1

Onderwerp: Runners knee

Vol overtuiging mijn hardloopprogramma opgezet en dan uitvoeren. Elke week anderhalve kilometer erbij om zo niet meer dan 10% aan afstand omhoog te springen en blessures te voorkomen. Blijkt dat de inhoud van een sessie ook belangrijk is en ik toch niet in zone 2 aan het trainen was. Eind januari kreeg ik last van de knie en dan alleen tijdens het lopen en er direct na.

Ik februari heb ik nagenoeg niet gelopen, een paar keer waarbij ik tegen het eind weer steken kreeg. De afgelopen weken doe ik veel rollen, yoga en fietsen. Welke ervaringen hebben jullie met runners knee?

Ik heb nu alweer anderhalve week niet gelopen en ga morgen een klein rondje doen om te zien hoe de knie het doet. Mijn vrouw, fysiotherapeut, zal de knie zondag tapen om te zien hoe hij het dan uithoudt tijdens m'n long run. Hopelijk kan ik volgende week toch nog de Stevensloop 21km doen...

2

Re: Runners knee

Bedoel je die scherpe pijn aan de buitenkant van je knie, IT-frictiesyndroon? Bij mij is dat ooit vrij snel goed gekomen vooral door heel veel rekken van de spier waar die pees aan vast zit (hoog, aan je heup - je vrouw weet vast wel hoe dat moet) en masseren daarvan, dus soepeler maken.

Als het aanhoudt of terugkomt, ook naar voeten/schoenen enerzijds en heup/bekken/onderrug anderzijds laten kijken en mogelijk je bilspieren trainen en/of aan je hardlooptechniek werken. Het kan te maken hebben met het laten zakken van je vrije heup namelijk.

Enne, net als in het andere topic: niet doorlopen met pijn, goed herstellen, niet chronisch laten worden, geduld! Herstel is veel belangrijker dan die aanstaande lange loop.

Louise

3

Re: Runners knee

Ik heb geen specifieke ervaring met lopers knie. Wel met hardnekkige soortgelijke blessures. Mijn ervaring is dat de training(en) of trainingsopbouw te snel en/of te langdurig zijn. Terugschroeven doet de klachten tot dusver verdwijnen. Dat in combinatie met de adviezen van je vrouw en goed materiaal (schoenen, zooltjes, etc).

4

Re: Runners knee

Louise schreef:

Bedoel je die scherpe pijn aan de buitenkant van je knie, IT-frictiesyndroon?

Die inderdaad!

Bij mij is dat ooit vrij snel goed gekomen vooral door heel veel rekken van de spier waar die pees aan vast zit (hoog, aan je heup - je vrouw weet vast wel hoe dat moet)...

Vrouwlief heeft inderdaad even met haar vingers onder en bij mijn knie lopen porren om te kijken welke weefsels het meest zeer doen. Het is inderdaad de aanhechting van de iliotale band.

en masseren daarvan, dus soepeler maken.

Dus vanaf nu ben ik vooral aan het rollen met de foam roller voor masseren, yoga voor strekken en core oefeningen voor de slappe hap wat mijn billen/buik moet voorstellen big_smile. Vorig jaar ben ik begonnen met sporten, echt sporten that-is. En alleen maar  zwemmen, fietsen en hardlopen. Dus heb van alles getraind behalve mijn core. Nu schroef ik volume (en stiekem intensiteit) omhoog en komen de klachten.

ic3d schreef:

...Mijn ervaring is dat de training(en) of trainingsopbouw te snel en/of te langdurig zijn...

Dit moet ik dus inderdaad niet doen big_smile

5

Re: Runners knee

Als ze dat kan: laat je vrouw er een naald in zetten, dry needling is hierbij echt zo super!
Je kunt er nl mee onder de peesplaat komen, met de hand kom je daar nooit.

Toevallig zondag enorme last gehad hiervan, zo vanuit het niets.
Meteen bij mezelf een naald erin gepourd om erger te voorkomen..

6

Re: Runners knee

esrem schreef:

Bij mij is dat ooit vrij snel goed gekomen vooral door heel veel rekken van de spier waar die pees aan vast zit (hoog, aan je heup - je vrouw weet vast wel hoe dat moet)...

Vrouwlief heeft inderdaad even met haar vingers onder en bij mijn knie lopen porren om te kijken welke weefsels het meest zeer doen. Het is inderdaad de aanhechting van de iliotale band.

Let er wel op dat de te masseren/rekken spier niet bij je knie in de buurt zit, maar hoog, bij je heup - zie plaatje op deze pagina: https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening … e-syndroom Als je googlet op rekken tractus iliotibialis vind je daar oefeningen voor.

Core versterken is zeker goed, alleen moet je tijdens het lopen wel ook weten wat je ermee doet, met die sterkere spieren. Vandaar het mogelijke belang van hardlooptechniek.

Louise

7 Laatst bewerkt door yoeri (16-05-20 17:50:09)

Re: Runners knee

Houden jullie tijdens het lopen ook rekening met het wegdek? Van mijn podotherapeut hoorde ik dat de aflopende zijkanten van een wegdek funest kunnen zijn voor de houding van je voet, en dus ook voor de knie. Het beste is op het midden van de weg te lopen of, als dat niet lukt, af te wisselen tussen de rechter- en de linkerkant. Sinds ik dat laatste doe, zijn mijn knieklachten ook ontzettend afgenomen.

8

Re: Runners knee

Ja ... op extreem bolle / aflopende straten loop ik als er geen verkeer is in het midden van
de straat .
Vind dat scheve ook niet prettig .

9

Re: Runners knee

Loop niet graag op het scheve gedeelte inderdaad, voel dat redelijk snel altijd.

10

Re: Runners knee

Ja, ik hou er zeker rekening mee

11

Re: Runners knee

Ik ben dat sinds ik meer op de dijk loop hier vaker aan het doen. Die loopt best bol af.