1

Onderwerp: Nieuwe start

Hoi allemaal,

Mijn naam is Cato.

Jaren geleden heb ik Ironman triathlon (Nice) gezien. Zo gaaf!
Helaas mis ik (nog?) het duursportgen, ben meer in bezit van het sprintgen, maar ergens wel besloten dat ik heel graag een triathlon zou willen doen.

Zal mijn doelen niet te hoog stellen eerste jaar; laten we gewoon maar met een 1/8 beginnen smile

En als iemand nog tips heeft om voor een 'sprinter' om sterker te worden in de duursport?

Cato

2

Re: Nieuwe start

Welkom Cato,
als ex sprinter zou ik het advies geven blijf zoveel mogenlijk trainen binnen je kracht als sprinter en probeer niet te snel te veel rustige duur trainingen doen.

3

Re: Nieuwe start

Hoe bedoel je dat precies Draak?

Ik heb namelijk juist wel die neiging om veel duurtrainingen te doen.
Jij adviseert interval?

4

Re: Nieuwe start

Hoi Cato,

Welkom op dit forum. Je kan hier van alles vinden, een schat aan informatie.
Een mooie start zo een 1/8, heb je ambities richting langere afstanden?

Wat je training betreft, wat versta je onder duurtraining? Voor een 1/8 hoef je geen 1 uur+ te trainen op 1 onderdeel.

succes met je voorbereidingen

5

Re: Nieuwe start

Mijn doelstellingen... Voor 2013 dus een 1/8. En als ik het leuk vind misschien wel meer.
Een hele lijkt me wel heel erg ver, maar misschien dat ik een halve ook nog wel leuk zou vinden...

6 Laatst bewerkt door Paul851 (09-12-12 14:53:48)

Re: Nieuwe start

Doelstellingen zijn bij mij in de loop der jaren nogal veranderd. In de jaren '80 werd Almere live uitgezonden op tv, toen al had ik zoiets van wow, dat wil ik ooit een keer doen, maar wat lijkt het me zwaar.
In 2001 na jaren van niet sporten voorzichtig weer begonnen met hardlopen, en dat jaar mijn  tweede halve marathon gelopen. '84 was de eerste. Het jaar erna mijn oude racefiets afgestoft en in gebruik genomen, en in 2006 begon ik een beetje stuk te lopen op het alleen (zonder gezelschap dus) trainen. In de plaatselijke weekkrant een artikel gelezen over de Triotters, er zit dus een triathlonvereniging in Eindhoven. Lid geworden, en in 2007 de eerste paar wedstrijden gedaan. Eerst triathlon Eindhoven, op aquabest, 1/8. Finishen, en denken: Jeetje, wat kort. Voor het weekend erna had ik me al ingeschreven voor de 1/8 in Hooge Mierde, ter plekke laten omzetten naar ¼. Dat beviel me al een stuk beter.
Zo werden de wedstrijden steeds langer, en in 2010 heb ik voor het eerst meegedaan in Almere. Door blessures in 2011 niet, maar dit jaar weer wel. Nu, met online begeleiding door Marcel Gierman, bezig voor volgend jaar Almere. Als het goed is zou ik dan binnen de 11 uur moeten kunnen finishen, ruim een uur sneller dan dit jaar. Ligt natuurlijk ook aan het weer, dit jaar weinig wind. Ik train op dit moment tussen de 8 en 9 uur per week, gaat in de loop van het jaar oplopen naar 15 tot 20 uur. Ik voel me er lekker bij, en dat vind ik het belangrijkst.

Laat een ander niet voor je bepalen wat goed zou zijn, dat voel je nog altijd zelf het beste. Succes met het verwezenlijken van je plannen wink

7

Re: Nieuwe start

Cato welkom! Het mooie van triathlons is dat ze van sprint tot ironman gaan, dus voor ieder wat wils.

8

Re: Nieuwe start

Cato, welkom.

Veel plezier in deze fantastische sport!

Katinka

9

Re: Nieuwe start

Bedankt allemaal voor het welkom.

Maca944 schreef:

Het mooie van triathlons is dat ze van sprint tot ironman gaan, dus voor ieder wat wils.

Dat is zeker zo. Heb er echt zin in. Hoewel ik nu echt in mineur zit qua trainingen... Het weer, en het continue donker zijn als ik vrij ben werken zo deprimerend...

10

Re: Nieuwe start

Cato schreef:

Bedankt allemaal voor het welkom.  Dat is zeker zo. Heb er echt zin in. Hoewel ik nu echt in mineur zit qua trainingen... Het weer, en het continue donker zijn als ik vrij ben werken zo deprimerend...

Dat moet je zo zien; dubbele trainingstijd! Als jij met dit slechte weer toch gaat trainen en je concurrentie niet, dan telt het dubbel! Want met goed weer zie je iedereen buiten en dan word je - relatief gezien - dus niet beter  wink 

Maargoed. Hop naar buiten jij, ook in het donker, en kijk een beetje uit als het glad is!

11

Re: Nieuwe start

Haha, dat is leuke insteek. Maar ondertussen verwacht ik niet enige concurrentie voor te blijven...

Maar goed, de zon schijnt nu, ik baal dat ik niet op de fiets zit voor fietstraining, dus hop inderdaad naar buiten smile