1

Onderwerp: nut van een duurdere wetsuit?

Heb het afgelopen jaar gezwommen met de Blue Seventy Sprint, dit is een instapmodel. Nu dacht ik eraan om in de uitverkoop een nieuwe wetsuit te kopen. Mijn techniek is in alle bescheidenheid redelijk en mijn vraag was; als ik een duurdere wetsuit koop gaat dit dan ten koste van het drijfvermogen, omdat een duurdere wetsuit flexibeler is? (hier zit ik namelijk niet op te wachten)

Ik heb gelezen dat in de duurdere modellen je techniek beter tot z'n recht komt. Ik vraag me dus af of het wel verstandig is om een duurder model aan te schaffen of dat ik er verstanidger aan doe om bijvoorbeeld een zelfde model aan te schaffen. Om eventuele reacties voor te zijn :dat ik aan m'n techniek moet werken is duidelijk, en dit gaat ook zeker gebeuren deze winter.

Ik vroeg me af hoe andere atleten, met name lange afstand hierover denken.
Alvast bedankt
Jordy

2

Re: nut van een duurdere wetsuit?

Bij de betere (lees: duurdere) wetsuit heb inderdaad minder drijfvermogen. vooral bij de armen en benen is het neopreem flexibeler en dunner (en kwetsbaarder).

Hoe dunner het neopreem des te beter kun je je techniek beter uitvoeren. Met dikker neopreem kun je alleen je arm ronddraaien en in het water slaan.

Zelf heb ik momenteel de Blue Seventy reaction (middenmoot model), welke perfect past echter kan ik niet goed mijn kracht ermee kwijt. Op korte afstand lukt het nog wel op kracht, maar op langere afstanden waar je meer op techniek zwemt kost het me teveel energie. Dan zwem ik veel sneller zonder dan met wetsuit.

Voor volgend seizoen als er weer wetsuit testdagen zijn dan ga ik kijken voor een dunner model. Ik gebruik hem eigenlijk alleen voor de warmte.

Ik denk dat het voor jou verstandig is om ook verschillende modellen uit te testen. Per merk zit er ook verschil in de diktes van het materiaal. Tussen instap en hi end zitten nog wel wat mogelijkheden.

3

Re: nut van een duurdere wetsuit?

Ik denk dat jij er meer aan hebt om aan je fietsen te werken. Investeer dat geld in begeleiding, boeken of fietsmateriaal.

Dit baseer ik overigens op je almere-tijden.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

4

Re: nut van een duurdere wetsuit?

oke, misschien is het inderdaad beter om te wachten tot een testdag (voorjaar) en de uitverkoop over te slaan . In iedergeval bedankt voor je reactie mister_arby.

Jacob,
dat had ik zelf uiteraard ook al bedacht. Dit jaar was mijn eerste lange afstand waarbij ik in mijn training me vooral heb gefocust op/doelen gesteld
1.het zwemmen, dit was mijn zwakste onderdeel, om met gemak 3.8 te kunnen zwemmen.  ook regelmatig in het Gooimeer gezwommen om aan verschillende omstandigheden te wennen.
2. zorgen dat ik na 180km fietsen niet compleet gesloopt ben en nog 'aardig' kan lopen. dus veel (1x per week minimaal) combinatietrainingen van fietsen/lopen gedaan.
3. als alles oke (geen lekke banden etc ) dan moet finishen binnen 11 uur mogelijk zijn.

Heb je nog suggesties qua trainingen voor me? Wat me in ALmere opviel was dat veel atleten de 'grote molen' blijven draaien, ook tegen de wind in.. Ik werd dan ook behoorlijk vaak ingehaald. Ik had misschien wel iets harder kunnen fietsen maar dat leek me met het oog op het lopen niet echt verstandig.
-welke boeken? ik heb nu Going Long & Triathle's training bible, waar ik van beide gebruik wat me aanstaat
- begeleiding? bedoel je dan iemand die je trainingsschema maakt?

ps. tips on-topic over het zwemmen zijn ook welkom, het lijkt me ook wel wat om onder het uur uit het water te komen (59.22?) of heb ik nu de verkeerde voor me?

Alvast bedankt
Jordy

5

Re: nut van een duurdere wetsuit?

Ik snap een paar dingen niet Jordy :

Je schrijft dat : 3. als alles oke (geen lekke banden etc ) dan moet finishen binnen 11 uur mogelijk zijn.

Maar je bent in 10.50 gefinisht ??????

En een ander ding van je site snap ik niet : 40 km in 1.01 en 90 km net binnen de 3 uur ?????
Was die 40 km dan met windkracht 6 in de rug of zo ?

Je bent van bijna hetzelfde kaliber als ik, dus het is niet ironisch bedoeld :-)))

A+
Arthur

6 Laatst bewerkt door Jacob (05-10-09 23:21:08)

Re: nut van een duurdere wetsuit?

Even terugkomend op en analyserend;

je zwom 1:04 63e tijd
je fietste 5:56 160e tijd
je liep 3:39 74e tijd

need i say more. Daarnaast als je het rustig aan hebt gedaan op de fiets is het verval wel erg groot.

Ik zeg: of begeleiding, of die boeken van je eens goed toepassen met de nadruk op je zwakke plek; fietsen!
1.04 dan ben je geen slechte zwemmer. Je was notabene maar net een paar minuten achter de Nederlands Kampioen uit het water.....

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

7

Re: nut van een duurdere wetsuit?

petitmas,
die 40km was in Veenendaal bij een kwart, (in totaal 10 bochten hooguit)
die 90km was in Zuid-Afrika bij een 70.3 waar het fietsparcours continu op en af was..
over het finishen onder de 11 uur. Dat was afgelopen triathlon in Almere mijn doel.
(wat dan ook gelukt is) Volgend jaar weer nieuwe doelen stellen.

Jacob,

- natuurlijk heb je gelijk, ik probeerde alleen aan te geven dat voor dit afgelopen seizoen de nadruk op het zwemmen lag, omdat ik dacht dat dat mijn zwakste punt was/meeste aandacht nodig had. Met de 1.04 ben ik ook zeer content.
- Ik wou niet zeggen dat ik het rustig aan gedaan heb op de fiets, ik had misschien hooguit 10min. sneller kunnen fietsen, maar dan was het verval bij het lopen misschien nog groter geweest. dit was tenslotte de 1e keer een lange afstand triathlon voor mij.
Anyway toen ik het laatste looprondje inging hoorde ik mijn tussentijd en wist ik dat ik wel binnen de 11 uur met een grote smile op m'n gezicht voor de eerste keer ging finishen en daar ging het uiteindelijk om.

volgend seizoen zal de nadruk qua training zeker op het fietsen liggen, dat lijkt me duidelijk.

Jordy