1

Onderwerp: Beginnersverhaal

Hallo iedereen op dit forum!

Mijn naam is Edwin, 24 jaar oud en ik kom uit Schoonhoven. Sinds 4 jaar echt begonnen met sporten, voornamelijk op de (race)fiets. Vorige jaar begonnen met koersen, en dit jaar gereden bij de amateurs A met wisselend succes. Vorige winter heb ik een aantal maanden gelopen, en dat is eigenlijk verbazingwekkend goed bevallen. In januari weer gestopt, aangezien ik het seizoen op fietsen wilde richten en in juni mee ging doen met de Alpe d'huZes.

Nu sinds een maand of twee toch weer begonnen met hardlopen, en het gaat lekker. Afgelopen weekend mijn eerste 10 km gelopen. Met 52 minuten zeker geen top tijd, maar het kan ook langzamer! In de december ga ik de Bruggenloop in Rotterdam doen.

Een hele goede vriend van mij is Triatleet, en die probeert me al een tijdje over te halen om een Duathlon of Triathlon te proberen. In eerste instantie leek me dat niks, maar de laatste tijd begint het toch te kriebelen! Waarschijnlijk wel herkenbaar voor jullie.

Mijn vragen zijn: Wat kan ik nu het beste doen? Zwemmen heb ik heel lang niet gedaan dus waarschijnlijk kan ik het beste een Duathlon proberen? Voor het wegwielrennen zitten we redelijk aan het einde van het seizoen dus ik neem aan ook van het Triathlon/Duathlon seizoen? Kan ik dus beter wachten tot volgend jaar om een poging te wagen?   

En dan uiteraard: Wat heb ik nodig voor een eerste Duathlon/Triathlon? Ik heb in ieder geval al gezien dat het een dure sport is haha!

2

Re: Beginnersverhaal

Hoe duur het is maak je uiteindelijk zelf nog wel uit.
Als je mee wilt in de ratrace van materiaal dan wordt het kostelijk.

nadeel duatlon: het begint met lopen!
Dat maakt dat je vanaf de eerste meters heel intensief bezig bent en duatlon wedstrijden staan ook wel bekend als zijnde vrij hard.

Als je daarentegen geen recente zwemervaring of -training gehad hebt, dan kan duatlon wel een goeie opstapper zijn.

Kijk misschien ook eens naar de XTerra's (mocht je een mountainbike hebben).
Dit zijn de off-road duatlons waar de afstanden vaak korter zijn en de instapdrempel dan ook lager.
Die heb je nog wel in de winter/najaar.

Hoedanook, welkom hier op het forum en welkom in onze beklijvende sport.
Anderen hebben waarschijnlijk ook nog andere ideeen of tips of weten van wedstrijden in jouw buurt.

Succes!

3

Re: Beginnersverhaal

Mwoah, je hebt de fiets en de loopschoenen al... Dus zo duur hoef je het niet te maken. Met een los triathlonbroekje met een kleine zeem ben je voor een duathlon al aardig voorzien. Een paar elastieken of snelveters in je loopschoenen and you're good to go!

Mountainbike je toevallig ook? Dan kun je deze winter ook vast eens aan cross-duathlon proeven of je het wat vindt. Daar zijn er door het hele land zat van te vinden en dat gaat de hele winter door. Ik zou nu niet meer aan een triathlon beginnen (lees; 2013), maar als je dat volgend jaar wil gaan proberen ben je nu precies op tijd om het zwemmen op te pakken.

4

Re: Beginnersverhaal

Idd als je een triathlon wil doen volgend jaar is het nu de moment om te beginnen zwemmen. Maar duathlon is idd ook leuk ik doe het al een 6tal jaar nu en het is soms zwaarder maar dat is meestal enkel de start en het vraagt een andere voorbereiding maar voor de rest is het wel leuk. Maar omdat ik ook wat ouder word en zo heb ik ook maar voor triathlon gekozen sinds dit jaar,dat is zowat meer geschikt voor watjes enz wink

5

Re: Beginnersverhaal

Bedankt voor de reacties tot zover!

Ik heb inderdaad ook een MTB, alleen tot nu toe alleen gebruikt voor duurtrainingen in de winter. Om dan meteen een offroad wedstrijd te rijden is wellicht niet handig! Maar wel het overwegen waard.

Ik zal kijken inderdaad of er een leuke duathlon is waar ik kan starten, anders verplaats ik de ambitie gewoon naar volgend seizoen! Dan kan ik inderdaad nu doorgaan met loop en fietstrainingen. Op maandag avonden zijn er trainingen in het zwembad in Bergambacht van Triathlon vereniging Krimpenerwaard, wellicht dat ik dat eens ga proberen. Belangrijkste is denk ik goede techniek aanleren.

6

Re: Beginnersverhaal

Edwin welkom! Probeer wat verschillende wedstrijden en dan merk je vanzelf wel wat je leuk vindt. Ook in mijn geval is het zwemmen een stuk minder dan fietsen en lopen, maar op de een of andere manier maken de 3 sporten een mooie combinatie en vind ik het ook leuk om met zwemmen ook mijn bovenlichaam wat training te geven. Tenslotte vind ik het zelf mooi om iets te doen waar ik niet goed in ben maar steeds wel iets beter wordt.

Als je weinig zwemervaring hebt dan zou ik zeker lessen nemen in plaats van alleen aan de slag te gaan.

Overigens doe ik dit jaar ook de Bruggenloop. Vorig jaar heb ik die voor het eerst gedaan, eigenlijk een must als geboren Rotterdammer.

7

Re: Beginnersverhaal

Het lijkt me inderdaad goed om eerst wat tips van iemand te krijgen met betrekking tot de zwemtechniek. Het lopen gaat in ieder geval lekker de laatste tijd!

Wat is je doel qua tijd voor de Bruggenloop?

8

Re: Beginnersverhaal

Dit weekend ingeschreven voor mijn eerste triathlon, de 1/8e in de Krimpenerwaard op 24 mei. Zin in!

Het lopen gaat nu even iets minder ivm blessure aan mijn scheenbeen, maar het fietsen gaat super. Vandaag voor het eerst gezwommen, de techniek is heel erg wennen maar over het algemeen viel het me niet tegen. Totaal iets van 1,5 km. Twee keer een blok van 500m gedaan, de afstand die ik bij de 1/8e zal moeten overwinnen.

Qua zwemmen heb ik geen idee wat goed of slecht is qua tijd. Als we het hebben over 500m, wat is snel, middelmatig en vanaf welke tijd wordt het echt langzaam? Hoe snel zal ik moeten zwemmen om over het algemeen niet als laatste uit het water te komen?

9

Re: Beginnersverhaal

Kijk even op mylaps.nl, kies een triathlon 1/8 uit en bekijk de zwemtijden eens, moet je er wel meerdere bekijken, want afstanden kloppen niet altijd even goed bij triathlons...

ikzelf zwem tussen de 7:30 en 8:00 op 500 meter, dan ben je niet de snelste maar je komt wel in de voorste gelederen het water uit, er word ook wel tot 15:00 minuten gezwommen op 500 meter, maar dit zal vooral met schoolslag zijn

staar je niet dood op tijden van iemand anders want je bent bijna nooit in alle onderdelen even goed, bij zwemmen en fietsen ga ik altijd wel lekker maar met lopen, zo`n 43 min op de 10km ben ik niet snel genoeg om met de top mee te draaien

10

Re: Beginnersverhaal

Die tijden zijn best snel! Vorige week heb ik de eerste keer 500 meter in 14 min gedaan, de tweede keer in 13.
Dat is inclusief moeten inhouden ivm andere zwemmers, af en toe even uitwijken enz. Ik verlies ook duidelijk veel tijd omdat ik de techniek nog lastig vind om vol te houden. Dan gaat het een baantje weer super voor mijn gevoel, het baantje erna kom ik niet vooruit, dan lopen de slagen gewoon niet.
Dit weekend ga ik weer zwemmen en weer timen.

Denk dat het tussen nu en mei mogelijk is om nog een stuk te verbeteren, denk dat ik tevreden moet zijn als ik rond de 10/11 minuten kan zwemmen. Later zien we dan wel hoe ik dat verder ga aanpakken als het bevalt wink

@marcelca Je hebt wel gelijk dat je nooit in alle onderdelen even goed kan zijn. Ik moet het vooral van het fietsen hebben, ik verwacht rond de 38 gemiddeld te kunnen rijden op 22km dus dan zal ik wellicht wat plekken weer goed kunnen maken! 5km loop ik nu rond de 20 minuten, maar dat zal aan het einde van een Triathlon wel een stuk langzamer gaan.

Wel zin in!

11

Re: Beginnersverhaal

Ben prima tevreden met mijn zwemtijden, ik kom uit het wedstrijdzwemmen en train 3 x per week...

In het zwemmen kan je best winst maken maar dit kost veel tijd, zwemmen is uren maken en nog mooier is als je een trainer hebt die je op fouten in je slag maakt..

Techniek vast houden is lastig, dit kost gewoon tijd voor dit automatisch gaat.

voor het fietsen is 38 gemiddeld op 22km is prima, ik rijd bij 1/4 e OD meestal tussen de 36 en 37 gemiddeld, op de halve ( 1 x gedaan ) net onder 36 gemiddeld, en vorig jaar op tijdrit van 46km 38 gemiddeld...

Dit zijn snelheden waar je prima mee mee kan komen maar je behoort dan niet tot de top

wat lopen betreft zit je dicht bij mijn tijden..

Als ik alle triathlons neem die ik nu heb meegedaan zit ik altijd bij de eerst 25% finishers

12

Re: Beginnersverhaal

Gaaf! Ik heb sowieso wat bevriende triatleten die me tips kunnen geven binnenkort, en heb een uitnodiging gehad om eens mee te trainen op de maandagavond bij Triathlonvereniging Krimpenerwaard.

Die 38 gemiddeld is een gok, ik heb natuurlijk nog geen idee hoe hard ik daadwerkelijk kan gaan in een Triathlon. Ik rij regelmatig koersen van harder dan 43 gemiddeld over anderhalf uur, maar dat is in een peloton en zonder 5k hardlopen erna. Dus na 24 mei weet ik meer over mijn capaciteiten wink

Ik verwacht met mijn trage zwemmen dat ik niet zo hoog zal eindigen, maar dat zien we dan wel. Zou leuk zijn als het in ieder geval niet laatste is!

13

Re: Beginnersverhaal

Je moet dan ook in een meer jarenplan denken zou ik zeggen wink Dit jaar je tijden neerzetten en ze volgend jaar na 1,5 jaar training "verpulveren" smile Dat is tenminste mijn insteek voor dit jaar!
Zwemmen verwacht ik van 9:30 naar 8:30 te trekken, wissel verwacht ik door beter materiaal (tri fietsschoenen, elastische veters, schoenen waarin ik zonder sokken geen blaren loop wink ) ook zo'n volle minuut in totaal op te pakken, tijdritfiets 2 minuten en hardlopen (door opbouw in mijn trainingen) ook 2 minuten. Ik ga exact dezelfde triathlons als afgelopen jaar doen en hoop dan ook een leuke sprong te maken met zo'n 6 minuten... Zo niet, dan moet ik eens alles drastisch gaan analyseren.
Wat betreft zwemmen. Focus je vooral niet op tijd in het begin maar op je techniek. Beheers je de techniek dan komt de goede tijd vanzelf!

#enjoylife

14

Re: Beginnersverhaal

Dat is waar, eerst maar eens zien te finishen wink Tijden kunnen altijd verbeterd worden! Ik zal waarschijnlijk sowieso de eerste keer veel extra tijd verliezen op de wissels. Maar je moet inderdaad iets te verbeteren hebben!

Vandaag gefietst en tweede zwemsessie gehad. Ook weer twee blokken van 500 meter met zo veel mogelijk Crawl, eerste 500 in 11:56 en de tweede keer in 12:32 maar toen was ik ook wel echt kapot. Dus er zit al wat vooruitgang in!