1

Onderwerp: Draadbandjes of Tubes

Ik ga voor een nieuw setje wielen en ben in de twijfel... draadbandjes of tubes...

Draadbandjes
+ zelf te vervangen
+ goedkoper
+ alu remrand op carbon velg

- sneller lek

Tubes

+ lekbestendiger
+ beter weggevoel

- naar fietsenmaker om ze op te leggen
- Carbon velg met bijhorende remblokken


Wie kan de voor en nadelen aanvullen en me adviseren?

2 Laatst bewerkt door Paul851 (17-09-09 23:20:21)

Re: Draadbandjes of Tubes

Draadbandjes: Sinds vorig jaar rijd ik op Conti's GP4000S, en nog niet lekgereden. Tijdens trainingen 7½ Bar, wedstrijden 8½ Bar. Komend jaar een kijken wat Vittoria doet. Ik fiets niet enorm veel, iets van 1.500 km per jaar op de racefiets. MTB komt daar nog bij, dus totaal zo'n 2.000 à 2.500 km/jaar.


Tubes: Jaren geleden, toen ik nog aan hardschaatsen deed, fietste ik op tubes. Lekrijden betekende sneller wisselen dan draadbandjes, alleen repareren van de tubes was een stuk arbeidsintensiever dan een binnenbandje plakken. Dichtnaaien, en dan ook nog een rechte tube houden :s

3

Re: Draadbandjes of Tubes

Ik ben voor wedstrijden pro tubes.

Die Conti GP4000S van Paul is een erg fijne band waar ik altijd mee rijd behalve in wedstrijden.

Daar rijdt ik altijd met tubes, Vittoria CX heb dit jaar in wedstrijden  geen lekke banden gehad en ik heb dit jaar veel km's in de regen gereden in Stein, Eupen en Almere bijvoorbeeld... 

En die  - voor die carbon velg vind ik geen min.

Heb je wel eens naar je fiets gekeken met een carbon velg of met een alu remrand? smile

4 Laatst bewerkt door HJ (18-09-09 10:35:05)

Re: Draadbandjes of Tubes

Ik ben ook wel van de tubes.

Naast de voordelen die al worden genoemd, kun je ook opmerken dat een tube-wiel altijd lichter in dan zijn clicher-tegenhanger; er zit minder distale massa aan het wiel aangezien er geen 'rand met een haakje' op zit.
Ben zelf nog niet vaak lek gereden met een tube, heb er ook vloeistof in. (No-tubes, en Doc-bleu van Schwalbe)
Paar jaar geleden in de Alpen 1 keer lek gereden doordat ik een stuk door de berm had gereden, maar kon het toen oplossen met een ouwe tube. Ding omgelegd, lucht erin, klaar is Kees. In lange wedstrijden heb ik nu ook altijd een ouwe tube aan m'n fiets hangen. Ben redelijk overtuigd van het feit dat als het mis gaat, ik hem vrij vlot weer heb vervangen.
Gister toevalligerwijs net een compleet nieuwe tube gelijmd, was m'n eerste keer, maar het viel me ontzettend mee. Helemaal gezien het feit dat ik conti competition tubes heb, en die schijnen relatief stug te zijn.

Als je zelf redelijk handig bent, en bereid bent om je een beetje in de materie te verdiepen kan ik een tube van harte aanbevelen. Op het fietsforum, youtube en slowtwitch kun je veel info vinden.

Als je twee linkerhanden hebt (of vrouw bent big_smile) moet je misschien gewoon voor draadbanden kiezen. Uiteindelijk geeft dat een stuk minder gedonder.

Ohja, voor wat betreft de draadbanden; conti 4000 is een topband.

Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

5

Re: Draadbandjes of Tubes

mja zit zelf ook nog in twijfel tussen tubes of bandjes op mijne nieuwe velo maar heb op mijn huidige noctans ook bandjes liggen en toch geen alu velg smile

6

Re: Draadbandjes of Tubes

Momenteel rij ik met Vittoria Open Corsa Evo CX

Die alu rand is voor mij gewoon een bewuste keuze zijn, want dezelfde velgen zijn ook zonder die alu rand te verkrijgen.
Enkel op de tube versie iis dit geen optie
Voordeel van het alu is toch wel de remcapaciteit in het nat en het feit dat je geen blokken moet verwisselen als je andere wielen steekt
Verder heb ik weinig tijd en fietsmechanisch inzicht... daarom dus die kleine voorkeur naar draadbandjes...

maar als ik (wedstrijd)wielen ga aanschaffen wil ik dus wel zeker zijn van de beslissing

7

Re: Draadbandjes of Tubes

Met mijn trainingsfiets rij ik met draadbanden Continental GP 4000 S
In de wedstrijden met mijn wedstrijdfiets rij ik altijd met tubes en wel de Continental Competition
Deze tubes zijn zeer lekbestendig en blijven op spanning dit in tegenover tubes die een latex binnenband hebben
Wanneer ik deze draadband en de tube ga vergelijken slaat het voordeel zeer duidelijk over naar de tube
Tubes rollen lichter dan draadbanden en het gevoel is super
@Caster ik hoef niet naar de fietsenmaker want ik leg ze er zelf op geen enkel probleem en even iets over het remmen
De Xentis Mark 1 TT voor tubes daar kun je zelfs gewone remblokken mee gebruiken en geloof me dat remt zeer goed zelfs met mijn Zipps 808 of in combinatie met een disc gebruik ik gewone remblokken
( Dura-Ace 7900 )
Je moet met die remblokken geen draadbandjes meer mee rijden omdat er deeltjes aluminium in blijven zitten tijdens remmen en mocht je dan weer de wielen voor tubes bebruiken dan komen er krassen in

8

Re: Draadbandjes of Tubes

Nu ben in overweging om andere wielen aan te schaffen. Het worden sowieso full carbon met tubes.

Ik heb twee opties waar ik uit moet kiezen:

- Diskwiel en later als het schip met geld komt leuk voorwiel of misschien setje half hoog carbon.

of

- Setje 80-80/100 mm (wel nog even sparen)


Doe hoofdzakelijk, triathlon 1/8, olympische afstand en tijdritjes.

Wanneer is een dichtwiel niet verstandig, want in almere dit jaar (wind) zag ik ook nog een aanzienlijk aantal er mee rijden.

9

Re: Draadbandjes of Tubes

mister_arby schreef:

Nu ben in overweging om andere wielen aan te schaffen. Het worden sowieso full carbon met tubes.

Ik heb twee opties waar ik uit moet kiezen:

- Diskwiel en later als het schip met geld komt leuk voorwiel of misschien setje half hoog carbon.

of

- Setje 80-80/100 mm (wel nog even sparen)


Doe hoofdzakelijk, triathlon 1/8, olympische afstand en tijdritjes.

Wanneer is een dichtwiel niet verstandig, want in almere dit jaar (wind) zag ik ook nog een aanzienlijk aantal er mee rijden.

Ik zou voor het discwiel gaan. Als je een beetje een straf tempo kunt rijden kun je vrij lang met een dicht achterwiel door blijven rijden onder winderige omstandigheden. Helemaal als je ook nog eens wat gewicht in de schaal legt...
Ik reed in Almere ook met een dicht achterwiel. Ging prima.

Succes!
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

10

Re: Draadbandjes of Tubes

ben er nog steeds niet uit.

Ga wachten tot voorjaar en eens tubeswielen uittesten van een maatja van me
Zien of dat echt zoveel beter rolt.

11

Re: Draadbandjes of Tubes

ikzelf heb nu de nieuwe eastons EC90TT versie 2010 besteld maar zijn enkel als tube versie te verkrijgen. denk met de vittoria crono tubes er wel een snel wielset aan te hebben :s

12

Re: Draadbandjes of Tubes

Soow dat is wel een heel mooi setje. Wel druk dus ben benieuwd hoe het bij je fiets staat.



Zoals het nu staat ga ik voor een dichtachterwiel. Maar ik heb nog even de tijd, seizoen is nog lang niet begonnen. In die tijd hou ik alle aanbiedingen en marktplaats in de gaten wink


btw. wordt tijd voor topic waar we de fiets showen.

13

Re: Draadbandjes of Tubes

Nu planet x hun wielen in de aanbieding hebben gedaan heb ik toch maar besloten om setje pro carbon 82 / 101mm te bestellen.

Nu zoek ik alleen nog geschikte tubes. Dacht zelf aan 21mm, Vittoria EVO's zitten momenteel bovenaan mijn lijstje.

Ben wel benieuwd wat voor tubes anderen gebruiken voor triathlon?

En wat jullie er preventief of na een lek instoppen? Een bepaald merk wat zeer geschikt is?