1

Onderwerp: Maximumsnelheid voor fietsen in België

Vanaf volgende week geldt in België een maximumsnelheid voor fietsers van 30 km/h (zie hier). Naar het schijnt is dat niet eens een aprilgrap - wat misschien ook niet verwonderlijk is in het licht van de brede maatschappelijke discussie die afgelopen zomer in Nederland ineens losbarstte over "wielerterroristen".

Wat me dan wel verbaast is dat volgens dit bericht de Wielerbond Vlaanderen "geschokt" reageert - als de maatregel volgende week in gaat moet toch al veel langer bekend zijn dat ze eraan komt? Of is hier helemaal geen maatschappelijk debat aan vooraf gegaan?

En wat vinden vooral de Vlamingen op dit forum van die limiet? Mij lijkt het in elk geval nogal moeilijk om hem te handhaven...

En verder hoop ik echt dat dit onzalige idee niet gaat overwaaien naar Nederland, regeltjesland...

/Herman

2

Re: Maximumsnelheid voor fietsen in België

En toch is het gewoon een 1 april grap.....  lol  lol  lol  lol moet wat worden tijdens de toertochten in Vlaanderen....

#enjoylife

3

Re: Maximumsnelheid voor fietsen in België

rinke schreef:

En toch is het gewoon een 1 april grap.....  lol  lol  lol  lol moet wat worden tijdens de toertochten in Vlaanderen....

Je bracht me even aan het twijfelen...  wink Maar volgens mij zou het zélfs in België te ver gaan om een 1 aprilgrap niet alleen te publiceren op de website van de politie, maar ook officieel in het Staatsblad. En ja, dat is echt de officiële versie.

/Herman

4

Re: Maximumsnelheid voor fietsen in België

Hmm, blijkbaar geldt de beperking wel alleen op wegen waar een speciaal bord staat, namelijk dit:

http://wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/F/F99C.png

Ik geloof niet dat ik dat bord in Nederland wel eens gezien heb. Iemand enig idee of het in België veel voorkomt? De reactie van de Wielerbond doet vermoeden van wel, of ze moeten echt geen idee hebben waarover ze praten...

5

Re: Maximumsnelheid voor fietsen in België

Dit is idd weer zo een enorm onozel iets. Ze willen dan ook de wielertoeristen in de weekends laten trainen in industriezones hmm Ik rij nu over het algemeen richting nederland op maar voor veel mensen en groepen gaat dit toch problemen geven. En wat bij wedstrijden?

6

Re: Maximumsnelheid voor fietsen in België

Even ter verduidelijking want er zijn een PAK onduidelijkheden en vooral ZEER VEEL onwaarheden de wereld ingestuurd.

Deze wet is al enige tijd gestemd geweest en wordt nu pas van kracht. Enkel omdat WBV er eens per ongeluk op stootte komt dit nu in de media en de WBV heeft het allemaal maar weer eens opgeklopt. En de media natuurlijk ook.

Eerst even de nieuwe wet, in voege vanaf 31 maart 2014 correct citeren:

Artikel 22quinquies. Verkeer op wegen voorbehouden voor voetgangers, fietsers en ruiters

22quinquies.1. Op deze wegen is alleen het verkeer toegestaan van de categorieën van weggebruikers waarvan het symbool afgebeeld is op de verkeersborden die bij de toegang geplaatst zijn.

Deze wegen mogen evenwel ook gevolgd worden door :

    de prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt;
   
    op basis van een vergunning afgegeven door de beheerder van deze wegen of zijn gemachtigde, onder de door hem vastgestelde voorwaarden :

- de voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud van deze wegen;
- de voertuigen van de aanwonenden en van hun leveranciers;
- de voertuigen voor het wegruimen van vuilnis.

F99a        F101A F101a

22quinquies.2. De gebruikers van deze wegen mogen elkaar niet in gevaar brengen en niet hinderen. Zij moeten dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen en ze mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren.

Het spelen is toegestaan.

22quinquies.3. Wanneer verkeersborden F99b en F101b aangebracht zijn, moeten de gebruikers het deel van de weg volgen dat hun aangewezen is. Zij mogen evenwel het andere deel van de weg volgen op voorwaarde dat ze de doorgang vrij laten voor de gebruikers die er zich op regelmatige wijze op bevinden.

F99b        F101b

22quinquies.4.
De snelheid is beperkt tot 30 km per uur

Overal waar je F99 o.i.d., dit slaat op het bord waar HermanB er al eentje van gepost heeft. De rest vind je wel makkelijk terug via http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie … /257-art71

IN THEORIE
De wet is vrij duidelijk in wie er wel of niet is toegelaten op deze weg. Bovendien geldt er dus ENKEL op deze wegen een algemene snelheidsbeperking van 30km/u. Dus ook voor fietsers.

IN PRAKTIJK
- Voor snelheden gemeten onder de 100km/u geldt er in België een correctie van 6km/u. Je moet dus al 36km/u rijden om geflitst te worden.
- Deze borden worden maar zelden geplaatst omdat gewone doorgang voor voertuigen dan ook al niet meer mogelijk is, tenzij met toelating of als je er woont.
- Om onbemand geflitst te worden, dien je al over een nummerplaat te beschikken. Als fiets heb je dit niet. Er moet dus al met continue interceptie gewerkt worden. Gebeurt meestal maar om buitenlanders te pakken om onmiddellijke inningen af te dwingen. Meestal wordt er geflitst met anonieme voertuigen waar 1 agent van politie inzit.
- Zo goed als alle flitstoestellen zijn niet gemaakt om fietsers te flitsen en werken te onnnauwkeurig.

M.a.w.
1. Je moet al vlugger dan 36km/u rijden.
2. Je moet je al op een van deze weinige wegen bevinden die aangeduid worden met dit bord.
3. De politiezone moet dan nog eens extra manschappen (lees: extra geld) voorzien om fietsers effectief te kunnen intercepteren en te identificeren om een boete uit te schrijven
4. Die zone moet dan ook nog eens over een toestel beschikken waarvan het omonstotelijk vast staat dat deze fietsers kan flitsen

Conclusie: Storm in een glas water. Blijf dus maar gerust rijden op de boerebaantjes.

7

Re: Maximumsnelheid voor fietsen in België

Inderdaad, het is vooral een maatregel om te zorgen dat grote groepen wielrenners die onofficieel trainen/koersen op de zogenaamde jaagpaden langs de kanalen in Belgie geen opa's en oma's met kleinkinderen die daar de eendjes staan te voeren het kanaal inrijden...

Eerder kon de politie/gemeente daar niets tegen doen, nu wel.

8 Laatst bewerkt door HermanB (28-03-14 18:35:48)

Re: Maximumsnelheid voor fietsen in België

Vanzella schreef:

Inderdaad, het is vooral een maatregel om te zorgen dat grote groepen wielrenners die onofficieel trainen/koersen op de zogenaamde jaagpaden langs de kanalen in Belgie geen opa's en oma's met kleinkinderen die daar de eendjes staan te voeren het kanaal inrijden...

Eerder kon de politie/gemeente daar niets tegen doen, nu wel.

Niet helemaal dus eigenlijk: Als ik Dimitri's uitleg lees (waarvoor dank!) is die snelheidslimiet die erbij komt een symbolische maatregel die in de praktijk nauwelijks gehandhaafd zal kunnen worden. Overbodig is hij ook nog, want gevaarlijk weggedrag was al verboden, en lijkt me ook makkelijker vast te stellen (plus dat ik dat een belangrijker criterium vind dan een los van de actuele omstandigheden gedefinieerde snelheidslimiet).

Mochten ze trouwens wel gaan handhaven dan ben je zuur, want in de wet staat helemaal niet dat de limiet alleen voor groepen geldt en in mijn beleving is de wetstoepassing in België vaak net wat meer volgens de letter van de wet dan in Nederland.

Ik fiets in België wel eens langs de kanalen (omgeving Brussel, Schoonaarde, Gent): vaak zijn dat behoorlijk brede, gladde paden/wegen, en zijn er niet zo veel andere plekken in de omgeving waar je prettig kunt fietsen zonder voortdurend door auto's van de weg te worden gereden. Ik kan me dus wel voorstellen als wielrenners niet blij zijn met deze maatregel.

9

Re: Maximumsnelheid voor fietsen in België

De wet is er wel degelijk gekomen tegen de gemotoriseerde voertuigen die er om een of andere reden toch mogen rijden maar in principe toch vaak 90km/u mochten rijden op deze onaangepaste wegen. Heeft dus echt echt echt niks met fietsers te maken. De reden waarom dat dit nu zo vak zo geïnterpreteerd wordt is puur door de heisa die de wielerbond Vlaanderen er van maakt.

10

Re: Maximumsnelheid voor fietsen in België

Vanzella schreef:

Inderdaad, het is vooral een maatregel om te zorgen dat grote groepen wielrenners die onofficieel trainen/koersen op de zogenaamde jaagpaden langs de kanalen in Belgie geen opa's en oma's met kleinkinderen die daar de eendjes staan te voeren het kanaal inrijden...

Eerder kon de politie/gemeente daar niets tegen doen, nu wel.

De wegen die met deze borden worden aangeduid zijn voornamelijk landbouwwegen. De kleine "achterafbaantjes" dus.
De jaagpaden maken hier geen deel van uit.

Het jaagpad in België vormt al langer onderwerp van discussie en veelal terecht. Een eenzame fietser die zich op het jaagpad de ziel uit het lijf traint heeft doorgaans de hoffelijkheid en het verstand om de mede weggebruikers die daar op dat moment ook aanwezig zijn niet in gevaar te brengen.
Groepen horen hier volgens mijn bescheiden mening echt niet thuis. Ik ben zelf een zeer actieve fietser, ook in clubverband, maar met het mooie weer is het op een jaagpad vragen om gevaarlijke situaties. Zowel voor de fietsers als voor anderen. het is er dan simpelweg te druk.

Het feit dat groepen wielertoeristen die trainden op deze jaagpaden of industriezones zo vaak onder vuur komen te liggen zal wel iets te maken hebben met de de manier waarop nu gereageerd wordt op de snelheidsbeperking naar 30km per uur op de wegen aangeduid met het specifieke bord. Een soort van "moeten ze ons nu weeral hebben" reactie?
Dat komt ervan als fietsers enkel negatief in het nieuws komen. Dodelijk ongeval met een groep, automobilist die het ziekenshuis ingemept is, etc ....

Veel wind voor niets uiteindelijk, want welke bij zijn verstand zijnde agent gaat een fietser een bekeuring geven voor overdreven snelheid? Tenzij een groep die met 40 per uur opa en de kleinkinderen van de sokken knalt wanneer zij onderweg waren naar het jaagpad om de eendjes te gaan voeren...  wink