1

Onderwerp: beginner -tal van vragen

Geachte,

Ik ben 16 jaar en zou graag beginnen met duatlon.

Dus af en toe deelnemen aan een duatlon.

Ik heb enkele vragen:

1)Wat wordt er het meeste gedaan , duatlon met mtb of duatlon met racefiets?
2)Kan je je aansluiten bij een club ? Om dan bijv deel te nemen aan het BK?
3)Ik zelf al eens een duatlon gedaan, gewoon op mijn eigen.
   IK deed dit met een oude, ijzeren mtb.
   Het was 3.5- 21- 1.5
Ik deed dit in 1u12
Is dit goed?

IK ga af en toe gaan lopen en mtb'n maar niet echt trainen.

Als ik zou trainen, kan dit echt zeker naar beneden.


Alle informatie omtrent training, materiaal, organisaties, alles is welkom!!!

2

Re: beginner -tal van vragen

Ik zou zeggen.
Ga eens in de buurt rondkijken of er in verenigingsverband mogelijkheden zijn tot trainen. Via Triathlonvereniging of atletiekvereniging.

Materiaal kan je zeer veel informatie vinden op het internet en  via dit forum. Zelf even kijken naar de onderwerpen.
www.triathlonweb.nl is de plek om veel info over organisatie te vinden en natuurlijk het belangrijkste de kalender.

3

Re: beginner -tal van vragen

Ok merci
Zal zeker een skijken

4

Re: beginner -tal van vragen

Antwoorden op je vragen:

1) vooral met de racefiets, mtb wordt gebruikt voor winterduatlons
2) om deel te nemen aan een BK moet je niet per sé bij een club zijn (al is dit aangeraden) maar moet je wel een licentie hebben
3) de top bij de jeugd A (waartoe jij behoort) doet op de standaard afstand 5-20-2,5 ongeveer een goed uur. Dit ter vergelijking. Mits training en beter materiaal (racefiets) zou je al veel dichter komen (1h5). 1u12 op een mtb is zeker niet slecht!

Goede loopschoenen en een racefiets en je kan beginnen. In het begin moet je zeker nog niet met carbonnen wielen of weet ik veel wat beginnen. Dat doe je later maar. Voor verdere vragen PM je maar ofzo...

Veel succes

5

Re: beginner -tal van vragen

Vraag 1: hangt vooral af wat voor duathlon je wil gaan doen. Off-road of weg-wedstrijden. Off-road begint meestal vanaf sept. en duurt tot maart/april. Ook wel winter-duathlon genoemd.
Vraag 2: In België kun je je vaak inschrijven middels een daglicentie, volgens mij voor Nederland ook.
Vraag 3:Tja tijden, dat hangt van zoveel dingen af. 1.12 is niet verkeerd denk ik.

Materiaal is altijd een wat moeilijke vraag. Imo met een paar goede hardloopschoenen, een redelijke fiets, een helm(verplicht) een bandje om je startnummer aan te bevestigen, dan ben al een eind op de goede weg.
In een eerdere posting, zal hem eens opzoeken heb ik een link geplaatst naar een E-book. Daar staan redelijk wat trainingtips in. Het is absoluut niet heiligmakend, maar ik heb er wel wat uit gehaald.

Het belangrijkste van al is dat je er plezier aan beleefd.

6

Re: beginner -tal van vragen

Voilá

http://www.masterformula.com/downloads.php?session=

7

Re: beginner -tal van vragen

Hartelijk bedankt voor de goede informatie!!