1

Onderwerp: beginnende atleet

wat mij opvalt als beginnende thriatleet dat er voor beginners weinig info is
wat heb je allemaal nodig ?
tja een racefiets,loopschoenen,conditie heb ik
maar swim suit ik zie ook trisuits kan je gelijk alle 3 diciplines mee doen of heb je soms wel een swimsuit nodig ?
is er een licentie nodig want zoiets las ik ook ergens

mischien is er hier iemand die me wat meer info evt kan geven ?

en heeft iemand nog tips o.a waar ik mijn spullen online kan kopen ?

2

Re: beginnende atleet

Hoi Wieger,

Welkom!

ALs je voor het eerst een triathlon gaat doen heb je geen licentie of wetsuit (=swimsuit) nodig... Je kunt bij alle wedstrijden in Nederland meedoen met een zogenaamde daglicentie. Die krijg je automatisch door je zonder licentienummer in te schrijven. Kost afhankelijk van de afstand die je doet tussen €2,50 (1/8e triathlon) en iets van € 30 (voor een hele triathlon). Als je vaker triathlon wilt doen, zou ik wel lid worden van de bond. Het kost iets van 50-60 Euro per jaar en dan krijg je ook nog iedere maand een leuk magazine thuisgestuurd. Als je lid wordt van een triathlon vereniging zijn de tarieven natuurlijk club afhankelijk.

Qua kleding.
Aangezien het veel tijd kost om van je zwembroek in je fietskleding en van je fietskleding in je loopkleding te komen is een triathlonpakje wel handig... Op internet zijn er verschillende winkels die dat aanbieden... Hier heb je een paar voorbeelden.

www.sportemotion.nl
www.triathlonshop.be
www.rose.nl
www.sandensports.com

ALs je vaker gaat triathlonnen vooral in het voor of najaar dan heb je wel een wetsuit nodig, want dan is geregeld het water kouder dan 16 graden waarbij het verplicht is met wetsuit te zwemmen...

Succes!

3

Re: beginnende atleet

ok thanx voor de info hoe meer tips hoe beter
wil volgend jaar 3 triatlons doen en vooral trainen zoek eigenlijks nog 1 dit jaar maar word moeilijk
kan er niet veel vinden in het noorden des lands

duathlons is toch lopen fietsen lopen ? alleen waar kan ik deze wedstrijden vinden ?

ook iemand een idee waar ik een goed race stuur vinden ?en wielen want in friesland heb je hier weinig winkels voor dus zal online moeten kopen

iemand een idee ?

4

Re: beginnende atleet

Hallo,
Ik ben ook redelijk nieuw op triathlon gebied, heb nu 2 kwarts gedaan en doe er in augustus weer een. Ik heb ontdekt dat je het zo gek kan maken als je zelf wilt.

Wat je nodig hebt:
1.Zwembril
2.Verplichte Badmuts (heb ik beide keren van de organisatie gekregen)
3.Verdraaibare elastische band voor het startnummer (met fietsen startnummer achterop en met lopen moet het nr voorop)
4.Fiets (racefiets is erg fijn)
5.Helm voor het fietsen (verplicht)
6.Loopschoenen

Voor wat betreft de kleding:
Ik heb een kort wetsuit gekocht bij de decathlon voor 20 euro (erg fijn ook als het niet verplicht is, want het water is vaak erg koud waar je in zwemt, bovendien heb je net iets meer drijfvermogen).
Daaronder heb ik de eerste keer mijn loopkleren gedaan (tight en shirtje). Hiermee ook gefietst, dat gaat nog wel voor de kortere afstanden.
De 2e keer had ik onder mijn korte wetsuit een zogenaamde trisuit van Ironman (nieuw op ebay voor 35 euro). Dat beviel erg goed, hierin zit net een stukje padding waar je veel comfortabeler mee fietst en ook nog goed kan lopen en zwemmen (zonder dat je een luier gevoel krijgt).
Het fietsen heb ik gewoon met fietsschoenen gedaan.

Ik heb dit jaar ook elastische veters gekocht, een wereldvinding, altijd in 1 keer goed en nooit meer losse veters!!! (dit terzijde uiteraard, maar ik snap niet waarom er nog schoenen met gewone veters bestaan).

5

Re: beginnende atleet

decathlon is daar ook een website van ?

6

Re: beginnende atleet

decathlon.nl of als dat niet werkt decathlon.fr het is een frans bedrijf...

7

Re: beginnende atleet

@ wieger

In Drachten zit een hele goede fiets/traithlon winkel.

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

8

Re: beginnende atleet

en hoe heet die winkel ind drachten ?

9

Re: beginnende atleet

weet ik niet meer. kwam een x die site tegen en die was erg mooi. volgens mij zit tie op de burg wuiteweg

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

10 Laatst bewerkt door Flatfisher (04-08-08 10:29:25)

Re: beginnende atleet

Hoi Wieger,

Ik begreep uit jouw berichten dat je nogal zoekende bent. Vooral qua materiaal. Zelf ben ik ook een beginner en heb heel veel spullen bij Roseversand vandaan. Dat zit in Duitsland (Bocholt), de website (www.roseversand.de) is ook in het Nederlands. Je kunt overigens ook telefonisch bestellen, ook dan kunnen ze je in het Nederlands te woord staan. Da's handig. En goedkoop zijn ze ook, naar mijn mening dan. De verzendkosten vallen erg mee. Typisch Nederlands misschien, maar ik zeg maar zo: het is goedkoper om één 9-speed ketting (Shimano of Sram) te bestellen en aan de voordeur te laten afleveren dan om 650 m te fietsen naar mijn eigen fietsenmaker. Maar ik dwaal af.

Zelf heb ik bij Rose een losse triathlon broek gekocht. Het is sneldrogend materiaal en er zit een dunne (namaak)zeem in. Later heb ik nog elders (Hardloopwinkel in Hilversum) een tri-top gekocht, maar die hebben ze bij Rose ook. Het materiaal is hetzelfde als van tri-suits, alleen dan niet aanelkaar. Verder heb ik er ook elastische veters gekocht, twee paar, zowel voor mijn fietsschoenen (MTB-modellen van de Decathlon) als mijn hardloopschoenen. Maar als je wielrenschoenen hebt, zijn die mogelijk wel met klittebandsluiting. Een helm heb je uiteraard ook nodig.
Verder natuurlijk een fiets, alle onderdelen die je maar wenst zijn bij Roseversand te vinden: komplete sturen, opzetsturen, allerhande schakelsysetemen, kabels, tape, noem het maar op. En in verschillende prijs/kwaliteiten.

Klinkt wel als reclame, je moet maar denken, een tevreden klant is de beste reclame die een winkel kan hebben?!

Overigens zijn hardloopschoenen voor mij het belangrijkste materiaal. Dit uit blessure-preventie-oogpunt. Ik ben begonnen op mijn oude schoenen, die door jaren ongebruikt in de kast te blijven toch waren 'versleten'. Ik kon er geen 3 km op lopen zonder pijn in mijn kuitspieren. Gelijk de eerste training op mijn nieuwe schoenen had ik nergens last van.

En wedstrijdinformatie, dat vind ik op www.triathlonweb.nl zo is er 24 aug een triatlon in Drachten en een dag eerder kan je in Ter Boer terecht. Tot zover Friesland en Groningen in de maand augustus, het is niet veel, maar het is er wel. Ook duathlons staan er op. Of het uitputtend is weet ik niet, maar het is in ieder geval iets!

Over wetsuits (neopreen) had je al meer informatie gekregen, dat is een probleem apart. Zelf heb ik er nog niet veel kaas van gegeten maar heb via internet bij een particulier een tweedehands wetsuit gekocht. Het bleek me toevallig wel te passen. Het zijn kostbare dingen en de vraag is hoe vaak je ze gebruikt. Zelf heb ik nu drie keer een 1/8ste gedaan en een keer gezwommen bij een trio-triathlon. Slechts één keer een wetsuit gebruikt omdat dat in open water was en verplicht, de andere keren werd er gezwommen in een zwembad. Als ik later grotere afstanden ga zwemmen, zal ik hem wel vaker gebruiken.

Groet Bart