1

Onderwerp: Energy Lab

Hoi

Heb net even in mijn eigen Energy Lab gespeeld  tongue
Voor het eerst zelf sportdrank gemaakt na het lezen van een basisrecept op de site van creanite

Ik mixte voor een grote bidon (700ml) :

60 gram maltodextrine
8 gram fructose
14 gram eiwit
snufje zout
siroop voor de smaak

Wat denken jullie?

(Ik maak nog een 2e variant zonder de eiwit toevoeging. De eiwitten gebruik ik niet bij trainingen korter dan 1½ uur.)

2

Re: Energy Lab

Smakelijk. wink

3

Re: Energy Lab

petitmas schreef:

Hoi

Heb net even in mijn eigen Energy Lab gespeeld  tongue
Voor het eerst zelf sportdrank gemaakt na het lezen van een basisrecept op de site van creanite

Ik mixte voor een grote bidon (700ml) :

60 gram maltodextrine
8 gram fructose
14 gram eiwit
snufje zout
siroop voor de smaak

Wat denken jullie?

(Ik maak nog een 2e variant zonder de eiwit toevoeging. De eiwitten gebruik ik niet bij trainingen korter dan 1½ uur.)


Een snufje zout?

Is dit normaal geen exacte wetenschap?
Zoveel van dit en zoveel van dat...
wink

4

Re: Energy Lab

Haha.....zelfs het "snufje zout" is al weer achterhaald.
Moet je alleen toevoegen bij overmatig zweten, dus in de zomer bij hoge temperaturen icm lange inspanning.

Ik noem een halve triathlon bij 25 graden of meer. Dan gaat er een halve theelepel zou in de bidon

5

Re: Energy Lab

Heb dat 2 jaar geleden ook zo gedaan. Maltodextrine is in grote hoeveelheden ook goedkoop te krijgen (als je het al niet via internet hebt gekocht). Werkt in mijn ogen prima.

Amat Victoria Curam

6

Re: Energy Lab

Halve theelepel lijkt me wat veel, ik doe liever een mespuntje. MAargoed, zolang je het niet proeft en t werkt voor jou smile

Hoezo eiwit trouwens?

7

Re: Energy Lab

petitmas schreef:

Haha.....zelfs het "snufje zout" is al weer achterhaald.
Moet je alleen toevoegen bij overmatig zweten, dus in de zomer bij hoge temperaturen icm lange inspanning.

Ik noem een halve triathlon bij 25 graden of meer. Dan gaat er een halve theelepel zou in de bidon

Ook hier hangt dit af van atleet tot atleet. Je hebt mensen die geen verdere zoutoplossing nodig hebben.
Bij warm weer, drink ik 3 dagen voor de inspanning elke dag 2 bidons water met babyzoutoplossing smile + de dag zelf ook een half zakje in elke bidon.

Bij gewone temperaturen ben ik ook beter af met extra zouten. Ik zie nl steeds goed wit na een wedstrijd.

Andere mensen hebben dit dan niet nodig!! Maar voor mij is dit een heel belangrijke factor om goed te presteren.

8 Laatst bewerkt door petitmas (10-01-14 13:14:31)

Re: Energy Lab

Pieterjan......ben wat verder gaan lezen en zout "van te voren" innemen heeft (bijna) geen effect. Zout houdt vocht vast en zorgt voor de nodige (betere) transporten door de bloedbanen.

Je kan niet "bufferen" voor warme dagen. Als je bij warm weer overmatig gaat transpireren gaat er ook evenredig meer zout je lijf uit.

Een "normaal" mens onder "normale" omstandigheden krijgt per dag al 3x zo veel zout binnen als nodig. Dus laten we die 25 graden eens als norm nemen (is niet waar, maar voor de uitleg) dan hoef je geen zout in je bidon te gooien bij wedstrijden tot 25 graden en die niet langer dan een uur of 3 (?) duren.

Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord dat men ORS in de bidon gooit op een OD, wel bij halve en hele afstand.

Bleek ...... ff googlen op "eiwit + sportdrank"  cool

9

Re: Energy Lab

Dan zit het in het koppeke smile
Voel me toch beter met ORS dan zonder…
Ik doe ook wel halve afstanden en wil overschakelen naar volledige .

10

Re: Energy Lab

Misschien moet je wat meer gaan experimenteren in trainingen. Als je niet genoeg naar binnen kiepert gaat het fout.....op den duur.

11

Re: Energy Lab

Ik kom van quasi niets drinken overdag naar 2 a 3 liter water per dag. Bij het eerste had ik snel last van krampen en meestal bij het zwemmen. De dag van vandaag blijven de krampen meestal weg. Soms nog eens na een stevige zwemtraining en dan ligt de oorzaak meestal dat ik die dag of de dag ervoor weinig water gedronken heb.

Deze ervaring deel ik ook met OSR.

Nu zit ik nog volop in de experimenteer fase. Ik doe deze sport nog maar een jaar…

Maar ik voel wel verbetering met deze 2 factoren.

Nu indien er wetenschappelijk geen bewijs is dan helpt het mentaal toch smile

12

Re: Energy Lab

Les 1 : water is het allerslechtste wat je kunt drinken. Zit NUL in  cool
begin eens met een uur voor een training een 500 ml bidon leeg te drinken met ± 60 gram maltodextrine

13

Re: Energy Lab

Deze tip neem ik mee!

14

Re: Energy Lab

Een goede isotone sportdrank word idd beter door het lichaam opgenomen dan gewoon water. Ikzelf gebruik eigenlijk nooit gewoon water op training of wedstrijd.

15

Re: Energy Lab

ronnyke schreef:

Een goede isotone sportdrank word idd beter door het lichaam opgenomen dan gewoon water. Ikzelf gebruik eigenlijk nooit gewoon water op training of wedstrijd.

Tijdens een wedstrijd of training neem ik ook een sportdrank hoor. Maar gewoon overdag drink ik veel water.

16

Re: Energy Lab

jah... als je overdag ook sportdrank moest drinken zou je wel veel energie binnenkrijgen :-)

17

Re: Energy Lab

ronnyke schreef:

jah... als je overdag ook sportdrank moest drinken zou je wel veel energie binnenkrijgen :-)


Of in plaats van water zo proteïne shakes smile

18

Re: Energy Lab

pieterjan99 schreef:
ronnyke schreef:

jah... als je overdag ook sportdrank moest drinken zou je wel veel energie binnenkrijgen :-)


Of in plaats van water zo proteïne shakes smile

Oh god, soms heb ik het gevoel dat de helft van mijn 20-30er collega's ganser dagen niks anders doen dan shakes drinken  roll