1

Onderwerp: Ironman 70.3 Luxemburg

In juni hoop ik voor de eerste keer een halve triathlon te doen.
Ik heb ingeschreven voor de ironman 70.3 in Luxemburg.

Nu lees ik zo links en rechts op dit forum over wissels en rode en blauwe zakken.

Ik kan daar op de site van ironman niets over terug vinden of kijk ik niet goed?

Hoe werkt dat precies tijdens een ironman?

Bedankt.

2

Re: Ironman 70.3 Luxemburg

Lees de race info tzt maar goed door, daar staat het altijd duidelijk in. Het is ook niet heel ingewikkeld. Rood = run en blauw = bike. En wit = whatever je nodig hebt na de race.

3

Re: Ironman 70.3 Luxemburg

Ik heb ook geen idee hoe lang van te voren deze informatie beschikbaar komt.

Over een week ga ik daarom vier dagen naar Luxemburg om me zo goed mogelijk
voor te bereiden. Op de site zijn wel wat pdf-jes van de route's te vinden en ik heb ook een
garmin file gevonden voor de fiets route. Aan de hand daarvan wil ik toch alles wel eens gedaan
hebben.

Ik ben heel benieuwd.

@Maca944, ik heb je verhalen op de site gelezen, dat geeft inspiratie!

4

Re: Ironman 70.3 Luxemburg

Meestal is de informatie enkele weken voor het evenement beschikbaar. Ik heb gisteren de race info voor Mallorca bekeken, zie hier: http://www.ironman.com/~/media/2003ed28 … 202014.pdf

Luxemburg zal ongeveer dezelfde opzet kennen, in elk geval voor wat betreft de transitiezone.

Veel plezier bij je parcoursverkenning!

5

Re: Ironman 70.3 Luxemburg

Dat ga ik dan ook alvast eens lezen want heb ook nog geen ervaring met het Ironman gedoe.

6

Re: Ironman 70.3 Luxemburg

@ronnyke, Ga jij ook Luxemburg doen?

Ik heb het gelezen, dat ziet er wel mooi uit allemaal!

7

Re: Ironman 70.3 Luxemburg

ja ik sta daar ook ingeschreven.

8

Re: Ironman 70.3 Luxemburg

En ga je ook daar kijken van te voren? Dit wordt dan ook je eerste IM als ik het begrijp?

9

Re: Ironman 70.3 Luxemburg

Ik zal wel zorgen dat ik er op vrijdag vroeg ben zodat ik eerst een rondje kan fietsen. Als ik te vroeg ga verkennen ben ik het toch al vergeten. Trouwens op zo een IM is zoveel volk dat het toch maar de rest volgen is  roll

10

Re: Ironman 70.3 Luxemburg

Ja, dat is wel zo, maar ik heb geen idee hoe het is. Hoe sterk is de stroming? Hoe is het klim werk op de fiets? En hoe is het loopparcours? Daarom ga ik volgende week een paar dagen.
Is m'n eerste halve en eerste IM en ik wil toch beetje voorbereiden!

11

Re: Ironman 70.3 Luxemburg

Dat is perfect. Dan kun je er een verslagje van posten en ben ik ook al een beetje op de hoogte roll

12

Re: Ironman 70.3 Luxemburg

Ik sta ook ingeschreven voor Luxemburg en als m'n blessure het toelaat dan ga ik m doen ook. Ben erg benieuwd naar je bevindingen..

13

Re: Ironman 70.3 Luxemburg

Zie onder vwb het verslag van vorig jaar. Er staat op dit forum trouwens een compleet draadje aangaande IM LUXEMBOURG 

"De dag voordat ik voornemens was om te gaan inschrijven voor Almere om te gaan deelnemen aan  mijn eerste halve triathlon werd ik op dit forum attent gemaakt dat 08 sept 2013 er een 70.3 IM Luxembourg zou worden georganiseerd.  Met name de toch wat meer “exotische” locatie op een bereisbare afstand maar ook zeker het feit dat e.e.a. zou worden georganiseerd onder het label van Ironman maakte de keus niet heel erg moeilijk. Daarnaast was het een stuk makkelijker om het thuisfront te overtuigen om mee te gaan naar Luxemburg dan naar Almere. Eind augustus druppelden de eerste pdf files binnen met info over startlocatie, tijden etc.
Vrijdag middag afgereisd naar Remich (het episch centrum van de 70.3 IM) om in de directe omgeving een gasthaus te betrekken voor het weekend (104 Euro voor 2 volwassenen en 2 kinderen o.b.v. logies). Het verblijf stond in Palzem op nog geen 4km van de start.
Zaterdag ophalen van startbescheiden, inleveren fiets, fietsschoenen en loopschoenen. Verder het volgen van een verplichte racebriefing (safety) die werd verzorgd in het Duits, Engels, Frans en Nederlands. Minstens zo belangrijk die dag was de deelname van mijn dochter aan de Ironkids.  Een mooie en zeer laagdrempelige manier om de jeugd te laten kennismaken met de triathlon sport. Het betrof  een zwemloop met een loopparcours rg de officiële finish van de IM 70.3 en er werd gezwommen in het 50mtr openluchtzwembad in Remich. Afhankelijk van de leeftijd werd  een kortere of langere versie van zowel het lopen als zwemmen aangeboden. De kinderen werden uitstekend begeleid en geholpen bij  uit het zwembad  klimmen en ook tijdens de wissel van zwemmen naar lopen met bijv. zoeken naar de schoenen en het veters strikken. Na de finish een grote medaille en een finisher T-shirt maakte het feest compleet voor de jeugd. Dat mijn dochter uiteindelijk als nr 1 op het podium stond maakte alleen de zaterdag al de moeite om af te reizen naar Luxemburg. Na de Ironkids de TT  weggezet in het parc fermee (zo groot als een voetbalveld met ong. 1300 fietsen). In datzelfde PF de rode zak met fietsschoenen en de blauwe zak met loopschoenen weggehangen op de juiste plek. Alle voorbereiding getroffen en met de winst van mijn dochter was de trend gezet voor zondag.
Raceday: In trainingspak rond 08:00h bij de start van de Pro’s aanwezig. Even checken of de TT nog staat daar waar die moest staan . Zijn de banden nog hard? En checken of de verschillende zakken nog op de juiste plek hangen (40+ en toch nog steeds last van gezonde wedstrijdspanning). Vervolgens omkleden bij het zwembad in mijn wetsuit om nog even te invulling te geven aan een warming-up in datzelfde zwembad.  09:05 klinkt het startschot en begint deel 1 van mijn eerste ½ Tri. Het te zwemmen parcours is een grote ronde in de Moezel. De helft stroom afwaarts en de helft stroom opwaarts maar de stroming is dusdanig dat ik hier niet veel van gemerkt heb. Na ong.34 min uit het water gekropen om door een haag van dolenthousiaste fans te wisselen naar de fiets.  De eerste 35km zijn langs de Moezel en dus nagenoeg vlak over uitstekend asfalt. Na 35km volgde een klim van 1,5km  a 2 km met een stijgingspercentage van 5% a 6%. Ook hier uitstekende weg condities. Eenmaal boven vervolgde het traject een route van zo’n 30km met wat hoogte verschil maar bijna alle stijgingen waarin gewoon op het lig-stuur te beklimmen. Aansluitend een afdaling richting Frankrijk om vervolgens via het Schengen monument de Moezel weer terug te volgen naar het PF te Remich. Op het plateau een drietal strookjes klinkers en een 2-tal passages door dorpen.  Alleen 1,5km in Frankrijk was niet geheel verkeersvrij maar was 1 baan van de weg afgezet voor de deelnemers. Al met al een snel parcours met zover ik weet zo’n 600 hoogte meters.  Na terugkeer in het PF gewisseld en door het loopparcours op. Het loop parcours bestond uit een viertal ronden van 5km en een beetje. Route: langs de Moezel en dus snel (alles asfalt). Voordeel van de rondes is dat je goed kunt bijhouden hoe snel je loopt zonder GPS-achtigen. Minstens zo belangrijk is dat er overal op het parcours triathleten aanwezig waren wat het met name voor het publiek zeer levendig hield. Voor mijzelf was dit ook een mentale stimulans om te blijven hardlopen ondanks de kramp en de vermoeidheid.
Al met al een fantastische ervaring in een fantastisch georganiseerde  triathlon  in een prachtige omgeving. Zwemmen in Duitsland en Luxemburg om vervolgens te fietsen tussen de wijnvelden op een nagenoeg verkeersvrij fietsparcours in Luxemburg en Frankrijk (voor de helft verkeersvrij) met de finish in het centrum van Remich was voor mij een unieke ervaring die ik niet snel zal vergeten."

14

Re: Ironman 70.3 Luxemburg

Hier heb ik al iets aan.

15

Re: Ironman 70.3 Luxemburg

Had ik net gelezen! Ben heel benieuwd!

16 Laatst bewerkt door Jancape (05-05-14 17:40:24)

Re: Ironman 70.3 Luxemburg

Vandaag gezwommen in de Moezel. Water was niet koud, prima te doen. Maarrrr ik moet nog wel wat trainen. Dat pak ik thuis wel weer verder aan. Er waren natuurlijk geen kano's bij dus oriënteren was wat lastig. Ik ging van start en was ineens in het midden van de rivier. Er voeren ook boten, dus ik moest me weer snel uit de voeten maken. Het water in in juni alleen maar warmer.

Morgen fietsrondje doen.

17

Re: Ironman 70.3 Luxemburg

Jancape schreef:

Vandaag gezwommen in de Moezel. Water was niet koud, prima te doen. Maarrrr ik moet nog wel wat trainen. Dat pak ik thuis wel weer verder aan. Er waren natuurlijk geen kano's bij dus oriënteren was wat lastig. Ik ging van start en was ineens in het midden van de rivier. Er voeren ook boten, dus ik moest me weer snel uit de voeten maken. Het water in in juni alleen maar warmer.

Morgen fietsrondje doen.

heb je fiets gps? anders mag je deze posten ;-)

18 Laatst bewerkt door Jancape (07-05-14 11:57:01)

Re: Ironman 70.3 Luxemburg

Ik heb de route gefietst en een export uit strava gemaakt.

Bijlage toevoegen gaat niet....

Ik heb hem even op public gezet.

Dit is de link:

http://www.strava.com/activities/138430730

Hoe kan ik de gpx posten?

19

Re: Ironman 70.3 Luxemburg

Jancape schreef:

Ik heb de route gefietst en een export uit strava gemaakt.

Bijlage toevoegen gaat niet....

Ik heb hem even op public gezet.

Dit is de link:

http://www.strava.com/activities/138430730

Hoe kan ik de gpx posten?

Via strava weet ik het niet maar als je bijvoorbeeld http://www.ridewithgps.com opent en daar je route uploadt en op publiek zet, dan kan iedereen zelf de GPX daarvan nemen. Ik dacht dat je via strava geen GPX kan trekken tenzij misschien als je betalende member bent.

20

Re: Ironman 70.3 Luxemburg

Ik heb nog steeds niets gehoord van de IronMan organisatie. Zijn er anderen die al wel spullen hebben ontvangen?

21

Re: Ironman 70.3 Luxemburg

Ik heb gisteren een email gekregen en het is via twitter en fb gecommuniceerd maar dit is de link naar de raceinfo:

http://www.ironman.com/~/media/e882c4ec … 202014.pdf

22

Re: Ironman 70.3 Luxemburg

Ik begon me ook al zorgen te maken maar heb vandaag een mail gekregen met de race info.

23

Re: Ironman 70.3 Luxemburg

Ik ook!