1

Onderwerp: Tips voor eerste cross duathlon

Ik ben van plan om voor het eerst aan een cross duathlon mee te gaan doen en vroeg me een ding af, wellicht een domme vraag maar stel hem toch maar..

Wissel je tussen het lopen en fietsen van schoenen of niet, ben nu namelijk gewend om met spd schoenen op mijn mountainbike te rijden en daarop lopen is dus niet echt handig...

Zit zelf aan de cross duathlon van Etten -Leur of Waalwijk te denken, iemand met ervaring met een van deze twee crossen?

Bvd voor de antwoorden.

2

Re: Tips voor eerste cross duathlon

Ik deed vorig jaar m'n eerste run-bike-run; een sprint in Hilversum. Kwam vrij achterin bij het wisselpunt en ging werkelijk als allerlaatste de fiets op, na weet-ik-hoe-lang te zitten prutsen met m'n fietsschoenen. Gelukkig had de anouncer nog wat opbeurende woorden voor me: "Kijk mensen dat is het verschil tussen de beginnende en de gevorderde atleet..."      En bedankt he, grapjurk.
Ik heb nog geprobeerd hem ondersteboven te lopen in de afsluitende run, maar hij stond te ver naar achter.

Could be worse, could be raining

3

Re: Tips voor eerste cross duathlon

ik doe in regelmaat een winterduathlon mee en wissel zoals de meeste mensen altijd van schoenen als je echt voor de eerste plaats gaat kun je mischien je laatste loop met je mtb schoenen doen :-)

4

Re: Tips voor eerste cross duathlon

Op fietsschoenen hardlopen? Kan da? Of ben je gewoon goed verzekerd? :) Hoewel ik dan weer geen MTB-schoenen heb, misschien kun je daar beter op hardlopen, dat weet ik niet.
Anders heb je eigenlijk twee keuze's:
1 het hele event met je loopschoenen afwerken: op je fiets kun je dan teen-clips of pyro platforms monteren. Dit scheelt 2x een paar seconden met wisselen en kan er daarnaast voor zorgen dat je nét die aansluiting hebt in een fietsgroepje of net als eerste het loopparcours op kan stuiven, die je met een schoenwissel kwijt kan raken.
2 wisselen van schoenen, dus fietsschoenen aantrekken. Zeker bij een off-roadduathlon zou ik gewoon met fietsschoenen willen fietsen. Je zit veel steviger op je fiets, je hebt niet het risico dat je uit je teen-clips schiet met alle gevolgen van dien, zeker bij afwisselend staan-zitten -wat je bij MTB-en vaak doet- is dat gevaar groot.

De keuze hangt bij 'normale duatlons' af van de afstanden. Hoe korter de afstanden, hoe belangerker die ene seconde verlies wordt, zeker als je daardoor de aansluiting kan missen. Dus bij korte afstanden (5; 20; 2,5 en korter) niet schoenwisselen, bij langere afstanden zou ik wel schoenwisselen, maar bij offroad duatlons sowieso wisselen denk ik. Uhm, snap je het nog? :)

5

Re: Tips voor eerste cross duathlon

Etten-leur heb ik nog niet gedaan, maar Waalwijk al 2 keer. Mooi parcours, zitten zowel in het loop als ATB parcours mooie techniesche stukken in.
Schoenen zou ik hier gewoon wisselen per onderdeel. Dus na de eerste run schoen niet zomaar aan de kant smijten.

6

Re: Tips voor eerste cross duathlon

Schoenen wisselen als je geen zin hebt in blessures. Maar 2 zaken zijn eigenlijk wel minimaal een pre:

- loopschoenen met elastische veters (voor een low-budget oplossing gebruik je naaielastiek uit het Sorbo-rek in de supermarkt)
- fietsschoenen met klittebandsluiting of buckle

Met de huidige temperaturen wil je NIET met je halfbevroren vingers met veters hoeven klooien, zeker niet als je schoenen ook nog eens onder de bagger zitten. Succes met je deelname!