1

Onderwerp: Ironman Wales

Hallo,

ik sta ingeschreven voor IM Frankfurt, maar ben al een paar maanden aan het klooien met een loopblessure aan mijn kuit. Nu denk ik eraan om Frankfurt in te ruilen tegen Wales met de nieuwe IM transfer policy.Dat geeft me 10 weken extra om het lopen op te bouwen naar de marathon zodra ik weer 100% ben (lichamelijk dan, geestelijk is niet realistisch smile)

Ik heb op de site van Edo van der Meer inmiddels ontdekt dat IM Wales een lastige is, maar op de site van IM Wales is dat niet zo duidelijk. Hoe lastig is het eigenlijk, en dan mn het lopen. Vergelijkbaar met Stein of nog lastiger?

Zijn er meer forumleden daar geweest? En zijn er meer die daarheen gaan?

2

Re: Ironman Wales

Vanzella,

Mijn trainer (www.tritraining.be) heeft meegedaan aan IM Wales en zijn trainer ook (3coach.be)  Ze hebben mij verteld dat door de weersomstandigheden en het heuvelig parcours dit een zeer lastige wedstrijd is. 
2550 hoogtemeters voor fietsen + 450 hoogtemeters voor het lopen (gaf hun garmin aan tijdens de race)  De weersomstandigheden maakten het dan NOG zwaarder.

Ze zeiden dat het toch in hun top 3 zwaarste wedstrijden ooit waren en deze hebben toch wat ervaring.

het klimwerk ziet er allesinds bij het fietsen EN lopen heel zwaar uit.

3

Re: Ironman Wales

Ok, ik zag al aan de tijden (de toptijden waren een uur langzamer dan "normaal") en het aantal uitvallers dat het een lastige was ja, maar 2 alpe d'huez-en op de fiets plus 450hm te voet zijn pittig. Gelukkig woon ik in de heuvels dus kan ik er goed op trianen.

4

Re: Ironman Wales

Het is nu officieel. IM Frankfurt is vervangen door IM Wales. Geen 13 maar 23 weken te gaan smile Iedere week 2 km extra lopen gevolgd door 3 weken taperen en we zijn er klaar voor.

Ik ben wel blij dat ik in de heuvels woon als ik het parcours zie.

5

Re: Ironman Wales

Drie weken taperen klinkt wel heel lang, bedoel je volledige rust of gedurende drie weken rustig afbouwen?

6

Re: Ironman Wales

Roland_Amersfoort schreef:

Drie weken taperen klinkt wel heel lang, bedoel je volledige rust of gedurende drie weken rustig afbouwen?


Ik ben heel goed in taperen vergis je niet smile

Nee, ik bedoel het niet letterlijk. Opbouwen tot 3 weken van te voren en dan geen gekke dingen meer doen is wat ik bedoel. Ik train niet zo heel erg gestructureerd, meer met een ruim plan dat ik kan invullen naar gelang ik tijd beschikbaar heb.

7

Re: Ironman Wales

Inmiddels ben ik van alle pijntjes af, heb een aantal goede trainingsweken (van rond de 10 uur) gehad en alweer de halve in Stein volbracht. Dus het ziet er goed uit.

Nog 3 kilo kwijt, dan zijn de zwembandjes weg en dan begint het erop te lijken.

8

Re: Ironman Wales

Jammer dat ik de enige ben (die ik ken) die de oversteek maakt naar IM Wales, maar ik heb er nu 10 dagen voor de start wel veel zin in.

De dag na Gerardmer nog een lekkere buikgriep gehad en nu 5 dagen niets gedaan, dus het taperen begon wat eerder dan gepland. Zo maar eens even een uurtje lopen.

Ik schat dat ik rondde 12 uur kan halen.

Details post ik wel als ik het parcours gezien heb en de weersomstandigheden kan inschatten smile.

9

Re: Ironman Wales

Veel succes in ieder geval en hoop op goed weer.

10

Re: Ironman Wales

Vanzella schreef:

Jammer dat ik de enige ben (die ik ken) die de oversteek maakt naar IM Wales, maar ik heb er nu 10 dagen voor de start wel veel zin in.

Er zijn nog meer Nederlanders bij hoor, 2 clubgenoten van mij doen ook mee bij IM Wales.
Succes!!  cool

11

Re: Ironman Wales

Zo, eindelijk even tijd voor een verslagje!

ik kan ook gewoon zeggen: IM Wales was geweldig en ik was super tevreden met mijn resultaat!!!

Nu een iets langere versie.

Woensdag ochtend vertrokken. Auto naar de kloten in Noord Frankrijk. Nu kan ik hier gaan zitten tieren over hoe belachelijk het is dat een 3 jaar oude Ford Focus diesel na 147000km volledig overleden is , maar dat is een beetje off topic en zelfs off forum.

donderdag weer vertrokken met de auto van mijn vader (die sowieso zelf ook mee ging) bootje gepakt, 11 uur s avonds in Tenby.

Vrijdag 7km losgelopen en 1km "official swim practice" gedaan. En daarbij genoten van een super mooi uitzicht op Tenby dat achter het strand bovenop de klif ligt. Ook registration, briefing en pasta party waren vrijdag. Alles super georganiseerd en dus niets te zeiken. Ik begon langzamerhand te snappen waarom een IM race 500 Euro kost.

Zaterdag uurtje gefietst, fiets was tip top in orde en links rijden wen je ook zo aan.

Zondag om 4.15uur de wekker, alleen waren mijn coach/vader en mijn Duitse huisgenoten al om 3.30 uur aan het stressen en rondlopen dus was zelfs de wekker niet nodig. Om 6.15 uur werd de km van T1 naar de zwemstart en finish gelopen, 1350 starters met zeer bleke smoeltjes liepen met muziek en onder luid applaus naar de start. Dat gaf al kippenvel van Berneau tot Wales smile

7uur start, het zeewater was rustig, maar werd razendsnel een wasmachine. Het enige foutje van de (organisatie) op die dag viel daar ook te noteren. Je moest 200m de zee in en dan al een 90 graden bocht om een boei maken. Dat was onmogelijk. De helft kon alleen maar voorlangs zwemmen (ik ook, al heb ik wel de boei aangeraakt). Vervolgens lekker twee rondjes gezwommen. eerste rondje 37min, en het tweede 36. Super makkelijk ging het en na 1.13 had ik mijn 3.83km (Garmin) afgewerkt. Vervolgens 300m steil berg op lopen om bovenop de klif te komen waar het dorpje ligt. Even een paar loopschoenen aangedaan, want een km is toch wel wat lang op je blote voeten over straat.

T1 duurde dus ook 11 minuten. Fietstruitje aan, normale fietsschoenen aan, armstukken mee en hop op de fiets voor het eerste rondje van 110km. Eerst glooiend door een natuurgebied en na 60 km kwam je in de buurt van Tenby op het parcours van het tweede rondje (70km) waar de echte beklimmingen in zitten. Er stond vrij veel wind en mijn benen voelden niet echt lekker firs meer. Het tweede stuk was flink klimmen en dalen, beetje zoals in Limburg, met een tweetal echte lastige klimmen erin. En om een of andere reden ging het vanaf dat moment beter. Klimmen ging makkelijk, het was beginnen te regenen en dat boeide me eigenlijk ook niet. Dus met een goede spirit reed ik de laatste klim op, waarna een frisse afdaling me in T2 bracht. Op het fietsparcours was het overigens ontzettend leuk, in ieder dorpje stonden honderden mensen on aante moedigen, muziek op straat, klappen uren lang!!!! Top volk die mensen uit Wales!! 6.37 of 27km/h over de 181km.

T2 was wat vlotter, schoentjes uit verse sokken en loopschoenen aan en de vrijwilliger ruimde mijn fietstroep op in de tent! Wederom super dus. Lopen waren 4 rondjes van 10km en een beetje en in totaal 40.3km volgens de Garmin. 1 Km hadden we bonus gekregen vanwege de km van zwemfinish naar T1 en de rest kan wel verloren gegaan zijn, tijdens het draaien en keren in de straatjes van Tenby er staan wat rare streepjes op mijn computer uitdraai.

Het parcours was pittig. Er was letterlijk geen 100m vlak, alles ging omhoog of naar beneden, met als lastigste deel een beklimming van een klein 2km met een gemiddelde van zo'n 6%.   De sfeer was alweer geweldig, het hele dorp stond op zijn kop. Inhoudelijk ging het gewoon lekker. ik begon lekker te lopen 5.20 bergop, 4.40 bergaf en rond de 5 minuten op de stukjes in het stadje, met kleine klimmetjes en afdalinkjes. Na 1 rondje riep mijn vader dat ik kalm aan moest doen, en vroeg of ik gek was. Na twee rondjes keek hij me aan huh, je loopt nog steeds makkelijk. Na rondje drie kwam er een soort ongeloof in zijn ogen en in rondje 4 had ik het wel wat lastiger, maar kon ik nog steeds datzelfde tempo volhouden. Ik durf te beweren dat ik de vlakste marathon van iedereen heb gelopen smile Marathon in 3.28.30 en onder luid gejoel en al feestvierend heb ik de finish straat bereikt in 11.33.50.

Van plaats 874 na het zwemmen naar 471 na het fietsen en gefinished op plaats 280 van 1216 finishers (1350 starters). Het was geweldig en bedankt voor jullie interesse en steun via twitter en facebook!!!

Ik vond het geweldig en kan iedereen IM Wales en Wales op zichzelf ook aanraden, vooral als je van heuvels en koele omstandigheden houdt zoals ik!!!

12

Re: Ironman Wales

Jeroen,

Dank voor je geweldige verslag. Gaaf dat het zo gelopen is. Die 11min in T1 is nu wel een beetje verklaard hoewel je daar wel bij de langzaamste hoort toen ik je volgde via de site. Plaspauze erbij?

Dat het volk ook zo meeleeft geeft wel wat extras heh.

Als je dit hebt gepresteerd wat worden dan je doelen voor 2013?

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

13

Re: Ironman Wales

Helden-shizzle dit. Feli met je prestatie.

14

Re: Ironman Wales

wauw, mooie prestatie!

15 Laatst bewerkt door Vanzella (20-09-12 11:04:49)

Re: Ironman Wales

Rose69 schreef:

Jeroen,

Dank voor je geweldige verslag. Gaaf dat het zo gelopen is. Die 11min in T1 is nu wel een beetje verklaard hoewel je daar wel bij de langzaamste hoort toen ik je volgde via de site. Plaspauze erbij?

Dat het volk ook zo meeleeft geeft wel wat extras heh.

Als je dit hebt gepresteerd wat worden dan je doelen voor 2013?

Merci, ook Dorter en Dimitri smile!

Waarom t1 relatief langzaam was weet ik eigenlijk niet. Misschien was ik iets te chill. Heb rustig hardgelopen naar de wissel (veel mensen gingen echt vol gas alsof het een OD was), wetsuit ging vlot uit, heb wel normale fietsschoenen aangedaan ipv de triathlon schoenen en oversokjes. Verder geen idee.

Doelen voor 2013 zijn heel anders. Mijn werkniveau weer opkrikken naar een 9 ipv 7tje. Mijn zoon (als het goed is komt die over 7 weken) en dochter verzorgen terwijl mijn vrouw zich van "zwangere koe" (haar woorden, niet de mijne smile) ombouwt naar OD, en misschien halve triathleet.

Daarnaast zal ik echt wel een paar keer per week lopen en met mooi weer een rondje fietsen. Een triathlon inschrijving is zo gemaakt.

16

Re: Ironman Wales

Mooi verslag, superresultaat. Het moet erg veel vertrouwen geven om zo'n vlakke marathon te kunnen lopen na het geaccidenteerde fietsparcours. De nieuwe Isle of Man triathlon staat hoog op mijn verlanglijst, dat moet redelijk vergelijkbaar zijn.

17

Re: Ironman Wales

Knap Vanzella!!! Mooi resultaat en vooral ZEER sterke marathontijd! Wales is inderdaad geen enkele meter vlak!!
Heb ook begrepen dat die perfect georganiseerd is die IM wedstrijd.  Het kost 500 euro maar het is de moeite!

18

Re: Ironman Wales

Heel tof om te lezen, leuk! Gefeli met de prestatie.
Wales stond al op de agenda voor vakantie voor komend jaar of jaar daarop... wellicht een combi maken:)

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

19

Re: Ironman Wales

Blommetje schreef:

Heel tof om te lezen, leuk! Gefeli met de prestatie.
Wales stond al op de agenda voor vakantie voor komend jaar of jaar daarop... wellicht een combi maken:)


Ik kan het zeker aanraden, ik ga ook sowieso terug met mijn familie voor een echte vakantie!

20

Re: Ironman Wales

even in het zicht van THeBruyne zetten smile

21

Re: Ironman Wales

Knappe prestatie!!!! Supermooi verslag en veel aspecten die ik in verslagen van UK'ers gelezen heb! Graag had ik je nog iets gevraagd:

Betreffende training...

Hoeveel jaar train je al
En hoeveel uren per week doe je zo gemiddeld?
In je taperingperiode, doe je dan nog duurtrainingen of kort je alles ferm in?

Alvast enorm bedankt voor de superinfo!

22

Re: Ironman Wales

TheBruyne schreef:

Knappe prestatie!!!! Supermooi verslag en veel aspecten die ik in verslagen van UK'ers gelezen heb! Graag had ik je nog iets gevraagd:

Betreffende training...

Hoeveel jaar train je al:
En hoeveel uren per week doe je zo gemiddeld?
In je taperingperiode, doe je dan nog duurtrainingen of kort je alles ferm in?

Alvast enorm bedankt voor de superinfo!

Ik doe al 8 jaar triathlon, dit was mijn tweede hele na 2009 Almere.
Ik heb in de aanloop 8-16 uur getraind per week (2xfietsen, 2 keer lopen 1 keer zwemmen). Meestal 8-12 uur en twee keer 16 uur in een week met een tocht van 230km om aan de lengte van de inspanning te wennen. 
Ik doe altijd veel wedstijden, waardoor ik overwegend rustig kon trainen en in de wedstrijden mijn tempohardheid kon opdoen.

Twee weken voor IM WAles heb ik nog de de halve triathlon in Gerardmer gedaan. Daar heb ik maximaal gezwommen en gefietst en op 90% gelopen. Toen uitgerust, en alleen nog hersteltrainingen met wat korte snelheidsprikkels gedaan.

Voor mij was dit het ideale recept.  Want werk, gezin, tuin etc vragen ook tijd en aandacht. Het is echter niet volgens de trainingsbijbels, dus of het voor jou ook werkt weet ik niet.

23

Re: Ironman Wales

oh ja en succes met de voorbereiding smile

24

Re: Ironman Wales

Je hebt dan echt wel een schitterende tijd gehaald zeg!!!
Ik hebberrst en vooral de eerste maanden gewichtsverliessport gedaan :-) klinkt fantastisch als ik het zo nog eens lees. Ben nu 30kg kwijt en ik train meestal rond de 15u en af en toe wel eens zen uitblinkweekje van 20. Ik begin nu wel voelen dat ik af en toe wat meer rust moet nemen... Dit jaar was het doel de ironman enkel uit te doen..  Niet bepaald naar ern tijd te kijken maar ik heb de indruk dat alles wel vooruit begint te gaan dusja. We zien wel!