1

Onderwerp: Eerste triathlon wedstrijd

Beste allemaal,

Ik ben aan het trainen voor mijn eerste triathlon en heb daarvoor de OD van Leiderdorp op het oog (10/8). Wat betreft fietsen en lopen ben ik inmiddels goed getraind (marathon loper van huis uit), maar het zwemmen is een beetje de 'achilleshiel' van mijn training. Ik zwem sinds een paar weken 2-3 per week, maar de techniek is nog niet alles. Hierdoor zie ik wel wat tegen 1500m zwemmen in open water op. Nu heb ik nog 3 weken, dus kan nog wel wat werken aan het zwemmen.

Zijn er aardige 1/4 triathlons in de periode half augustus - half september, die geschikt zijn voor beginnende triatleten? Bij voorkeur in Zuid- of Noord Holland, ik woon zelf in Delft en het moet wel bereikbaar blijven. Ik zou zelf 1/8 geen uitdaging vinden, 1/4 is precies leuk, want 1000m zwemmen kan ik denk ik goed aan. Het gaat (mij) de eerste keer toch niet om een supertijd, maar wel dat je een lekker gevoel overhoudt aan de race, zodat het voor herhaling vatbaar is smile

Bij voorbaat dank voor de reactie,

Fred

2

Re: Eerste triathlon wedstrijd

http://www.ntbinschrijvingen.nl/kalender.asp

Hier vind je een overzicht van alle bij de bond aangemelde triathlons... Met verwijzingen naar websites en alles!

Succes met de zwemtraining smile

3

Re: Eerste triathlon wedstrijd

Dag Vanzella,

Bedankt voor je reactie. Dit overzicht (en andere) had ik inderdaad gevonden, maar dit geeft (mij) geen goede indruk of het type race geschikt is als eerste wedstrijd. Is het verstandig om te beginnen met een wedstrijd in open water? Zijn er nog specifieke dingen / reglementen waar je als 'newby' op bedacht moet zijn? Ik heb wel een indruk door het lezen van enkele boeken van Joe Friel, maar wat tips kan nooit kwaad smile Bedankt weer.

Fred

4

Re: Eerste triathlon wedstrijd

fvdwouden schreef:

Dag Vanzella,

Bedankt voor je reactie. Dit overzicht (en andere) had ik inderdaad gevonden, maar dit geeft (mij) geen goede indruk of het type race geschikt is als eerste wedstrijd. Is het verstandig om te beginnen met een wedstrijd in open water? Zijn er nog specifieke dingen / reglementen waar je als 'newby' op bedacht moet zijn? Ik heb wel een indruk door het lezen van enkele boeken van Joe Friel, maar wat tips kan nooit kwaad smile Bedankt weer.

Fred

De meeste triathlons in Nederlands zijn wel geschikt voor beginnende triathleten. Het maakt op zich ook niets uit of je in open water begint. Heb je al eens getraind in open water?

5

Re: Eerste triathlon wedstrijd

Dag Remco,

Ja, ik ben eigenlijk begonnen met trainen in open water. Daarna wat regelmatiger in het zwembad gezwommen, omdat je daar wat beter kunt meten (en het water schoon en warm is smile). Ik plan wel in de laatste 2 weken voor de wedstrijd eens per week open te zwemmen en twee keer per week in het zwembad.

Groeten, Fred

6

Re: Eerste triathlon wedstrijd

@Fred, je zwemt zeker in Delftse Hout? Dat is eigenlijk het enige open water waar ik ooit lekker in gezwommen heb en niet zo bang was.

7

Re: Eerste triathlon wedstrijd

jester schreef:

@Fred, je zwemt zeker in Delftse Hout? Dat is eigenlijk het enige open water waar ik ooit lekker in gezwommen heb en niet zo bang was.

Delftse Hout inderdaad, dat is wel prettig zwemmen, zolang de algen niet te welig tieren. Beetje druk zo overdag, maar ik ga meestal aan het eind van de middag (na mijn werk) en dan is het wat beter te doen. Heb je andere watertjes die aan te raden zijn?