1

Onderwerp: Tacx en hartslagwaarden

Ook deze herfst en winter stap ik geregeld op de tacx. Maar elk jaar ervaar ik weer hetzelfde probleem. Het inspanningsniveau komt niet met mijn hartslagwaarden overeen. Maw: voor mijn gevoel fiets ik in D2, maar mijn hartslag geeft max D1 aan. Hebben jullie dat ook? Wat zou ik anders moeten of kunnen doen?

2

Re: Tacx en hartslagwaarden

Ben je niet vermoeid ofz dat daarom je hartslag minder goed omhoog gaat? Je ochtendpols eens in de gaten houden mischien broed er iets dat nog moet uitbreken een griepje of verkoudheid.

3 Laatst bewerkt door woes (09-12-15 21:10:33)

Re: Tacx en hartslagwaarden

Eens met Ronnyke.

Wat ook kan zijn is dat je doordat je op de Tacx weinig afleiding hebt en het je wellicht wat tegenstaat ten opzichte van buiten, je geen endorfines aanmaakt. Daardoor kost het meer moeite om inspanning te verrichten (aka het voelt zwaarder).

Als ik bijvoorbeeld een (loop)training saai vindt, kost me het meer moeite om het tempo vast te houden. Ik wijt het aan het feit dat op zo'n moment geen endorfine aangemaakt wordt. Het kost mij veel moeite, terwijl de HRM dat niet zegt.

4

Re: Tacx en hartslagwaarden

Buiten zit je inderdaad veel sneller in D2. Ik denk dat je onbewust toch vaker kracht zet/versnelt om allerlei verstoringen op te vangen. Denk eens aan wind, bochtjes, hobbels, vals plat, allemaal dingen die je mist als je op de Tacx zit.

5

Re: Tacx en hartslagwaarden

Dat heb je dan weer niet als je met een powermeter traint, 100W is 100w of dit nu op een tackx is of bergop in het bos is maakt niet uit.

6

Re: Tacx en hartslagwaarden

Toch voelt 100 watt de ene dag zwaarder aan dan de andere...

7

Re: Tacx en hartslagwaarden

Heuheu das waar maar toch blijft het 100W :-)

8

Re: Tacx en hartslagwaarden

ronnyke schreef:

Dat heb je dan weer niet als je met een powermeter traint, 100W is 100w of dit nu op een tackx is of bergop in het bos is maakt niet uit.

De wattages zijn wellicht wel hetzelfde maar de omstandigheden niet, waardoor de vergelijking ook niet 1=1 is m.i. Ik haal mijn wattages veel makkelijker buiten dan binnen. Dit zal wel komen door een combinatie van gebrek aan afleiding, constante weerstand, beperkte ventilatie, en nog wat andere factoren, maar voor mijn gevoel is het veel moeilijker om dezelfde wattages binnen te halen.

9

Re: Tacx en hartslagwaarden

Dat is wel raar eigenlijk. Maar ik train zelf zelden of nooit binnen dus tja... Mischien is het ook wel zo dan.

10

Re: Tacx en hartslagwaarden

Ik ook niet, mede omdat ik het gevoel heb dat het me minder goed af gaat wink Ik pik de mooie dagen er op uit om buiten te blijven fietsen en stort me verder op t lopen deze tijd van het jaar.

11

Re: Tacx en hartslagwaarden

Ik heb precies hetzelfde. Heeft met afleiding te maken. Tacx is geestdodend en dan is de focus snel al op de (zware) benen.