1

Onderwerp: Advies over volgende aanschaf

Allen,

Sinds een jaar ben ik verknocht aan de triathlon en wil volgend jaar op de ¼ vlammen.

De vraag die ik dan ook heb is over mijn Fiets.
Heb dit jaar op de volgende fiets gereden.

Een Gazelle Trophy uit ergens in de jaren 80 met een 531 Reynolds Frame. Een echte klassieker. Schakelen natuurlijk op de buis. Wel met ligstuurtje.

Uiteindelijk een (voor mijn doen) goede tijd van 65 min op de 40 km gereden.

Nu de vraag dus, ik heb zo’n 1500 euro te besteden en ben zoekende naar wat wijs is om te doen qua upgraden/nieuwe fiets.

Ik zou bv een Racer van rond de 1000 euro kopen en de rest investeren in een paar goede wielen. Echter lees ik dat een Frame nauwelijks invloed heeft op de tijd, dus, waarom niet enkel de wielen op mijn huidige frame zetten (en wat duurdere wielen) en ook nog wat geld overhouden voor een aero helm en bidon houders etc.

Dank alvast voor het advies

2 Laatst bewerkt door Dimitri (17-09-12 12:38:50)

Re: Advies over volgende aanschaf

froekel schreef:

Allen,

Sinds een jaar ben ik verknocht aan de triathlon en wil volgend jaar op de ¼ vlammen.

De vraag die ik dan ook heb is over mijn Fiets.
Heb dit jaar op de volgende fiets gereden.

Een Gazelle Trophy uit ergens in de jaren 80 met een 531 Reynolds Frame. Een echte klassieker. Schakelen natuurlijk op de buis. Wel met ligstuurtje.

Uiteindelijk een (voor mijn doen) goede tijd van 65 min op de 40 km gereden.

Nu de vraag dus, ik heb zo’n 1500 euro te besteden en ben zoekende naar wat wijs is om te doen qua upgraden/nieuwe fiets.

Ik zou bv een Racer van rond de 1000 euro kopen en de rest investeren in een paar goede wielen. Echter lees ik dat een Frame nauwelijks invloed heeft op de tijd, dus, waarom niet enkel de wielen op mijn huidige frame zetten (en wat duurdere wielen) en ook nog wat geld overhouden voor een aero helm en bidon houders etc.

Dank alvast voor het advies

Ik zou dan persoonlijk shifters laten plaatsen op het stuur. Is perfect mogelijk om om te bouwen en niet duur.

qua investeringen kan je hier eens naar kijken:
http://www.tijdrijden.nl/materiaal/

dit is ook een interessant artikel
http://www.bikeradar.com/gear/article/h … ero-19273/

3

Re: Advies over volgende aanschaf

Dag Froekel,

De framegeometrie heeft wel degelijk invloed op de snelheid, zie ook de verwijzingen va Dimitri. Inmiddels heb ik sinds een week ook een tijdritframe, en ik kan dat bevestigen..... Door je lagere houding heb je aanmerkelijk minder luchtweerstand.

Maar ik heb ook gedaan wat bijna iedereen doet, en wat jij ook wilt:
1- opzetstuur
2- snelle wielen
3- tijdritfiets....
Je kunt ook proberen voor 1500 euro een tweedehands tijdritfiets te kopen. Ik zag trouwens een nieuwe Cervélo P1 staan voor 1499,- cool

triathlon is 3x leuker!

4

Re: Advies over volgende aanschaf

Eigenlijk wilde ik zeggen dat met een beperkt budget het net niet interessant is om een TT-frame te kopen want die geeft, samen met wielen, heel erg weinig winst/€. Wielen zelfs minder dan een frame blijkbaar.

Daarom dat ik ook eerder aanraad om met dat budget eerder die versnellingen aan te passen, helm te kopen en bidonhouders en de rest die je over hebt nog wat te laten staan tot je er wel een TT-frame mee kan kopen.

Tenzij je natuurlijk 2dehands een zeer goeie deal kan doen. Maar in mijn ogen is de te volgen weg:
1. stuur
2. helm
3. fiets
4. wielen

Nu, de wielen en fiets liggen qua opbrengst wel dicht bijeen en coole TT-wielen onder een niet zo mooi frame oogt natuurlijk nog steeds beter dan een TT frame met gewone wielen big_smile

5

Re: Advies over volgende aanschaf

Fietspositie heeft het grootste effect op tijd. Veel meer dan je helmpje of de wielen. Investeer in een tijdritframe, ook al is dat zo'n oude van alu. Dat is ook helemaal niet veel duurder dan een racefiets van gelijke kwaliteit. Vooral ook omdat je een tijdritframe goed kan afbouwen met een simpele alu base bar van twee tientjes, remgreepjes van 15 euro en goedkope shifters (in vergelijking met shimano sti). Rest dan een 105 groepje en een paar simpele wielen. Zo'n fiets gaat veel sneller dan een racefiets met dure wielen en een aerohelm op je hoofd. En het rijdt ook nog prettiger als je op de aerobars ligt. Positie staat ver boven aero spul, en het beinvloed ook nog eens hoe je loopt na het fietsen.  wink  En bovendien, je kunt zo'n fiets altijd ooit nog eens upgraden met nieuwe wielen of een nieuwe helm zonder dat je helemaal weer moet wennen aan een nieuwe houding.

6

Re: Advies over volgende aanschaf

Helemaal mee eens, Thijs. Bij aanschaf nieuwe wielen kon ik het snelheidsverschil vaststellen, maar bij aanschag van mijn P2 was ik echt verbaasd over hoeveel dieper ik kon zitten en met welk gemak ik kon versnellen. Voelbaar sneller!

triathlon is 3x leuker!

7

Re: Advies over volgende aanschaf

Omdat ik toch ook zelf wel eens wilde weten wat nu het verschil was tussen een TT fiets en een racefiets met opzetstuur, heb ik vandaag een vlakke route van 5km voluit gereden, dat had ik twee maanden geleden ook gedaan met mijn racefiets. De wielen zijn dezelfde, mijn chinese carbon 60mm clinchers. Net als twee maanden terug was er weinig wind. Ik heb geen powermeter, dus heel exact is het niet, maar toch.

Het verschil was 41 seconden, uiteraard in het voordeel van de P2. Dat is 9% sneheidswinst, en 5,5 minuut op een kwart of OD.... Doordat het maar 5km was, speelt evt conditioneel verschil geen echte rol.

Conclusie: het effect van een TT-frame is niet te onderschatten.....

triathlon is 3x leuker!

8

Re: Advies over volgende aanschaf

Wat ook normaal is. De ergste tegenstander op de fiets is de luchtweerstand dus hoe lager die is hoe sneller je vooruit gaat. En op een tt fiets heb je normaal gezien een strakkere houding dan op een gewone racefiets.

9

Re: Advies over volgende aanschaf

Ik denk zelfs dat het verschil tussen een TT fiets en een Racefiets met opzet stuur gedurende langere tijd nog een groter verschil maakt.
Indien je een uur op je beugels ligt met hartslag rond je LT, dit zal bij een TT frame een stuk comfortabeler zitten dan bij een Raceframe.  (By nog langere afstand naar halve IM en volledige is dit nog een groter verschil)  Dus je tijdswinst 1 op de fiets zal nog groter zijn en je tijdswinst door comfort bij het lopen mag je ook rekening houden.

10

Re: Advies over volgende aanschaf

Allen,

Mijn dank voor de input, en zelfs de praktijk testen.

Aangezien ik nog zeeen van tijd heb voor de volgende triathlon ga ik proberen zelf alles bij elkaar te zoeken.
(ben nogal een doe-het-zelver)

Dus, nu op zoek naar een goed frame. (mocht iemand nog een ouder frame in de schuur hebben staan en rond de 192cm groot zijn dat neem ik dat graag over)

Nogmaals dank voor alle input.

groet,
Frank

11

Re: Advies over volgende aanschaf

froekel schreef:

Allen,

Mijn dank voor de input, en zelfs de praktijk testen.

Aangezien ik nog zeeen van tijd heb voor de volgende triathlon ga ik proberen zelf alles bij elkaar te zoeken.
(ben nogal een doe-het-zelver)

Dus, nu op zoek naar een goed frame. (mocht iemand nog een ouder frame in de schuur hebben staan en rond de 192cm groot zijn dat neem ik dat graag over)

Nogmaals dank voor alle input.

groet,
Frank

Voor een goed en betaalbaar frame: http://www.planet-x-bikes.co.uk/c/q/fra … ial_frames Voor frame+vork+zadelpen+balhoofd zit je op GBP 620.--

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

12

Re: Advies over volgende aanschaf

Je kunt het frame ook uit china laten komen, zoek maar eens op Dengfu FM018.... Ik heb daar wel eens naar gekeken, je kunt zelfs je kleuren kiezen. Komt op ongeveer 600€ incl transport.

triathlon is 3x leuker!

13

Re: Advies over volgende aanschaf

Volgens mij kunnen we hier wel een algemeen topic van maken met deze titel smile

Ik heb in de afgelopen twee races twee trisuits gesloopt. Dus ben toe aan een nieuwe.

mijn 2XU LD pakje is in Wales gesneuveld, jammer want die was erg fijn, alleen blijkbaar geschikt voor 4 halve 2OD's en 1 hele, waarna hij bij het kruis een gat vertoonde.

Mijn oude 2XU basismodelletje is zondag gesneuveld terwijl ik achter mijn bidonhouders bleef hangen bij het afstappen en tegen de vlakte ging. Deze was sowieso iets minder fijn.

Wat raden jullie aan? Wat zijn jullie ervaringen met welke merken en types.. Misschien helpt me dat een keuze te maken..

14

Re: Advies over volgende aanschaf

Vanzella schreef:

Volgens mij kunnen we hier wel een algemeen topic van maken met deze titel smile

Ik heb in de afgelopen twee races twee trisuits gesloopt. Dus ben toe aan een nieuwe.

mijn 2XU LD pakje is in Wales gesneuveld, jammer want die was erg fijn, alleen blijkbaar geschikt voor 4 halve 2OD's en 1 hele, waarna hij bij het kruis een gat vertoonde.

Mijn oude 2XU basismodelletje is zondag gesneuveld terwijl ik achter mijn bidonhouders bleef hangen bij het afstappen en tegen de vlakte ging. Deze was sowieso iets minder fijn.

Wat raden jullie aan? Wat zijn jullie ervaringen met welke merken en types.. Misschien helpt me dat een keuze te maken..

gat bij het kruis....Misschien raadzaam om dat gat te spiegelen met het zadel van de fiets? Dat daar wat scherps aan zit (scheurtje o.i.d.).

Kwalitatief goede ervaringen met:

Skinsuits: Ironman Active Wear, Orca en Ultima
Tri short: Orca  (Ironman zijn wat kort en een ramp qua maatvoering)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

15

Re: Advies over volgende aanschaf

Skinfit! Ik heb er ook al andere geprobeert en pak altijd terug naar deze.