1

Onderwerp: Ervaringen met Ultra trail van 60km gezocht

Zijn er hier ook mensen met ultratrail ervaring? Ik wil namelijk mijn IM 70.3 training (1 september IM 70.3 in Zell am See) doortrekken naar een ultratrail van 60km in november. Ben nog in het ongewisse hoe ik hier het best voor kan trainen. Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Ben benieuwd!

2

Re: Ervaringen met Ultra trail van 60km gezocht

Mja heb het al gedaan en eigenlijk weinig aan mijn routine verandert. Meeste triatleten die meer gaan beginnen trainen op hun lopen komen daar meestal met een slechte ervaring uit.

3

Re: Ervaringen met Ultra trail van 60km gezocht

Perry87 schreef:

Zijn er hier ook mensen met ultratrail ervaring? Ik wil namelijk mijn IM 70.3 training (1 september IM 70.3 in Zell am See) doortrekken naar een ultratrail van 60km in november. Ben nog in het ongewisse hoe ik hier het best voor kan trainen. Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Ben benieuwd!

Veel lange duurlopen op lage hartslag. Gericht op het laten wennen van het lichaam aan lange belasting.

Je moet sneller dan de klos zijn.

4

Re: Ervaringen met Ultra trail van 60km gezocht

mcguyver schreef:
Perry87 schreef:

Zijn er hier ook mensen met ultratrail ervaring? Ik wil namelijk mijn IM 70.3 training (1 september IM 70.3 in Zell am See) doortrekken naar een ultratrail van 60km in november. Ben nog in het ongewisse hoe ik hier het best voor kan trainen. Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Ben benieuwd!

Veel lange duurlopen op lage hartslag. Gericht op het laten wennen van het lichaam aan lange belasting.

En dan ook echt over die marathongrens heen?

5

Re: Ervaringen met Ultra trail van 60km gezocht

Voor mijn 50km wedstrijden heb ik een hetzelfde principe gehanteerd als voor de marathon training. Inderdaad veel lange duurlopen op langzaam tempo en lage hartslag, en als langste training 43-44km gelopen. Ik vond de tip om als training een officiele marathon te lopen een goede (scheelt eten en drinken meezeulen), maar helaas stonden die op mijn trainingsmomenten niet op de kalender.

Voor 60km zou ik als langste training iets van 50km doen? Dat is in ieder geval wel mijn plan naar een 6 uurs race, waarbij ik ook op 60km uit hoop te komen.

Met trails heb ik geen ervaring, daar is misschien nog wel specifieke training voor nodig, buiten omvang.

6

Re: Ervaringen met Ultra trail van 60km gezocht

Ik denk dat de uitdaging bij veel trails is is dat er meer hoogtemeters gemaakt worden, wat het lastiger maakt om met een constante lage hartslag te lopen. Maar hoe daar het best voor te trainen weet ik niet. Trainen op trails denk ik smile
Ik merk zelf altijd dat mijn lichaam snel went aan lange duurlopen (en nog meer bij fietsen), maar ik denk wel dat het op een gegeven moment ophoudt met lengte/duur te trainen. 35km voor een marathon, 50km voor een 60km ultra, maar ga je ook 80-85km trainen voor een 100km? En 90 mile voor een 100 mile ultra? Ik denk dat het dan meer wordt om veel kilometers op eenvolgende dagen te maken, om te wennen aan het lopen op vermoeide benen. Iets van bijvoorbeeld 3 dagen achter elkaar 20-30km per dag.

7

Re: Ervaringen met Ultra trail van 60km gezocht

Ik lees hier reacties van trainingen van 50km? Hoeveel recuperatie vragen deze wel niet? Ik train in regelmaat samen met top trailrunners met meerdere nationale titels maar die trainen echt niet zo hoor. Mischien verbaast het je maar die zitten vrij veel op de fiets ook.

8

Re: Ervaringen met Ultra trail van 60km gezocht

Op langzaam tempo herstel ik daar ook gewoon in ca. 2 dagen van, net als van een 35km. Die komt dan ook maar 1 of hooguit 2 keer voor in de voorbereiding.

Lastig dat er voor zulke afstanden weinig 'basisschema's' online beschikbaar zijn. Ik ben wel benieuwd naar hoe die ultra(trail)runners trainen, kan er vast veel van leren. Ik trek nu het marathonschema door, dat lukt voor 50-60km nog wel, maar kan me voorstellen dat dat voor 100km niet meer werkt inderdaad.

Ik zie overigens inderdaad bij de ultralopers die ik op Strava volg veelal 20-30km trainingen en dat dan een aantal dagen achter elkaar, zoals MontanaMan zei.

9

Re: Ervaringen met Ultra trail van 60km gezocht

Toen hardlopen nog zonder hartslagmeters werd getraind een boek gekocht met tabellen trainingsschema 's. ( '90 )
Ik heb hem nog en daar staan trainingschema's in voor bvb. 100 km in 7 uur. Ooit eens uitgeleend aan een kinesist/chiropractor die marathons wou lopen. Die vond het boek zijn tijd ver vooruit. Recuperatietraining, duurtrainingen,..
Op die afstanden is het soms 2 x per dag lopen, en geen kleine afstanden.
Ik heb nooit boven 20- 25 km gelopen, dus ik bleef van voor in het boek.
Heb je dit ervoor over... En wie kan die looptraining met zwem en fiets combineren.

10

Re: Ervaringen met Ultra trail van 60km gezocht

Ik zou hoogstens een marathon lopen als voorbereiding voor die ultra, met voldoende tijd voor herstel.
Als je een "normaal" marathon schema aanhoudt dan meot het wel goed komen, misschien iets vaken een rustige 30/35 km loop doen.
Train vooral eten en drinken. Hoeveel en wat verdraag je, dat soort dingen. Trails loop je zelden in één tempo, het is geen probleem om af en toe wandelend omhoog te gaan. Dus de belasting is minder dan bij een wegmarathon. Is mijn ervaring.

Kijk wat je mee moet nemen aan materiaal voor onderweg (mobiel, drinken, deken?) en train met dat op je rug. Heb je stokken nodig? Zijn die verplicht, of eigen keus? Dat soort dingen.

Veel plezier! Vergeet niet te genieten en maak af-en-toe een foto smile

11

Re: Ervaringen met Ultra trail van 60km gezocht

Je zou ook op de blog en strava van Jannet Lange kunnen kijken, dat is een ultra ultraloopster. Die is zich aan het voorbereiden op de UltraBalaton (rondje Balaton meer, 222 km). Die liep vorige week op zaterdag bij de Ridders van Kuinre een 30 mijl en de volgende dag was ze pacer voor 4:30 bij de marathon van Rotterdam.
Blog: https://jannetlooptlang.blogspot.com/20 … .html#more

12 Laatst bewerkt door ferrarimanddw (13-04-19 09:12:09)

Re: Ervaringen met Ultra trail van 60km gezocht

Hier nog een ultra loper. Mogelijk kun je uit zijn blog nog wat tips halen..
https://www.venloop.nl/blog-leon

13

Re: Ervaringen met Ultra trail van 60km gezocht

Jammer dat er geen blog is hoe het hem vergaan is bij de Marathon Des Sables, of zie ik die over het hoofd?

14

Re: Ervaringen met Ultra trail van 60km gezocht

MontanaMan schreef:

Jammer dat er geen blog is hoe het hem vergaan is bij de Marathon Des Sables, of zie ik die over het hoofd?

Is die waarschijnlijk op dit moment aan het lopen

15

Re: Ervaringen met Ultra trail van 60km gezocht

De 2019 editie is inderdaad net afgelopen, maar het blog gaat over de 2018 editie. Kan de uitslagen daarvan ook niet vinden, dus ook op die manier niet zien hoe hij het gedaan heeft.

16

Re: Ervaringen met Ultra trail van 60km gezocht

Volgens mij heeft hij die niet geschreven. Op facebook postte zijn partner updates, dus vandaar dat ik er verder niet naar gekeken heb. Kan zo snel niks vinden...
Het is hem wel goed vergaan. Tijden weet ik niet, maar dat doet er bij zo’n evenment eigenlijk ook niet toe.
Zijn training was in ieder geval voldoende.

17

Re: Ervaringen met Ultra trail van 60km gezocht

Was benieuwd inderdaad of hij het gehaald had, niet zozeer in de tijd. Een keer een documentaire over gezien, en MDS is wel een brutal race! Mooi dat hij het gehaald heeft!