1

Onderwerp: tips gevraagd voor fietstraining

Ik ben een beginner m.b.t. triathlon ervaring. Onlangs 2x een 1/8 triathlon meegedaan in Herkingen en  Rotterdam. Ik vond het een leuke ervaring. Het fietsen  had ik echter nooit getraind. Daarom is mijn gemiddelde snelheid van 29 km per uur ook niet zo hoog tijdens de 20 km fietsen bij de triathlons. Mijn doel is om wat meer tijdwinst te boeken met het fietsonderdeel. Ik wil proberen 3x per week zo'n 1-1,5 uur voor fietstraining in te ruimen. Is niet echt  heel veel, maar hopelijk levert meer  trainen een snellere eindtijd  op in het fietsonderdeel. Graag ontvang ik tip hoe ik het beste de 3 trainingen  op kan bouwen.  Alles in 1 tempo rijden is eentonig. Ben ook benieuwd of ik dan mijn hartslag of snelheid als uitgangspunt voor de fietstraining kan hanteren. Als ik rustig  fiets met snelheid 27 km per  uur is mijn  HF 139. Bij  een snelheid van 29 km per uur gaat HF omhoog richting 150-155.
De maximale HF aan het einde van het looponderdeel van een triathlon is rond de 175. De voelt echt niet meer prettig aan.
Alle tips zijn welkom

2

Re: tips gevraagd voor fietstraining

Om jezelf te verbeteren kun je eens nadenken om een inspanningstest te laten doen zodat je je juiste zones hebt om te beginnen en dan met blokjes en intensiteit beginnen spelen.

3

Re: tips gevraagd voor fietstraining

Ik heb heel veel gehad aan trainerroad met betrekking tot fietsen. Maar ja: trainer, lidmaatschap etc. Zijn ook weer extra kosten.

4

Re: tips gevraagd voor fietstraining

Bedankt voor jullie tips. Mijn garmin geeft een lactaatdrempel voor het hardlopen aan van HF 165 (snelheid  11,18 km per uur).  Kan ik deze  uitslag gebruiken om  mijn  racefietstrainingen op te baseren?

5

Re: tips gevraagd voor fietstraining

Nee, meestal ligt je drempel hartslag bij fietsen lager dan bij het lopen. Bij de meeste mensen ongeveer 10 slagen lager (maar er zijn ook mensen waarbij hij ongeveer gelijk of zelfs hoger is). Het beste kun je dit testen. Een test is om 30 minuten voluit te fietsen (een snelheid die je 30 min constant vol kunt houden maar waarna je helemaal kapot bent. Nauwelijks versnellen of langzamer gaan, dus echt 30 min constant). Na 10 min druk je je lap button op je horloge in en aan het eind neem je je gemiddelde hartslag over de laatste 20 min. Er zijn natuurlijk andere methodes maar deze is vrij simpel en geeft je een redelijk goede schatting.

6

Re: tips gevraagd voor fietstraining

MontanaMan schreef:

Nee, meestal ligt je drempel hartslag bij fietsen lager dan bij het lopen. Bij de meeste mensen ongeveer 10 slagen lager (maar er zijn ook mensen waarbij hij ongeveer gelijk of zelfs hoger is). Het beste kun je dit testen. Een test is om 30 minuten voluit te fietsen (een snelheid die je 30 min constant vol kunt houden maar waarna je helemaal kapot bent. Nauwelijks versnellen of langzamer gaan, dus echt 30 min constant). Na 10 min druk je je lap button op je horloge in en aan het eind neem je je gemiddelde hartslag over de laatste 20 min. Er zijn natuurlijk andere methodes maar deze is vrij simpel en geeft je een redelijk goede schatting.

Bij mij scheelt het op mijn tijdritfiets inderdaad ongeveer 10 slagen. Als ik bergop fiets is het daarentegen weer gelijk, de Alpe d'Huez opfietsen doe ik met dezelfde hartslag als een 10km wedstrijd.

7

Re: tips gevraagd voor fietstraining

Een inspanningstest en maatwerk-adviezen zijn een goed idee, maar als je dat te ver vindt gaan, zou ik drie trainingen per week als volgt verdelen:
- 1 keer wat langer en alleen maar rustig - zo rustig dat je nog in volzinnen zou kunnen praten
- 1 keer met langzaam-maar-zeker steeds meer en langere intervallen gevoelsmatig rond wedstrijdtempo.
- 1 keer met veel kortere maar zwaardere intervallen, bijvoorbeeld een paar keer maximaal een flinke brug of viaduct op 'raggen'. Boven sterretjes zien mag! En ook dat in zwaarte langzaam-maar-zeker opbouwen, en variëren in verzet, dus af en toe ook heel zwaar, voor wat krachttraining.

Louise