1

Onderwerp: Knieblessure door (teveel) looptraining?

Beste mensen,

Ik ben sinds maart begonnen met hardlopen. Dit is mij zo goed bevallen dat ik besloten heb om serieus te gaan trainen voor een triathlon volgend jaar. Inmiddels beb ik een racefiets gekocht en ga ik volgende week een borstcrawl volgen.
2 weken geleden heb ik echter hele erge kniepijn gekregen. Ik heb sws een beenlengte verschil en een scoliose dus ik gok dat het daar iets mee te maken heeft (pijn is in de knie van mijn korte been)

Veel mensen zeggen dat het komt door overbelasting. Ik ren nu namelijk een paar maanden na aanvang 2x per week waarvan 1x een korte snelle ronde is (omgeveer 5km op 4:20 per kilometer) en 1 is een duurloop (13-17km op 5:10 per kilometer)

Daarnaast ga ik naar de aportschool en train ik 2x per week benen (geen squats en deadlifts maar legpressen en andere isolatieoefeningen. Mijn vraag is nu, ren ik (te) veel? En hoeveel keer per week en welke afstanden rennwn jullie met het oog op triathlons?

2

Re: Knieblessure door (teveel) looptraining?

vanaf hier kan denk ik niemand oordelen waar jouw blessure vandaan komt. Maar te veel en/of intensief lopen is vaak wel een aanleiding.

Verschil in tempo tussen je snelle korte en lange duurlopen lijkt mij weinig. Ook kan het schelen om tijdens de loopjes rustpauzes in te bouwen en dus niet aan één stuk door te denderen.

En binnen een half jaar van 0 naar 17km lijkt me niet onmogelijk, maar wel een erg grote stap. Zeker zonder goede begeleiding.

3

Re: Knieblessure door (teveel) looptraining?

Voor iemand die net begonnen is met lopen loop je best snel. Of dat verstandig is is een tweede.

Met pijn moet je sowieso niet sporten, dus eerst even pas op de plaats. En als je weer begint rustig aan, zodat je rustige trainingen ook echt rustig zijn. Ongeveer 10 - 20% van je training mag snel zijn, bijvoorbeeld interval.

Krachttraining kan helpen blessures te voorkomen, maar alles met mate natuurlijk.

4 Laatst bewerkt door Christian Erven (13-09-20 14:54:50)

Re: Knieblessure door (teveel) looptraining?

Jörgen schreef:

Voor iemand die net begonnen is met lopen loop je best snel. Of dat verstandig is is een tweede.

Met pijn moet je sowieso niet sporten, dus eerst even pas op de plaats. En als je weer begint rustig aan, zodat je rustige trainingen ook echt rustig zijn. Ongeveer 10 - 20% van je training mag snel zijn, bijvoorbeeld interval.

Krachttraining kan helpen blessures te voorkomen, maar alles met mate natuurlijk.

Bedankt voor de reacties! Wat bedoel je precies met 10-20 procent mag maar intensief zijn? Is dit per training? Of over het algemeen?

Hoevaak en hoever en intensief etc rennen jullie per week? Vaker dan 1x? En op welke intensiteit en over welke afstanden?

Edit: mensen ervaring met chondroitine sulfaat? Dit zou artrose tegen gaan en de afbraak van kraakbeen verminderen. Wat mij dus best belangrijk lijkt voor hardlopers.

5

Re: Knieblessure door (teveel) looptraining?

Er kunnen hier wel leden met 30 jaar ervaring aangeven dat ze 4x in de week lopen en 60km wegstappen, maar daar heb je als beginner dus helemaal niets aan.

En over die 10 a 20% intensief, daarmee wordt bedoeld het totaal aantal intensieve training van alle trainingen te samen en dan de rest dan rustig tot heel rustig. Gepolariseerd trainen.

6

Re: Knieblessure door (teveel) looptraining?

Zoek een fysio, die kan je echt vertellen wat er aan de hand is.
Ik kan zo wel 20 dingen bedenken... maar zien bewegen en voelen wat er loos is, is in deze essentieel.

Je bent ook welkom bij mij in de praktijk, maar dat is wellicht niet in de buurt wink

7

Re: Knieblessure door (teveel) looptraining?

Buus schreef:

Er kunnen hier wel leden met 30 jaar ervaring aangeven dat ze 4x in de week lopen en 60km wegstappen, maar daar heb je als beginner dus helemaal niets aan.

En over die 10 a 20% intensief, daarmee wordt bedoeld het totaal aantal intensieve training van alle trainingen te samen en dan de rest dan rustig tot heel rustig. Gepolariseerd trainen.

Bedankt. Ik heb nog zoveel te leren.... ik ben ook van plan om een hartslagmeter te kopen en dan op hartslag en hartslagzone te lopen om zo intensiviteit beter te monitoren

8

Re: Knieblessure door (teveel) looptraining?

In een half jaar naar zo lang en zo hard is op z'n minst risicovol, maar dat je dan last krijgt van een knie en niet van iets anders, is geen toeval. Wat er met je knie is en wat je daaraan kunt doen, daarvoor is een bezoek aan een fysiotherapeut verstandig. Problemen met je knie kunnen naast uit de knie zelf ook uit je voeten/schoenen of uit je heupen/bilspieren/bekken/onderrug komen.

Rust nemen nu, niet doorlopen met pijn, en oplossing zoeken - beter dan doorsukkelen. En vervolgens is het mogelijk inderdaad verstandig om wat gedoseerder te gaan trainen.

Ook ik train gepolariseerd, ongeveer 20 % van de tijd intervallen, de rest rustig - maar inderdaad heb je niks aan wat anderen doen. Goed trainen is heel individueel, en we zitten hier met mensen van uiteenlopende ervaring en niveau. Als je geen groot hardlooptalent bent, doe je al gauw te veel - het is een heel belastende sport.

Over chondroïtine: heb ik wel eens geprobeerd, ja, ik bleek er allergisch voor te zijn. En een voedingssupplement is geen compensatie of oplossing ofzo voor te zwaar of verkeerd trainen. Het is ook helemaal niet gezegd dat jij nu artrose hebt toch?

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

9

Re: Knieblessure door (teveel) looptraining?

Christian Erven schreef:

Edit: mensen ervaring met chondroitine sulfaat? Dit zou artrose tegen gaan en de afbraak van kraakbeen verminderen. Wat mij dus best belangrijk lijkt voor hardlopers.

In recente onderzoeken is juist gebleken dat hardlopers minder last van artrose zouden hebben dan niet hardlopers. Zomaar lukraak dingen proberen obv horen/zeggen :N niet doen smile

10

Re: Knieblessure door (teveel) looptraining?

En tip in het algemeen, ga liever te vroeg dan te laat naar een fysio. Kleine klachten nu kunnen je lang aan de kant houden straks... Ik begon ook met lichte pijntjes en eindigde met 8 maanden stilzitten.