1

Onderwerp: Gezondsheidverklaring vanuit TRAINERSoogpunt

Hi allen,

Ik zit het met het volgende en wil graag jullie ervaring weten. Ik spreek even namens de vereniging waar ik lid ben.

Wij hebben een aantal leden met daarbij allerhande problemen qua gezondheid. Ben je als trainer verplicht om dit te weten van te voren? Of is dat juist privacy?

Mag iemand die een zwak hart heeft én dat zelf weet wel mee fietsen?
Mag iemand met epilepsie wel mee in (open water) zwemmen?

Moet je bij aanmeldingen van nieuwe leden vragen of ze zelf (niet via een huisarts) willen aangeven of ze iets hebben (diabetes, pinda-allergie, etc) zodat je daar tijdens wedstrijden/trainingen op in kunt spelen?


Zijn er hier mensen die iets hebben die dit zelf kenbaar gemaakt bij trainers?

Godzijdank is er nooit wat gebeurd maar ik denk dat je het als trainer wél wilt weten. Maar mag je dit vragen?

Enfin, open discussie. Ik weet het antwoord ook niet maar vind het wel interessant.

Wat jullie?

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

2

Re: Gezondsheidverklaring vanuit TRAINERSoogpunt

Vragen staat vrij toch! Vindt het wel belangerijk dat de trainer dat weet!
Zo kan er toch rekening mee gehouden worden! Het hoeft ook niet bij heel de club bekent te zijn maar vindt toch wel dat zeker de trainer het moet weten!

3

Re: Gezondsheidverklaring vanuit TRAINERSoogpunt

Ik vertel mijn trainers bijna altijd wel dat ik astma heb, hoewel dat nog niet eens echt nodig is maar dan weten ze het voor de zekerheid. Verder vind ik het eigenlijk dat als je sport met epilepsie / hartkwalen ofzo het je eigen verantwoordelijkheid is om dat aan die personen te vertellen aan wie je dat kwijt wil, mogen van mij ook best trainingsmaatjes zijn, als er maar iemand is die weet wat er aan de hand is mocht er iets gebeuren... Maar dit is best een moeilijke kwestie inderdaad...

4

Re: Gezondsheidverklaring vanuit TRAINERSoogpunt

Je zou voor de training kunnen vragen aan de groep of iemand die bv hartfalen / epilepsie oid heeft, of die dit de trainer wil laten weten. Veel meer kan je uit vereniging/trainers oogpunt niet doen denk ik. Het blijft een privacy kwestie, en bovenal de verantwoordelijkheid van de sporter zelf.

Mocht je hartfalen hebben en je krijgt hier last van tijdens het sporten, is het immers in je eigen belang dat anderen hier van weten, en bovenal: weten wat ze moeten doen.

In onze groep zwemt iemand die hartritmestoornissen heeft/had. Die heeft dit ook kenbaar gemaakt aan een aantal mensen, in zijn baan, en denk dat de trainer ook op de hoogte is.

5 Laatst bewerkt door HermanB (07-04-14 11:29:13)

Re: Gezondsheidverklaring vanuit TRAINERSoogpunt

Privacy, inderdaad.

Aan de andere kant: of je het nu je eigen verantwoordelijkheid en risico vindt of niet, je zadelt wel anderen op met de consequenties op het moment dat je daadwerkelijk een hart- of epileptische aanval krijgt. Want het lijkt me toch sterk dat ze je onder het motto "eigen verantwoordelijkheid" op de bodem van het zwembad laten liggen.

Ik heb het zelf wel eens meegemaakt in een enigszins vergelijkbare situatie: Ik was een weekje gaan zeilen op een gehuurde platbodem met een groep collega's/vrienden. Ik was schipper, en daarmee onder meer verantwoordelijk voor "het welzijn van de opvarenden". Ik wist niet dat een van de opvarenden epilepsie had en daarvoor medicijnen nam. Misschien ook weer niet heel vreemd dat hij niks gezegd had, want zo lang hij dat deed had hij nergens last van en het was alweer een tijd geleden sinds hij een aanval gehad had.

Totdat we 's avonds in de jachthaven lagen en we ineens een gedempte kreet, gestommel, en daarna niets meer uit het boordtoilethokje hoorden komen. Bleek dat hij die dag vergeten was zijn medicijnen te nemen, ze op het toilet alsnog stond in te nemen en toen prompt een aanval kreeg. Gelukkig bleef het allemaal zonder consequenties, was hij er zelf heel relaxed onder toen hij weer bij kwam en bleek de inmiddels opgetrommelde ambulance niet nodig. Maar toch, ik vond het geen fijne gedachte dat dit ook op het water had kunnen gebeuren en dat hij zo overboord had kunnen duikelen op een moment dat er net even niemand keek. En hád ik het geweten dan had ik hem waarschijnlijk de hele dag een zwemvest laten dragen.

/Herman