3,101

Re: prestaties van de dag

Gringo schreef:

Interessant om over jullie trainingen te lezen en Ik probeer het te relateren aan mijn eigen trainingen. Er komt wel een vraag bij me op, namelijk welke systematiek jullie gebruiken voor zone-indeling. Er zijn namelijk nogal wat varianten. Zelf gebruik ik de 7 zones van het boek "80/20 triathlon" en die is anders dan bijvoorbeeld de 5 zones van Garmin (5 zones en andere percentages etc). In het systeem dat ik gebruik bestaat bijvoorbeeld geen zone 0, dus waar Chris over zone 0 praat is dat bij mij misschien ongeveer (laag) zone 1. Dan ben Ik appels met peren aan het vergelijken.

Wat gebruiken jullie zoal?

Ik werk met 5 zones van mijn polar, en die komen mooi overeen met wat meestal mijn hartslagen aangeven, tenzij ik een zware werkweek heb.
Je hebt gelijk wat betreft appels met peren vergelijken, met schalen die niet overeenkomen. Grosso modo hebben we wel de verhouding duur/tempo/interval als ik het zo simpel mag schrijven.

3,102

Re: prestaties van de dag

Ik gebruik de zones zoals ze uit mn inspanningstest zijn gekomen, die heb ik later dan in mn polar gezet.

Bij die uitslag vd test gebruikten ze trouwens Z1 - Z6 en H + D1 - D4 om eea aan te geven.

Is zone 0 niet vergelijkbaar met Z1 en H, dus herstel ?

3,103

Re: prestaties van de dag

Volgens mij zijn er zelfs verschillen binnen 80/20. Als je de calculator ziet hier: https://www.8020endurance.com/8020-zone-calculator/ dan begint mijn HS Z1 bij 127 (LTHR 177). Als ik dan een HS van 120 heb dan loop ik onder Z1, wat ik dan toch Z0 zou noemen.

Je hebt de berekeningen aan de hand van je drempelwaarde zoals Joe Friel (met 7 zones) of Andy Coggan (5 zones).
Dan zijn er de berekeningen aan de hand van je max HS en rust HS, zoals Karvonen. Dan zijn er ook nog die alleen uitgaan van je max HS.
En er zit ook nog wel verschil tussen bijvoorbeeld Friel, Coggan en 80/20 op basis van je drempel hartslag.
Bij Friel is voor mij zone 1 <85% (<150), zone 2 85-89% (150-158).
Bij Coggan is voor mij zone 1 (<120), zone 2 (122-147) volgens: https://www.endurancepath.com/resources … alculator/, ja, als ik met HS 121 loop zit ik schijnbaar tussen 1 en 2 in.
Bij de link van 8020 hierboven is Z1 van 72% tot 81% (127-143) en Z2 van 81% tot 90% (143-159)
Bij weer een andere loopt Z1 van 66% tot 87% (117-154) en Z2 van 87% tot 93% (154-165), gebaseerd op drempelwaarde.

Ik moet zeggen dat ik Zone 2 van Friel best pittig vind, zeker vroeg in het seizoen.

Inderdaad is het nogal een oerwoud van hartslagzones bepalen!
Wat volgens mij het belangrijkste is is om de zones aan te houden die bij het trainingsprogramma horen.

3,104

Re: prestaties van de dag

"Volgens mij zijn er zelfs verschillen binnen 80/20. Als je de calculator ziet hier: https://www.8020endurance.com/8020-zone-calculator/ dan begint mijn HS Z1 bij 127 (LTHR 177). Als ik dan een HS van 120 heb dan loop ik onder Z1, wat ik dan toch Z0 zou noemen."

Ja, dat klopt. Alleen is Z0 niet een "echte" zone binnen 80/20. Ik ben het nog nooit in mijn trainingsschema tegengekomen.


"Inderdaad is het nogal een oerwoud van hartslagzones bepalen!
Wat volgens mij het belangrijkste is is om de zones aan te houden die bij het trainingsprogramma horen."


Ja en met dat in het achterhoofd besefte ik me dus opeens dat als iemand zegt "ik liep een duurtraining in zone 2" het nogal uitmaakt welk systeem wordt gebruikt.

3,105

Re: prestaties van de dag

Ik vind sowieso een duurtraining in zone 0 of 1 vallen, dus weggaan in zone 4 begrijp ik eigenlijk ook niet??

3,106

Re: prestaties van de dag

Hedcandy schreef:

Ik vind sowieso een duurtraining in zone 0 of 1 vallen, dus weggaan in zone 4 begrijp ik eigenlijk ook niet??

Alles onder je omslagpunt zijn toch duurzones.? In veel systemen aangeduid met D0 t/m D3. Of Z1 t/m Z4.

Gelijk starten in Z4 is misschien wel lastig, qua hartslag. Maar je kunt best het bijbehorende tempo aanhouden.

3,107

Re: prestaties van de dag

Zootje, hè, die zone-indelingen, dat vind ik al heel lang ergerlijk! Veel spraakverwarring. Het lijkt ook alsof elke trainer z'n eigen indeling wil uitvinden.

Het is allemaal natte-vingerwerk, maar de ene indeling is wel handiger/betrouwbaarder dan de andere. In elk geval scheelt het als ze uitgaan van je anaerobe drempel/omslagpunt (en niet van je maximale hartslag), van een echte inspanningstest (niet zomaar de een of andere formule), en per sport bepaald zijn, want dat kan nogal uiteen lopen. En dat de zonebepaling past bij je trainingsschema, ja.

Ik houd zelf wel van het simpel houden, en ik train gepolariseerd, dus ik onderscheid maar drie intensiteiten: rustige duur, net onder m'n omslagpunt (lange intervallen, steady state/sweet spot) en royaal boven m'n omslagpunt (power- en snelheidsintervallen, kort).

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

3,108

Re: prestaties van de dag

Tsja, het is idd maar hoe je het benoemd.
Dan kun je idd alles onder je omslagpunt duurzones noemen.

3,109 Laatst bewerkt door Louise (23-06-20 19:51:10)

Re: prestaties van de dag

Als je lange trainingen doet met je hartslag vlak onder je omslagpunt, dan kun je het noemen zoals je wilt, maar dan ben je gewoon bezig met iets loodzwaars, niet met een 'gewone' duurtraining. Kan een heel enkele keer nuttig zijn, als je het volhoudt, maar dan moet je wel weten wat je doet. En dan is het ook niet gek om geparkeerd te komen staan.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

3,110

Re: prestaties van de dag

Klopt Louise,
Alles onder omslagpunt een duurtraining noemen is niet ideaal.
Daarom geef ik het een tempotraining als naam.
Duur= voor mij nog op te delen in 1)hersteltraining en 2)gewone duurtraining
Tempotraining is ook in twee te delen:1) sneller dan duurtraining maar nog comfortabel genoeg, en 2) vrij dicht onder omslagpunt. In afstand toch nog vol te houden gedurende meer dan een uur.
Interval splits ik dan ook op in 1) interval met langere tussenpauzes= terugkomen naar beginhartslag 2) interval zonder voldoende herstel= maximale HF . Zo kom ik alleen taalkundig op een manier die ik een beetje kan vergelijken met percentages die hiervoor door verschillende auteurs aangegeven werden.
Percentages zie ik wel op de polar verschijnen, en hartslagen.

Ik bekijk wel een aparte zone, die noem ik zone P of M of Z  wat je maar wil, en jammer genoeg zien we die wel verschijnen soms. Prive/ Mentaal/ ziekte /slaapstoornissen.
Een gezinslid, kind/ouder/vriend die je plots verliest, zwaar ziek ziet worden; Alle voorgaande zones zijn dan niet meer representatief. En de prestaties ook. Die veranderen meestal naar -20% , -30% of meer.

3,111

Re: prestaties van de dag

chrisbakker schreef:

Ik bekijk wel een aparte zone, die noem ik zone P of M of Z  wat je maar wil, en jammer genoeg zien we die wel verschijnen soms. Prive/ Mentaal/ ziekte /slaapstoornissen.
Een gezinslid, kind/ouder/vriend die je plots verliest, zwaar ziek ziet worden; Alle voorgaande zones zijn dan niet meer representatief. En de prestaties ook. Die veranderen meestal naar -20% , -30% of meer.

Ja, herkenbaar. Ik heb al zo lang als ik gericht train de afkorting 'nvtb' voor in m'n logboek: 'niet vooruit te branden' wink En het is nou voor mij eind-de-lijk over, maar de afgelopen jaren waren voor mij als vrouw van rond de 50 de hormonale achtbaan van de overgang. Dat ondermijnde alles qua houvast aan zones en hartslagen en prestaties en tempo's en voorspelbaarheid. Was heel leerzaam, maar soms ook zeer frustrerend! 

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

3,112

Re: prestaties van de dag

Toen enkele maanden terug alles afgelast werd, had ik me voorgenomen om dan maar voor mezelf een halve triathlon te doen. Vandaag was het dan zover. Toevallig op de dag dat ik eigenlijk de 70.3 in Westfriesland zou doen, maar daar heb ik de datum niet op uitgezocht. Het kwam toevallig gewoon zo uit.

De ‘voorpret’ begon al een paar weken geleden met het uitstippelen van een goede route en het praktische gedeelte: het ‘inrichten’ van een ‘parc fermé’ voor na het zwemmen. Hiervoor kon ik mijn vrouw en dochter als (fiets)beveiliging inschakelen. Ik wou het zoveel mogelijk op een echte triathlon laten lijken, dus inclusief snel wisselen. Na het zwemmen lag er daarom een handdoekje met helm en dergelijke klaar en werd ik er op gewezen pas op de fiets te stappen na het grasveld verlaten te hebben...

Het fietsparcours van 90 km bestond uit 3 rondes door de polder waar relatief weinig verkeer komt. Hierdoor heb ik niet af hoeven te stappen en ook geen gekke capriolen uit hoeven halen. Behalve dan het harken tegen de wind in, dat zal er vast niet heel soepel uit hebben gezien...

Na het fietsen kon ik mijn fiets in de achtertuin plaatsen, zodat ik hier de tweede wisselzone had. Het loopgedeelte bestond uit 4 rondes van 5,3 km. Mijn vrouw had ondertussen in de voortuin enkele bidons klaar gezet met sportdrank en cola, zodat dit de verzorgingspost werd op het loopparcours.

Het lopen viel me ook niet tegen, al vermoed ik dat sommige mensen zich wel afgevraagd zullen hebben waarom ik 4 keer langs ben komen lopen. Al met al heb ik een dik pr neer kunnen zetten met 5:33:00 als eindtijd.

Het was natuurlijk bij lange na niet zo leuk als een echt evenement, maar ik heb er wel een erg voldaan gevoel aan over weten te houden.

3,113

Re: prestaties van de dag

Knap hoor, zo in je eentje, zonder alle supporters en medesporters.

Ik ga volgende week een kwart doen,met nog 9 anderen. Zitten echt supersnellegasten bij die helemaal los zullen gaan,ik ga voor het gemakje, gewoon om het weer eens te beleven. Dus bij de finish staan ze er allemaal vast op mij te wachten haha

3,114

Re: prestaties van de dag

Leuk hoor ... toch nog een “ doel “ te hebben .
Voor mij stond ook Hoorn op de planning voor vandaag . Die doen we dan maar volgend jaar .
En ga toch nog dit jaar mijn eerste halve testen .
De Reflectri bij Tri2onecoaching ergens in augustus.

3,115

Re: prestaties van de dag

Mart, heel goed gedaan! En mooie tijd ook. Een halve dan nog samen met je vrouw en dochter als begeleiders/officials .
Je hebt wel een goeie drive, zo alleen !

@Hedcandy ik zou je voorbeeld volgen, lekker eigen tempo, en toch groot volume getraind als je de uren samentelt.

Vandaag was ik gemotiveerd om naar de Ardennen te rijden met de auto. De fietsvrienden reden vandaag een rit van 120km vanuit Esneux bij Luik.
Yes, natuurlijk een mooie route met daarbij de Rosiere de Wanne en de la Redoute als klimmetjes.
Mijn benen zijn moe maar tevreden. Na de rit nog een 3km uitlopen.

3,116

Re: prestaties van de dag

@Mart, gefeliciteerd met je PR! Prestatie, hoor, met de wind en zonder de energie van een echte wedstrijd!

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

3,117

Re: prestaties van de dag

Gister voor het eerst sinds maart gezwommen. Ging zoals verwacht: Bagger. Hopelijk komende weken wel nog 1-2 keer per week trainen, want het lijkt er echt op dat de halve tri die ik om 2 aug zou doen doorgaat. Wordt sowieso de halve waar ik het minst voor in vorm voor zal zijn, dus dat wordt een uitdaging op zich!