1 Laatst bewerkt door HermanB (16-07-14 18:08:52)

Onderwerp: Wissels met gekleurde zakken?

Ik doe mee aan de Einstein-triathlon in Ulm (Duitsland) op 3 augustus (zie onder 'voorspel je prestatie') (die trouwens inderdaad vernoemd is naar Albert, want die is in Ulm geboren en dat zullen we weten ook :-)).

Nu zag ik op de website dat ze daar in de wisselzones werken met een systeem met gekleurde zakken. Ik begrijp dat zo'n systeem vaker wordt toegepast, maar ik heb er zelf nog geen ervaring mee. Veel informatie over hoe dat in zijn werk gaat staat er niet op de site, en uit de tekst maak ik ook niet op dat er later nog een uitgebreidere instructie volgt (behalve misschien ter plaatse, maar ik wil er liever van tevoren even strategisch over kunnen nadenken).

Als ik het goed zie op de filmpjes van vorig jaar kom je bij binnenkomst van de wisselzone langs een rek waaruit je de zak met jouw spullen moet pakken, en ik neem aan dat je bv je zwemspullen (in T1) of je fietsspullen (in T2) daar dan weer in moet stoppen.

Tenminste, dat denk ik, maar klopt dat? En betekent dit dat je dús bv in T1 je fietsschoenen niet wijd open kunt klaar zetten bij je fiets, met je helm erboven op en de andere spullen (raceband, gels, bril) strategisch geplaatst - maar dat je dat dus met trillende vingers uit zo'n zakje moet peuteren waarvan vast net op dat moment het koord niet open wil of zoiets? Iemand die hier ervaring mee heeft, tips-n-tricks, etc?

/Herman

2

Re: Wissels met gekleurde zakken?

In Gerardmer krijg je 5 zakken; 3 grote en 2 kleine. De 2 kleine zijn zakjes voor de "persoonlijke bevoorrading" welke langs het parcours bij een vooraf bepaalde verzorgingspost opgevraagd kan worden. De 3 grote zakken (en dit is dus meer in jouw straatje) zijn bedoeld voor zwemmen, T1 en T2. De zak voor zwemmen was om persoonlijke zaken net voor de zwemstart in te stoppen (slippers, fog-spray, reserve-zwembril, bidon) en deze stond na de finish weer op je te wachten in een direct naast het finishgebied gelegen sporthal.

De zak voor T1 was inderdaad bestemd voor alles wat je op de fiets nodig hebt en om je wetsuit, zwembril en badmuts in te proppen, maar helm en schoenen mochten al wel op de fiets gelegd worden. Als je zwemt met trisuit en je gaat in dat pak ook de fietsafstand afleggen dan heb je in principe weinig spullen nodig in die zak. Mocht je regen verwachten dan kun je daar een gilet of jackje in stoppen ofzo en eventueel reepjes als je die liever in de kleding stopt dan op je fiets aanbrengt (in mijn geval was de luchttemperatuur 7 graden en zat er een volledige set fietskleding in inclusief thermo-ondershirt (alles in een extra plastic zak om te voorkomen dat het al voor de wissel door regen doorweekt zou zijn).

De zak voor T2 is bestemd voor alles wat je bij het lopen nodig hebt. Beetje hetzelfde verhaal maar dan met je loopspullen. En in die zak prop je dan weer zaken die je na het fietsen kwijt wilt.

In Gerardmer zat er een sticker met een startnummer op de zakken. Maar aangezien het nogal een klamme bedoening was lieten veel stickers los. Neem veel veiligheidspeldjes mee om deze nummer desnoods fysiek op je transitionbags vast te pinnen.

3 Laatst bewerkt door Dorter (16-07-14 20:24:20)

Re: Wissels met gekleurde zakken?

Dubbelpost...  neutral

4

Re: Wissels met gekleurde zakken?

Dorter schreef:

[...]

Dank! Best een onhandig systeem, als ik het zo hoor. In elk geval tijdrovend...

5

Re: Wissels met gekleurde zakken?

Dat zeg je nu, maar tref 1 buurman in het parc fermee die harder zwemt (lees; eerder naast jouw fiets staat) en bij het wegrennen met de fiets jouw helm van je stuur laat stuiteren of je hardloopschoenen wegschopt en dan denk je er wellicht anders over...

6

Re: Wissels met gekleurde zakken?

Dorter schreef:

Dat zeg je nu, maar tref 1 buurman in het parc fermee die harder zwemt (lees; eerder naast jouw fiets staat) en bij het wegrennen met de fiets jouw helm van je stuur laat stuiteren of je hardloopschoenen wegschopt en dan denk je er wellicht anders over...

Tsja, dat kan inderdaad, maar het is mij nog niet overkomen. In elk geval niet zodanig dat alles compleet door elkaar of ergens anders lag.

Het lastige van het zakkensysteem lijkt me dat het snel een onoverzichtelijke grabbelton (-zak) wordt tijdens de wissel, vooral in T1 als je inderdaad misschien extra kleren "voor het geval dat" in de zak hebt gestopt. Bij mij doen de fijne motoriek en de grote hersenen het meestal niet meer zo goed tijdens het sporten, dus ik zie mezelf nu al wegfietsen zonder bril of gels... wink

/Herman

7

Re: Wissels met gekleurde zakken?

Ook dat is te oefenen met een paar flinke plastic tassen van je plaatselijke buurtsuper. Maar ik zou in jouw geval even goed informeren bij de organisatie of alles in de tassen móet of dat je zoveel mogelijk in de wisselzone op je fiets mag vast tapen etc.