1

Onderwerp: Frame maat triathlon fiets

Ik wil via een webwinkel een canyon of cube aerium fiets gaan bestellen, omdat de prijzen hier wat lager liggen.
Nu zie ik allerlei frame maten voorbijkomen, maar nergens kan ik een duidelijk antwoord vinden over hoe dit gemeten wordt. Heb wel wat formules gezien voor de "normale" racefietsen, maar ik weet niet of dit tegenwoordig nog opgaat, en ik wil zeker weten dat ik niet de verkeerde frame maat bestel.

Kan iemand mij a.u.b. vertellen hoe ik dit het beste kan gaan meten?
Moet ik gewoon de maat aanhouden gemeten met mijn rug tegen de muur, vanaf mijn kruis tot onderkant voeten, en dit vermenigvuldigen met een bepaalde vermenigvuldigingsfactor?
Zo ja, welke factor wordt dan aangehouden?

Alvast bedankt!

2

Re: Frame maat triathlon fiets

Ha Superhans,

Op de site van canyon staat een gedetailleerde uitleg over hoe, wat te meten om de goede maten te bepalen.

Volg deze link maar. http://www.canyon.com/_nl/triatlonbikes/bike.html?b=827

3

Re: Frame maat triathlon fiets

Hoi Vanzella,

Bedankt voor je reaktie!!
Mooi! Ik heb de uitleg gevonden op de canyon website, en met die info moet het zeker lukken.

4

Re: Frame maat triathlon fiets

Hoi Hans,

Als je (ik schat zo) tegen de €3000 aan een fiets uitgeeft zou ik me ergens laten meten bij een dealer die er verstand van heeft. De korting die je krijgt via de website is vaak deels ook wel te krijgen bij een normale fietsenwinkel. De service van een winkel ligt mijns inzien echter veel hoger. Mocht je een keer problemen hebben met je fiets kun je bij een webshop lastig even langs gaan, dan moet je hem weer opsturen ofzo..

Ook krijg je vaak bij een dealer onderhoudsbeurten bij een fiets.

Ik heb 1x wielen gekocht via een (duitse) webwinkel(scheelde €200), na 500km zat er speling in de lagers en heeft het 4 maanden en 120mails geduurt voor ik ze terug had. Ik doe het nooit weer als het om veel geld gaat.

Ik heb mijn nieuwe specialized transition 3 weken geleden gewoon bij de Pedaleur in Doetinchem gekocht, goede service mocht er ooit iets zijn weet ik gewoon dat je er mee terug kunt gaan.. Omdat je op een tijdritfiets toch anders zit dan op een gewone racefiets hebben ze me opgemeten en in overleg met Specialized de framemaat bepaald.

€300 korting is altijd mooi maar als je probelemen hebt ineens weer heel weinig..Dus denk daar eerst even goed over na..

Maar iig veel succes met het uitzoeken van je nieuwe fiets!! (want dat is altijd mooi!)

groeten Willem

5

Re: Frame maat triathlon fiets

+1

als je zoveel geld voor een fiets wilt uitgeven koop hem dan bij een goede dealer in de buurt. Hier op het forum is vast wel iemand die je advies kan geven over een betrouwbaar iemand (met juiste fietsen) in jou buurt.

6

Re: Frame maat triathlon fiets

Dag Willem,

Bedankt voor de tip!
Ik wil voor de cube bij een fietsenwinkel langsgaan (bij ons zit een cube leverancier in het dorp). Ben benieuwd hoeveel het uiteindelijk scheelt, want ik bedacht me later dat er bij een webwinkel ook nog verzendkosten bij komen. Mogelijk ga ik hem dan daar bestellen.

Bij canyon zag ik een paar voordelig geprijsde overjarige, of demo modellen staan in mijn maat. Mijn budget is c.a. 1500 Euro, dus voor mij is de voorlopige keuze tussen een afgeprijsde canyon of een cube aerium pro. Beide prachtige fietsen vind ik die precies binnen mijn budget passen.

Als ik er met de lokale fietsendealer uit kom, dan bestel ik hem daar. Het is inderdaad goed om de extra service mogelijkheden etc. mee te laten wegen in de keuze, dus dit zal ik in de onderhandelingen meenemen.

Groet Hans