1

Onderwerp: peesplaat bovenbeen

Gelukkig hebben mensen deze pees en ik heb hem ook. Maar ik heb er al wel een week of 8 gering last van. Voor de fysio onder ons het gaat om de tractus iliotibialis. Het is een pees die loopt van de je heup naar je knie. Mijn pijn zit halverwege mijn dijbeen, een handlengte boven mijn knie. Ik heb nog nooit zo'n vage klacht gehad: tijdens het lopen, zwemmen en fietsen heb ik er geen last vast. Ik heb geen bewegingsbeperking of krachtverlies. Er is aan de buitenkant niks te zien. Geen zwelling etc. De pijn is te omschrijven als het gevoel wat je krijgt als je op een blauwe plek duwt. Maar van een blauwe plek is geen sprake. Nu komt het meest ridicule: als je op de pijnlijke plek duwt verdwijnt de pijn voor een tijdje. Soms wel een hele dag. Mijn sportfysio heeft geen idee en vanmiddag gaan we een echo maken. Het enige wat ik nu doe is niet hardlopen. Jullie nog ideeën wat het kan zijn?

Je moet sneller dan de klos zijn.

2

Re: peesplaat bovenbeen

Gelukkig kon de echofysio niks vinden. Alle pezen, spieren en slijmbeurzen zijn oke. En nu? Ik ben uitbehandeld voordat men begonnen is. Immers is de pijn niet bewegingsgerelateerd. Ook zijn er geen afwijking in pezen etc. En de blessure is niet beperkend in mijn sporten. Heb ik weer. Ik begin maar met twee weken niet lopen. En dan twee weken niet fietsen. Eens kijken wat er dan gebeurt.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: peesplaat bovenbeen

Heb er ook last van gehad, bij mij heeft deze pees de neiging snel op spanning te gaan staan.
Laat hem losmaken door een goede sportmasseur, dat is even pijnbijten!
En daarna zelf bijhouden met een foamrol. Kijk evt op youtube voor filmpjes hoe je dat precies doet. Maar echt, foamrollen is bij mij het toverwoord.

Aldus deze fysio wink

4

Re: peesplaat bovenbeen

Hedcandy schreef:

Heb er ook last van gehad, bij mij heeft deze pees de neiging snel op spanning te gaan staan.
Laat hem losmaken door een goede sportmasseur, dat is even pijnbijten!
En daarna zelf bijhouden met een foamrol. Kijk evt op youtube voor filmpjes hoe je dat precies doet. Maar echt, foamrollen is bij mij het toverwoord.

Aldus deze fysio wink

Hee dank je. Ga ik doen!

Je moet sneller dan de klos zijn.

5

Re: peesplaat bovenbeen

Vervelend ..ik dacht idd ook meteen aan een foamroller ....
Tanden op elkaar erbij ...

6 Laatst bewerkt door mcguyver (25-02-19 23:29:59)

Re: peesplaat bovenbeen

@Jeanette schreef:

Vervelend ..ik dacht idd ook meteen aan een foamroller ....
Tanden op elkaar erbij ...

Lijkt het dry needling en shock wave? Beide methodes heb ik al ondergaan i.v.m. tenniselleboog. Dat was geen feest. Maar de eerste hongerklop op de racefiets vond ik veel angstaanjagender.

Edit: foamroller besteld.

Je moet sneller dan de klos zijn.

7

Re: peesplaat bovenbeen

Sterkte mcguyver ! 2 weken niet fietsen / lopen lijkt me geen feest.

Bij mij ligt de foamroller sinds gisteren toevallig klaar voor gebruik, uit preventief oogpunt nav het blog van japkejanneke maar eens aangeschaft. Ik heb the grid van triggerpoint gekozen. Nu nog wat youtube videos zoeken voor goede oefeningen.

Dryneedling heeft mij in het verleden wel behoorlijk geholpen om van een bizarre spierpijn / verkramping in mn bovenrug te komen. Had meer met werkhouding (veel beeldschermwerk) en uren achter elkaar op de laptop werken te maken, maar goed, t had redelijk snel resultaat.

8

Re: peesplaat bovenbeen

@davidr: ik heb een gladiator van podobrace BV gekozen. Klinkt als een speeltje voor ander genotszaken maar goed :-) Ik ga het zien. Mijn werkhouding was ook debet aan de tennisellebogen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

9

Re: peesplaat bovenbeen

Foamroller lijkt me een goede optie om te proberen inderdaad. En dat wordt waarschijnlijk op de tanden bijten de eerste week, maar daarna gaat het snel met veel minder pijn. Hopelijk werkt het, succes!

10

Re: peesplaat bovenbeen

De eerste oefeningen met de foamroller zitten er op. Ja, pijnlijk maar te doen. En weer te enthousiast van start gegaan: er staat een mooi noppen patroon in de vorm van een blauwe plek op de aangedane plek. Ik denk dat 2 x 1 minuut te veel was. Ik blijf een duursporter dus mijn aanvankelijke idee was hoe langer hoe beter. Op internet las ik 3 x 30 sec. Dat ga ik dan maar proberen. Nog steeds zijn jullie ideeen welkom.

Je moet sneller dan de klos zijn.

11

Re: peesplaat bovenbeen

Welkom bij de club van de sporters met vage klachten!

Je hebt het al ervaren maar ik zou ook zeker zeggen: pas op met foamroller, je zou de eerste niet zijn die het erger maakt. Is er een goeie masseur in jouw omgeving? Dan zou ik dat zeker eens uitproberen. Voor de tractus iliotibilis is het eigenlijk vooral belangrijk dat je de bijbehorende spier masseert, en die zit hoog in je heup. Met druk op de pees zelf kun je beter maar voorzichtig zijn. Heb je al rekoefeningen ervoor?

Louise

12

Re: peesplaat bovenbeen

Louise schreef:

Welkom bij de club van de sporters met vage klachten!

Je hebt het al ervaren maar ik zou ook zeker zeggen: pas op met foamroller, je zou de eerste niet zijn die het erger maakt. Is er een goeie masseur in jouw omgeving? Dan zou ik dat zeker eens uitproberen. Voor de tractus iliotibilis is het eigenlijk vooral belangrijk dat je de bijbehorende spier masseert, en die zit hoog in je heup. Met druk op de pees zelf kun je beter maar voorzichtig zijn. Heb je al rekoefeningen ervoor?

Louise

Ik heb de masseurvraag uitstaan en ook de rekoefeningen. Maar ik wil snel mijn abonnement op deze club opzeggen!

Je moet sneller dan de klos zijn.

13

Re: peesplaat bovenbeen

mcguyver schreef:

Maar ik wil snel mijn abonnement op deze club opzeggen!

Geweigerd! Heb je niet in eigen hand wink

14

Re: peesplaat bovenbeen

update: Ik heb eerste twee weken nauwelijks gelopen maar dat maakte geen enkel verschil. Verder gebruik ik de foamroller nu met beleid. Zojuist van mijn eigen sportfysio een massage gehad en ik heb het idee dat de pijn begint af te nemen. Conclusie m.b.t. de foamroller: ik geloof de filmpjes op YouTube niet. De oefeningen die daar werden voor gedaan waren veel te intensief. Ik rol nu met beide handen en dat gaat prima.

Je moet sneller dan de klos zijn.