1

Onderwerp: Oud Gastel 22Juni 2013.

Mijn 1e Triathlon, dus voor mij nu al een speciaal evenement..

Andere mensen ervaring hiermee?

En wat draag je hier op een 1/8e?

Mijn plan (Budget, no wetsuit) is zwemmen in zwembroek, ontbloot bovenlijf. voor ik op de fiets spring een shirt aantrekken, en dat shirt aanhouden in de looproute.. dus zwembroek + ademend shirtje als t lekker is, anders een ander shirt..

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

2

Re: Oud Gastel 22Juni 2013.

Hoi Sander,

het water is een kanaal. De afgelopen jaren was de temperatuur daarvan vrij constant, ondanks dat het weer dat niet was. Circa 19 graden. Best te doen dus. Ik zou zowiezo het shirt dat je met fietsen aanhebt ook met lopen aanhouden.
En als je na het zwemmen nat uit het water komt is een shirt met een rits wel handig. Anders sta je misschien erg te tobben met dat ding over je hoofd te krijgen.

Succes en veel plezier gewenst!
Sander

3

Re: Oud Gastel 22Juni 2013.

sandman schreef:

Hoi Sander,

het water is een kanaal. De afgelopen jaren was de temperatuur daarvan vrij constant, ondanks dat het weer dat niet was. Circa 19 graden. Best te doen dus. Ik zou zowiezo het shirt dat je met fietsen aanhebt ook met lopen aanhouden.
En als je na het zwemmen nat uit het water komt is een shirt met een rits wel handig. Anders sta je misschien erg te tobben met dat ding over je hoofd te krijgen.

Succes en veel plezier gewenst!
Sander

Shirt met rits is inderdaad mijn insteek. Dan kan ik tijdens het fietsen/lopen nog een beetje verfrissen!

19 graden goed te doen zonder top?

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

4

Re: Oud Gastel 22Juni 2013.

ik doe liever een wetsuit aan  big_smile
Maar t kan natuurlijk wel. Los daarvan het is maar 500m Ik zou dan zeker zonder top starten want dat maakt je denk ik een stuk langzamer.

5

Re: Oud Gastel 22Juni 2013.

Zo, dat was hem dan.

Kort vermakelijk verslagje is wel op zijn plaats.
12.00 zou ik starten, dus om 10.30 al aanwezig, better safe then sorry zullen we maar zeggen.
om 10 voor 11 was Parc Fermé T2 klaargelegd, en op mijn weg naar T1 en het zwemonderdeel.
Zag vele mensen met tassen met wetsuits naar het PF fietsen, waar ik gewoon een loopbroekje en een fietsshirtje aanhad. Klein vermoeden begon al te komen. Eenmaal aangekomen bleek ik de enige aanwezige op dat moment voor de 1/8. De rest was dus gewoon heel laat voor de 1/4, die om 11.00 zou starten. Nouja, dan maar wachten. Langzaamaan druppelden de mensen binnen bij het PF, waar iedereen schuilde voor de regen, onder het viaduct. Want regen was er genoeg. Van 11.00 tot 11.55 werd het steeds erger, waar het zijn climax beleefde 10 minuten voor de start plaats zou vinden. De moed al in de schoenen gezakt natuurlijk, en rondkijken naar de andere atleten beloofde niet veel goeds. 99% wetsuit was mijn idee. Ahh... Gelukkig, ik zie iemand in een kleine Speedo. Toch niet de enige. Wel de enige (voor mijn gevoel) waar iedereen naartoe kwam om te vragen of ik mijn wetsuit nog aan ging doen, en dat ze me toch wel dapper vonden. Ik vond het eerder een financiële overweging, maar leuk dat mensen dat zagen als moed. Langzaamaan werd het drukker bij de zwemstart onder het viaduct, en ik stond inmiddels in mijn blote bovenlijf te rillen als een drilboor... kou. kou. kou. Naar verluidt viel het water wel mee, graadje of 19. Werd binnen 10 seconden al afgerond naar 17, om op 15 te blijven steken. Waar ben ik aan begonnen? Waarom vinden mensen dit leuk? Kan ik iemand verwonden en zijn wetsuit stelen? Grapje, gewoon gaan Sander, gewoon gaan!!!

Plons, in het water. water viel mee, jippie, dat was een fijn gevoel, ik klapte niet dicht, het was gewoon koud, maar te doen. na wat rond spartelen als een half dode vis zonder jas, kreeg ik de warmte toch weer over me heen. Hoor ik naast me een medesporter wat commentaren maken wat mijn lijden toch verminderde. Uit de 3 minuten die ik naast hem getrappeld heb voor de start waren dit de mooiste quotes:
"Ohh Kut he, iedereen heeft een zwembril. Had wel slim geweest. Kut. Achja, kunnen we wel aan."
"Wat voor fiets ik heb? een Batavus. Nee geen oude, gewoon een herenfiets. Zo'n normale. Heb niet zo'n snel ding"
"Voor ik het water inging zei ik nog, wetsuits zijn voor watjes. Was ik maar een watje"
"Het bewijs dat je man bent is nu ook niet meer overtuigend met zo'n koude sloot water"

En toch wel de favoriet:
"Wat moet je doen met dat racenummer? Ik zie iedereen in dat park zo'n riem hebben. Ik heb spelden. Dus wie wil uit het water mijn nummer op mijn rug spelden?"

Nouja, PANG, daar gingen we. Zwemmen is kut. Vind ik. Gewoon kut. Toen ik bijna halverwege de heenweg was, kwamen ze al de boei om voor de terugweg, sterker nog, toen ik halverwege was, zag ik ze uit het water klimmen. Maar was niet de laatste, die had na 50m al opgegeven, blijkbaar door de "teringkou en da kloteweer". Zwom bij de laatste 25%, en wilde nog wel een redelijke tijd, heb dus aan het einde nog even poging tot borstcrawl gedaan, maar de schoolslag verliep soepeler.

Swim: 12.36

T1: Kreeg mijn shirt niet aan, nat bovenlichaam. en nat shirt van de regen. Natte bril, natte helm, natte schoenen, natte fiets. Maar met een tijd van 2.07 vond ik niet dat ik sloom was.

T1: 2.07

Fietsen dan maar. Mijn onderdeel. overall door 4-5 mensen ingehaald. zelf heb ik er 25-30 ingehaald, als het niet meer was.
Geen horloge, dus geen hartslag, snelheid, tijd onderweg, of wat dan ook. Gewoon gaan op een fijn tempo. Door het gladde oppervlak en de plassen wel wat lekke banden gezien, en de fietser die voor mij een bepaalde bocht te snel aansneed, lag mooi het asfalt te knuffelen. Voor de rest lekker gefietst, en gelukkig in een goede versnelling T2 verlaten.

Bike: 34.02, Gem Snelheid: 33.8 (afstand 19.182m volgens routeboek)

Dan T2 maar. Kreeg mijn fiets niet opgehangen zonder hem vsat te hangen in andere fietsen, dus toen maar lopen klungelen, toch wel 20 seconden verprutst voor niets. Al met al wel een snelle wissel, trok wel mijn Lock Lace kapot rechts, maar kon nog wel fatsoenlijk touwtje aantrekken.

T2: 1.37

Run. Tsja, wat te zeggen. Leren bekertjes aan te pakken misschien, op de heenweg was ik eerder een circusartiest die een truc uithaalde dan iemand die een bekertje water wilde aanpakken. Kreeg door onwennigheid van de wedstrijd (1e  x) steken in mijn maag. Gezegd tegen mijzelf dat dat de pijn van succes was ofzo, want na een minuut ging het weer beter.
Halverwege kreeg ik minder snelheid maar meer vertrouwen, zag hordes mensen tegemoet komen toen ik de terugweg al aan het rennen was. Gaf een goed gevoel, en kon nog enkele tempoversnellingen van een paar meter inzetten, paar secondes gesnoept, meer niet. Kwam wel ans een blij iemand over de finish, was gefinisht in mijn eerste Triathlon, sterker nog, ik bleek onder mijn streeftijd te zitten. NICE!!!!!!!

Run: 24.10.  Gemiddelde snelheid: 12.6km/h, 4:45min/km (afstand 5.078m).

Totale Tijd: 1.14.28

Heel blij, aangezien mijn streeftijd 1.30.00 was.

Op naar de snellere zwemtijden, Tri-suit, wetsuit, wat extra rotzooi, en mijn volgende wedstrijd, mega veel zin in. nu al.

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

6

Re: Oud Gastel 22Juni 2013.

Zo te lezen heb jij jezelf vandaag kostelijk vermaakt ;-)

Zo'n startnummerband is best wel handig ja.. moet je wel opletten want je startnummer wappert dan wel eens zodat het onleesbaar is. Niet handig als er zo'n controleer-mens met een lijstje zit om jouw startnummer als "gepasseerd" te kunnen merken.

7

Re: Oud Gastel 22Juni 2013.

bvoruns schreef:

Zo te lezen heb jij jezelf vandaag kostelijk vermaakt ;-)

Zo'n startnummerband is best wel handig ja.. moet je wel opletten want je startnummer wappert dan wel eens zodat het onleesbaar is. Niet handig als er zo'n controleer-mens met een lijstje zit om jouw startnummer als "gepasseerd" te kunnen merken.

Dit was bij de loop zo, bij het keerpunt. Was zo vriendelijk voor de madam om het nummer even in de onderhoeken vast te houden...

Bij de fiets controleerden ze niet niet, wel elke opening uit het parcours stonden officials, om te zorgen dat je het daadwerkelijke parcours zou fietsen. dit was goed bedacht, omdat er een bepaald stuk weg (zon 20m) op de heenweg passeerden voor een bocht naar links, en op de terugweg weer links, dus kruisend zegmaar. stond al een kilometer vantevoren aangegeven, en met pionnen werd je zo geleid dat het niet fout kon. Ggoed geregeld dus. geen problemen met nummers whatsoever.

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

8

Re: Oud Gastel 22Juni 2013.

http://nl.mylaps.com/evenementen/uitsla … index.html

Overigens de resultaten.
Ik sta bij 1/8 Promo Volledig en categorieën, en dan H20-39

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!