1

Onderwerp: Wat doen jullie in de herfst en winter?

Ik ben benieuwd hoe jullie trainen in de herfst en winterperiode. Ik werk in deze periode niet met specifieke schema´s,doe de gewone hardlooptraining bij de atletiekclub, 1x spinning, straks wat crosslopen (vanaf november) en nog wat zwemmen. Werken jullie in deze periode met schemaś of vooral doen wat goed voelt?

2

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

Hier ook geen schema,s meer .
De vaste trainingen van de vereniging gaan wel gewoon door , maar met een
hele andere intensiteit .De focus ligt dan vooral op techniek .
Zwemmen 1 X
Core stability 2 a 3 X
Spinning 1 x , eventueel wat MTB erbij
Hardlopen 1 x , evt nog een duurloopje extra

3

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

De fiets is al naar de Tacx verhuist en daar heb ik een Zwift abonnement voor afgesloten. Mijn plan voor de winter is om 1x een uurtje te tacxen en 1x wat langer tot hooguit 2 uur denk ik.
Via de triathlonvereniging heb ik 2x een uur zwemtraining. Eén keer techniek en één keer intervallen.
Hardlopen doe ik 1x bij de triathlonvereniging, dit is intervaltraining. En dan nog een duurlooptraining bij de atletiekvereniging. Deze wordt ook wel aangeboden bij de triathlonvereniging maar daarvan vind ik het tempo te hoog en de afstanden te kort, zo’n 12 km max.

Ik kom daarmee op 2x fietsen, 2x zwemmen en 2x hardlopen.

4 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (05-10-18 09:00:28)

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

Eerst even wat freewheelen en dan opbouwen richting nieuwe seizoen. Vaak ook nog trainen voor een voorjaarsmarathon, maar die sla ik dit jaar over. Probeer wel veel leuke loopevenementjes mee te pakken.

En het is hét moment om wat nieuws te leren; ik doe dit seizoen een cursus schaatsen! Volgend jaar wil ik graag gaan crossen.

Ook biedt m'n wielrenvereniging een winterprogramma aan, met krachttraining, spinning, duurritten en voor het eerst ook techniektraining. Wil vooral vroeg in het jaar gaan koersen, omdat het er met alle triathlonplannen later niet meer zo van komt.

Dus al met al toch 2 a 3 keer in de week lopen, fietsen en krachttraining. En dan een keer zwemmen en 's schaatsen.
Zwemmen ben ik niet zo gemotiveerd voor, dat duurt nog zolang voordat ik er profijt van heb big_smile

5

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

Ik zit in mijn "schema" voor een marathon dus veel lopen. Daarnaast 1x zwemmen en 1 x core in de sportschool. Verder na de marathon veldtoertochten op de mtb met bricks. Maar geen schema's. Die heb ik overigens nooit echt gehad. Wel een hoofdlijn maar die veranderde dan weer als de situatie daarom vroeg. Is niet goed, weet ik maar wie weet volgend jaar.

Je moet sneller dan de klos zijn.

6

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

Geen specifieke schemas. Ik blijf eigenlijk gewoon doortrainen net als in de zomermaanden. Wel iets langer lopen in het weekend (als het licht is), en korte loopjes binnen in de sportschool op de loopband of smiddags in de lunchpauze op het werk. Fietsen doe ik al heel veel binnen en zal in de winter buiten alleen op de mtb gebeuren. Verder wil ik 1x per week spinning erbij doen en wat serieuzer (2 a 3x per week) core stability.

mcguyver schreef:

Ik zit in mijn "schema" voor een marathon dus veel lopen. Daarnaast 1x zwemmen en 1 x core in de sportschool. Verder na de marathon veldtoertochten op de mtb met bricks. Maar geen schema's. Die heb ik overigens nooit echt gehad. Wel een hoofdlijn maar die veranderde dan weer als de situatie daarom vroeg. Is niet goed, weet ik maar wie weet volgend jaar.

Welke ga je lopen ? Ik zit met een schuin oog naar de marathon van Utrecht te kijken. Wil proberen daar in 16 weken naartoe te trainen. Heb jij zelf een schema gemaakt ?

7

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

Dit jaar voor het eerst beter mijn fietsen onderhouden mbv TrainerRoad en een Tacx
Zwemmen 1x per week, lopen wanneer ik zin heb.
Verder doe ik in de maanden september - april ook aan waterpolo, dit seizoen ligt de focus wat meer op training geven en coachen.

8

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

davidr schreef:

Welke ga je lopen ? Ik zit met een schuin oog naar de marathon van Utrecht te kijken. Wil proberen daar in 16 weken naartoe te trainen. Heb jij zelf een schema gemaakt ?

Die van Etten-Leur. Het schema? Om de 2 weken een lange duurloop van min. 25 km langzaam aan. 2 weken er na een duurloop van 30 km. Ook langzaam. Weer 2 weken erna een laatste lange duurloop van 35 km. Twee weken daarna is de marathon. Tussen de lange duurlopen in probeer ik 1 korte afstand te doen zo hard mogelijk en een tientje op redelijke snelheid. Maar de loopjes er tussen in wissel ik regelmatig in voor core, zwemmen, fietsen of mtb. Dat is dan ook weer mijn zwakte. Beter zou ik mijn schema volgen maar als nieuweling in de triathlon voel ik me nog steeds een kind in een speelgoedwinkel: de keuze is reuze en kiezen is lastig.

Ik raad dit schema niemand aan. Haal een schema van internet of vraag het hier. De mijne is gebaseerd op schema's van internet en mijn basiscondities m.b.t. hardlopen. De basis is dat ik elk moment een halve marathon kan lopen. Desnoods 2 dagen achter elkaar. Nogmaals: ik sta onder aan de leercurve m.b.t. schema's en beloof beterschap!

Je moet sneller dan de klos zijn.

9

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

Offseason, de eerste paar weken voelen lekker maar ook raar. Minder, minder intensief, minder lang.... allemaal minder. Minder moeten, en hopelijk relaxter. Zonder te veel druk. Maar het voelt nog onwennig en ik heb daardoor ook soms minder zin om op gang te komen.

Daarentegen heb ik wel als doel de lijn die ik heb ingezet heb bij het lopen door te trekken. De komende 2 maanden wil ik werken naar een verbetering op mijn 10k, als basis voor volgend jaar. En voor zwemmen wordt het veel op techniek werken, en niet te veel op mijn horloge kijken. En meer kracht. Fietsen met name om conditie op peil te houden en herstel te ondersteunen.

Oftewel echt anders. En je richten op punten waar je minder sterk in bent. Volgens mij ga ik 3-4x lopen, 2x fietsen, 2x zwemmen, en 2-3x kracht doen. Tenminste dat wil mijn trainer. ;-)

-- M

10

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

Afgelopen weken een beetje tussen wal en schip. Niet veel trainen, maar toch ook weer wel voor halve marathon zondag (Oxford half marathon). Ook een beetje op de tacx erbij (sweet spot low volume) maar dat niet echt gevolgd. Week na halve wat loopjes, daarna zwemkamp in Lanza. Daarna beginnen weer met het opbouwen van lopen (3-2-1) en trainerroad (sweet spot base low volume), 1x per zwemmen en paar keer per week core (10-20 min per keer). Dat wordt het ruwe plan van november tot januari.

11

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

Ik ben deze zomer weer begonnen met triathlon training (na een 20 jaar lange pauze...). Begin november doe ik een wintertriathlon, tot die tijd train ik nog flink door om daar optimaal naar de huidige vorm te kunnen presteren. M.n. het schaatsen is een inhaalrace, de baan is net weer open. Fietsen en lopen bijhouden.
September 2019 doe ik de halve in Almere. Daarvoor een aantal 1/8 en 1/4, gericht op de halve. Na de eerste week november plan ik een aantal weken relatieve rust, maar ik blijf 1 tot 2 x per week schaatsen, 1 tot 2 x per week zwemmen om dit voor de zomer weer op redelijk technisch niveau te krijgen en 2 x per week lopen om langzaam uit te breiden van 15 km/wk nu naar 25 a 30 km/wk. Fietsen 2x woon-werk (120 km) of bij slecht weer binnen op de elite drivio. Mm, 5 a 6 keer per week trainen, toch niet zo heel rustig. Maar het is zo leuk...!

12

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

Ik blijf zo veel mogelijk mijn schema vasthouden. Zelfde trainingsmomenten en meeste trainingen dezelfde duur. Lange trainingen zijn afgebouwd.

Komende periode dus gewoon:
Maandag lopen
Dinsdag fietsen
Woensdagochtend zwemmen
Woensdagavond lopen
Donderdag fietsen
Vrijdag zwemmen
Zaterdag fietsen / lopen

Ik wil dit schema ook vast houden omdat we er thuis nu redelijk goed omheen gepland hebben. Als ik het vast kan houden maakt het de overgang naar wat meer trainen voor het komende seizoen gemakkelijker omdat er dan weinig meer hoeft te veranderen. :-)

13

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

Ik doe ook gewoon hetzelfde als in de zomer. Met dien verstande dat de racefiets op de tacx staat en de fietstochten in het weekend veranderen in mountainbiken. Dat laatste maakt wel dat dat vooral omgevingsgestuurde interval is wink

14

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

Ik ben onder de indruk van het aantal trainingen dat jullie doen :-) Ik merk dat mijn motivatie in de donkere dagen bij mij toch een stuk minder is en de drukte op het werk en het gezinsleven aanmerkelijk hoger is in deze maanden. Meer dan 4 is nu niet zo erg haalbaar; maar jullie motvieren me wel :-)

15

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

Laris schreef:

Ik ben onder de indruk van het aantal trainingen dat jullie doen :-) Ik merk dat mijn motivatie in de donkere dagen bij mij toch een stuk minder is en de drukte op het werk en het gezinsleven aanmerkelijk hoger is in deze maanden. Meer dan 4 is nu niet zo erg haalbaar; maar jullie motvieren me wel :-)

Voor motivatie helpen bij mij de videos van Lionel Sanders (en videos van andere atleten gefilmd door Talbot Cox) op youtube en de jaarlijkse Kona verslagen van ongeveer een uur lang. De meesten daarvan zijn wel op youtube te vinden.

16

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

Mijn focus ligt de herfst/winter op het hardlopen, dus doe ik op het moment 6 loopjes in de week (zie ook mijn topic in het loopforum).
Verder een simpele Taxc weten te scoren via Marktplaats waar in vanavond voor het eerst mee ga trainen. Ik hoop dit 1x in de week te kunnen doen.
Het zwemmen train ik niet apart, aangezien ik al veel zwem in mijn waterpolotrainingen- en wedstrijden. Ook super handig dat het waterpoloseizoen precies valt in het off-seizoen van de triathlons (september-april).

17

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

Ook hier accent op hardlopen, met als doel een halve marathon in februari of maart (onderweg naar een halve triathlon volgend seizoen). Ik doe nu nog voorzichtig vanwege m'n net herstelde achillespees en hiel. Deze week voor het eerst wel weer 3X trainen, maar nog vrij kort. Daardoor voelt het op het ogenblik alsof ik niet zo veel doe, en dat is in deze tijd van het jaar helemaal prima.

Fietsen en zwemmen gaan in de onderhoudstand:

  • Voor fietsen zit het gerichte trainen er even op en de komende tijd is het (naast alles bij elkaar 3-4 uur per week op de stadsfiets) nogal weersafhankelijk. Dat betekent dat ik op dit moment nog lekker toer als het kan in de herfstzon, maar het gaat in de slechtere tijden naar maximaal 1 keer per week: liefst een duurtraining van 2-3 uur op de triathlonfiets, anders spinning of helemaal niks (als ik op de stadsfiets al veel geploeterd heb in kou, wind en regen).

  • Bij zwemmen ben ik erachter gekomen dat ik steeds na ongeveer 5 maanden trainen een piek bereik, en daarna weer achteruit ga. Dus om te voorkomen dat ik (weer) op m'n best ben in januari/februari gaat dat deze winter ook terug naar 1 keer per week een van-alles-en-nog-wat-training (beetje techniek, paar sprintjes, stukje duur) en dan vanaf het vroege voorjaar opbouwen om eindelijk eens goed te pieken.

Nouja, en dan nog één keer in de week kracht/core in de sportschool, wat ik in deze tijd benut om weer eens wat anders uit te proberen.

Louise

18

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

Mijn plan is ook om wat uit de losse pols te sporten en ongeveer 2x zwemmen, 2x fietsen en 2x hardlopen aan te houden. Het fietsen ga ik komende winter in de sportschool doen (spinnen bij Basic Fit) dus daar kan ik dan wat core oefeningen aan vast plakken.

Ik ben niet van plan om strak een schema te volgen maar voor wie het leuk vindt:

https://www.triradar.com/training-plans/#ironman

19

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

Oh en deze:
http://www.220triathlon.com/training/training-plans/

20 Laatst bewerkt door Doubtless (30-10-18 15:35:05)

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

Wat trainen jullie flink door!
Ik probeer 2x per week krachttraining te doen en wil weer 2x per week gaan zwemmen. Spinnen lijkt me 1x per week ook goed, maar is helemaal nieuw voor me. Moet dus nog uitvogelen hoe dat werkt (digitale lessen in de sportschool).

Met hardlopen sta ik stil ivm een blessure, dus daar is bovenstaande training op aangepast.

21

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

Schaatsen! De afgelopen jaren min of meer mijn hoofdsport, maar het moet nu nog een plaatsje krijgen in het winterprogramma. En lopen, zwemmen en fietsen (dat laatst wat meer binnen en op een iets lager pitje).

22 Laatst bewerkt door Jörgen (30-10-18 16:41:14)

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

Op dit moment sport ik zo'n vier / vijf keer per week, waarvan één keer zwemmen en de rest hardlopen. Af en toe zit ik ook op een MTB, tacx wellicht als het kouder wordt.

Ik moet me nog inschrijven voor loopjes zoals boscross en halve Egmond en groet, was beetje druk laatste tijd.

23

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

Ik probeer een ‘slag’ te slaan met zwemmen, daar ligt de focus op deze periode. Daarbij loop ik 3x en 2x een uurtje interval op de tacx. Ik pak wat winter loopjes mee voor de fun.

24

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

Als ik het huidige niveau in triatlon bekijk en al zeker in Belgie ligt de tijd om in de wintermaanden gewoon maar wat bezig zijn al ver achter ons. Een goede basis en techniek kun je perfect opbouwen in de wintermaanden met goede en consequente trainingen. Winter miles = summer smiles ;-)

25

Re: Wat doen jullie in de herfst en winter?

Bij mij zit het freewheelen er bijna op, al heb ik toch wel redelijk getraind, zo tussen de 5 en 9 uur de afgelopen 6 weken. Ook op een zwemkamp geweest (sport-active op Lanzarote) en veel goede tips gekregen. Het aantal slagen wat ik nodig heb per baan is van 24-27 naar 18-21 gegaan, dus een behoorlijke efficientere stroke. En zolang ik niet moe ben gaat het ook een stuk beter (7 sec sneller op 200m), maar moet nog wel oefenen om de vorm te houden als ik vermoeid raak (400m was maar 4 sec sneller).

Vanaf komende week wordt het frequent lopen (3-2-1), fietsen nog een beetje behoudend (trainerroad sweet-spot base low volume 3x per week fietsen dus, totaal ongeveer 3,5u), 1-2 keer per week zwemmen en ik moet me ertoe zetten om ook langzaamaan weer core werk te gaan doen. Gewoon 10-15 min voor het lopen of fietsen. Wordt ff lastig om in het ritme te komen om 's ochtends vroeger op te staan om te gaan lopen, maar ik heb er zin in!