1 Laatst bewerkt door JanV (06-07-15 23:32:19)

Onderwerp: Middenafstand Ulm

Halve Ironman (maar ik vind Mitteldistanz wat positiever klinken) in Ulm: 2,0 km zwemmen (3,4 km incl. stroomfactor) / 80 km fietsen (900 hm in totaal) / 20 km lopen

Ervanuitgaande dat de Duitse rekenmeesters die stroming van de Donau goed hebben ingecalculeerd, moet ik toch hier op uit kunnen komen:

zwemmen 40:00 (2km aan 2:00 per 100m)
T1 4:00
fietsen 2:40:00 (80km aan 30km/h)
T2 4:00
lopen 1:25:00 (20km aan 4:15/km)

totaal: 4:53:00

Dus dan heb ik nog 7 minuten marge om onder de 5 uur te blijven.

Eerste middenafstand. Grootste uitdaging: genoeg voeding binnenkrijgen.

2

Re: Middenafstand Ulm

Ha, nu moet ik ook met de billen bloot zeker...

Zwemmen (2 km door het water van de kouwe blauwe Donau) - 0:37
T1 (zakjes en lange afstanden) - 0:04
Fietsen (80 km door berg en dal) - 2:30
T2 (zakjes) - 0:03
Lopen (20 km langs de oever en over de stadsmuur) - 1:36
Totaal - 4:50

Voor mij ook de eerste Mittelabstand (heb daar vorig jaar wel de OD gedaan op hetzelfde parcours) en ook ik maak me zorgen over het eten.

/Herman

3

Re: Middenafstand Ulm

Succes heren. Vanwaar de zorgen over voeding? Lijkt me toch dat jullie een en ander tijdens de training hebben getest?

4

Re: Middenafstand Ulm

thomass schreef:

Succes heren. Vanwaar de zorgen over voeding? Lijkt me toch dat jullie een en ander tijdens de training hebben getest?

Op zich wel: ik kan precies repliceren wat ik met de lange combi-trainingen doe, wat zou betekenen dat ik een stuk of vier energierepen meeneem en nog wat gels.

Of misschien wat meer gels en wat minder repen, omdat de trainingen meestal toch minder intensief zijn dan de wedstrijden (tempoblokken, in plaats van steeds min of meer voluit) - en daar begint al de onzekerheid. Ik had destijds ook een paar echte OD's nodig voordat ik de balans optimaal had in vergelijking met de trainingen.

Verder weet ik dat er onderweg bidons worden uitgedeeld, maar weet ik niet wat daar in zit (energie? en hoeveel dan?) dus ook niet hoe ik dat moet inpassen in mijn voedingsplan. Ik heb ook geen ervaring met zo'n vliegende bidonuitwisseling - wel in races deelgenomen waar dat gebeurde, maar toen deed ik kortere afstanden en was ik zelfvoorzienend. Wat doe je met je eigen bidon bijvoorbeeld, kennelijk gooi je die weg? Voor aankomst bij de post? Gewoon in de berm?

/Herman

5

Re: Middenafstand Ulm

Ik ben vooral bang dat ik niet genoeg binnenkrijg om vijf uur lang te kunnen presteren. Zo vaak heb ik nou ook weer niet meer dan 4 uur getraind. Mij staat nog een dramatisch verlopen marathon voor de geest waar ik de laaste 10km strompelend afgelegd heb. Maar toen was ik nog jong en onervaren... Nu reken ik inderdaad gewoon uit hoeveel gels ik nodig heb. Maar toch.

Overigens zie ik dat ik dit topic in de verkeerde categorie heb gepost. Tja.

6

Re: Middenafstand Ulm

JanV schreef:

Overigens zie ik dat ik dit topic in de verkeerde categorie heb gepost. Tja.

Ja. Ik dacht: ik zeg maar niks.

/H

7

Re: Middenafstand Ulm

Ik probeer tijdens het fietsen 4-5 gelletjes binnen te krijgen en tijdens het lopen 2-3. Stelregel is elke 30 minuten zo'n energieshot. Reepjes krijg ik niet weg tijdens een wedstrijd. Na zo'n wedstrijd heb ik vaak behoefte aan een vette patat met pindasaus, omdat ik schijtziek word van al die zoete troep....

Het is ook goed nadenken wat je voor een wedstrijd eet. Daar is natuurlijk veel over te vinden op internet.

8

Re: Middenafstand Ulm

mstyz schreef:

Ik probeer tijdens het fietsen 4-5 gelletjes binnen te krijgen en tijdens het lopen 2-3.

OK, dat correleert wel aardig met mijn OD-hoeveelheden (2 gels tijdens het fietsen en 1 in T2). Elk half uur een gel lijkt zelfs ietwat aan de lage kant voor een halve? (als je in aanmerking neemt dat je dan meer moet aanvullen bovenop je glycogeenreserve)

Tijdens de lange fietstrainingen nu eet ik elke 45-50 minuten een reep (zou ongeveer overeen moeten komen met het verbruik - ik kwam inderdaad een paar keer de man met de hamer tegen toen ik met grotere tussenpozen probeerde te eten). Maar vanwege het gemak is dat inderdaad in de rustige stukken en niet in de tempoblokken: gels gaan inderdaad makkelijker tijdens een wedstrijd.

Een paar uur na een wedstrijd (OD dus) heb ik altijd een enorme vreetkick, maar toch vooral in de vorm van koolhydraten. Gels zouden wel veel te zoet zijn dan, maar brood met jam of krentenbollen gaan er wel in hoor. Of een bord pasta dus.

/Herman

9

Re: Middenafstand Ulm

Ik heb tijdens mijn halve in Nieuwkoop ook 5 gels genomen. Ik had per bidon 2 van die isogels (wat vloeibare zooi) gemixt met mijn sportdrank, dit om geklooi met gels wat te verminderen. Wel zorgen dat je dan ook echt je bidons opdrinkt wink Voor de "zekerheid" ook nog wat gels op mn fiets getaped, waarvan ik er uiteindelijk maar 1 heb kunnen eten voor ze van mn fiets afvielen...tja. Tijdens het lopen 1 gel genomen en voor de rest cola en water van de bevoorradingsposten. Ik ben inmiddels overgestapt naar maltodextrine voor de meeste kcals in vloeibare vorm maar had tijdens Nieuwkoop niet het idee dat ik te weinig binnen kreeg, zal op de fiets met al dus iets van 700kcal voor 2:30 zijn geweest. (reken meestal 100 per gel en 100 per bidon sportdrank). Nu was het in Nieuwkoop niet erg warm en moest ik tijdens het fietsen al plassen, dat zal in Ulm wellicht anders zijn en kun je inderdaad nog een bus water of sportdrank aannemen. Wat ze aanbieden kun je meestal wel bij de organisatie vinden, maar als het onduidelijk is zou ik proberen om toch in grote mate zelfvoorzienend te zijn.