1

Onderwerp: wielen

hey allemaal ik ben een nieuwe tt fiets aan het laten afbouwen en heb mijn oog laten vallen op de wielen van ffwd. Vooraan zou ik de three steken een driespaaks wiel en achteraan een disc. heeft er iemand ervaring met deze wielen en zijn ze aan te raden voor duat-triathlon?

2

Re: wielen

Hoi Ronnyke

Een dicht wiel...........ook als het windkracht 4 in de polder staat ? Ik zou niet graag met je willen ruilen. Er zijn plenty goed 3, 4 of 5 spoke wielen. Kijk eens bij HED of Spinergy. Nog beter, stel jezelfde vraag op het fietsforum van fiets.nl daar zitten de echte materiaal-freaks die je alles kun nen vertellen.

Niets ten nadele van de triatleten uiteraard, maar op het fietsforum zijn ze ALLEEN MAAR met de fiets bezig :-)

Succes
Arthur

3

Re: wielen

Ha Ronnyke,

Materiaalfreaks genoeg in de triathlonsport hoor smile

Een zinnige opmerking van petitmas is dat een dicht wiel alleen aan aanvulling kan zijn op het wielen assortiment. Er zijn genoeg wedstrijden waar je beter met normale hoge velgen of desnoods 3/4 spaaks wielen kunt rijden dan met een dicht wiel.

Mijn persoonlijke advies is een een setje normale 5/6cm hoge wielen met carbon velgen en een dicht achterwiel. Indien je budget niet toereikend is, kun je beter dit jaar de gewone wielen kopen en even doorsparen voor de het dichte wiel.

FFWD heb ik geen ervaring mee.

Goede ervaringen hoor ik van mijn trainingsmaatje met Mavic Cosmic SLR en een Pro dicht wiel (voor draadbanden)
Een andere vriend rijdt met een HED dicht wiel (draad) en daar is hij ook redelijk tevreden over.
Zelf rijdt ik met de erg fijne maar wel loeidure (als je ze nieuw moet kopen) Fulcrum Racing Speed voor tubes...

Succes!

4

Re: wielen

haha, ik wist dat er een opmerking kwam over de freaks :-) Als ze ergens eerder zijn met materiaal is het bij de triathlon. terechte opmerking Vanzella. Ik probeerde alleen aan te duiden dat ze bij "fiets" alleen maar met de feits bezig zijn en een triatleet moet zijn aandacht toch over 3 onderdelen verdelen :-)

Neemt niet weg dat velen zeer goed weten wat er te koop is. Het was meer een extra idee om aan extra info te komen. Ik heb er het geld niet voor (over) ook omdat ik niet goed genoeg ben :-) Het voordeel wat ik kan pakken met wielen van € 3000 tov bijv Mavic Aksium is voor mij nihil dan wel niet de moeite. Ik zal dan wellicht 90e worden ipv 110e dan wel zal ik in Almere (blijft mijn favoriet) 5 minuten sneller zijn op de 180 km. Tja, heb je daar dan zoveel geld voor over? Ik niet.

Maar nu dwaal ik al weer van de vraagstelling af :-) sollie, maar gelukkig had ik ook al echt antwoord gegeven :-) Ik krijg aan het eind van dit jaar mijn Cube Aerium Pro model 2010, daar ga ik heeeeeeeeeeeel blij mee zijn.

A+
Arthur

5

Re: wielen

Hey Ronnyke,

Ik rij met de disc van FFWD voor draadbanden, mijn broertje heeft de tubeless variant. Rijd echt super en last van de wind valt reuze mee. Ik weeg een klein 68kg en heb vorige week in het noordduitse Wilhelmshaven bij stevige wind (ook van opzij) geen enkel probleem gehad.

Ik zou niet voor een 3 spaaks wiel kiezen, daarmee mag je volgens mijn niet bij alle wedstrijden rijden, Ikzelf heb een 5cm hoge veld voor gewoon gespaakt. Dat rijd prima (dit is geen FFWD maar een vuelta carbon pro ter info).

6

Re: wielen

Hey Ronnyke,

Ik rij met de disc van FFWD voor draadbanden, mijn broertje heeft de tubeless variant. Rijd echt super en last van de wind valt reuze mee. Ik weeg een klein 68kg en heb vorige week in het noordduitse Wilhelmshaven bij stevige wind (ook van opzij) geen enkel probleem gehad. Mijn broertje is over zijn wiel ook erg tevreden..

Ik zou niet voor een 3 spaaks wiel kiezen, daarmee mag je volgens mijn niet bij alle wedstrijden rijden, Ikzelf heb een 5cm hoge veld voor gewoon gespaakt. Dat rijd prima (dit is geen FFWD maar een vuelta carbon pro ter info).

7

Re: wielen

3 spaaks wiel (zoals de Hed 3 clinchers die ik heb) mag je in principe in elke non-stayer wedstrijd mee starten. Dus in Nederland elke wedstrijd behalve Holten Elite en NK OD. Is dus alleen een " probleem" als je elite ambities hebt.

Daarnaast zijn het ook nog eens relatief betaalbare wielen die het bij elke test erg goed doen.
En als het goed genoeg is voor Lance, is het ook goed genoeg voor mij.

Ps; de enige overweging om geen dicht wiel te doen in een NL wedstrijd is als he parcours erg technisch is met veel bochten enacceleren. Je hebt met je discje juist voordeel met veel wind. Je moet natuurlijk wel durven.....

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website