Ik ben ook wel van de tubes.
Naast de voordelen die al worden genoemd, kun je ook opmerken dat een tube-wiel altijd lichter in dan zijn clicher-tegenhanger; er zit minder distale massa aan het wiel aangezien er geen 'rand met een haakje' op zit.
Ben zelf nog niet vaak lek gereden met een tube, heb er ook vloeistof in. (No-tubes, en Doc-bleu van Schwalbe)
Paar jaar geleden in de Alpen 1 keer lek gereden doordat ik een stuk door de berm had gereden, maar kon het toen oplossen met een ouwe tube. Ding omgelegd, lucht erin, klaar is Kees. In lange wedstrijden heb ik nu ook altijd een ouwe tube aan m'n fiets hangen. Ben redelijk overtuigd van het feit dat als het mis gaat, ik hem vrij vlot weer heb vervangen.
Gister toevalligerwijs net een compleet nieuwe tube gelijmd, was m'n eerste keer, maar het viel me ontzettend mee. Helemaal gezien het feit dat ik conti competition tubes heb, en die schijnen relatief stug te zijn.
Als je zelf redelijk handig bent, en bereid bent om je een beetje in de materie te verdiepen kan ik een tube van harte aanbevelen. Op het fietsforum, youtube en slowtwitch kun je veel info vinden.
Als je twee linkerhanden hebt (of vrouw bent ) moet je misschien gewoon voor draadbanden kiezen. Uiteindelijk geeft dat een stuk minder gedonder.
Ohja, voor wat betreft de draadbanden; conti 4000 is een topband.
Mzzls
HJ
Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.