1

Onderwerp: Snelheid op achterwiel?

Om  tijd te hebben voor het fietsen heb ik een trainer in huis gehaald.
Vanaf volgende week probeer ik dan 2x/week een 30-45minuutjes te fietsen hierop

Maar, welk klokje meet de snelheid en afstand op het achterwiel? Want ik had graag een indicatie van de training.

En is zo een zweetdoek ook nodig om je fiets te "beschermen"?

2

Re: Snelheid op achterwiel?

Een snelheidsmeter zegt niet zo heel veel op een trainer binnen. Beter is gewoon op hartslag te trainen en als je toch iets wilt meten zou je beter een vermogensmeter kunnen gebruiken, maar dat is al weer redelijk prijzig.
Overigens zou ik me zeker de eerste weken niet zo druk maken over "meten", maar gewoon de discipline er in krijgen om jouw trainingen af te werken.

Zweetdoek (of gewoon een handdoek) zou ik zeker gebruiken om je fiets en vloer te beschermen.

Succes!!

JAB

3

Re: Snelheid op achterwiel?

Trap je  fiets niet krom op dat aparaat ,of zet er een oudbarrel op .
Is niet zo best voor je karretje ,tenzij je een rollerbank hebt aangeschaft .
Mischien zijn er nog wat hier die ervaring hebben met een taxc trainer en een
kromme fiets  en weet ik veel nog meer .
Ik heb er nogal negatieve ervaring mee ?!?!?!?!?!
Ik gaat gewoon naar buiten op een oudstalen race monster of een atb .
Rapido .

triathlon is 3 x beter

4

Re: Snelheid op achterwiel?

Ik zet m'n carbon fiets er zéker niet op....
M'n alu crosser wel, maar die is van zichzelf al stevig....
Ik heb wel's met kunst en vliegwerk een opnemer op m'n achterbrug geknutseld, maar zoals gezegd: dit zegt niet zoveel. Dan kun je inderdaad beter op hartslag trainen.
Zweetdoek of handdoek is wel aan te raden, zweet tast je lak aan; m'n oude stalen Concorde had vele kleine roestvlekjes....

Gr, C

5

Re: Snelheid op achterwiel?

Tourmagazin heeft een aantal jaar terug onderzoek gedaan met carbonframes op tacx, maar de krachten vergeleken met de krachten die je op de weg erop uit oefend maakten geen verschil.

Daarnaast is het totaal nutteloos om je nu al helemaal krom te fietsen op een tacx. Kracht kan wel op atb en snelheid komt dit voorjaar wel weer op de racer.

6

Re: Snelheid op achterwiel?

mister_arby schreef:

Tourmagazin heeft een aantal jaar terug onderzoek gedaan met carbonframes op tacx, maar de krachten vergeleken met de krachten die je op de weg erop uit oefend maakten geen verschil.

Gelukkig heb ik de keuze....
Ik neem liever geen risico met een frame van 2 rootjes.... vandaar....

Gr, C

7

Re: Snelheid op achterwiel?

Tourmagazin heeft een aantal jaar terug onderzoek  .,.,.,.,
Ik heb er  niet zo'n beste ervaring mee ...
Tourmagazine  mischien  met tacx  een accoordje ?????
Inderdaat onzinnig om je op een taxc nu al krom te trappen ,ga lopenen , zwemmen  en fiets rustig is een rondje .Werk aan je techniek  kracht  en souplesse door bv is onspannen een  atb  run bike run  te doen .

Rapido .

triathlon is 3 x beter

8

Re: Snelheid op achterwiel?

Rapido schreef:

Tourmagazin heeft een aantal jaar terug onderzoek  .,.,.,.,
Ik heb er  niet zo'n beste ervaring mee ...
Tourmagazine  mischien  met tacx  een accoordje ?????
Inderdaat onzinnig om je op een taxc nu al krom te trappen ,ga lopenen , zwemmen  en fiets rustig is een rondje .Werk aan je techniek  kracht  en souplesse door bv is onspannen een  atb  run bike run  te doen .

Rapido .

Kijk, daar kan je wat mee. Goeie tip!

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

9 Laatst bewerkt door le Coq (12-11-09 11:32:49)

Re: Snelheid op achterwiel?

Als het misgaat met je frame op de Tacx, dan moet je blij zijn, want dan was het op de weg ook een keer gebeurd en dan toch liever bij stilstand binnen. Het materiaal kan die belasting aan, tenzij er sprake is van een fabricagefout of beschading. Beetje hetzelfde fabeltje dat frames die door profs zijn bereden slap zijn. Zelfs Chris Hoy krijgt het met een 2200watt start niet voor elkaar om de vloeigrens van z'n frame te bereiken.

Hier nog een aardige quote voor de tegenstanders van indoortraining (de link naar het volledige artikel staat volgens mij al ergens anders op het forum):

There is a small trend of predominantly indoor bike training at the top levels of triathlon these days.  Andy Potts, the 2007 Ironman 70.3 World Champion, typically rides outdoors only once a week.  His five or six other rides are indoor workouts featuring lots of lung-busting interval and threshold efforts and lasting only 45 minutes each, on average.  Tyler Stewart, who has the fastest women’s Ironman bike split in history (4:47:59 at Ironman Florida in 2007), gets most of her bike training in the form of 90-minute interval-based indoor workouts that she teaches for other triathletes and cyclists.  Like Potts, she rides outdoors just once weekly and she completes only a handful of rides longer than four hours before racing an Ironman.

10

Re: Snelheid op achterwiel?

Zal best een goede manier van trainen zijn, maar ik sport vooral voor mijn plezier. En binnen fietsen hoort daar voor mij niet bij, ik ga liever met de MTB los in 't bos dan spinnen in de sportschool. Tacx is een mogelijkheid die ik af en toe gebruik, voor de tv als er een leuke film op is. Maar dan wel rustig, anders kan ik m'n warmte niet kwijt. Indoor training is gewoon niet mijn ding. Wat anderen ermee doen moeten ze zelf weten.

11 Laatst bewerkt door Concorde (13-11-09 09:57:08)

Re: Snelheid op achterwiel?

Ik heb nog wel verschil in RPM (spinning) of Tacx.
Op de sportschool word je nog een beetje opgejut enzo, en is dat uur zo om.
Thuis vind k het zooooo saaaaai....

Maar ik ben het met je eens Paul, buitentrainen is véééél leuker/lekkerder/spectaculairder enz. maar helaas niet altijd practisch haalbaar.
Zéker niet in de winter.

Gr, C