1

Onderwerp: Triathlon Alpe d'Huez

Beste Triathleten, afgelopen zomer heb ik voor de tweede keer mee gedaan aan de korte afstand van de triathlon van Alpe d'Huez. Ik had deze keer onvoldoende tijd en mogelijkheden om mij goed voor te bereiden, qua training. Tijdens het zwemmen eigenlijk niks bijzonders meegemaakt. Behalve dat ik overall langzamer was, kreeg ik met name erg veel last van lage rugpijn tijdens het fietsen. Ik moest zelfs drie keer van de fiets om te wandelen, en andere triathleten die ik al had ingehaald, haalden mij dan weer in. Ik weet niet hoe dat komt, maar ik baalde er wel erg van. Vorig jaar maakte ik tijdens het lopen de fout om bij het keerpunt wat snoep te eten en redelijk veel te drinken. Ik stopte en nam er echt de tijd voor. Dit jaar deed ik die dingen niet; ik at niks en had water bij me. Ik nam mij voor om zolang mogelijk te blijven rennen, maar op een gegeven moment moest ik toch gaan wandelen, vals plat omhoog. Toen ik omhoog keek, zag ik nog veel meer deelnemers wandelen, dus zo erg was dat niet. Het viel mij op, en tegen, hoe zwaar het tweede looponderdeel was, na het keerpunt. Ik dacht: ik loop vanaf nu naar beneden, maar dat was niet zo. Ik liep toen echt wel te vloeken: stopt het dan nooit?! Ik vroeg mij af: hoe kun je hier nou voor trainen? De hoogte, de hitte, de impact? Ik heb niet de mogelijkheden om even naar de Alpen te rijden en daar te gaan trainen. Hoe doen jullie dat, en: wat zijn jullie ervaringen, daar? Ik vind het wel de allermooiste en de zwaarste wedstrijd die ik ooit heb gedaan. Mooie omgeving, veel toeschouwers, veel ambiance. Wat is jullie ervaring, en: zouden jullie er ook heen gaan, of: zouden jullie er weer heen gaan? Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Veel succes met trainen! Met vriendelijke groet, Frank Renia

2

Re: Triathlon Alpe d'Huez

Ik had deze keer onvoldoende tijd en mogelijkheden om mij goed voor te bereiden, qua training..

Hier geef je zelf het antwoord op je vraag .

Hoe wij dat doen dat verschilt nogal van persoon .
Ik  ................
Regelmatig naar Limburg,Belgische ardennen .fietsen&lopen.
Dichter bij huis viaducten,bruggen .
Krachtraining  dmv toestellen .
En soms heb je je dag is niet tijdens de wedstrijd.

Suc^6
Rapido

triathlon is 3 x beter

3

Re: Triathlon Alpe d'Huez

Ik ben er speciaal voor naar Frankrijk verhuisd :-)
Geintje, kende die triathlon (nog) niet eens. Chapeau dat je bent gefinisht.
Wat Rapido zegt is helemaal waar. Viaducten zijn de perfecte heuvels die (bijna) iedereen ter beschikking heeft.
Mocht je in de buurt van Spaarnwoude (Haarlem) wonen, dan is daar een fantastisch heuvelparcours voor zowel ATB als lopen. Wij trainden daar voor de marathon van New York.

Kijk ook eens in de boeken van schaatstraining, en das geen geintje. Die doen heel veel statische belastingen om meer kracht en duur in de benen te krijgen. De bekendste is wellicht tegen een muur gaan "zitten" zonder stoel. Kijk maar eens of je de 2 minuten haalt de 1e keer :-) Genoeg trucjes om sterker te worden zonder heuvels. Laatste trucje voor het fietsen : bewust wind tegen gaan fietsen op de terugweg van je training en dan een tandje zwaarder.....maar niet je knieën kapot rijden hè.

Succes en wellicht tot volgend jaar :-)

A+
Arthur

4

Re: Triathlon Alpe d'Huez

er is nog iets... De hoogte...

Als je op 2000m gaat hardlopen zonder dat je daaraan gewend bent wordt je kort ademig, sneller moe etc etc door het lagere aanbod aan zuurstof. Als je dan ook nog eens bergop moet lopen hakt dat er er extra in.

Die lage rugpijn is ook makkelijk te verklaren. Als je klimt in het zadel heb je constant druk op die onderrug. Ik ben geen expert, maar heb hetzelfde ervaren tijdens "trainingskampen/vakantie" in de alpen en dolomieten. De oplossing is simpel, gewoon een weekje fietsen de bergen en dat (ruime) uurtje klimmen op de Alpe is een makkie.

In NL kun je dat eigenlijk alleen maar trainen op die verschrikkelijke tacx. Of je moet 10 keer de Camerig of in de Ardennen de Rosier oprijden.

Mocht je dit niet kunnen dan blijft nog maar 1 tip over. Afwisselend zittend en staand klimmen.

5 Laatst bewerkt door JanR (08-10-09 13:16:56)

Re: Triathlon Alpe d'Huez

Wat leuk! De alpe d'Huez triathlon! de allerleukste traithlon die er is... voor alsnog.. ik heb gehoord dat er een Mont Ventoux-triathlon komt.. mocht die er komen dan wordt dat waarschijnlijk de allerleukste triathlon.

Hoe dan ook, dit jaar heb ik voor het eerste aan de korte Alpe d'Huez mee gedaan. Überhaupt voor het eerst in de bergen gefietst, maareh al die krachtoefeningen... ik weet het niet. Natuurlijk zal het wel helpen, maar zijn dat niet meer oefeningen om die laatste twee a drie minuten tijdwinst te pakken?

Veel verstand heb ik er niet van hoor, ik heb er verder niet speciaal voor gestudeerd of getraind ofzoo, (overigens kwam ik wel goed en topfit boven :-) ) maar mijn gezonde boerenverstand zegt het volgende:

1 Heel logisch: zorg dat je goed in conditie bent. Zorg dus dat je km in je benen hebt. Mi hoeven dit niet eens veel km bergop te zijn. De alp d’huez triathlon is een redelijk zwaar evenement en hoe minder goed je in conditie bent, hoe langer je er over doet en hoe langer je bezig bent, hoe zwaarder de inspanning wordt. Klinkt logisch toch?
2 Zonder dat ik mensen wil beledigen, want gewicht is vaak een delicate kwestie, maar zorg ervoor dat je vet-% zo laag mogelijk is. Elke kilo die je omhoog moet slepen kost je vreselijk veel vermogen. Je tijd besteden aan allerlei krachtoefeningen om je vermogen te verhogen is leuk, maar de gemakkelijkste manier om je klimcapaciteiten te verbeteren is ervoor zorgen dat je minder vermogen hoeft te leveren om omhoog te komen. Dus: lange duurriten op de fiets in lage hartslagzone's. Goed voor je conditie, goed voor je vet-%.

En let wel: makkelijker klimmen, zorgt er niet alleen voor dat je tijd op de Alpe verbeterd, als je minder diep hoeft te gaan om boven te komen en minder lang met deze inspanning bezig bent, verloopt het looponderdeel ook veel makkelijker.

Kortom, allemaal voorbereidingen die je in Nederland kunt treffen, je hoeft dus zeker geen trainingskampen in de alpen te beleggen, dit voorjaar. De week ervoor in de buurt fietsen en een paar keer de alp van tevoren oprijden lijkt me wel heel verstandig. Dat heb ik iig wel gedaan

Wat betreft die rugpijn.. ik zelf had daar iig geen last van, terwijl ik geen ervaring had met fietsen in de bergen. Zou het misschien te maken kunnen hebben met de afstelling van je fiets?

En om op je laatse vragen te antwoorden: Volgend jaar ga ik zeker weer! Misschien wel aan de lange meedoen, of aan de Mont-Ventoux als die daadwerkelijk wordt georganiseerd.