1

Onderwerp: Hoe zit dat nou met die mindere goden?

Ik krijg zo langzamerhand een beetje het idee dat ik een van de weinigen ben, die z'n triathlons gewoon lekker recreatief wil lopen, zonder mega aanleg te hebben, supertijden te zwemmen/fietsen/lopen, zonder fiets van +€3000 en zonder 10+ trainingsuren per week. En dan ook nog de 1/8e lopen....
Ik vind het jammer dat er hier zo weinig 'amateurs' zijn, de 'middenmoters'. Want die hebben vragen en problemen op een heel ander niveau.
Die categorie kan hier nl. ook veel leren.
Maar goed, als ze er niet zijn.....
Kan natuurlijk ook zo zijn dat vele 'amateurs' een beetje worden afgeschrikt door superscherpe tijden, dure materialen en trainingsuren die hier geventileerd worden. (niet dat dit niet mag ofzo hoor, no offence....)

Dus middenmoters: post ook's wat! Dit forum is er voor iedere triathleet!

Moest me gewoon even van het hart.....


Gr, een middenmoter.....

2

Re: Hoe zit dat nou met die mindere goden?

Hier wil toch even op reageren,ik ben ook een amateur die sport puur vol de lol.
Wanneer ik geen plezier meer heb in de triatlonsport dan kap ik er morgen meteen mee
Het feit dat ik geen 1/8 triatlons doe maar de Ironmanafstand maakt van mij nog geen "professional"
Ik benader de sport wel serieus en probeer inderdaad het maximale eruit te halen wat in mijn lijf zit
Ik heb ook weinig aanleg maar door trainen op een redelijk goed niveau weten te brengen
Om een Ironman goed te volbrengen gaan er wel wat trainingsuurtjes inzitten maar dat brengt ook de afstand met zich mee
In het verleden was ik een goede loper en was toen superfanatiek totdat ik op een gegeven moment door allerlei omstandigheden mentaal volledig afknapte tijdens een wedstrijd waar ik i.p.v. voorop liep ineens helemaal achteraan liep
Op dat moment dacht Ik "F---ck" them all ik kap ermee dat deed ik dus ging andere dingen doen
5 maanden later begon het weer te kriebelen en met steun van anderen begon ik weer met lopen liep maar 2 x per week
2 maanden later stond ik totaal onbevangen aan de start van een halve marathon zonder enig idee wat ik zou lopen
Mijn tijd was toen maar 1 min boven mijn PR die erg scherp stond,vanaf dat moment heb ik de sport leren te relativeren
SPORT IS DE BELANGRIJKSTE BIJZAAK IN HET LEVEN

3

Re: Hoe zit dat nou met die mindere goden?

Kijk, uiteindelijk zijn we allemaal amateurs, zo bedoel ik dat niet.
Maar ik bedoel meer de middenmoters, die ik om me heen zie tijdens de wedstrijden.
Dus jongens die zeg maar 1:15 lopen (om maar's cijfers te noemen) op de 1/8e.
Die al blij zijn als ze onder de 10 min zwemmen op de 500mtr. Dat zijn toch andere tijden als wat me hier om de oren vliegt....
Je zegt ik liep 'maar' 2 keer per week. Ik weet zeker dat de middenmoter niet aan dat gemiddelde komt, snap je?
Ikzelf train 3 keer per week (zwemmen/schaatsen, fietsen, lopen), en da's een redelijk hoog gemiddelde denk ik.
Op de kleinere wedstrijden kom je ook veel mensen tegen die 'het eens een keertje willen proberen', en enthousiast worden. Kijk, die kunnen hier veel informatie weghalen. Het is ook zeker geen aanval ofzo, maar ik mis die 'opstappers' en 'middenmoters' een beetje hier....

En met je afsluiting SPORT IS DE BELANGRIJKSTE BIJZAAK IN HET LEVEN, kan ik het volledig eens zijn.
Gr, Concorde

4

Re: Hoe zit dat nou met die mindere goden?

Triathlon is gewoon donders mooi!! big_smile

Maar volgens mij zijn de meeste hier wel fanatiek met de sport bezig.. Daardoor lijkt het misschien als outsider of beginner dat je echt een amateur bent. Maar als je op de wedstrijden kijkt kan er uiteindelijk maar 1 winnen, daar wordt door een paar mannen voor gestreden en de rest doet mee om voor zichzelf een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten omdat het leuk is.. en daar gaat het uiteindelijk toch om!!!

5

Re: Hoe zit dat nou met die mindere goden?

Aangenaam kennis te maken Concorde... 1.15 op 1/8e vind ik een goede tijd voor iemand die gemiddeld alle sporten 1 keer per week doet!!

Wees de stem van de redelijkheid in al het geweld...

Ik hang tussen jou en de trainingsbeesten in (1x zwemmen, 2x fietsen en 2x lopen in de zomer) ook qua materiaal (wel een dure fiets, maar al 6 jaar oud, 1 jaar oud gekocht en geen tijdrit fiets)

Blijf alsjeblieft posten, want ik vind het juist leuk om zowel de meningen van de superfanatieken als de meningen van de echte recreatieve sporters te lezen. Te meer daar ik er qua uitslagen ook tussenin zweef, met mijn 2 uur 10 tot 15 op de kwart

6

Re: Hoe zit dat nou met die mindere goden?

1.15 op de 1/8 is wel ongeveer mijn tijd smile

Ik doe het echt puur voor de lol.. ik heb altijd wedstrijden gezwommen dus dat is dan ook m'n beste onderdeel.
zelf ben ik niet zo'n goede loper of fietser, maar vind het wel hardstikke leuk om te doen.

rond deze tijd van het jaar doe ik elk onderdeel ongeveer 1 per week.. ik vind het nog een beetje koud buiten smile
1 ding staat voor mij voorop en dat is echt het plezier in de sport.
Als ik dan ook nogeens m'n tijd van vorig seizoen kan verbeteren dan is dat mooi meegenomen smile
Dat blijft natuurlijk wel altijd m'n doelstelling

7

Re: Hoe zit dat nou met die mindere goden?

Hee Mannen,
Leuk jullie reactie's te lezen.
Ik kreeg een beetje het idee dat ik hier een beetje buiten de boot viel, maar het is leuk te zien dat ik hier niet de enige middenmoter ben.
En zoals terecht opgemerkt door een ieder: Het gaat om de lol en om de kick van het verbeteren van je voorgaande tijden!

Gr, Concorde

8 Laatst bewerkt door cemaster (05-03-08 22:10:06)

Re: Hoe zit dat nou met die mindere goden?

Hee,

Ik denk dat het voor de "mindere goden"misschien nog een te klein forum is. Als je ziet dat hier slecht 300 leden zijn en hiervan is er een heel klein deel dat regelmatig post. Zo krijg je snel de indruk dat hier alleen snelle mensen zitten. En inderdaad triathlon is voornamelijk een wedstrijd tegen jezelf en dat is juist een van de charmes.

Bram

9 Laatst bewerkt door Flatfisher (13-03-08 13:55:09)

Re: Hoe zit dat nou met die mindere goden?

Hoi Concorde,

Ik denk dat cemaster wel gelijk heeft. Inmiddels zijn er dan 301 leden (grapje) waarvan 1 absolute beginner. Zelf heb ik nog nooit aan een triathlon meegedaan, maar dit jaar moet dat er toch eens van komen. En eigenlijk heb ik als doel gedacht aan de Triathlon van Amsterdam, de Olympische Afstand. Maar op de betreffende site kan je dan prachtige promo-filmpjes bekijken waar je Sander Berk en Dennis Looze elkaar ziet bestrijden voor de overwinning. Dan bekruipt mij wel het gevoel dat ik daar echt niets te zoeken heb.
O ja, mijn doel is een eindtijd tussen 3.30 en 4 uur (niet lachen!), dat lijkt mij wel reeel.

Als je dan op de site kijkt, dan is er een limiet gesteld van 3.30 uur. Het zwemmen moet binnen 40 minuten zijn afgerond, dat gaat me nog niet lukken. Maandag heb ik voor het eerst 1500 meter gezwommen (althans dat ik het heb bijgehouden) en deed daar ongeveer 45 minuten over. In een 25 m bad. Fietsen mag in 1.40 uur en lopen in 1.10 uur. Het fietsen zal me geen probleem leveren, maar het lopen, zeker na het fietsen... Dat wordt zeker krap.

Met andere woorden, je moet toch wel een behoorlijk serieuze atleet zijn wil je hieraan meedoen. En dat ben ik dus niet.

Groet Bart

10

Re: Hoe zit dat nou met die mindere goden?

hoi allen
ik wil mij als dame ook even laten gelden als middenmotor. Gewoon lekker triathlonnen en trainen en af en toe een wedstrijd, maar inderdaad niet allerlei bijzaken meenemen. Oke, ik heb dan wel een redelijk prijzige fiets, maar daar heb ik dan ook hard voor gewerkt en niet op vakantie gaan scheelt dan ook. en ik train wel redelijk veel, maar ben nog maar pas bezig, dus ik kan nog best groeien met meer trainen. Loop nu 2x per week, zwem 2 keer per week en fiets 1x. Nu even genoeg, maar misschien wordt dit nog iets meer.
Ik doe meestal de OD of kwart, gewoonweg, omdat iets langere afstanden makkelijker gaan dan kortere afstanden, dan ligt de intensiteit net te hoog, maar zo af en toe een spint is wel heel erg leuk, vooral korter fietsen maakt mij blij en dan ben ik met een 1.15 ook altijd zeer content. Vorig jaar 1x eronder gedoken: 1.12, dat was een mooie opsteker.
Ik hoop en weet bijna wel zeker dat er nog veel meer recreanten zijn, maar die, net als de rest schrijft, het forum nog niet hebben ontdekt.
Ik hoop dat jullie net als ik zin al weer veel zin hebben in komende wedstrijden.
Veel succes met trainen en misschien tot ziens in een wedstrijd!!!!

Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

11

Re: Hoe zit dat nou met die mindere goden?

Ben ook een veel mindere god, maar dat maakt mijn plezier in sporten niet minder

ik hoop tegen volgend jaar klaar te zijn voor een 1/8

12 Laatst bewerkt door Remko (16-03-08 18:00:46)

Re: Hoe zit dat nou met die mindere goden?

In mijn eerste triathlonseizoen heb ik eigenlijk alleen kwart triathlons gedaan. Voorheen deed ik altijd aan waterpolo en fietste daarnaast nog wat. Lopen deed ik eigenlijk nooit en ben ik ook pas mee begonnen toen ik besloot om met triathlon te beginnen. Het is best mooi als je elk jaar je eigen vooruitgang ziet en dat motiveert nog weer extra smile

13

Re: Hoe zit dat nou met die mindere goden?

Ik ben al blij als ik in de middenmoot kan eindigen... cool Vorig jaar ben ik in juni begonnen met trainen voor de triatlon. Mijn eerste triatlon was de achtste in Kamperland (1.25) in augustus en daarna heb ik er nog 2 gedaan. Een incourante zesde in Zoutelande en een kwart in Spijkenisse (2.46). Bij al deze wedstrijden zat ik in de achterhoede maar dat maakte mij na afloop niet minder trots. Zeker gezien het feit dat ik ondertussen bezig ben om flink af te vallen (van 132 kg naar 92 kg nu in een jaar tijd) mag ik gewoon nog niet verwachten dat ik voor de middenmoot zal meedoen. Ik vind het gewoon leuk om als er tijd voor is te trainen (wat dat dan ook is) en mee te doen aan wedstrijden. Als ik me dan ook nog eens af en toe kan verbeteren qua tijden ben ik apetrots. Daarnaast probeer ik steeds mijn grenzen een beetje te verleggen. Zo heb ik vandaag mijn eerste halve marathon gelopen en doe ik over 4 weken mijn eerste hele marathon in Rotterdam. Dit seizoen ga ik dan mijn eerste halve triatlon doen en hopelijk in 2009 of 2010 een eerste echte hele triatlon. Genoeg om naar uit te kijken dus. En dat tot nu toe allemaal met simpele (goedkope) middelen. Dus bij mij geen dure fiets maar een 25 jaar oud beestje. Geen wetsuit van €500 maar hopelijk binnenkort een wetsuit van de Decathlon à €75. Het zal allemaal niet bijdragen aan supersnelle tijden maar het zal ook zeker mijn plezier in het sporten niet verminderen. En dat vindt ik nu ook het mooie aan deze sport: Gewoon lekker op je eigen manier en niveau genieten van het sporten, de omgeving en de topprestaties van de andere deelnemers.

Tot u sprak,
Drs5je

"Bis vincit qui se vincit."

14

Re: Hoe zit dat nou met die mindere goden?

Leuk jullie bijdragen te lezen! binnenkort post ik weer, zit nu al 3 weken zonder internet... leve orange! :-(

15

Re: Hoe zit dat nou met die mindere goden?

Om weer eens wat te posten, inmiddels ben ik twee triathlons verder en heb er wel plezier in. Het hardlopen gaat ook steeds beter, maar blijft toch echt een sluitstuk voor mij. Fietsen vind ik het leukste, maar daar heb ik dit jaar nog nauwelijks voor getraind. Dat kon ik immers al, zwemmen iets minder en hardlopen al helemaal niet.

Ik train heden ten dagen superfanatiek, dat wil zeggen dat ik drie keer per week hardloop. Daarnaast zwem ik nog wel eens, maar de ene week doe ik dat twee keer, een andere week soms helemaal niet. En fietsen, tja. Soms op de fiets naar het zwembad, maar meestal heb ik daar de tijd niet voor.
Overigens beslaan mijn hardlooptrainingen gemiddeld zo'n 30-35 minuten en mijn zwemtrainingen ietsje langer. Dus bijelkaar train ik denk ik zo'n 2 tot 2,5 uur per week. Voorlopig gaat dat prima, ik heb geen last van vermoeidheidsverschijnselen of blessures en dat is voor mij het belangrijkste doel. Ik vind het leuk om die triathlon te doen, beetje pijn hoort er ook bij, maar ik wil het in principe nog jaren volhouden en dan zonder blessures.

Mijn primaire doel is/was dus het volhouden, maar uiteindelijk wil je toch je prestatie afmeten tegen anderen en de omstandigheden. Ik kan nu dus zeggen dat ik een PR heb van wel 1.30'40". Op de 1/8ste. Om het positief te benaderen, het is een tijd die zeker voor verbetering vatbaar is, hopelijk deze maand nog. Dat zou dan 21 juni in Rijssen moeten gebeuren.

Aan de andere kant, wat is de waarde van een PR. Geen enkel parcours is gelijk, in Ter Aar reden we op een nat maar zeer vlak parcours. Groot stuk wind mee, daar reed je al snel 40 km/h zonder je echt te hoeven inspannen. Natuurlijk moest je later dan wel weer tegenwind, maar toch. In Rijssen staat er een beklimming van de Rijssense Berg in het parcours, moet je wel 3 keer op (2x fiets, 1x run). En de ene 20 km is ook nooit even lang als de andere 20 km. En in het ene Parc Fermee loop je soms wel 2x zover als in het andere.
Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Groet Flatfisher

16

Re: Hoe zit dat nou met die mindere goden?

Je kan wedstrijden onderling inderdaad erg moeilijk vergelijken. De vergelijking tussen dezelfde wedstrijd een jaar later is ook niet heel erg betrouwbaar, omdat de weersomstandigheden vaak anders zijn. Temperatuur, wind etc zijn allemaal van invloed. Uiteraard dient het parcours niet gewijzigd te zijn.....

Ik ga komend jaar een wedstrijd doen die ik vorig jar ook gedaan heb: Kamperland. Ik denk dat ik deze wedstrijd dit jaar wel sneller kan afleggen. Maar het is afwachten.

Maar vooral: blijven genieten!

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

17 Laatst bewerkt door Paul851 (18-06-08 23:49:47)

Re: Hoe zit dat nou met die mindere goden?

Genieten doe ik zeker, afgelopen zaterdag heb ik in Eindhoven de kwart gedaan, en er zit flink vooruitgang in. Vergeleken met mijn snelste kwart van vorig jaar was ik ruim 4 minuten sneller. Eindtijd 2.22.19.
Komende zondag ga ik verschrikkelijk moe worden in Stein. Ik ga daar niet voor een tijd, maar om de finish zo goed mogelijk te halen. De week erop, Hooge Mierde, ga ik toch maar niet starten, lijkt me verstandiger tongue

18

Re: Hoe zit dat nou met die mindere goden?

Kijk, dat is toch super!? Als er verbetering is, dan geeft dat vaak ook wel weer een extra motivatie om te trainen.

Ik heb gisterenavond meegedaan aan de triathlon in Krimpen a/d ijssel. Het is een gezellige wedstrijd en met gisteren een groot startveld.
Ik had zaterdag een 1/8 in eindhoven gedaan die erg lekker ging. Ik was benieuwd hoe het gisteren zou gaan. Nou, het was de overtreffende trap!
Het zwemmen ging goed, ondaks dat ik soms de lijnen ingeduwd werd. Gewoon terugduwen en een beetje jezelf er tussendoor wringen......
Het fietsen ging goed, kon goed doormalen op het buitenblad. Het lopen ging nog weer beter dan zaterdag. Dit resulteerde in een voor mij nieuw PR. Een verbetering met mijn vorige PR met 8 minuten!

Nu even rustig aan, vakantie. Over een weekje pakken we de training weer op en er dan weer flink tegenaan! Ik geniet nu met volle teugen!

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

19

Re: Hoe zit dat nou met die mindere goden?

Mijn doel is om ooit de voor mij magische grens van 1:15 te halen op een 1/8ste

Ben ik nu een ondermooter? wink

Verder heb ik nog wel andere doelen hoor, maar dit lijkt mij een leuke om mee te beginnen.

20

Re: Hoe zit dat nou met die mindere goden?

triDanny schreef:

Mijn doel is om ooit de voor mij magische grens van 1:15 te halen op een 1/8ste

Ben ik nu een ondermooter? wink

Verder heb ik nog wel andere doelen hoor, maar dit lijkt mij een leuke om mee te beginnen.

Dat is ook mijn magische grens.
Heb in Holten 1:18 gelopen, waarbij ik veel heb verprutst op het klimmen, dus ben vol goede moed voor de volgende!
Wat mij betreft ben je met 1:15 een goede middenmooter :-)

Gr, Concorde

21

Re: Hoe zit dat nou met die mindere goden?

Hoi Allen!

Ik ben ook een middenmoter!!haha leuke term. Sinds vorig jaar hardloop ik (vanaf 0km begonnen), sinds december fiets ik pittig en sinds 1 mei heb ik de borscrawl geleerd! Heb inmiddels mn 1e 1/8e gedaan en dat was - met nog geen ideale kleding,dus trage wissel - met 1.21 min niet verkeerd - ben een dame he wink

Ik had voor mei niet gedacht ooit tri's te gaan doen, ik vind het erg leuk en mega verslavend. Ik mijn omgeving heb ik al 3 mensen ook gek gekregen die ook rustig aan de interesse voor deze sport gaan uitbreiden!

Dit jaar houd ik het op de 1/8es en na de winter 'ns kijken hoe we ervoor staan!