1

Onderwerp: eerste kwart

Ik ben eigenlijk op zoek naar een leuke kwart triathlon rond juni-juli dit jaar. Eentje die redelijk vlak is, leuk georganiseerd, mag in Nederland België of Duitsland zijn. Welke zouden jullie mij willen aanraden? hmm

2

Re: eerste kwart

Hengelo (gld) is wel een leuk instap-exemplaar. Mooi vlak fietsparcours.

3

Re: eerste kwart

Over Holten lees ik wel leuke dingen. Ik wil wel meedoen met die "loterij"

4 Laatst bewerkt door Dorter (13-01-13 14:47:03)

Re: eerste kwart

Kwart is komen te vervallen en de OD heeft inmiddels een wachtlijst (inschrijving sluit morgen). En hij is qua fietsen ook wel vrij pittig + het zwemmen is in open water (moet je liggen). Let op; Holten valt niet onder het door jou gewenste "redelijk vlak"! Het is wel een topper van een evenement. Maar als je je nog in moet schrijven zou ik dit jaar overslaan. Trainen voor een triathlon waarvan je niet zeker weet of je kunt starten is vragen om teleurstellingen. Maar dat is slechts mijn mening.

5

Re: eerste kwart

Vlissingen is een mooie wedstrijd, zwemmen in zee,  vlak fiets parcours (op een dijk na)en een zwaar loop parcours over het strand.

6

Re: eerste kwart

Dan maar geen Holten dit jaar. Huizen zou een geschikte vervanger kunnen zijn. Als het bevalt zat ik te denken aan Nuenen en Rutbeek(na de vakantie), Iemand ervaring met deze (kwart) triathlons? Hoor het graag van jullie. Groetjes

7

Re: eerste kwart

Huizen heb ik een paar jaar geleden gedaan, weet niet of het parcours nog hetzelfde is. Rutbeek is leuk, goed vlak fietsparcours en loopparcours heeft wat onverharde stukken die wat mul kunnen worden.

8

Re: eerste kwart

Huizen en Rutbeek heb ik allebei gedaan. Allebei met veel plezier, zijn inderdaad vlak. Huizen heeft wel twee aparte transitiezones, even rekening mee houden...

triathlon is 3x leuker!

9

Re: eerste kwart

Klinkt goed...thanks (future)colleges ;-)

10

Re: eerste kwart

djonn schreef:

Dan maar geen Holten dit jaar. Huizen zou een geschikte vervanger kunnen zijn. Als het bevalt zat ik te denken aan Nuenen en Rutbeek(na de vakantie), Iemand ervaring met deze (kwart) triathlons? Hoor het graag van jullie. Groetjes

Allebei zijn leuke triathlons. Rutbeek idd stukje onverhard in het lopen, dat heeft Nuenen niet.  Nuenen vindt wel (deels) plaats in het dorp zelf, Rutbeek is een recreatiegebied (maar niet minder druk daarom!). Maar de een is eind juni en de ander eind augustus, dus je kan ze ook allebei doen wink

11

Re: eerste kwart

Ik ga mijn eerste kwart in belgie doen heb er al eentje op het oog in Mei. Ga voor een stayer kiezen omdat ik nog niet weet hoe ik me ga voelen als ik uit het water kom en als ik wat in het wiel kan hangen kan ik nog wat recupereren tongue

12

Re: eerste kwart

Dit is ook mijn eerste jaar.
Ik ga enkele 1/8 (winter) triathlons doen (Herderen en De Haan)

Mijn eerste 1/4 zal mss Brugge zijn.

13

Re: eerste kwart

ronnyke schreef:

Ik ga mijn eerste kwart in belgie doen heb er al eentje op het oog in Mei. Ga voor een stayer kiezen omdat ik nog niet weet hoe ik me ga voelen als ik uit het water kom en als ik wat in het wiel kan hangen kan ik nog wat recupereren tongue

Dan hang je in een te langzaam wiel. ;-)

Ik weet niet hoe je zwemmen is, maar hou er rekening mee dat voor de mindere zwemmers stayeren een nadeel is ipv. een voordeel.  Maar als het je gewoon te doen is om te finishen, is een beetje uit de wind kunnen zitten wel meegenomen natuurlijk.

14

Re: eerste kwart

Ha Djonn,

Ik ga ook mn eerste 1/4 doen rond die tijd bij mij in het Dorp (Huizen)
Aangezien het mn eerste is kan ik je weinig vertellen over mijn ervaringen behalve dat ik een keertje heb geholpen met fotograferen. De wisselzone voor het zwemmen/fietsen  en fietsen/lopen en ook de finish zijn inderdaad op verschillende locaties. De finish is redelijk dichtbij de atletiekbaan(wisselzone fiets/hardlopen) het zwemmen is in het Gooimeer en ligt op een paar minuten fietsen van de atletiekbaan. Ik zou overigens niet te lang wachten met inschrijven..

Maarten

15

Re: eerste kwart

Ik ga er idd van uit dat mijn eerste enkel is om ervaring op te doen heb enkele weken erna al een 2e kwart gepland en dat is dan een niet stayer. Eerst eens een zwemstart enz meemaken. Morgen begin ik met de zwemtraining dus heb nog veel werk al heb ik deze week gezwommen en viel het me eigenlijk nog veel mee.

16

Re: eerste kwart

Dank je wel voor jullie reactie(s), het gaat er dus van komen, heb me zojuist ingeschreven voor Huizen(kwart). Moet dus nog op zoek naar een wetsuit (zal wel ergens een 2e hansje op de kop weten te tikken en wat me ook nog niet helemaal duidelijk is zijn de "spelregels". Hoe zit het nou eigenlijk? Mag je nou wel of niet bij iemand in het wiel hangen is toch bijna onvermijdelijk, lijkt me. Of moet je telkens een bepaalde afstand bewaren? Ik hoor het wel. Gr. uit Limboland  cool

17

Re: eerste kwart

Huizen is volgens mij non-stayer, dus nee niet bij anderen in het wiel hangen. Anders is er een reele kans dat er een tamelijk corpulente meneer met een oranje hesje achterop een motor tegen je begint te schreeuwen dat je je fietsje tot stilstand mag brengen en gedurende enige tijd van het omringende landschap mag genieten. En daarnaast is het gewoon onsportief als de spelregels het verbieden.

18

Re: eerste kwart

Huizen is gezellig druk, stayeren is echter niet onvermijdelijk. Alleen op het lange aanloopstuk waar het fietspad 2 richtingsverkeer is moet je goed oppassen met inhalen.

19

Re: eerste kwart

Dorter schreef:

Anders is er een reele kans dat er een tamelijk corpulente meneer met een oranje hesje achterop een motor tegen je begint te schreeuwen dat je je fietsje tot stilstand mag brengen en gedurende enige tijd van het omringende landschap mag genieten.


Hoe weet jij dat mijn vader weer gaat jureren dit jaar? smile

20

Re: eerste kwart

Pietvanderzwaag schreef:

Hoe weet jij dat mijn vader weer gaat jureren dit jaar? smile

Oh doet ie dat? Nou ja, hulde in elk geval. Zonder jury ook geen wedstrijden tenslotte. Maar het valt mij wel op dat de dienstdoende juryleden die met het grootste verbaal vertoon hun autoriteit menen te moeten onderstrepen, er doorgaans niet uitzien alsof ze er zelf een actieve sportcarriere op nahouden (netter kan ik "bolle blaaskaak" niet omschrijven).

Dat gezegd hebbende, we kregen via de vereniging een oproep of er atleten waren die bereid waren zich op te laten leiden tot NTB-jury-lid. Ik heb er niet op gereageerd (was ook daags voor de sluitdatum) maar achteraf had ik eigenlijk wel een gevoel van; waarom ook eigenlijk niet. Onder het motto; als je meent dat je het zelf beter kan, doe het dan. Dus wellicht zit ik over een paar jaar ook wel achterop zo'n motortje te fluiten en te roepen. Maar dan bij voorkeur zonder bierpens.

21 Laatst bewerkt door Triatleethans (18-01-13 01:10:07)

Re: eerste kwart

Ben zelf actief triatleet ( zonder bierpens ) maar ik zou eens graag willen jureren en dan ook echt consequent zijn en vooral dat laatste laat flink te wensen over
Kijk maar in alle Ironmans en in de grote wedstrijden daar wordt gewoon gestayerd punt uit.
Vaak zie je dat de eerste 10 a 15 atleten die uit het water bijna altijd na de 180 kilometer fietsen ook aan het lopen beginnen met gering tijdsverschil.
Ook al rij je in een groep 10 meter achter elkaar ( vaak is dat een stuk minder ) dan heb je ontzettend veel profijt van je voorligger Ik heb beelden gezien van een kopgroep met triatleten dat sommige gewoon moeten freewheelen om niet te dicht bij de voorligger te komen en dat bij 40 kilometer per uur of meer en dan ook nog trots op de fietstijd zijn.
Ik heb dit zelf ook meegemaakt tjidens de Ironman van Zurich haal je een groep van 15 man in rij je met 40 kilometer per uur voorop en dan hoor je na 5 minuten ineens mensen achter je praten van de groep die ik zojuist had ingehaald, dat is geen triatlon.
Mensen die stayeren gewoon eruit mikken dat is de enige manier om triatlons stayervrij te maken op de Long-Distance en dat moet ook gelden voor de toppers
Je ziet dit zelfs tijdens de Ironman van Hawaii dat gewoon hele groepen samen op fietsen echt belachelijk vind ik dit het is wel een van de weinige wedstrijden waarbij de toppers worden gestraft bij het stayeren Ik heb dit nog nooit tijdens de Challenge van Roth gezien dat de toppers gestraft werden
Verder is dit ook een kwestie van discipline maar helaas is dit vaak ver te zoeken kijk maar eens naar de huidige samenleving in de maatschappij
Zo nu heb ik genoeg gezeurd maar jureren dat lijkt mij wel wat misschien na mijn actieve carriere maar dan wel zonder bierpens

22

Re: eerste kwart

Leuk jullie reactie(s) maar wat zeggen de regels eigenlijk, daar was ik wel benieuwd naar. 10m, 20m 50m afstand bewaren? roll

23

Re: eerste kwart

10m is de standaard afstand dacht ik en in het voorbij rijden 3m tussenlaten en als je voorbij word gestoken dien je je te laten afzakken (tot 10m) Heb het ook al voorgehad dan rij je voor bv een 250ste plaats en dan rijd er een motor bij je dat je zeker niet te dicht tegen je voorligger komt en in tegenovergestelde richting passeert er dan een kopgroep die met 6man die in elkaars wiel hangen.

24

Re: eerste kwart

http://www.triathlon226.nl/frequently-a … age_id=245

25

Re: eerste kwart

Ok, het blijft een beetje vaag, net zoals bij het snelwandelen, iedereen weet dat er telkens contact moet zijn met de grond maar (bijna) niemand houdt zich eraan en de jury....,die mikt er zo nu en dan eens eentje uit....wanneer het ze uitkomt hmm