1

Onderwerp: 1/2 triatlon Eupen

Iemand die op 5 augustus de halve triatlon van Eupen meedoet? (of 1/8 de dag ervoor)

Ik heb me zonet laten verleiden om toch maar in te schrijven. :-)

2

Re: 1/2 triatlon Eupen

Goed dat je het schrijft.. .Ik heb me nog niet ingeschreven, maar ga dat nu meteen doen. Is altijd een leuke race.

Ben we benieuwd naar de staat van het asfalt smile en hoe het zal zijn op die kleine weggetjes op de TT fiets.

3

Re: 1/2 triatlon Eupen

Heb je deze al gedaan?  Is het zo slechte weg daar?

Inschrijven kan nog tot eind deze week aan het normale tarief, daarna wordt het duurder, dus haast je. ;-)

4

Re: 1/2 triatlon Eupen

Het was gemiddeld Ardens asfalt, alleen is het ook een soort veredeld fietspad rond het stuwmeer, dus in twee jaar (2010 heb ik voor het laatst meegedaan) kan er wel wat veranderen. Positief of negatief...

5

Re: 1/2 triatlon Eupen

ik heb vorige week een tochtje gemaakt en daarin het triathlon rondje opgenomen. Van km 39,5 t/m 60,5 is het triathlon rondje. asfalt lag er goed bij naar Ardense begrippen. Ze moeten alleen bovenop de berg het gras nog even maaien dat tussen het asfalt doorgroeit smile

Link is bijgevoegd.

http://connect.garmin.com/course/1610213

6

Re: 1/2 triatlon Eupen

Zo, er wordt lekker weer voorspeld. 22 graden droog, lekker zwem, fiets en loopweertje.

Eens kijken of ik voor het eerst onder de 5 uur kan duiken in Eupen.

Ik voel me goed en hoop dat er langzamerhand iets van vorm aankomt....

7

Re: 1/2 triatlon Eupen

Inderdaad, het weer ziet er best ok uit.  Water gisterenavond gemeten 19.5°C.

Heb je toevallig enig idee van de hoogtemeters en (max.) stijgingspercentages in het fietsparcours?

Mijn voorbereiding is heel beperkt geweest sinds de halve Green Hell triathlon in juni (vooral niet meer gezwommen)...  Maar binnen de 6u zou moeten lukken.

Nu alleen nog even bekijken of ik zondag 's morgens vroeg ga heenrijden (vanuit Antwerpen), of toch maar zaterdag al en blijven overnachten...

8 Laatst bewerkt door Vanzella (03-08-12 13:50:37)

Re: 1/2 triatlon Eupen

Hoogte meters weet ik niet precies, grofweg kun je het denk ik wel optellen op basis van de garmin route die ik een paar posts terug heb geplaatst (let op het fietsrondje is maar een deel van de training die ik daar geplaatst heb).

Qua klimwerk is het goed te doen als je de Green hell hebt gedaan is het zelfs een makkie.

Ieder rondje daal je de stuwdam af en rijd je ongeveer 1km omhoog aan 7% met aan het eind iets steiler 9% (gok ik), waarna je  T2 en de finish passeert (je doet dit dus 5 keer, 4 ronden en de twee km van T1 naar t2 ). Dan een stuk glooiend. Na een km of 10 komt nog eens een beklimming van ongeveer 1km aan 7% gevolgd door een km vals plat. Daarna is het dalen en vlak terug naar de dam om aan je volgeden rondje te beginnen. In totaal dus een km of 9 klimmen en nog wat vals plat/glooiend werk.

Er wordt gekampeerd aan de rand van het stuwmeer door wat deelnemers in een tentje of een camper, mn uit NL.

Omdat er twee wisselzones zijn (1km uit elkaar) zou ik wel ruim op tijd komen als je besluit pas zondag te komen. Ook de inschrijving gaat op het gemakje dus heb je wel wat tijd voor nodig...

9

Re: 1/2 triatlon Eupen

Het was weer een mooi georganiseerde en goed verzorgde triathlon. Lekker weertje tot einde fietsen en daarna lekker buitje tijdens het lopen. Jammer voor de fans, maar wel lekker voor de deelnemers smile

Zelf was ik niet goed bezig, met veel pijntjes na een val 48 uur voor de race, weer hetzelfde probleem met mijn wiel als in Stein (ik ga mijn fietsenmaker uitschelden  wink ) Gelukkig heb ik altijd een setje reserve wielen in de auto liggen en een godsgruwelijke hekel aan opgeven..

Gelukkig wel vrouw en dochter langs de kant voor de ondersteuning dat waren de lichtpuntjes smile.

Eindtijd was 5.26

10

Re: 1/2 triatlon Eupen

Tiens, mijn tijd was 5.30 maar ik had al regen halverwege de laatste fietsronde. :-)

Zwemmen was zoals gewoonlijk belabberd (43').  Fietsen ging ok (2u50'), ik had me voorgenomen rustig aan te fietsen, en heb voor de eerste keer eens puur op hartslag gereden, dat is goed gelukt; elke ronde bijna exact dezelfde tijd.  Eerste loopronde was droog, tweede loopronde opnieuw veel regen, heb door de natte sokken een blein gelopen waardoor de laatste ronde echt zwaar was, uiteindelijk niet echt tevreden met m'n looptijd (1u54), maar wel met m'n eindtijd.

Wel een prachtig parcours, en een prima georganiseerde wedstrijd!  Wegdek inderdaad niet super, maar toch beter dan ik verwacht had.  De afdalingen waren gelukkig wel goed asfalt.

Eentje om te onthouden!

11

Re: 1/2 triatlon Eupen

ghen schreef:

Tiens, mijn tijd was 5.30 maar ik had al regen halverwege de laatste fietsronde. :-)

Zwemmen was zoals gewoonlijk belabberd (43').  Fietsen ging ok (2u50'), ik had me voorgenomen rustig aan te fietsen, en heb voor de eerste keer eens puur op hartslag gereden, dat is goed gelukt; elke ronde bijna exact dezelfde tijd.  Eerste loopronde was droog, tweede loopronde opnieuw veel regen, heb door de natte sokken een blein gelopen waardoor de laatste ronde echt zwaar was, uiteindelijk niet echt tevreden met m'n looptijd (1u54), maar wel met m'n eindtijd.

Wel een prachtig parcours, en een prima georganiseerde wedstrijd!  Wegdek inderdaad niet super, maar toch beter dan ik verwacht had.  De afdalingen waren gelukkig wel goed asfalt.

Eentje om te onthouden!


Klinkt als een topprestatie als je 6uur had verwacht!!!

Is waar, dat van die regen had ik ook. Ik had mijn gekloot aan mijn fiets al in de eerste ronde, waardoor ik pas na 1 uur 7 voor het eerst langs de finish kwam. Ik ben blij dat ze geen bezemwagen hadden. Dan had ik hem in moeten halen smile

Ik heb je dus waarschijnlijk ergens in de laatste ronde ingehaald. Een idioot in een grijs 2xu pakje met zijn startnummer op de rug was ik smile

Tijden waren 40min 3.03uur en 1.39uur

12

Re: 1/2 triatlon Eupen

Het was inderdaad een fantastisch parcours! Ik was net voor de laatste afdaling toen het begon te spetteren, dus dat was wel geluk hebben.

Heb in ieder geval nog wat om te leren: Dit was mijn eerste halve en de laatste fietsronde kakte ik erg in, waarna het lopen ook niet super ging, maar nog wel met een vaartje. De laatste loopronde stond ik bijna stil.

Nog wel kunnen sprinten om onder de 5 uur te komen: 4:59:56 wink

Splits ongeveer: 33 - 2u40 - 1u42

13

Re: 1/2 triatlon Eupen

Zondag is Eupen weer. Voor het eerst zijn ze volgeboekt met 520 inschrijvingen en nog wat estafettes.

Ben ik enige van het forum die meedoet, of zijn er meer?

Verwachtingen gelijk maar uitspreken. Na 1 serieus trainingsblok van 4 weken (3 weken trainen en deze week rust) en met 26 graden denk ik dat het volgende mogelijk is...

40 min zwemmen
3.00 uur fietsen
1.45 uur lopen
5min voor de wissels is 5.30 uur..

Ik start trouwens op mijn gewone racefiets zonder opzet stuur. Dat is misschien iets minder snel op de twee lopende stukken op het parcours, maar ik kies voor comfort deze keer in combinatie met strakke afdalingen op de racer denk ik het beste resultaat te kunnen halen.

Kijken of ik in goede staat aan het lopen kan beginnen smile

14

Re: 1/2 triatlon Eupen

Ik zal ook racen tijdens de Triathlon Eupen. Wilde na het vervallen van de triathlon Leiderdorp toch nog een halve triathlon doen voordat ik op 1 september de Challenge Vichy ga doen.

Aangezien ik het parkoers helemaal niet ken vind ik mijn verwachtingen uit spreken toch wel lastig... Toch maar eens een klein voorspelling.

Zwemmen 32 minuten
Fietsen 2h45
Lopen 1h35

Hoop dus binnen de 5 uur wel te finishen. Maar nogmaals voor mij onbekent terrein.

Ik zal starten op mijn TT fiets met lage wielen 5cm ipv disc en natuurlijk een berg cassette achter. We will see... heb er in ieder geval zin in.

15

Re: 1/2 triatlon Eupen

Dat kan goed hoor met je TT fiets en 5cm velgen, zo heb ik vorig jaar ook gereden. Ik kies ook dit jaar voor de middelhoge velgen (in mijn geval zijn ze 42mm).

Ik had dit jaar gewoon weinig getraind en al helemaal weinig op de TT fiets dus kies ik voor het comfort van de racer om niet gebroken aan het lopen te beginnen.

16

Re: 1/2 triatlon Eupen

Kan ik me in jou geval goed voorstellen....

Succes in ieder geval zondag! hopen op een mooie race.

17

Re: 1/2 triatlon Eupen

Het was weer een mooie editie. Wel een zware, met name tijdens het lopen was het toch wel flink warm.

En wat een niveau van het deelnemersveld. 286e van 410 finishers in 5uur 20 (50 opgevers) met een goede zwemtijd 40.20 voor 2,14km volgens Garmin, 379e zwemtijd

2.49 op 84km fietsen met 83 heuvels smile is ook gewoon goed voor mij (maar wel pas de 333e fietstijd)

1.46 op de halve marathon in de hitte en zon heuvelop en heuvel af in de schaduw was voor dit jaar zeer goed. Ik was ook echt naar de klote aan het eind van de tweede ronde (14km). Gelukkig hebben mijn fans die een tweetal verse powerbar black currant caffeine gelletjes aangaven me erdoor geholpen! (247e looptijd)

Volgende keer doe ik een halve Ironman of Challenge dan zit je met dit soort tijden ver boven de middenmoot. Is beter voor mijn ego   lol  lol  cool

18

Re: 1/2 triatlon Eupen

Nou aardig aan je verwachting voldaan toch!?

Maar inderdaad niveau was hoog in Eupen. Moet zeggen dat over het algemeen het niveau in Belgie wel hoger is hoor.
Ik vond het in ieder geval een topwedstrijd!

Best tevreden met mijn 99 plaatst :-) eindtijd 4h42.36 was prima.

19

Re: 1/2 triatlon Eupen

Het niveau in Eupen was zeker hoog, dus ook erg tevreden met mijn 64ste plaats en tijd van 4u31. Op mijn nauwkeurig afgestelde kmteller zag ik dat de afstand 79,62 km was. Maar het fiets- en loopparcours waren zeker uitdagend. Het was voor mij de eerste keer in Eupen, maar ze gaan mij daar komende jaren zeker nog eens terug zien :-)

20 Laatst bewerkt door Vanzella (05-08-13 10:34:37)

Re: 1/2 triatlon Eupen

MartijnT schreef:

Het niveau in Eupen was zeker hoog, dus ook erg tevreden met mijn 64ste plaats en tijd van 4u31. Op mijn nauwkeurig afgestelde kmteller zag ik dat de afstand 79,62 km was. Maar het fiets- en loopparcours waren zeker uitdagend. Het was voor mij de eerste keer in Eupen, maar ze gaan mij daar komende jaren zeker nog eens terug zien :-)


Toptijden Martijn en Dimitri! Als ik goed in vorm ben moet onder de 5 uur kunnen, maar dit soort tijden vragen zijn buiten bereik!

Mijn Garmin gaf 81.3km aan nu ik terugkijk, de 84 kwam van de organisatie.

Vandaag een rustig hersteldagje op kantoor.. Het is nodig smile

21

Re: 1/2 triatlon Eupen

Vanzella schreef:
MartijnT schreef:

Het niveau in Eupen was zeker hoog, dus ook erg tevreden met mijn 64ste plaats en tijd van 4u31. Op mijn nauwkeurig afgestelde kmteller zag ik dat de afstand 79,62 km was. Maar het fiets- en loopparcours waren zeker uitdagend. Het was voor mij de eerste keer in Eupen, maar ze gaan mij daar komende jaren zeker nog eens terug zien :-)


Toptijden Martijn en Dimitri! Als ik goed in vorm ben moet onder de 5 uur kunnen, maar dit soort tijden vragen zijn buiten bereik!

Mijn Garmin gaf 81.3km aan nu ik terugkijk, de 84 kwam van de organisatie.

Vandaag een rustig hersteldagje op kantoor.. Het is nodig smile

Jij hebt het toch ook heel goed gedaan! En alles is relatief he. Ik zal ook nooit de tijden van de toppers halen. Een looptijd van 1u13 van winnaar Tim Brydenbach is natuurlijk helemaal onvoorstelbaar. Vanmiddag een kort herstelritje naar een meertje hier in de buurt en daar lekker aan het water chillen :-) Ik voel die spierpijn in mijn bovenbenen toch ook wel een beetje ;-)

22

Re: 1/2 triatlon Eupen

Proficiat mannen goede tijden!!!

@Martijn, prima zwemtijd ook dat schept verwachtingen voor 14 september

greetz

23

Re: 1/2 triatlon Eupen

peet schreef:

Proficiat mannen goede tijden!!!

@Martijn, prima zwemtijd ook dat schept verwachtingen voor 14 september

greetz

Dank u. Mijn zwemdoel in Almere wordt om eerder dan jou uit het water te komen ;-)