1

Onderwerp: Waar op letten bij een triathlon coach / trainer

De afgelopen twee jaar heb ik mijzelf van net naast de bank tot de halve triathlon in Almere over 1,5 week getraind. Of ik daarbij mijn doeltijd van 5,5 uur ook daadwerkelijk zal gaan behalen blijft natuurlijk afwachten. Vooral omdat er veel externe factoren van invloed zijn die mijn tijd gaan bepalen. Voor mijzelf weet ik dat ik qua trainingen en fitheid het zeker moet kunnen halen, maar of ik daar echt wat serieus over kan zeggen is natuurlijk de vraag.

De laatste weken ben ik alvast gaan nadenken over mijn doelen voor 2019, ik moet iets hebben om voor te trainen om gemotiveerd te blijven. Zelf heb ik er vertrouwen in dat mijzelf nog veel verder kan krijgen als mijn eigen coach/trainer, maar toch denk ik er steeds vaker over na of een goede coach me niet veel sneller kan helpen groeien en aan (veel) betere resultaten kan helpen.

Conclusie is dus dat ik op zoek ga of ik een coach kan vinden die bij mij past voor de komende jaren.

Hiervoor ben ik bezig om eerst te bepalen wat ik belangrijk vind in een coach zodat ik een goede selectie kan maken. Hier ben ik al een eind mee, maar ben ook benieuwd welke zaken ik nog vergeet en jullie vinden dat ik zeker in overweging moet nemen.

Tot nu toe heb ik een top 10 opgesteld van punten waar ik op wil letten;
1. Iemand die persoonlijk goede resultaten (heeft, of nog steeds) behaald
2. Goede resultaten van andere coachees
3. Vergelijkebare visie op trainingsaanpak als ik heb
4. Specifiek voor mij op maat gemaakt trainingsschema
5. Openstaan voor mijn persoonlijke doelen en meedenken hoe ik daar kan komen
6. Flexibiliteit in het schema
7. Inspannings- / techniektesten
8. Manier van opbouw van het schema (data/ervaring)
9. Manier van contact en contactmomenten door het jaar heen
10. Persoonlijke klik hebben met iemand om een goede samenwerking aan te gaan.

Welke moet ik hier nog aan toevoegen, of welke lijken jullie totaal overbodig?

En ervaring/tips met coaches/trainers mogen ook genoemd worden van mij. smile

2

Re: Waar op letten bij een triathlon coach / trainer

Heb je met vergelijkbare visies in trainen dan alsnog niet teveel kans dat je teveel de gebaande paden blijft afgaan?
Dat je op die manier nog niet meer progressie zou maken dan als je zelf blijft trainen.

3

Re: Waar op letten bij een triathlon coach / trainer

marcell schreef:

De afgelopen twee jaar heb ik mijzelf van net naast de bank tot de halve triathlon in Almere over 1,5 week getraind. Of ik daarbij mijn doeltijd van 5,5 uur ook daadwerkelijk zal gaan behalen blijft natuurlijk afwachten. Vooral omdat er veel externe factoren van invloed zijn die mijn tijd gaan bepalen. Voor mijzelf weet ik dat ik qua trainingen en fitheid het zeker moet kunnen halen, maar of ik daar echt wat serieus over kan zeggen is natuurlijk de vraag.

De laatste weken ben ik alvast gaan nadenken over mijn doelen voor 2019, ik moet iets hebben om voor te trainen om gemotiveerd te blijven. Zelf heb ik er vertrouwen in dat mijzelf nog veel verder kan krijgen als mijn eigen coach/trainer, maar toch denk ik er steeds vaker over na of een goede coach me niet veel sneller kan helpen groeien en aan (veel) betere resultaten kan helpen.

Conclusie is dus dat ik op zoek ga of ik een coach kan vinden die bij mij past voor de komende jaren.

Hiervoor ben ik bezig om eerst te bepalen wat ik belangrijk vind in een coach zodat ik een goede selectie kan maken. Hier ben ik al een eind mee, maar ben ook benieuwd welke zaken ik nog vergeet en jullie vinden dat ik zeker in overweging moet nemen.

Tot nu toe heb ik een top 10 opgesteld van punten waar ik op wil letten;
1. Iemand die persoonlijk goede resultaten (heeft, of nog steeds) behaald
2. Goede resultaten van andere coachees
3. Vergelijkebare visie op trainingsaanpak als ik heb
4. Specifiek voor mij op maat gemaakt trainingsschema
5. Openstaan voor mijn persoonlijke doelen en meedenken hoe ik daar kan komen
6. Flexibiliteit in het schema
7. Inspannings- / techniektesten
8. Manier van opbouw van het schema (data/ervaring)
9. Manier van contact en contactmomenten door het jaar heen
10. Persoonlijke klik hebben met iemand om een goede samenwerking aan te gaan.

Welke moet ik hier nog aan toevoegen, of welke lijken jullie totaal overbodig?

En ervaring/tips met coaches/trainers mogen ook genoemd worden van mij. smile

Geen ervaring mee. Een goeie coach moet bij mij in mijn allergiezone zitten. Dan blijf ik scherp.

Je moet sneller dan de klos zijn.

4

Re: Waar op letten bij een triathlon coach / trainer

Als jij geen lekker banden krijgt, geen maag problemen en geen kramp dan ga je volgens mij onder de 5u duiken.

1. lijkt me niet heel belangrijk, een goede coach hoeft geen goede atleet te zijn (geweest).
2. zou vragen of ik contact mag opnemen met een paar andere coachees van hem/haar
3. lastig. Vergelijkbare visie is handig, maar sta jij open voor een andere aanpak als de coach daar goede argumenten voor heeft?
4. staat buiten kijf lijkt me. Als een persoonlijke coach een standaard trainings schema geeft gooit hij zijn eigen glazen in.
5. meedenken is heel belangrijk, maar daarin moet de atleet ook flexibel zijn. Openstaan voor persoonlijke doelen van de atleet lijkt me logisch, zolang die realistisch zijn.
6. flexibiliteit in het schema. Lijkt me niet. Elke week een nieuw schema = flexibel, zeker als dat schema wekelijks op de door jou aangegeven mogelijkheden en onmogelijkheden qua tijd is aangepast.
7. lijkt me belangrijk ja om progressie te meten.
8. dit lijkt me sterk gelieerd aan (1,) 2, 3 en 6. Lijkt me niet een breekpunt in een beslissing of je iemand wel of niet als coach wilt.
9. lijkt me heel belangrijk dat jij je hier prettig bij voelt. Zou ik een stuk hoger zetten.
10. lijkt me een van de belangrijkste punten.

Ik zou alleen niet zo focussen op sneller resultaten boeken en veel betere resultaten boeken. Je hebt al enorme progressie gemaakt, dat die progressie gaat afvlakken is evident, en sneller zal die progressie ook niet (meer) gaan (tenzij je een natuurtalent van wereldklasse bent). Een coach kan je zeker heel goed helpen om heel te blijven en met meer gerichte trainingen progressie te boeken en te pieken op de juiste momenten. Als zo'n coach veel ervaring heeft kan hij ook helpen in het uitzoeken van wedstrijden waar je goed uit de verf kunt komen, of juist wat hele mooie wedstrijden zijn.

5

Re: Waar op letten bij een triathlon coach / trainer

Prima lijstje om tot een keuze te komen lijkt me.

In de het blad Transition van de NTB stond laatst een artikel van Sarissa de Vries mbt dit vraagstuk. Zij coacht zelf trouwens ook zag ik later ergens.

Lijkt me wel lekker trouwens; een doel en dan begeleid en verantwoord met t juiste schema er naartoe trainen !

Succes alvast in Almere