1

Onderwerp: Anaerobe drempel

Hallo,

Ik doe al een aantal jaren aan hardlopen met zo 3-4 keer in de week trainen. Sinds dit jaar ben ik ook actief erbij gaan wielrennen en dat gaat wel lekker. Nu wil ik deze winter eigenlijk een trainingprogramma opstellen voor het fietsen. Daarbij wil ik gebruik maken van hartslagtrainingen. Ik heb op internet al rondgekeken naar het berekenen van mijn omslagpunt, maar ik krijg verschillende manieren van berekenen te zien. Mijn max hartslag is ongeveer 190. Nu heb ik met hardlopen berekend dat mijn drempel rond 170 ligt, wat ook overeenkomt met 91% van mijn max zeg maar. Bij het wielrennen heb ik ook een test op mijn tacx (satori) gedaan. 10min warm worden, dan starten voor 5 min op hartslag 153 en na die 5 min. 5 slagen harder en weer 5 min. volhouden, dan weer 5 slagen harder en 5 min, etc. etc. Bij de serie waar ik het nog vol kan maken, 8 slagen ervan af halen en dat is het omslagpunt. Ik kom dan alleen erg laag uit, op 155. Dat komt dus ook niet overeen met 91% van mijn max. hartslag. 

Weet iemand een betere berekening? want met deze methode ben ik continue bezig met mijn hartslag op het niveau brengen en houden van de serie.

Kan het misschien ook liggen aan mijn kracht of inhoud in het wielrennen nog?

Alvast bedankt voor een reactie,

Groet Wesley

2

Re: Anaerobe drempel

Welkom op het forum,

Volgens mij zit het in het gebruik van spieren, bij het lopen worden meer spieren gebruikt/belast waardoor je maximale hartslag bij het lopen hoger zal liggen.

Gebruik de zoekfunctie er is wel het een en ander te vinden over dit onderwerp

3 Laatst bewerkt door JanR (07-11-09 17:46:26)

Re: Anaerobe drempel

Om mijn omslag punt te bepalen heb ik ooit een coconi-test gedaan. Misschien een aanrader, hoewel ik niet weet hoe met in de sportwereld tegenwoordig tegen zo'n test aankijkt... zal al wel weer achterhaalt zijn.

Maar wat je bij zo'n test doet, is het lineair laten toenemen van de inspanning. Dus je begint op bv 200 watt te fietsen (op bijv hometrainer).. en laat dit per één-en-een-halve a twee minuten met 15 watt toenemen. Je ziet dat je hartslag dan lineair toeneemt. Je gaat hiermee door totdat je van je fietsje valt van ellende. Als je daarna de hartslagen uitzet in een grafiekje tegen de watt's die je wegtrapt, dan is deze eerst lineair, maar op een bepaalt punt zie je dat je steeds meer hartslagen nodig hebt dan de standaard toename van je hartslag.. dit punt is het omslagpunt, dacht ik... Toch.. of ben ik dan verkeerd geïnformeerd? Maar ik zou zeggen, zoek eens op coconi-test.

Begin bij zo'n test niet boven je omslagpunt, dan werkt het niet... begin ook niet met een te laag vermogen, anders ben je op een gegeven moment moe van het fietsen. Maak dus ook de intervallengte niet te lang, anders duurt de test te lang en wordt je daar alsnog moe van. Zorg iig dat je hartslag constant is. Zorg verder dat je bij zo'n test niet te vermoeid bent. Neem de dag van tevoren rust.

4

Re: Anaerobe drempel

Al die formules geven een benadering, als je het echt wilt weten raad ik je aan een leuke inspanningstest te doen bij een SMA. Wordt waarschijnlijk zelfs nog deels vergoed door je verzekering.

Wat JanR zegt klopt, je drempel is het punt waar je hartslag je inspanning zeg maar niet meer bijhoudt.

Nu zeg je dat je max hartslag 190 is, maar dat is - neem ik aan - voor hardlopen het geval. Bij wielrennen gebruik je minder spieren en hoef je jezelf niet te ondersteunen, dus is je max hartslag lager dan bij het lopen. Max hartslag is sportspecifiek, dus die 155 op de fiets moet je niet vergelijken met de 190 te voet wink

5

Re: Anaerobe drempel

Hallo,

Bedankt voor jullie reactie.

Wat jullie zeggen over het verschil in maximum hartslag vanwege het gebruik van minder spieren, bevestigd inderdaad mijn vermoeden, ik dacht eerst dat mijn hartslagmeter op mijn fiets niet goed werkte ofzo! Wat ik alleen raar vind, de uitleg op wielersportinfo en runinfo bij de berekening van de anaerobe drempel gaan beide uit van een percentage van 91% van je maximum hartslag, die je dan kan berekenen door 220 -/- je leeftijd te doen. Op zich is dat wel vreemd dan toch?

http://www.wielersportinfo.nl/hartslagmeter.htm#tempoAt

http://www.runinfo.nl/hartslagmeter.htm

Groet Wesley

6

Re: Anaerobe drempel

ik denk dat het best is gewoon eens een afspraakje te maken bij een sportdokter en daar om raad vragen en eventueel je laten testen

7

Re: Anaerobe drempel

Doe formule van 220 - je leeftijd is verschrikkelijk onnauwkeurig. Dat zou betekenen dat mijn max. hartslag niet boven de 174 zou kunnen komen, terwijl ik tijdens intervaltrainingen al regelmatig rond de 170 zit. En dan zonder problemen de training afmaak. Max heb ik (nog) niet laten vaststellen, maar ik kan me niet voorstellen dat ik niet boven de 180 zou kunnen komen.
Verschil in max. hartslag tussen lopen en fietsen zou ook kunnen komen door andere houding (rechtop vs. voorover), waardoor de zwaartekracht tijdens lopen het hart "smaller" houdt, en er dus minder slagvolume is.

8 Laatst bewerkt door Jacob (09-11-09 11:46:58)

Re: Anaerobe drempel

Dus we hebben nu vastgesteld dat een generaliserende formule voor HFmax niet iedereen op de juiste wijze kan voorzien van een bruikbare HFmax. Mooi.
Als we nu ook nog vaststellen dat een getal van 91% geldende als percentage van HFmax waar de AD zou moeten zijn net zo generaliserend is, sterker nog voor het gros een foutieve aanname is, dan zijn we allemaal waar we moeten zijn.
91% (of hoger) geldt wellicht voor goed getrainde atleten. In het beste geval. Maar voor een ongetraind persoon kan dat percentage op 50% of minder liggen.

In conclusie sluit ik me graag aan bij alle anderen voor mij die de suggestie hebben gedaan van het individueel testen van al deze waardes. Dit kan je overigens, mits je wat tijd en moeite steekt in onderzoek, ook zelf doen.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website