1

Onderwerp: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

Ik zie zoveel bekenden namen op de startlijst. Dat wordt gezellig!
Ook mijn eerste serieuze krachtmeting van het seizoen.

Wel gekke afstanden en onbekend parcours, dus nergens mee te vergelijken, maar ik wil gaan voor:

00:21:00 Zwemmen 1000 m
02:35:00 Fietsen 79 km
00:50:00 Lopen 10 km
03:50:00 Totaal

2

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

Brouwersdam90 zal mijn eerste triathlon ooit worden. Kamp al een tijdje met loopblessures en durf dan ook niet meer aan tijden te gaan denken... Ondanks dat heb ik er ontzettend veel zin in en vind ik het nu al reuze spannend!

3

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

Aaargh, had een heel bericht geschreven. Kwam op 03:30:00 neer.

4

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

Ja leuk Linda, ik ben er ook.
Doe dit jaar geen uitspraken over tijden... genieten en finishen. That's it.

5

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

Ik ga 'm ook doen, de 90, maar voorspellingen doe ik pas een paar dagen van tevoren - het is ook echt een gebied waar een paar punten windkracht meer of minder nogal wat uitmaken voor je fietstijd. Maar genieten is zeker wel de bedoeling, dat kan ik alvast wel voorspellen!

Louise

6

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

Buus schreef:

Aaargh, had een heel bericht geschreven. Kwam op 03:30:00 neer.

Na een iets tegenvallende bosbaan dit maar laten varen en gewoon lekker zwemmen, knallen op de fiets en kapot gaan tijdens het lopen. We zien het dan wel.

7 Laatst bewerkt door arnosmit (12-05-19 08:22:04)

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

Ja, ik heb er ook zin in! Ik zou heel tevreden zijn met:

00:20:00 Zwemmen 1000 m
00:03:00 T1
02:25:00 Fietsen 79 km
00:02:00 T2
00:48:00 Lopen 10 km
03:38:00 Totaal

Al is het wel heel lang geleden (>20 jaar) dat ik in zulk koud water heb gezwommen en ik heb geen idee wat dat met me gaat doen. Ik heb al fietsschoenhoesjes en warmtestickers (van de Weissensee!) klaarliggen om mijn tenen weer op te warmen na het zwemmen. Neem ook zeker de tijd om sokken aan te trekken.
Aanstaand weekend ga ik ook maar een keer proefzwemmen in het koude IJsselmeer.

De langetermijn weersverwachting geeft ook weinig hoop op enorme watertemperatuur stijgingen.

8

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

Tip: er bestaan toe covers, die kun je van te voren al over je schoenen schuiven. Dan kost dat geen extra tijd meer.

Warmtestickers? Vraag me af of die blijven plakken. Heb nog nooit iemand er over gehoord.

9

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

Hedcandy schreef:

Tip: er bestaan toe covers

Warmtestickers? Vraag me af of die blijven plakken. Heb nog nooit iemand er over gehoord.

Ik bedoel ook toe covers en de warmte stickers wil ik aan de binnenkant van de toe covers plakken.

10

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

Ik twijfel inmiddels of ik wel zal gaan starten, het gaat echt afhangen van nog enige opwarming van het water, ik krijg geen adem bij zo'n lage temperatuur. Nouja, ik blijf wel hopen nog, maar inderdaad is het 14-dagen-weerbericht niet heel positief. En als ik wel ga zwemmen, gaat de rest niet zo veel voorstellen als ik het erg koud heb gehad, die ervaring heb ik ook wel. Jammer, sowieso trouwens, qua weer deze weken - wat een contrast met vorig jaar!

Louise

11

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

Die twijfel heb ik met Duin volgende week Louise. Dus ik begrijp je wel!
Ik laat die evt schieten, Brouwersdam wil ik wel echt doen als voorbereiding op 70.3 Luxemburg.
En het is mn kampeerweekendje Zeeland smile

12

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

Ik ga ook kamperen en plak er nog twee dagen aan vast.

13

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

arnosmit schreef:

Ik ga ook kamperen en plak er nog twee dagen aan vast.

Ik ook, vrijdag tm maandag.
Als het mooi weer is ten minste...

14

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

Louise schreef:

Ik twijfel inmiddels of ik wel zal gaan starten, het gaat echt afhangen van nog enige opwarming van het water, ik krijg geen adem bij zo'n lage temperatuur.

Louise

Kom op, je zwemtijden zijn schitterend! Is er echt niks aan te doen? Voeten insmeren? Hoofd insmeren? Iets.....

Je moet sneller dan de klos zijn.

15 Laatst bewerkt door Louise (13-05-19 08:51:05)

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

mcguyver schreef:

Kom op, je zwemtijden zijn schitterend! Is er echt niks aan te doen? Voeten insmeren? Hoofd insmeren? Iets.....

Nou, m'n zwemtijden gaan vooral heel erg op en neer wink Plus nog 0 meter in het buitenwater. Ik leg hier de grens bij 15 graden, die komt wel in zicht.

En nee, tegen geen lucht kunnen krijgen helpt niks. Ja, heel langzaam opbouwen vanuit schoolslag, maar dat zwemt k*t in een wetsuit en bovendien raak ik dan ondertussen verkleumd. Ben ooit al één keer 'gered' moeten worden uit koud water, dat hoef ik niet nog een keer. Nouja, we wachten af...

Louise

16

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

Ik herken je probleem van geen lucht krijgen bij koud water. Ik los dat zelf altijd op door ruim van te voren het water in te gaan, en eerst mijn hoofd een tijdje in het water te leggen, en rustig in te zwemmen. En ook rustig te starten. Volgens mij is het gewoon een soort ademreflex. Als je gezicht gewend is aan de kou, gaat het over. Heb laatst bij een graad of 12 gezwommen, en dat ging redelijk goed (los van het feit dat ik er na een kwartier wel uit moest, omdat het te koud werd). Dubbele badmuts helpt ook.

triathlon is 3x leuker!

17

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

Ja, precies, je hoofd geleidelijk aan de kou laten wennen helpt, dus eerst met schoolslag en dan langzaam-aan hoofd onder water en dan heel rustig gaan crawlen. Maar wat jij zegt heb ik dan dus ook: na een kwartier (ofzoiets) heb ik het dan zo koud dat ik eruit moet. En aan een kwartier heb ik niet genoeg om een kilometer te zwemmen, sowieso niet, maar onder die omstandigheden komt er ook nog heel wat tijd bij.

Louise

18

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

Gisteren ook gezwommen in vrij fris water en geen last gehad maar achteraf zag ik toch dat ik wel wat trager in mijn bewegingen ben. Kan ook door iets anders komen maar steek het voorlopig op de koude. Zag achteraf dat het 1200m was en in 23min dat is eigenlijk wel wat mijn tijd dus....

19 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (15-05-19 13:11:22)

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

Hedcandy schreef:

Tip: er bestaan toe covers, die kun je van te voren al over je schoenen schuiven. Dan kost dat geen extra tijd meer.

Goed idee! Ik heb eerder eens heel koude voeten gehad en kon toen amper lopen, waren helemaal wit.

Ik doe zowel de triathlon in Almere komend weekend als Brouwersdam, maar heb verder eigenlijk nooit zo problemen met koud water. Hoogstens een beetje dizzy als ik er uit kom. Dit seizoen vooral m'n best gedaan om aan de warmte te wennen, voor de grote doelen hoogzomer. *zucht*

20

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

Hedcandy schreef:

Tip: er bestaan toe covers, die kun je van te voren al over je schoenen schuiven. Dan kost dat geen extra tijd meer.

Warmtestickers? Vraag me af of die blijven plakken. Heb nog nooit iemand er over gehoord.

Heb nu ook een paar van die toe covers. Zorgt er volgens mij wel voor dat je je schoenen niet helemaal open op je pedalen kunt zetten.

21

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

Perry in dat geval kun je die covers een stukje terugklappen. Zo werkt t bij mij wel, ik heb 2 klittenbanden die vast moeten nl.
Schoenen niet in de pedalen overigens...

22

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

Hedcandy schreef:

Perry in dat geval kun je die covers een stukje terugklappen. Zo werkt t bij mij wel, ik heb 2 klittenbanden die vast moeten nl.
Schoenen niet in de pedalen overigens...

Ah ok! Ik heb Castelli Toe Thingy’s. Schuif je over de schoen. Moet nog even uitvogelen of ze goed naar achteren te klappen zijn.

23

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

Omdat ik in de buurt van de Brouwersdam woon heb ik inmiddels al een aantal malen in de Grevelingen gezwommen. Het wordt nu wel merkbaar, ondanks dat de buitentemperaturen nog niet heel hoog zijn, dat de watertemperatuur stijgt. Gisteren was het met ruim 14 graden goed te doen. Ik verwacht dat daar nog wel wat bijkomt.

Voor de eindtijd zal de windkracht en -richting een belangrijke rol spelen. De laatste dagen was er een sterke wind (NNO). Eén fietsronde is ca. 20 km en van km 5 tot km 15 rijd je onbeschut bovenop de Brouwersdam (met prachtig uitzicht over zowel de Grevelingen als de Noordzee) en met een wind uit het noorden heb je dan volle bak tegenwind zonder enige beschutting. Als je de Brouwersdam90 doet krijg je dit stuk dus 4x voor je kiezen. Op het stuk dat je zuidelijk rijdt (km 0-5 en 15-20) heb je meer beschutting. Je bent dus het beste af met een ZW windrichting. Zelf doe ik overigens de 1/4.

Mocht je nog specifieke vragen hebben over het parcours en/of de omstandigheden dan kun je die altijd stellen.

Groeten en alvast succes! En geniet vooral ook van deze prachtige omgeving!

Bert

24

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

Ah, fijn, de langetermijn windvoorspelling (voor wat hij waard is) is NNO :-)
Goed om te horen dat het water opwarmt, keep us updated!

25

Re: Brouwersdam90 en Triathlon Brouwersdam

Dank voor de update, gjdevos! De watertemperatuur valt inderdaad nu niet tegen, geeft weer wat hoop.

Ik fiets met enige regelmaat over de Brouwersdam, ik fiets minstens elk jaar wel een keer naar Vlissingen, meestal enkele reis met de wind in de rug, en dan kun je erover vliegen, mede dankzij goed asfalt (wel vaak hier en daar wat zand). Maar ik heb ook wel herinneringen aan tegenwind en dan zo ongeveer stilstaan. Van de drie lange dammen op een rijtje is het volgens mij de meest windgevoelige - van de Haringvlietdam ligt het fietspad aan de binnenkant en de Oosterscheldedam bestaat uit 3 delen die elk net anders liggen, dus die is dan in totaal lang, maar per deel nooit zo heel lang pal tegen.

Louise