1

Onderwerp: hitte! Hoe kun je daar het beste mee omgaan?

zoals iedereen wel gevoeld heeft dit weekend is het zeer warm geweest.

ik had normaal een triathlon dit weekend maar heb het niet gedaan door de hitte, was wat bang om af te zien in het lopen. mijn vraag is:

wat doen jullie in de hitte? wat drinken jullie?

2

Re: hitte! Hoe kun je daar het beste mee omgaan?

Ik heb dit weekend een kwartje gedaan. Het zwemmen en fietsen was geen probleem,heb op de fiets wel iets meer gedronken dan normaal maar verder niks. Lopen was snikheet op het asfalt dus heb het tempo wat vermindert en aan elke drankpost even gewandelt en gezorgd dat ik voldoende dronk en nog wat over mijn armen gegoten voor verkoeling. Heb dan wel wat aan tijd ingeboet maar had toch een leuke dag verder.

3

Re: hitte! Hoe kun je daar het beste mee omgaan?

De wisselende en bijna altijd verrassende weersomstandigheden vind ik juist deel van de charme. Ik heb triathlons gedaan in stromende regen, alles zeiknat in het parc fermee, windkracht 6 tegen op de fiets, en in lekker zonnig weer zoals gisteren in Amsterdam. Zoals Ronnyke schrijft: gewoon iets rustiger aandoen en wat meer drinken, niks aan de hand. Zolang de organisatie het door laat gaan doe ik gewoon lekker mee. Hoe moeilijker de omstandigheden hoe lekkerder het voldane gevoel na afloop.

4

Re: hitte! Hoe kun je daar het beste mee omgaan?

Zo is het exact volgens mij ook. Zwemmen en fietsen zijn niet anders dan normaal, misschien nog iets attenter zijn op drinken tijdens het fietsen.

Lopen, goed drinken en koelen met een beetje water over je hoofd, en iets rustiger beginnen. In het tweede deel kun je dan zien hoe goed je de hitte verdraagt en kijken waar je snelheidslimiet ligt.

5

Re: hitte! Hoe kun je daar het beste mee omgaan?

had gisteren bij de 1/8e van Woerden bij het aanzetten in mijn 2e fietsronde een duizelig gevoel en een hartslag die naar max schoot. benen stil gehouden en na een minuut of wat ging het wel weer redelijk (had echt het gevoel dat ik om ging). Daarna 5 km rustig doorgefietst en pas bij het keerpunt het tempo weer wat omhoog. Bij het lopen heb ik daarom rustig aan gedaan. Had een loopbidonnetje met water en electrolytenpoeder (dus geen sportdrank) bij me en heb om de zoveel minuten een nipje genomen. Voor de rest elke spons en water aangepakt en me overal door tuinslangen laten natspuiten. Het grappige was dat m'n hartslag dan direct daalde van ~176bpm naar ~167bpm. Goed te zien hoe warm je lichaam dan is. De laatste 500m nog even aangezet naar normaal tempo maar was blij dat ik dit niet 100% van het lopen gedaan heb...

#enjoylife

6

Re: hitte! Hoe kun je daar het beste mee omgaan?

Welk weer het ook is ik ga altijd. Dat maakt het sporten juist zo leuk.
Alleen als het heel glad is of met onweer ga ik niet.
Dit weekend mee gedaan met de RoParun. In Frankrijk was het ruim 33 graden overdag.
Snachts in Antwerpen hagelstenen zo groot als eierdooiers!! Half verzopen in het noodweer.
Veel isotone drank en water drinken en blijven eten.
Ik loop met de grootst mogelijke smile rond,  FANTASTISCH !!!
Ben blij dat ik dit kan doen en het geeft het gevoel dat je leeft.

7

Re: hitte! Hoe kun je daar het beste mee omgaan?

ronnyke schreef:

Ik heb dit weekend een kwartje gedaan. Het zwemmen en fietsen was geen probleem,heb op de fiets wel iets meer gedronken dan normaal maar verder niks. Lopen was snikheet op het asfalt dus heb het tempo wat vermindert en aan elke drankpost even gewandelt en gezorgd dat ik voldoende dronk en nog wat over mijn armen gegoten voor verkoeling. Heb dan wel wat aan tijd ingeboet maar had toch een leuke dag verder.

X 2

8 Laatst bewerkt door Unclesam (10-06-14 14:58:28)

Re: hitte! Hoe kun je daar het beste mee omgaan?

ronnyke schreef:

Ik heb dit weekend een kwartje gedaan. Het zwemmen en fietsen was geen probleem,heb op de fiets wel iets meer gedronken dan normaal maar verder niks. Lopen was snikheet op het asfalt dus heb het tempo wat vermindert en aan elke drankpost even gewandelt en gezorgd dat ik voldoende dronk en nog wat over mijn armen gegoten voor verkoeling. Heb dan wel wat aan tijd ingeboet maar had toch een leuke dag verder.

X 2
Ook genoten...looptijd was om te huilen, maar finishen was het belangrijkste. Toch weer netjes gedaan van de Jo om die opliggers daar weer te zetten, anders was er nul komma nul schaduw geweest.
Ik heb mij voorgenomen om u de volgende keer (proberen) te volgen met het lopen Ronny. Als en slechts als ik niet stikkapot van de fiets kom é

9

Re: hitte! Hoe kun je daar het beste mee omgaan?

In de hitte gooi ik bij de drinkposten wat water over mij heen. Voor de rest na je lichaam luisteren, maar dat moet je altijd wel doen.

10

Re: hitte! Hoe kun je daar het beste mee omgaan?

Mijn looptijd was ook niet zo fors zenne. Vorige maand was het 5min minder op dezelfde afstand. Voor het fietsen tongue gewoon wat sneller zwemmen he dan kun je iets trager fietsen en ben je niet kapot lol

11

Re: hitte! Hoe kun je daar het beste mee omgaan?

Neem eens ORS!(zoutoplossing)
Ik begin dit 2 dagen voor een wedstrijd in te nemen en is een wereld van verschil voor me tijdens een wedstrijd!

12

Re: hitte! Hoe kun je daar het beste mee omgaan?

ronnyke schreef:

Mijn looptijd was ook niet zo fors zenne. Vorige maand was het 5min minder op dezelfde afstand. Voor het fietsen tongue gewoon wat sneller zwemmen he dan kun je iets trager fietsen en ben je niet kapot lol

OK, sneller zwemmen, trager fietsen...  lol
had 11e tijd bij de heren, en daar zat da jonk geweld ook bij  wink