1

Onderwerp: Wat is aan te bevelen leesvoer

Hi forumleden,

Kan iemand naast de triatlon bible nog literatuur aanbevelen gerelateerd aan de triatlon sport?
Heb me erg vermaakt met de bible.

GR

Ruud

2

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

't forum van slowtwitch.com smile

3

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

dank je.

wil graag iets in een boekvorm meenemen op vakantie  smile

4

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Wil je iets trainingtechnisch of juist ontspannends om te lezen?

Momenteel ben ik The well-built triathlete aan het lezen van Matt Dixon, dat is wel een aanrader.
Beyond Training van Ben Greenfield vond ik niet echt geweldig, Ultra Performance van Paul Moore wel. Het boek van SwimSmooth is mijn zwembijbel.

Ik neem aan dat je Ironwar van Matt Fitzgerald en de biografie van Chrissie Wellington al hebt gelezen? Indien niet, dat zijn absolute aanraders. Pro chasing the dream van Rasmus Henning is ook wel aardig. Dito voor I'm here to win van McCormack.

In de categorie om te lachen is Accidental Ironman van Martyn Brunt leuk. Verder zijn er heel veel boeken van triatleten die zichzelf heel serieus nemen, en dat is nooit echt leuk om te lezen.

5

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Thanks Maca!

precies de info die ik zocht.

Begin maar met Ironwar en ultra performance.

GR

6

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Bedankt voor het lijstje Maca! Zelf ben ik bijna door de triathlon bible heen en verder heb ik nog "The Perfect Distance" op m'n boekenplank liggen. De boeken die jij noemt klinken stuk voor stuk erg interessant, dus die kunnen weer mooi op de verlang lijstjes smile

7

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

heb Ironwar aangeschaft. Vakantieliteratuur zullen we maar zeggen  smile

8

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

rudi1983 schreef:

heb Ironwar aangeschaft. Vakantieliteratuur zullen we maar zeggen  smile

Vakliteratuur, al worden feit en fictie lekker gemixed (zie hier de reactie van Dave Scott op het boek: http://myemail.constantcontact.com/Dave … cfljHwCqeg).

Maar goed, zoals de Italianen terecht zeggen, se non è vero è ben trovato.

Feit: Dave Scott en ik delen dezelfde geboortedatum. Daar houdt ook elke vergelijking op.

9

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Net " het geheim van hardlopen" uitgelezen. Het is wel een interesant boek, niet geweldig.

Nu begonnen aan "ultra performance", begin is goed dus ben benieuwd.

10

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Buiten de specifieke triathlonboeken is 'Faster' van Micheal Hutchinson een aanrader (evenals zijn eerder boek 'The Hour'). Hier behandelt hij de wetenschap achter hard fietsen, maar op een vlotte manier vol anekdotes.

'Born to run' van Christopher McDougall is ook een klassieker en is de aanzet geweest voor de minimal running rage. Je moet wel even door de eerste pagina's heenkomen.

11

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Niet te dik, amusant geschreven met massa's zelfrelativering:

Haruki Murakami: "Waarover ik praat als ik over hardlopen praat"

12

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

the lore of running.

13

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

The Hurt Artist: My Journey from Suicidal Junkie to Ironman

14

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

As the Crow Flies Craig Alexander

15

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Als het echt om trainings aanpak of tips gaat, vond ik "Going long" van Joe Friel wel een goed boek, en ik heb vrij
recent ook I am here to win van McCormack gelezen.

Nederlandstalige boeken die ik zelf ook heel erg de moeite waard vond zijn o.a.:
To Walk Again - Marc Herremans (Is ook een film van)
De mens als duurloper - Jan KNippenberg
De koerier die nergens bij hoort - Ron Teunisse
Koersen in het duister - David Millar

16

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Met de triathlon bible bedoelen jullie letterlijk het boek van Joe Friel? Of zijn er nog andere aanraders voor een beginner, die voornamelijk op zoek is naar praktische informatie?

17

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

@Morgan Ik heb de triathlon training bible van Joe Friel ook, maar ik vond alleen de eerste hoofdstukken de moeite waard. Maar dat is  mijn persoonlijke mening... Going long van diezelfde Joe Friel vond ik dan weer wel een goed boek (maar dat is uiteraard wel voornamleijk gericht op de lange afstand)

Het boek waar Maca het ook over had in een van de vorige posten - De well-built triathlete van Mat Dixton vind ik ook een heel goed boek. Vooral als je "age-grouper" bent staat er heel erg veel nuttige informatie in, ook voor beginners.

18

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Swimspeed secrets van Sheila Taormina.
Een boek dat vrijwel geheel en al gaat over het belangrijkste aspect van het zwemmen: "de catch en pull" en ook uitlegt waarom.
Een goed vervolg hierop is swimspeed strokes.

19

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Bedankt voor je reactie Ynsnits. Ik heb idd veel gehoord over Taormina maar ze heeft een aantal boeken met zeer op elkaar lijkende titels, maar zal dus beginnen met Swim speed secrets. Maca welk boek van SwimSmooth heb jij het over?

20

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik heb me ook maar de well-built triathlete en de triathlon bible besteld bij bol. Dan heb ik ook wat leesvoer voor op de wc.

21

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Leuk, ik heb Iron War en Accidental Ironman meteen gekocht, als e-boek, dus ik kan meteen gaan lezen.

Ik vond Friel's bible wel nuttig trouwens, maar wel een kluif, en lastig om alles te vertalen naar mijn eigen dan toch net weer afwijkende situatie. Ik doe mijn krachttraining wel volgens zijn ideeën. Van de andere genoemde boeken ken ik onder andere ook The lore of running (over kluif gesproken!) en De geboren renner en die boeken van Knippenberg en Millar, zijn me allemaal goed bevallen. Over die laatste: qua doping-uit-de-kast-komers vond ik Tyler Hamilton's boek het spectaculairst (The secret race). Wielrennen is natuurlijk sowieso een geweldige sport qua verhalen en literatuur!

Oja, want als ik één ding nog liever doe dan sporten, is het wel lezen  smile

Louise

22

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik heb ooit wel eens een paar stukjes uit die bijbel gelezen. En ook flink wat op het blog van Joe Friel. Als dat de bijbel is, zit ik nu in de hel.

23

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Me dit weekend enorm vermaakt met 'The accidental Ironman'. Hilarisch, en ook nog wel ontroerend rond die dood van zijn zus - dank voor de tip!

Als je van dat type Britse humor en zelfrelativering houdt, is French Revolutions ook een aanrader. Die kerel gaan ongetraind en onvoorbereid het parcours van de volgende Tour de France rijden. Ook hilarisch - al verpest het wel je Frans in die zin dat ik sindsdien bij het Franse woord voor brood heel erg moet denken aan het Engelse woord voor pijn, want dat soort woordgrapjes maakt hij veel. Het is er ook in een Nederlandse vertaling, 'Franse omwentelingen', maar die is daarom natuurlijk minder goed, al is het nog best aardig gelukt.

Louise

24

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Zoiets Louise  tongue

25

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

lol

Een andere is dat je het naderhand steeds hebt over de Toren van Frankrijk, want hij verwisselt mannelijk en vrouwelijk steeds van Le in La Tour. Die wil ook niet meer uit mijn hoofd. Verheug ik me elke zomer weer op: de Toren van Frankrijk! Drie weken lang!

Louise