1

Onderwerp: Hoofdpijn na wedstrijd/intensieve training

Gisteren heb ik meegedaan aan de Triathlon Experience in Oosterhout (Sprint).
Het ging best goed, geen spectaculaire verbetering t.o.v. vorig jaar maar ik het het naar mijn zin gehad.

Tot een paar uur na de wedstrijd hoofdpijn kwam opzetten, en ik hier de hele middag, avond, nacht en een deel van de ochtend last van heb gehad. Nu heb ik dit vaker na wedstrijden, en soms ook na een intensieve training.

Ik probeer erop te letten dat ik voldoende drink tijdens de wedstrijd en erna. gisteren een bidon sportdrank en 2 bidons water.
Een volgende keer zou ik extra op kunnen letten dat ik ook de dag voor de wedstrijd voldoende drink. (Normaal gesproken drink ik op een dag misschien te weinig)

Het zou ook kunnen dat er nog spanning in mijn nek of schouders zit wat de hoofdpijn veroorzaakt.
Ik probeer wel tijdens het lopen op mijn houding te letten en te zorgen dat ik niet verkrampt ga lopen.
Nu wil ik hier natuurlijk graag vanaf, het kan niet de bedoeling zijn om elke keer aan de pijnstillers te moeten.

Heeft iemand hier ervaring mee of nog beter, wie heeft een oplossing of tips?

2

Re: Hoofdpijn na wedstrijd/intensieve training

Zit je bij een wedstrijd in tijdrithouding en train je dat ook?

3 Laatst bewerkt door rdlk (26-08-19 22:47:54)

Re: Hoofdpijn na wedstrijd/intensieve training

Ja, ik heb een vrij eenvoudige racefiets met aerobars die ik gebruik voor trainen en wedstrijden en rijd zoveel mogelijk in dezelfde (tijdrit)houding.

4

Re: Hoofdpijn na wedstrijd/intensieve training

Word ook wel eens een lopers kater genoemd kan door dehydratie komen. Mischien proberen meer te drinken en niet enkel water.

5

Re: Hoofdpijn na wedstrijd/intensieve training

Met dit warme weer zou ik 2 dagen voor een wedstrijd al starten met electrolyten drinken en dit tot vlak voor decstart, evt tijdens en zeker ook weer na je wedstrijd ook doen.
Wellicht had t daarmee te maken?
Al is een sprint wel dermate kort dat je eigenlijk zulke problemen niet snel zou verwachten.

Is het niet gewoon spierpijn?
Ik had, toen ik net begon met deze sport, spierpijn van het zwemmen, ook al was ik al geoefende zwemmer.

6

Re: Hoofdpijn na wedstrijd/intensieve training

Je hebt ook nog zoiets wat ze 'primaire inspanningshoofdpijn' noemen, dat is verder onverklaarbaar, dus daartegen helpt drinken en ontspannen zitten enzo niet (al zijn dat allemaal wel goede dingen om te proberen). Komt veel voor. Enige remedie is pijnstillers. Misschien is dit interessant voor je: https://www.sportzorg.nl/chronische-aan … /hoofdpijn

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

7 Laatst bewerkt door Arnoutdv (27-08-19 12:09:48)

Re: Hoofdpijn na wedstrijd/intensieve training

Ja, ik heb een vrij eenvoudige racefiets met aerobars die ik gebruik voor trainen en wedstrijden en rijd zoveel mogelijk in dezelfde (tijdrit)houding.

Deze houding kan ook hoofdpijn opleveren.
Maar dit zou je dan moeten kunnen voelen in je nekspieren en/of monnikskapspier.

8

Re: Hoofdpijn na wedstrijd/intensieve training

ronnyke schreef:

Word ook wel eens een lopers kater genoemd kan door dehydratie komen. Mischien proberen meer te drinken en niet enkel water.

Dit was het bij mij! Sinds ik ben overgestapt op het drinken van electrolyten ben ik er vanaf smile

9

Re: Hoofdpijn na wedstrijd/intensieve training

Ik heb vaak na de eerste wedstijd van het seizoen hoofdpijn, omdat ik dan nog niet vaak genoeg in tijdrithouding met helm op (dat doe ik op de tacx toch nooit...) getraind heb. Maar dat voel ik dan ook vanuit mijn bovenrug vastzitten... Combinatie van wedstrijdstress en te weinig oefenen in een bepaalde houding dus in mijn geval.

10

Re: Hoofdpijn na wedstrijd/intensieve training

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het van mijn fietshouding komt, omdat het soms na intensief lopen ook voorkomt.
Ook toen ik nog aan waterpolo deed had ik er na wedstrijden soms last van.

Ik ga het de komende tijd in de gaten houden. Voorafgaand aan inspanning genoeg drinken en sportdrank met electrolyten te drinken.
Komend weekend is de zwemloop in Vught (kwart triathlon zonder fietsen zeg maar)

11

Re: Hoofdpijn na wedstrijd/intensieve training

Ik had het dit jaar ook tijdens challenge roth. op de fiets 6 uur hoofdpijn bij lopen ging het vanzelf weg. Genoeg getraind in houding. Hoofdpijn kwam al meteen na zwemmen, ook duizelig.

Was in Roth niet zo warm maar tijdens warme dagen heb ik dat na afloop wedstrijd ook, dus ook bij lopen. Voor mij ook een raadsel. Na de wedstrijd is het wel weer zo weg, lees 30 minuten.

12

Re: Hoofdpijn na wedstrijd/intensieve training

Ik heb dit ook heel lang gehad. Zowel bij wedstrijden met koud als warm weer. Had bij mij niks met uitdroging te maken.

Ik kreeg het zeker als ik een hongerklop had tijdens het sporten. Dan kwam een paar uur later de koppijn opzetten. Verder vaak na een maximale inspanning tijdens een wedstrijd. Soms echt net een zware kater, inclusief overgeven...

Het is bij mij na verloop van tijd vanzelf verdwenen. Misschien door gewenning na veel trainingsjaren? Wat wel iets leek te helpen was om direct na de wedstrijd iets te eten. Als ik echt goed koppijn had viel eten vaak slecht dus dat moest voordat de koppijn opkwam.

Verder hielp het om even te gaan slapen. Met koppijn ging ik toch het beste maar liggen en als ik dan even in slaap viel was het zeker weg.

13

Re: Hoofdpijn na wedstrijd/intensieve training

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het van mijn fietshouding komt, omdat het soms na intensief lopen ook voorkomt.
Ook toen ik nog aan waterpolo deed had ik er na wedstrijden soms last van.

Los van eerder genoemde intensiteit, zou het toch ook aan spierverkramping kunnen liggen. Dus bv houding door opgetrokken schouders bij het lopen met hoge intensiteit.
Goede warming-up (ook voor je waterpolo training e/o wedstrijd) van nek en schouders.
Gebruik elektrolyten in je water. Drink ook voldoende, voor, tijdens en meteen na de training.

14

Re: Hoofdpijn na wedstrijd/intensieve training

Bedankt voor de alle adviezen!
Ik heb intussen andere sportdrank met electryolyten en hier voor en na de wedstrijd een paar bidons van gedronken.

Daarnaast denk ik dat verkrampte spieren in nek en rug ook een rol spelen, en heb ik voor de start goed warmgedraaid, en ook na de wedstrijd in beweging gebleven.

Na de zwemloop wel een beetje hoofdpijn gehad, maar niet zo erg als vorige keer na de sprint.