebruik.

Maar tijdens een triathlon sta ik wel in een heel andere modus dan tijdens die zwemtrainingen. Veel rustiger duurtempo, weinig beenslag (mede dankzij het wetsuit) etc. Ik kom dan altijd tamelijk relaxed en zeker zonder ademnood het water uit, dus ik denk niet dat mijn hartslag op dat moment heel hoog is. (Ik zou nu ook kunnen concluderen dat ik minder lui moet zijn en meer mijn best moet doen om het zwemonderdeel van de triathlon sneller af te leggen, maar eigenlijk vind ik het wel lekker om mijn krachten dan nog wat te sparen).

Ongetwijfeld gaat je  hartslag weer omhoog als je de T1 uitrent, maar volgens mij moet ik me zorgen maken als het inderdaad een klein uur duurt voordat het effect daarvan verdwenen is. Dus wat dat betreft vind ik de verklaring van Thijs dat het te maken heeft met het herstel van je armspieren eigenlijk wel de meest plausibele.

8

Re: Hartslag daalt tijdens fietsonderdeel triathlon?

Wat marcelca zegt dus.

Punt bij mij was dus dat ik het fietsen wel in een constant tempo heb kunnen doen dat ook net zo hoog lag als bij losse trainingen (dus zonder voorafgaande zwemsessie). Alleen mijn hartslag lag aan het begin eerder op "loopniveau" en tegen het eind pas op het lagere "fietsniveau". Daar zit bij mij wel een 20 bpm verschil tussen namelijk. Maar ik heb die hogere hartslag aan het begin niet als limiterend ervaren voor het fietsen.

Verder doet het zwemmen tijdens de triathlon mij inderdaad ook denken aan de pullboy-sessies in het zwembad. Dan heb ik een veel rustiger slag en minder behoefte om adem te halen, terwijl ik niet eens zo veel langzamer ga dan wanneer ik ook mijn benen gebruik. Kun je nagaan hoeveel energie je normaal gezien "verspilt" met het alleen maar horizontaal in het water houden van je benen...

Zwemmen met adembeperking, niet mijn favoriet ;-) Maar het klopt dat je dan vanzelf rustiger slagen gaat maken.

9

Re: Hartslag daalt tijdens fietsonderdeel triathlon?

HermanB schreef:

Ik zwem bij een zwemclub en daar is het zwemmen vooral gericht op wedstrijdzwemmen en de daarbij gebruikelijke korte afstanden. Tweehonderd meter is dan al veel.

Daar zou de oorzaak wel eens kunnen zitten voor de lange hersteltijd na het zwemmen. Je zwemt in training korte sprints (waarschijnlijk met lange pauze), zonder pull buoy met veel beenslag en komt tijdens de wedstrijd voor 1500m in drijvend neopreen in open water met een meer op de armen gerichte slag. Je traint niet zoals je zwemt in de wedstrijd.

10

Re: Hartslag daalt tijdens fietsonderdeel triathlon?

thijs schreef:
HermanB schreef:

Ik zwem bij een zwemclub en daar is het zwemmen vooral gericht op wedstrijdzwemmen en de daarbij gebruikelijke korte afstanden. Tweehonderd meter is dan al veel.

Daar zou de oorzaak wel eens kunnen zitten voor de lange hersteltijd na het zwemmen. Je zwemt in training korte sprints (waarschijnlijk met lange pauze), zonder pull buoy met veel beenslag en komt tijdens de wedstrijd voor 1500m in drijvend neopreen in open water met een meer op de armen gerichte slag. Je traint niet zoals je zwemt in de wedstrijd.


Helemaal mee eens

Ik zwem al behoorlijk tijd wedstrijdzwemmen met de bijhorende wedstrijden en sinds een klein jaartje pas bezig met triathlon, je hebt dan het gevoel dat je opnieuw moet leren zwemmen, niet dat bepaald mijn slag anders word maar moet er wel aan denken dat ik tijdens de triathlon veel minder mijn benen gebruik..

De trainer die ik heb tijdens het zwemmen traint heel erg veel op techniek, dus ook met een achtje tussen de benen, vaak zijn de afstanden ook wel behoorlijk, bijvoorbeeld 800 meter inzwemmen ( 200 BC, 200 school, 200 rug, 200 keuze )achter elkaar dus , dan vaak series van 200m met 30 seconde rust, 100m series 20 seconde rust, hier zit ook veel los benen of los armen bij.....

gemiddeld zitten we in een uur trainen tussen de 2300 en de 2500 meter

Vaak als we richting een zwemwedstrijd gaan worden de afstanden korter en de snelheid hoger, vorige week bijvoorbeeld een training 12 x 50m, elke 50 seconde weg, dit zijn pittige trainingen die je ook niet gaat redden zonder je benen te gebruiken..

Maar we dwalen nu een beetje af van het onderwerp

11

Re: Hartslag daalt tijdens fietsonderdeel triathlon?

Klopt dat ik anders train dan ik zwem tijdens de triathlon, maar zoals ik al aangaf: het ging me vooral om de verklaring. Op dit moment vormt het zwemmen niet de bottleneck: het is mijn snelste onderdeel (relatief t.o.v. andere deelnemers) en heeft ook geen negatief effect tijdens het fietsonderdeel.

Aan het fietsen moet ik dan weer wel gaan werken, want ook al is er geen verschil tussen mijn fietsen tijdens een triathlon of tijdens een training, relatief gezien is dat mijn langzaamste onderdeel. Waarbij ik na deze discussie overigens zeker niet uitsluit dat dan na een tijdje het lange-afstandszwemmen wel weer in beeld komt als (op dat moment) limiterende factor voor het fietsonderdeel. Ik heb trouwens wel al plannen om eens wat vaker langere zwemafstanden te trainen.

12

Re: Hartslag daalt tijdens fietsonderdeel triathlon?

marcelca schreef:
thijs schreef:
HermanB schreef:

Ik zwem bij een zwemclub en daar is het zwemmen vooral gericht op wedstrijdzwemmen en de daarbij gebruikelijke korte afstanden. Tweehonderd meter is dan al veel.

Daar zou de oorzaak wel eens kunnen zitten voor de lange hersteltijd na het zwemmen. Je zwemt in training korte sprints (waarschijnlijk met lange pauze), zonder pull buoy met veel beenslag en komt tijdens de wedstrijd voor 1500m in drijvend neopreen in open water met een meer op de armen gerichte slag. Je traint niet zoals je zwemt in de wedstrijd.


Helemaal mee eens

Ik zwem al behoorlijk tijd wedstrijdzwemmen met de bijhorende wedstrijden en sinds een klein jaartje pas bezig met triathlon, je hebt dan het gevoel dat je opnieuw moet leren zwemmen, niet dat bepaald mijn slag anders word maar moet er wel aan denken dat ik tijdens de triathlon veel minder mijn benen gebruik..

De trainer die ik heb tijdens het zwemmen traint heel erg veel op techniek, dus ook met een achtje tussen de benen, vaak zijn de afstanden ook wel behoorlijk, bijvoorbeeld 800 meter inzwemmen ( 200 BC, 200 school, 200 rug, 200 keuze )achter elkaar dus , dan vaak series van 200m met 30 seconde rust, 100m series 20 seconde rust, hier zit ook veel los benen of los armen bij.....

gemiddeld zitten we in een uur trainen tussen de 2300 en de 2500 meter

Vaak als we richting een zwemwedstrijd gaan worden de afstanden korter en de snelheid hoger, vorige week bijvoorbeeld een training 12 x 50m, elke 50 seconde weg, dit zijn pittige trainingen die je ook niet gaat redden zonder je benen te gebruiken..

Maar we dwalen nu een beetje af van het onderwerp

Inmiddels indrdaad beetje off topic ,maar wel aansluitend op deze interessante discussie:

Bovenstaande gelezen hebbende, wil dat niet zeggen dat korte afstanden tijdens de training niet nuttig zouden zijn. Uiteindelijk is het streven om je anaerobe drempel te verhogen en series van korte afstanden met beperkte rust (bijv. 30 x 100 of 15 x 200 whatever..) zijn in dat kader effectiever dan 2 x 1500 m, maw, je traint inderdaad niet wat je zwemt, maar je streeft wel het doel na om dankzij die trainingsvorm op de wedstrijd beter te kunnen presteren. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor het gebruik van pull buoy en paddles, mn voorwaardenscheppende oefenstof.

13

Re: Hartslag daalt tijdens fietsonderdeel triathlon?

Het heeft vaak niets met een extra tijdsinvestering te maken, maar met plannen van de training. Afhankelijk van je zwemkunsten is 25 tot 45 x 100m bijvoorbeeld ook maar een uurtje, maar wel helemaal specifiek voor triathlonwedstrijden.

Het enige dat er vreemd genoeg lastig aan is, is om een vereniging te vinden die dit soort trainingen minimum 3 keer in de week doet.  hmm  Dit soort dingen moet je helaas toch vaak alleen tijdens het openbaar zwemmen doen.

14 Laatst bewerkt door thijs (12-07-12 13:24:41)

Re: Hartslag daalt tijdens fietsonderdeel triathlon?

@Ynsnits, helemaal mee eens. Veel korte intervallen rond maximaal aeroob tempo met korte pauzes kunnen erg effectief zijn. Vooral voor slechte zwemmers (dat zijn dus bijna alle triathleten  wink  ) die techniek en snelheid beter vast kunnen houden met korte intervallen. Maar de korte pauze is zo verschrikkelijk belangrijk. Als de pauze te lang wordt krijg je teveel herstel tussen de intervallen en neem je het aerobe karakter van de training weg. 50 tot 100 m intervallen zijn mijn persoonlijke favoriet, met 10 tot 15 seconden pauze. Maar dan wel zoveel achter elkaar dat de totale set minimum 3000m is.

Edit: Oh, en paddles met een heel grote pull buoy zijn ook een favoriet van me. Er is geen betere oefening voor wetsuit zwemmen als een degelijke pull paddles set  big_smile

Tweede edit: Pull paddles met een bandje om de enkels is nog beter. Pull, met geen enkele beenslag mogelijk!  tongue

15

Re: Hartslag daalt tijdens fietsonderdeel triathlon?

thijs schreef:

Het enige dat er vreemd genoeg lastig aan is, is om een vereniging te vinden die dit soort trainingen minimum 3 keer in de week doet.  hmm  Dit soort dingen moet je helaas toch vaak alleen tijdens het openbaar zwemmen doen.

Bekend probleem :-) Moet wel zeggen dat mijn zwemvereniging (met voornamelijk masters) een enthousiast open water groepje heeft dat veel lange afstanden zwemt. Alleen heb ik me daar tot nu toe nog niet echt bij aangesloten omdat ze op avonden trainden die mij niet uitkwamen en/of op plekken waar ik moeilijk kon komen. Maar hopelijk is dat na de zomer beter.

16

Re: Hartslag daalt tijdens fietsonderdeel triathlon?

thijs schreef:

Edit: Oh, en paddles met een heel grote pull buoy zijn ook een favoriet van me. Er is geen betere oefening voor wetsuit zwemmen als een degelijke pull paddles set  big_smile

Tweede edit: Pull paddles met een bandje om de enkels is nog beter. Pull, met geen enkele beenslag mogelijk!  tongue

Ok, dan zal ik ook eens zo'n setje aanschaffen! Binnenkort te lezen op : "wat heb je nou weer gekocht?".  wink

17

Re: Hartslag daalt tijdens fietsonderdeel triathlon?

Ik ben wel benieuwd naar een onderbouwing met bronnen. Het verval wat de garmin laat zien is toch een slag of 20/25. Enig idee waar je anaerobe drempel voor de fiets ligt HermanB, dus waar je nog net niet verzuurd?

Owja, goede oefening om je wetsuit na te bootsen --> wetsuit aan doen! Werkt erg goed... wink

18

Re: Hartslag daalt tijdens fietsonderdeel triathlon?

@ynsnits, enkelbandje kun je gewoon maken uit een oude binnenband.

19

Re: Hartslag daalt tijdens fietsonderdeel triathlon?

Bleek schreef:

Ik ben wel benieuwd naar een onderbouwing met bronnen. Het verval wat de garmin laat zien is toch een slag of 20/25. Enig idee waar je anaerobe drempel voor de fiets ligt HermanB, dus waar je nog net niet verzuurd?

Ik dénk rond de 155 +/- 7 (bij het lopen 169 +/- 1). De anaerobe drempel voor het fietsen vind ik lastig vast te stellen. Ik heb daarvoor nog wat weinig meetgegevens: ik heb de hartslagmeter pas sinds vorige winter en werd kort na aankoop daarvan flink ziek (geen oorzakelijk verband ;-)) waardoor ik pas in het voorjaar weer ben begonnen te sporten. En daardoor heb ik dit voorjaar ook nog weinig rond die drempel gesport omdat ik vooral bezig was met conditie terug opbouwen. Sommige van de metingen die ik heb van trainingen waar ik naar mijn gevoel redelijk door heb gereden, suggereren een anaerobe drempel rond de 151, een andere eerder 161. Onduidelijk dus.

Dat de hartslag op de laatste 10 minuten van het fietsdeel lager lag dan die 155 kan trouwens op zich wel kloppen: het was daar nogal smal en ik durfde er niet zo hard te rijden.

20

Re: Hartslag daalt tijdens fietsonderdeel triathlon?

Ondanks dat ik mijn benen flink gebruik met zwemmen, zowel in wedstrijden als trainingen, blijf ik een lage hf houden. Ook. In wedstrijden, dus mijn hf is met fietsen hoger dan met zwemmen... En...om in marcelca's bewoordingen te spreken, ik kom met de voorste regionen het water uit...

Dus ik denk dat het geheel persoonsafhankelijk is!