1

Onderwerp: Verschil of niet tussen speed- tri en race-suit?

Ik ben voor 2010 op zoek naar een nieuw triathlonpak voor een aantal kwart- en halve triathlons. Ik kom dan de volgende verschillende soorten benamingen triathlonkleding o.a. tegen:

Pearl Izumi heeft het over een speed suit (met rits, tri-zeem en 2 achterzakken);
Orca heeft het over een race-suit (ook met rits, tri zeem en achterzakken);
2XU en Descente hebben het over een tri-suit (idem rits, tri-zeem en achterzakken).


Voor mij is er optisch weinig verschil, behalve dan onderling en binnen het merk kwalitatief en in prijs. Kan iemand mij uitleggen of en welke verschillen er zijn tussen de pakken deze benamingen? Of is het gewoon een zelfde soort pak?

Ik heb al wat gegoogled maar dat leverde weinig eenduidige info op.

2

Re: Verschil of niet tussen speed- tri en race-suit?

Ik ben hierin ook wel geinteresseerd. Iemand hier iets over?

Could be worse, could be raining

3

Re: Verschil of niet tussen speed- tri en race-suit?

ben benieuwd... enlighten us!

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

4

Re: Verschil of niet tussen speed- tri en race-suit?

Als ik zo even google op de drie merken en de drie benamingen dan zie ik weinig verschil. Het zijn allemaal one-piece pakken. En allemaal hebben ze mooie marketingbabble om hun suit als het snelste, het beste en het meest state-of-the-art aan te prijzen en hun verkoopprijs voor het halve vierkante metertje vezels zo hoog mogelijk op te stuwen.

Voor jezelf zijn de meest belangrijke vragen: Wil je een one-piece pak of liever een losse broek en apart bovenstuk (wel zo handig als je nog even om een boodschap moet na het aantrekken)? Wil je een model met of zonder zakken (hangt mn. af van de afstanden die je het meeste doet - op een kwart of korter heb je eigenlijk niks aan een pak met zakken)? Hoe is de pasvorm? En tot slot: welke kleur- en prijsstelling staat je het meest aan?

Time is an illusion
Lunchtime doubly so.

5

Re: Verschil of niet tussen speed- tri en race-suit?

Globaal zijn er 3 soorten suits:

Trisuits, Speedsuits en wetsuits.

Trisuits zijn de triathlonpakjes die we allemaal aan hebben. Vaak van lycra, soms wat wat meer fancy materialen. Prijs tussen de 50 en 200 euro.
In 1 stuk of in 2. Dit is geheel naar je eigen inzicht en comfort. Vele producenten.
Speedsuits zijn zwemsuits specifiek bedoelt voor wedstrijden waar je geen wetsuits mag dragen, zoals IMH.
Deze suits worden onder andere gemaakt door Blue Seventy en 2XU. Deze suits zijn in prinicpe niet bedoelt om te dragen na het zwemonderdeel. Tussen de 150 en 350 euro.
Wetsuits: Pakken van neopreen bedoelt om je meer drijfvermogen te geven. Vele fabricanten. Vele varianten. Pasvorm is enorm belangrijk. Prijs tussen de 300 en 700 euro.

Verder sluit ik me bij Gecko aan.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

6

Re: Verschil of niet tussen speed- tri en race-suit?

Dus als je in mijn geval van nature al een meer dan gemiddeld drijfvermogen hebt lijkt een trisuit het beste.
Dan ga ik denk ik daar maar voor. Ook wel net zo handig, omdat voor de 2 meter medemens met apenarmen die wetsuits vaak niet passen..

Could be worse, could be raining

7

Re: Verschil of niet tussen speed- tri en race-suit?

Berry schreef:

Dus als je in mijn geval van nature al een meer dan gemiddeld drijfvermogen hebt lijkt een trisuit het beste.
Dan ga ik denk ik daar maar voor. Ook wel net zo handig, omdat voor de 2 meter medemens met apenarmen die wetsuits vaak niet passen..

Hangt van temperatuur van het water af of je een wetsuit moet dragen of dat je ervoor mag kiezen 'm weg te laten...maar zeker weet ik het als rookie ook niet

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

8

Re: Verschil of niet tussen speed- tri en race-suit?

Jacob schreef:

Speedsuits zijn zwemsuits specifiek bedoelt voor wedstrijden waar je geen wetsuits mag dragen, zoals IMH.
Deze suits worden onder andere gemaakt door Blue Seventy en 2XU. Deze suits zijn in prinicpe niet bedoelt om te dragen na het zwemonderdeel. Tussen de 150 en 350 euro.

Hoe werkt dit dan? Er zit geen zeem in zo'n suit toch? Fietsen ze er wel gewoon mee? Dus trekken ze er dan een broekje met zeem overheen of accepteren ze gewoon de pijn aan hun achterwerk?

(Het is wel een schande: ik heb zo'n speedsuit, maar weet gewoon niet hoe ik deze moet gebruiken en gebruik deze nu voor slechts een wedstrijd per jaar)

9

Re: Verschil of niet tussen speed- tri en race-suit?

Dan dragen ze er een trisuit onder. Volgens mij (aanname, weet het niet zeker) MAG je ze niet eens aanhouden na het zwemmen. Of zijn er ook juist weer wedstrijden (ITU?) waar je de speedsuits ook niet aanmag omdat je je pakje minstens de hele wedstrijd moet aanhouden. En daar zijn die speedsuits nou juist weer niet voor gemaakt.
Ik gebruik dus mijn definitie van speedsuit, niet die van Pearl Izumi die zijn trisuits zo genoemd heeft. Om het maar makkelijk te houden.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

10

Re: Verschil of niet tussen speed- tri en race-suit?

Mijn vermoeden dat de verschillende benamingen per producent/merk de lading niet dekken is dus bewaarheid?
Jammer dat ze het ons weer zo "makkelijk"maken.

Enige mogelijkheid is dus kijken naar de stof, zeem en doel van de kleding (wat wil je er mee doen).

Thxs voor de uitleg zover.