1

Onderwerp: Verslag IM Frankfurt 2015

Misschien wel eens leuk om te lezen :-)

Opstaan om 4u. Weer een nachtje achter de rug v zweten, plakken en 's nachts opstaan om je even te verfrissen.
Ontbijt ging prima, nog enkele laatste tips en wij weg naar de zwemstart.

Wat later was ik de fiets nog eens aan het checken en me de ogen aan het uitkijken van de 3000 deelnemers die daar als mieren door mekaar liepen. Ontspannen zwemmen zou moeilijk worden vreesde ik.


Een beetje later stond ik tussen de massa klaar voor de start. Plots werd ik aangesproken omdat ik compressiesokken aanhad. Zonder wetsuit ( was effe slikken toen ik dat hoorde) = geen compressietubes, anders diskwalificatie. Dat was ik vergeten maar geen nood. Tubes uitdoen en en wegmoffelen in m'n achterzakken.
Enkele tellen later werd ik opnieuw aangesproken op m'n shirt met korte mouwen...zwemmen met een shirt met korte mouwen = diskwalificatie...Om 06:50u het vertrekvak verlaten en snel in de transitiezak gaan steken. Eerste hartslagpiek was een feit.

Achteraan aansluiten ( en vertrekken) was hiermee een feit. Dju! Steeds mooi rechts gezwommen om uit het meeste gewriemel te blijven. Al bij al ging het zwemmen vlot en na 1u19' de wisselzone in.

Heel rustig gewisseld en na 11' de fiets op, niemand die snapt hoe ik het presteerde van zo traag te wisselen, sorry coach.

Ik hoopte van rond de 5u10-5u15u te rijden over de 180km. Maar gezien de temperatuur ( 38°) werd me aangeraden van echt rustig te fietsen. Aangezien aankomen het hoofddoel was heb ik ook rustig gefietst. Al moest ik toch even slikken toen ik vernam dat het 5u46' geworden was aan een gemiddelde van 31,3km/u. Maar ik kwam wel aan de start van het lopen met relatief frisse benen.
Ow, ik dacht gehoord te hebben dat het parcours daar snel was, volgens mij was het niets anders dan op&af.

Deze maal gewisseld in 4'40", dat trekt er al beter op!

Het lopen ging van in het begin vlot en ik hield me aan de 5'45" - 6'/km. Dit kon ik volhouden tot km 20, vanaf dan voelde ik dat de gels bleven steken in mijn keel. Ik had het gevoel dat als ik er nog 1 binnenduwde ik op handen en voeten in de graskant iets onprettigs mocht doen...
Ik wist dat niet kunnen eten betekende dat mijn batterij zou leeglopen.
Aan km 28 was het zover en werd het wandelen / zwijmelen.
Gelukkig werd ik aangesproken door een andere Belg, Tim De Cremer, die me op sleeptouw nam. Samen stapten en waggelden we verder richting finish.Soms deden we zelfs iets wat op lopen gelijkte.
Merci Tim !

Met een marathontijd van 5u01" ( hoopte oorspronkelijk rond de 4'10") en een eindtijd van 12u23' ( 1067ste vd 3064) liep ik onder de aankomstboog.
Kippenvelmomentje!!!!!!!!

Vrij snel na de aankomst kon ik drinken en eten, dus geen ziekenhuis voor mij. Ik heb er een heleboel gezien voor wie het anders is afgelopen, spijtig !
38° en een volledige triathlon, hhhmmmm

2

Re: Verslag IM Frankfurt 2015

Leuk om te lezen, zo'n realistische ervaring van een IM

3

Re: Verslag IM Frankfurt 2015

Top prestatie in de hitte!!

4

Re: Verslag IM Frankfurt 2015

Leuk om te lezen, en petje af inderdaad in de hitte! Heb je enige idee hoeveel er niet gefinisht zijn?

Louise

5

Re: Verslag IM Frankfurt 2015

knap gedaan! niets dan lof

6

Re: Verslag IM Frankfurt 2015

Hoi iedereen,  ik heb horen zeggen dat 35% zou opgegeven hebben, naar IM normen zou dat veel zijn....

7

Re: Verslag IM Frankfurt 2015

Gefeliciteerd met je prestatie! Ik heb de wedstrijd op tv gevolgd en het was nog een stuk warmer dan toen ik vorig jaar meedeed. 35% uitvallers is erg hoog. Maar soms kan uitstappen beter zijn dan doorgaan, er is een triatleet overleden enkele dagen na de finish (lees hier: http://www.slowtwitch.com/News/Athlete_ … _5190.html). Triest, maar zoals ik het lees te voorkomen geweest door meer zout in te nemen.

Dat je niet met tubes om je enkels mag zwemmen zonder wetsuit of met een shirt met korte mouwen (dat was nieuw voor mij trouwens) staat volgens mij gewoon in de reglementen. De moeite waard om die door te spitten, zeker als het iets anders gaat dan normaal. Gelukkig heeft dit jouw race niet verpest.

8

Re: Verslag IM Frankfurt 2015

Ik zag net op 3Athlon.be dat er toch achteraf iemand overleden is ten gevolge van de hitte. Ook veel mensen die in  het hospitaal opgenomen zijn.

9

Re: Verslag IM Frankfurt 2015

Ik heb het net gelezen van die dode en de 8 in kritieke toestand. Dit kan niet de bedoeling zijn van triatlon, om stil van te worden....Meer woorden heb ik er niet voor.
Misschien nog enkel dit, van de personen die start wie zou er zelf stoppen ? Ook ik had maar 1 doel, om een DNF te krijgen zouden me uit de race moeten nemen, zelf zou ik nooit gestopt zijn.
Een week later is iedereen slimmer ( ook ik) , maar op die dag zo'n besluit zelf nemen ? Een zeldzaamheid vrees ik.

10

Re: Verslag IM Frankfurt 2015

Mijn verslagje, had gehoopt op onder de 12u, maar het is 12u36 geworden...

Zondag 5 juli werd er een hitte record vastgelegd in Frankfurt met een score van 39,3 graden, laten we daarmee beginnen....
Uitgerekend deze dag had ik de eer om een Ironman te beoefenen smile-emoticon. De dag begon vroeg en gelukkig waren Nesten en Sem er om de zenuwen onder controle te houden. Om 3.45u ging de wekker en werd het tijd om het ontbijt naar binnen te verorberen. Om 7u werd het startschot gegeven voor een non-wetsuit gezwem. De eerste 500 meter was een ramp. Ik zat volledig ingesloten en moest continu tegen mezelf zeggen om rustig te blijven. Ik ben daarna volledig naar de zijkant geschoven en voor het eerst heb ik ongelofelijk genoten van de zwempartij. Het fietsen ging de eerste ronde fantastisch! Ik zat in een roes en alles ging perfect tot aan de helft van de tweede fiets ronde. Toen kreeg ik een klop van de hamer wegens de hitte. Ik voelde de warmte van het asfalt mijn benen verschroeien en de wind die ik kreeg door de fietssnelheid, kan je vergelijken met een warme haardroger die je op u gezicht blaast. Ik snakte naar fris water, maar het enige dat ik kon drinken was half kokend water... Na het fietsen kwam er nog een marathon in het verschiet. Dit was een grote mentale strijd en puur op karakter. Elke waterstand heb ik half leegdronken, pullen zout naar binnen gewerkt en frigo's ijs onder mijn pet gelegd. De laatste km was zelf zo erg dat mijn kuiten volledig verkrampte (volledig uitgedroogd).
Blij dat ik deel mocht uitmaken van deze legendarische editie, maar ik hoop dat de volgende in normale omstandigheden gaat zijn

11

Re: Verslag IM Frankfurt 2015

Om u een idee te geven van de hitte

12

Re: Verslag IM Frankfurt 2015

Mooi verslag, schitterende foto :-)

13

Re: Verslag IM Frankfurt 2015

Misschien moet je dan ook als organisatie je verantwoordelijkheid nemen.
Of zijn dit normale weersomstandigheden voor IM's elders in de wereld?

14

Re: Verslag IM Frankfurt 2015

LindaRotterdam schreef:

Misschien moet je dan ook als organisatie je verantwoordelijkheid nemen.
Of zijn dit normale weersomstandigheden voor IM's elders in de wereld?

De organisatie had haar verantwoordelijkheid genomen door voor voldoende goed geoutilleerde aid-stations te zorgen. Het was warmer dan het jaar ervoor toen ik meedeed, maar als je de inspanning aanpast en voldoede en goed eet en drinkt kan je gewoon finishen. Ik vind dat het wel heel extreem moet zijn wil een organisatie besluiten om het evenement af te gelasten en ik vind dat dat in Nederland veel te snel gebeurd is. Maar goed, dat is slechts mijn mening.