1

Onderwerp: Kickstarter vermogensmeter

Ik kwam via Fiets.nl onderstaande kickstarter tegen en wilde die jullie hier niet onthouden. Ik ben zelf backer 526 voor een early bird dubbele meter.
https://www.kickstarter.com/projects/14 … =discovery

Let wel op. Het is een kickstarter, dus geen garantie dat er iets komt. Prijzige gok voor mij, maar als ze leveren wat ze zeggen dan heb ik voor €204 een dubbelzijdige powermeter.

2

Re: Kickstarter vermogensmeter

Klinkt op zich goed, maar ik vraag me alleen het volgende af. Lees ik nou goed dat door die adapter je pedaal 16mm verder van je crank af komt te staan? Vraag me af wat voor een invloed dat heeft op het fietsen zelf.

3

Re: Kickstarter vermogensmeter

Onze vriend DC Rainmaker heeft er ook al naar gekeken en zijn eerste mening gegeven. Hij geeft (volgens mij terecht) aan dat die adapter niet zoveel invloed zal hebben omdat de afstand per fiets zelf ook al vaak verschilt, en het vaak een kwestie van gewenning is en er relatief weinig invloed is op het fietsen.

Zijn post:
https://www.dcrainmaker.com/2018/04/iq2 … meter.html

En op youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=pZ5_3y2XEVo

Zelf heb ik gisteren het project gebacked via Kickstarter, ook een early bird voor dubbele meter. Mooie bijkomstigheid is dat het bedrijf gestart is door Nederlanders. Kickstarter heeft natuurlijk een garantie tot de deur, maar het lijkt mij toch een mooie kans.

4

Re: Kickstarter vermogensmeter

Ik zag het ook voorbij komen en was toch ook erg enthousiast voor die prijs! Ik stond op het punt om te gaan backen maar toen ik de recentie las van DC Rainmaker, ben ik toch gaan twijfelen. Het feit dat er nog een enkele prototype zijn en dat ze deze nog gaan testen, geeft voor mij nog geen duidelijkheid, naast het feit of je het product u berhaupt krijgt.

Ik ga denk ik wachten tot ze in september er zijn, als ze er zijn, en dan maar wat duurder uit.

Het is wel veel belovend!

5 Laatst bewerkt door Louise (25-04-18 09:01:46)

Re: Kickstarter vermogensmeter

Ik zit er ook naar te kijken, ik wilde voor dit seizoen een (eenvoudige) vermogensmeter kopen en net toen ik zo'n beetje de knoop ging doorhakken kwam ik dit ook tegen. Enkelzijdig vind ik genoeg, ben ik voor € 149 klaar, althans, nu, bij voorinschrijving. De eenvoud van montage/kunnen overzetten spreekt me ook wel aan.

Maar: die lancering op Kickstarter is al een paar keer uitgesteld en ik begrijp uit het stuk van DCRainmaker dat ze mogelijk pas volgend jaar kunnen leveren (en met een beetje pech nooit). Daar zit m'n twijfel nu. En wat DC ook zegt: het is toch pas echt als je 't kunt aanraken (ofzoiets).

Ze zijn trouwens ook bezig met het ontwikkelen van een pedaal om die veranderende Q-factor te compenseren. Mocht dat toch een probleem zijn. Dat verwacht ik trouwens niet, ik fiets op vijf verschillende fietsen en merk er eigenlijk niks van dat dat verschilt.

Louise

6

Re: Kickstarter vermogensmeter

Paar dagen later en ik heb inmiddels besloten niet in te tekenen. Ze hebben mijn geld bepaald niet meer nodig, als je ziet hoe hard het gaat, en ik vind het prijsverschil met straks op de markt te klein. Daar wacht ik dan wel op, komt financieel ondertussen ook beter uit (heb andere zware fiets-tegenvaller: m'n vakantiefiets is total loss). Maar ik blijf het dus wel in de gaten houden.

Louise

7

Re: Kickstarter vermogensmeter

Dus een vol jaar na lancering op kickstarter zijn ze er bij iq2 achter gekomen dat hun ontwerp niet werkt. Nu een volledig nieuw principe en wordt het een pedaal systeem.
Ik sta nog steeds ingeschreven en ze zeggen nu dat ik voor mijn inleg dus een duurder product. Nu maar weer verder wachten want levering wordt niet voor augustus verwacht.

8

Re: Kickstarter vermogensmeter

Maar ze sponsoren nu toch ook een eigen triathlonteam? Wel een hele rare gang van zaken zo.

9

Re: Kickstarter vermogensmeter

Eerder deze week postten ze nog alsof ze een oplossing hadden en postten ze een foto waar ze met glimlachen en zonnebrillen op zaten te 'werken' in een beachclub. Dat geeft niet echt de indruk dat ze efficient met geld omgaan.

10 Laatst bewerkt door MontanaMan (03-05-19 22:41:26)

Re: Kickstarter vermogensmeter

Een paar snippets van de reactie van DC Rainmaker op dit nieuws:

The concern I would have is protection though. Having seen a lot of proposed pedal based power meters over the years (none of which made it to market), all of them shared one trait: Massive exterior protection. An aspect this design appears to lack. The reason of course is obvious to anyone who has mountain biked: Pedals get hit all the time on rocks and other hard non-rabbit-fuzzy things. Inversely, straight gauges inside spindles are generally somewhat sensitive to getting the snot knocked out of them.

En

There’s not a chance in Holland they’ll hit their August 2019 shipment timeframe. They’re proposing a mere 3 months from now to produce and deliver a unit for which they don’t appear to have any prototypes for yet (else, I’d hope they would have shown them in this update). Like, if I could give this a negative % chance of hitting August, I would. I don’t know how to quantify that. Instead, a realistic minimal timeframe is Spring 2020.

An August timeframe doesn’t allow for any meaningful testing. To put that in perspective – I myself tested Vector 3, PowerTap P1, and SRM EXAKT pedals for longer time periods between final production units and when they actually started shipping to consumers (3 months+ each). That’s longer than the timeframe they propose for designing, producing, and shipping the unit – let alone testing. Most of the major power meter companies will test near-final versions of their units for 4-12 months before going to consumers.

Zijn hele reactie lees je hier: https://www.dcrainmaker.com/2019/05/iq2 … SLW1MNys4k.

11

Re: Kickstarter vermogensmeter

Hmm, niet zo fraai, al is dat wel het risico van Kickstarter natuurli (en heb ik vorig jaar goed gegokt tongue) . Sls ik het goed begrijp (van het onderwerp van het Fiets-forum) heb je dan nog steeds wel voor weinig geld en nog een boel meer geduld een vermogensmeter. Wat ze nu maken voor racefietsen lijkt erg op mijn Powertap (inclusief de compatibiliteit met Look Keo), maar die was wel een paar honderd euro duurder.

Louise

12

Re: Kickstarter vermogensmeter

Op zich zijn powermeters nu wel niet meer de grootste kost om dan zo een risico te nemen, zelfs de merken met ervaring in huis hebben in hun nieuwste toestellen nog problemen kijk maar naar de vector3 van garmin bv dus de kans dat je dit bij deze hebt is dan ook wel vrij groot.

13

Re: Kickstarter vermogensmeter

Ja, maarja, als je geen risico wil lopen, moet je niet iets met Kickstarter doen natuurlijk. That's all in the game.

14

Re: Kickstarter vermogensmeter

Ik vind het persoonlijk geen verkeerde ontwikkeling.

Ook al is het een ander product dat wat ze gepresenteerd hebben om alle Kickstarter investeringen binnen te krijgen.

Ik ben blij als ik straks een power meter pedaal ontvang, omdat het bedrijf waar ik in geïnvesteerd heb er achter is gekomen dat hun initiële ontwerp toch niet goed was.

Het alternatief zou namelijk zijn dat ik óf een crappy product zou ontvangen waar ik zo goed als niks aan heb. Óf dat ze hun gehele bedrijf opdoeken en het ontvangen Kickstarter geld in hun zak houden, of al opgemaakt hebben. Veruit de meeste startups op Kickstarter kiezen voor de laatste optie.

Dat IQ2 ervoor kiest hun product te wijzigen en er nog steeds voor gaan om te leveren geeft mij meer vertrouwen.

En dat ik straks voor nog geen €200 dubbele power meter pedalen heb? Dat is natuurlijk mooi meegenomen.

15

Re: Kickstarter vermogensmeter

MontanaMan schreef:

Eerder deze week postten ze nog alsof ze een oplossing hadden en postten ze een foto waar ze met glimlachen en zonnebrillen op zaten te 'werken' in een beachclub. Dat geeft niet echt de indruk dat ze efficient met geld omgaan.

Wellicht kregen ze op dat moment bericht dat Look instemde met de samenwerking? En was dat de reden van de glimlach...

Enne, omdat ze een pivot maken met hun product moeten ze verder alles opgeven? Lijkt me niet dat dat een efficiëntere indruk zou geven, bij mij in ieder geval.

Verder vind ik een flexibele werkplek in en beachclub kostenefficiënter dan het uitgeven aan een kantoorpand.

Maar misschien ben ik iets té positief ingesteld..

16

Re: Kickstarter vermogensmeter

Zouden ze nu dan toch echt een product op de markt krijgen? De laatste belofte was dat ze eind augustus zouden gaan leveren. Dat hebben ze uiteraard niet gehaald, maar ze hebben wel activatie links verstuurd voor accounts waarbij je kunt aangeven of je pedalen wilt voor road bikes of mountain bikes.

De app zou overigens pas klaar zijn nadat ze gaan leveren...Ik ben benieuwd, het lijkt me sterk dat ze deze maand nog gaan leveren, maar ik laat me graag verrassen.

17

Re: Kickstarter vermogensmeter

Mja kan mischien wel op de markt komen met hun product maar hoe gaat de accuraatheid zijn en andere dingen? Als ik zo zie bv de Vector3 van Garmin is al een tijdje uit en is ook nog altijd niet op orde terwijl de Vector2 perfect werkt.

18

Re: Kickstarter vermogensmeter

En er zijn ook flinke problemen met alle Shimano crank-based vermogensmeters: https://gplama.com/2019/06/29/shimano-c … er-meters/

Vermogensmeters blijken toch een stuk lastiger dan men denkt, dus het zal afwachten zijn hoe accuraat ze zijn. Ze hebben zichzelf in ieder geval nauwelijks de tijd gegeven om eea goed te testen, en al helemaal op de pedalen die ze in volume hebben geproduceerd.

19

Re: Kickstarter vermogensmeter

Hoe ze vergelijken met andere PM maakt mij in principe niet zo veel uit (zou leuk zijn als dat enigszins overeen komt) maar belangrijkste is dat de iQ2 PM zelf betrouwbare metingen geeft die niet fluctueren.

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

20

Re: Kickstarter vermogensmeter

Idd als hij gewoon altijd op dezelfde manier meet is er geen probleem ook al wijkt dit dan wat af van andere toestellen. Ikzelf heb een vector2 en een stages en beide toestellen doen goed hun dienst vind ikzelf.

21

Re: Kickstarter vermogensmeter

Zo, deze even afstoffen. IQ2 heeft een eerste (en tweede) vermogensmeter naar DCRainmaker gebracht (en als het goed is er ook een naar GPLama). DCRainmaker heeft een eerste review gepost, en die is best positief!
https://www.dcrainmaker.com/2020/05/iq2 … uracy.html

Maar goed, ruim anderhalf jaar na de beloofde datum en het is inmiddels een heel ander product dan oorspronkelijk belooft werd. Uiteraard kan er nog steeds niks gezegd worden over levertijden, want corona.

22

Re: Kickstarter vermogensmeter

Ja hoor, de eerste backer heeft gisteren zijn exemplaar ontvangen. Ze zijn dus begonnen met uitlevering. Wel een kanttekening, want dat zijn op dit moment alleen de eenzijdige exemplaren. Er zijn nog wat problemen met het rechter pedaal, waar ze wel al heel ver mee zijn zeggen ze.
Nu gaan ze kijken wat er gebeurt als ze de productie gaan opschroeven.

23

Re: Kickstarter vermogensmeter

Deze even opgegraven.
Gister was er een uitzending van BOOS over IQ2. Zielige vertoning vanuit IQ2, lijken drukker bezig met hun nieuwe startup (Q-reel).
Een advocaat in de uitzending was heel duidelijk: Als je besteld hebt in de webshop heb je recht op je geld terug, als je een backer was ook als het doelbedrag van de fundraiser is bereikt en er niet geleverd wordt.

Gister via facebook een berichtje naar ze gestuurd dat ik m'n geld terugverwacht, en vandaag zowaar antwoord met de vraag voor m'n order channel, order nummer en email adres. Denk niet dat ze veel terug kunnen betalen, ze zullen heus wel iets van het geld aan ontwikkeling hebben uitgegeven, en ook een flink deel aan salaris, auto's, sponsoring etc.

Hier de BOOS aflevering: https://youtu.be/fnyoAFb8Fcw

24

Re: Kickstarter vermogensmeter

Ja zo pas gezien en ik hoop voor je dat je je geld terug krijgt!

25

Re: Kickstarter vermogensmeter

Ik had met de Indiegogo crowfunding meegedaan maar ondertussen gebruik ik al 2 jaar met veel plezier een Garmin vermogensmeter. Op Kees-Jan Klant en z'n medefraudeurs heb ik niet meer kunnen wachten.
Ik heb gisteren een bericht gestuurd met het verzoek m'n geld terug te storten en vandaag antwoord gekregen dat ze me bedanken voor het backen van de crowfunding en zonder ons als backers zouden ze niet zijn waar ze nu zijn (bedoelen ze waarschijnlijk mee dat ze een aantal jaren met veel plezier een lekker salaris hebben ontvangen, rondrijden in dure Tesla's en een triathlonteam opgezet hebben en inmiddels gestopt). Maar ook dat ze het geld gebruikt hebben en me niets kunnen terugbetalen.
Ik was er al eigenlijk helemaal klaar mee en eigenlijk hoop ik dat hun nieuwe startup Q-reel ook compleet mislukt. Met profiteurs zoals Kees-Jan Klant zal dat niet zo moeilijk zijn smile

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com