51

Re: Trainen na Covid vaccinatie

+3u getraind vandaag en nergens last van, nu de recuperatie nog een beetje in het oog houden maar als ik op mijn gevoel afga zal dit ook wel in orde zijn.

52 Laatst bewerkt door Louise (10-06-21 16:41:16)

Re: Trainen na Covid vaccinatie

mcguyver schreef:

Bij mij zat het in dezelfde week: maandag bloed geven en vrijdag de prik. Ik had meer last van het bloedgeven (en dat is al minimaal) dan van de prik.

Ik heb ondertussen ook bedacht dat ik beter maandag bloed kan geven en donderdag de prik, dan ben ik tegelijk van beide weer op dreef, in plaats van eerst het een en dan het ander - moet sowieso 7 dagen tussen zitten na de vaccinatie. Qua trainen komt dat ook wel okee uit, zo nodig extra rustig aan doen.

Louise

53

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Nog steeds geen enkele last gehad na de prik maar wel al 2x een bloedneus tijdens training, en ik denk dat er wel een verband is want heb in regelmaat wel een maar eigenlijk nooit op training.

54

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Gisteren m'n vaccinatie gekregen, vannacht naar Oostenrijk gereden en vandaag de Challenge Walchsee ronde gefietst. Op een iets stijve schouder na, geen enkel probleem. Ok beetje moe maar dat komt meer door de lange nacht/dag smile

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

55

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Louise schreef:
mcguyver schreef:

Bij mij zat het in dezelfde week: maandag bloed geven en vrijdag de prik. Ik had meer last van het bloedgeven (en dat is al minimaal) dan van de prik.

Ik heb ondertussen ook bedacht dat ik beter maandag bloed kan geven

Dat heeft zonder dat ik dat vooraf wist nog een reep chocola opgeleverd: het was vandaag Wereld-Bloeddonor-dag en dus kreeg ik een 'Thank You'-reep. Het was ook mijn 70e donatie en daarvoor kreeg ik ook nog twee cadeautjes, leuk hoor. Me ook nog laten informeren over plasmadonatie - interessant, ik overweeg het serieus.

Louise

56

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Vrijdag gevaccineerd. Dit weekend was ik een weekendje weg. Wel wat gefietst (met vriendin en haar dochter op de elektrische fiets, dus laag tempo) en gezwommen in het zwembad van het hotel. Alleen stijve schouder.
Gisteren voor het eerst hardgelopen. Wat een drama zeg. Hartslag meteen naar 160 en pas na 3 km ging hij naar 130. Mijn tempo lag op 6:20/km. Normaal zit mijn hartslag dan rond de 100. Toch mijn rondje afgemaakt. Ik dacht dat het aan de warmte lag. Maar thuis dacht ik dat het ook aan de vaccinatie kon liggen.
Wel is mijn rusthartslag tijdens het slapen naar beneden gegaan. Normaal 39,40 nu 35, 36.
Even in de gaten houden maar.
Even in de gaten houden maar.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

57

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Kan gisteren ook door de warmte komen zou ik zo denken.. ?

58

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Hedcandy schreef:

Kan gisteren ook door de warmte komen zou ik zo denken.. ?

Daar heb ik ook wel aan gedacht. Als het boven de 20 graden wordt is het wat mij betreft al te warm. Maar mijn hartslag is dan meestal wel wat hoger, maar zoveel….
Waarschijnlijk combinatie van.
Vanmorgen met zwemmen weer helemaal geen last. Zo met fietsen even zien hoe het gaat.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

59 Laatst bewerkt door rdlk (15-06-21 23:13:37)

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Ik heb vandaag mijn eerste Moderna prik gehad. Op wat lichte hoofdpijn en een licht beurse arm na merk ik er niet veel van. Zoals gepland ben ik een stukje gaan hardlopen en dit ging lekker, met een hele normale hartslag.
Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat :-)

60

Re: Trainen na Covid vaccinatie

@olaf2004 Mijn man had een week een behoorlijk verhoogde hartslag na vaccinatie. Zowel tijdens rust als inspanning. Nu is alles weer normaal. Komt goed!

61 Laatst bewerkt door Jörgen (17-06-21 11:49:20)

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Vandaag eerste Pfizer prikje gekregen, ik ben benieuwd. Tot nu toe nog niet veel van gemerkt, maar het is ook nog maar 5 uur geleden.

Update (dag later): gisteravond gezwommen na vaccinatie en nu nog nergens last. Alleen arm is klein beetje gevoelig, maar niet zo dat ik er bij het sporten of slapen last van heb.

Rusthartslag is iets hoger, maar dat kan ook komen door de warmte. Ik slaap al een paar nachten wat korter.

62

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Gisteren eerste pfizer prik gehad en s'avonds gefietst 70km. Schouder aan de kant van de prik deed zeer gisteravond.
Vannacht goed geslapen en bijna geen last meer.

63 Laatst bewerkt door Louise (19-06-21 12:02:57)

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Tweede pfizer goed doorstaan. Ik had minder last dan na de eerste, want mijn arm deed veel minder pijn nu. Ik voelde het wel een beetje, maar de vorige keer was het echt van een andere orde. Wat mij wel bevestigt in de indruk van toen dat de prik toen niet zo prettig was 'geland'.

Verder misschien aan het eind van de dag beetje moe en iets 'aangeslagen' luchtwegen, maar dat kan net zo goed komen door het benauwde weer enzo. In elk geval weer niks abnormaals. Ik kan het met sporten niet goed uittesten door last van een rib/rug, moet sowieso kalm aan doen, maar zou daar ook niet veel raars verwachten, hooguit ook wat lichte vermoeidheid.

Fijn om klaar te zijn nu!

Louise

64 Laatst bewerkt door ronnyke (19-06-21 12:16:26)

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Ik verwacht toch dat we deze winter ofz nog een 3e gaan krijgen zeker met de opkomst van de varianten, ze zijn ook al bezig deze te ontwikkelen dus... Maar dat zien we dan wel. Ik denk zelfs dat we naar de toekomst toe dit jaarlijks of periodiek zullen moeten laten doen maar dat hoop ik natuurlijk van niet.

65 Laatst bewerkt door Louise (19-06-21 12:48:33)

Re: Trainen na Covid vaccinatie

ronnyke schreef:

Ik verwacht toch dat we deze winter ofz nog een 3e gaan krijgen zeker met de opkomst van de varianten, ze zijn ook al bezig deze te ontwikkelen dus... Maar dat zien we dan wel. Ik denk zelfs dat we naar de toekomst toe dit jaarlijks of periodiek zullen moeten laten doen maar dat hoop ik natuurlijk van niet.

Oh, ja, dat verwacht ik ook, en zo bedoelde ik dat 'klaar' ook niet, hoor.  Met corona zijn we sowieso nog niet klaar. Voorlopig is het vaccineren voor mij wel klaar, en binnen 2 weken ben ik ook klaar genoeg om (voorlopig?) optimaal beschermd te zijn én zonder testen in aanmerking te komen voor 'groen licht' voor reizen en evenementen enzo.

Louise

66

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Ik had woenadagochtend mn eerste (pfizer).
's middags nog geswimrunt, nergens last van.
's avonds een stijve arm, donderdag ook. Maar als ik een zware training heb gehad voor mn armen voelen ze beiden zo, dus het viel mij mee.
Vrijdag had ik halverwege de werkdag wel zoiets van, geef me maar een boek op de bank, maar als je er geen aandacht aan geeft...
Ik ben wel wat snotteriger vrijdag en ook vandaag, maar met trainen vandaag verder niks opgemerkt.

67 Laatst bewerkt door MontanaMan (19-06-21 13:45:27)

Re: Trainen na Covid vaccinatie

ronnyke schreef:

Ik verwacht toch dat we deze winter ofz nog een 3e gaan krijgen zeker met de opkomst van de varianten, ze zijn ook al bezig deze te ontwikkelen dus... Maar dat zien we dan wel. Ik denk zelfs dat we naar de toekomst toe dit jaarlijks of periodiek zullen moeten laten doen maar dat hoop ik natuurlijk van niet.

Dat zou kunnen, maar dat hangt echt van veel factoren af. Hoe minder virus er is, hoe minder varianten er op zullen duiken, en coronavirussen muteren op zich niet snel. Er duiken nu alleen regelmatig nieuwe varianten op met andere eigenschappen omdat er verschrikkelijk veel virus aanwezig is.
De huidige vaccins zijn effectief genoeg tegen de meeste huidige en opkomende varianten. Er zijn een paar varianten waar de effectiviteit behoorlijk verminderd is, maar die varianten moeten ook nog eens besmettelijker zijn om dominant te kunnen worden, en dat lijkt niet het geval (bij de meesten).
Het meest effectief om een nieuwe variant de kop in te drukken, is om die te bestrijden in de omgeving waar die ontstaat. Vroege signalering is dus belangrijk (kiem surveillance). De meeste varianten ontstaan op plekken waar veel mensen dichtbij elkaar wonen en er al flinke mate van immuniteit is. Het is geen toeval dat dergelijke varianten zijn ontstaan in Manaus, townships in Zuid-Afrika en krottenwijken in India. Op dergelijke plekken moeten dus signaleringssystemen opgezet worden, en op dergelijke plekken is uitrol van aangepaste vaccins het meest effectief. Ik hoop dat de EU, VS, VK op den duur hun voorraden in gaan zetten op een dergelijke manier, ipv massaal de eigen bevolking vaccineren.

Maar men weet ook nog niet hoe lang de vaccins werkzaam zijn. Dit wordt vaak nog achteraf aangepast bij vaccins. Verschillende vaccins die vroeger 5 jaar geldig waren, zijn nu 10 jaar, 25 jaar of levenslang geldig. Ze zijn niet verandert, het inzicht is toegenomen met de tijd. Hoe dat met de coronavaccins zit is een beetje koffiedik kijken, maar de verschillende trials zijn al bijna een jaar (Pfizer, Moderna) of ruim een jaar (Oxford) bezig en ik heb nog geen geluiden gehoord dat de effectiviteit in die studies afneemt. In de Oxford studie hebben ze inmiddels wel een derde prik gegeven, maar dat was vooral om te kijken wat het effect is van een tweede booster, en wat het effect is van een booster na lange tijd (7-8 maanden). Op dat moment (maart) was er nog steeds niemand in de Oxford studie opgenomen geweest met Covid, en was er dus ook nog geen enkele aanwijzing dat de effectiviteit tegen ernstige Covid al terugliep (een jaar na de eerste prik).

Gelukkig zijn de vector vaccin platforms (Oxford/AZ en Janssen) en mRNA platforms (Pfizer en Moderna) dusdanig dat binnen een paar dagen een aangepast vaccin gemaakt kan worden. En productie op schaal duurt dan enkele weken (mRNA) tot een paar weken langer (vector vaccins, productie is iets langer volgens mij).

Maar hoe het allemaal zal lopen, dat zien we inderdaad dan wel smile Voor mij persoonlijk zal elk jaar een prik geen probleem zijn, ik heb zo vaak prikken gehad voor mijn werk in Afrika dat ik al aan mijn tweede gele boekje toe ben. Maar ik kan me voorstellen dat veel mensen er niet naar uit zullen kijken.

68

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Ik heb gisteren mijn tweede prik met Pfeizer gehad, en ik heb wel iets meer last dan de vorige keer. Naast de bekende pijnlijke arm ben ik vandaag al de hele dag futloos / slaperig. Mijn lichaam is duidelijk ergens mee bezig smile Ik ga straks extra vroeg naar bed en dan hoop ik dat het morgen weer over is. Misschien morgenavond weer licht sporten, afhankelijk van hoe ik me voel.

69

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Oei, ik krijg vrijdag de tweede Pfizer. En zaterdag en zondag redelijk zware loop resp. rit.

Je moet sneller dan de klos zijn.

70

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Zaterdag 1e Pfizer gehad. Alleen zere arm 1 dag en moe een paar dagen.

71

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Afgelopen vrijdag, de 25e juni, mijn tweede Pfizer gehad. Dit keer geen pijnlijke arm. Goeie prikster gehad dus. Zaterdag en zondag tijdens het sporten ging het flut en voelde het flut. Maar ja, waar lag het aan? Het kan Pfizer geweest zijn. Maar ook druk op het werk en prive. Ook kan het de warmte geweest zijn. Tot slot zowel vrijdagavond als de zaterdagavond een aantal Belgische biertjes gehad. Ik kan het jullie dus niet vertellen. Wat waren de klachten dan? Tijdens het hardlopen was het na 20 min gedaan. De benen en mijn geest waren het eens met elkaar en het resultaat was dat ze samenspanden en mijn tempo deden dalen van 5 min/km naar 6 min/km. Hartslag was ook veel te hoog. Zondag op de fiets idem dito: Maar op de fiets kun je hier en daar nog in iemands wiel hangen maar ik merkte echt dat het zwaar voelde. Toen ik later de gegevens mijn hartslag doornam was die perfect. 3 uur lang op lage hartslag gefietst terwijl ik zat te sterven. Een perfect voorbeeld van het numeriek goed doen maar het tegenovergestelde ervaren. Ik heb het vaker gezegd maar ik ga het nu echt doen: een tijdje kalm aan doen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

72

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Ik krijg mijn 2e Pfizer volgende week na de volledige triatlon dus ga ik zowiezo in rust zijn wat me goed uitkomt, mocht er toch iets zijn van bijwerking.

73

Re: Trainen na Covid vaccinatie

mcguyver schreef:

Afgelopen vrijdag, de 25e juni, mijn tweede Pfizer gehad. Dit keer geen pijnlijke arm. Goeie prikster gehad dus. Zaterdag en zondag tijdens het sporten ging het flut en voelde het flut. Maar ja, waar lag het aan? Het kan Pfizer geweest zijn. Maar ook druk op het werk en prive. Ook kan het de warmte geweest zijn. Tot slot zowel vrijdagavond als de zaterdagavond een aantal Belgische biertjes gehad. Ik kan het jullie dus niet vertellen. Wat waren de klachten dan? Tijdens het hardlopen was het na 20 min gedaan. De benen en mijn geest waren het eens met elkaar en het resultaat was dat ze samenspanden en mijn tempo deden dalen van 5 min/km naar 6 min/km. Hartslag was ook veel te hoog. Zondag op de fiets idem dito: Maar op de fiets kun je hier en daar nog in iemands wiel hangen maar ik merkte echt dat het zwaar voelde. Toen ik later de gegevens mijn hartslag doornam was die perfect. 3 uur lang op lage hartslag gefietst terwijl ik zat te sterven. Een perfect voorbeeld van het numeriek goed doen maar het tegenovergestelde ervaren. Ik heb het vaker gezegd maar ik ga het nu echt doen: een tijdje kalm aan doen.

Herkenbaar verhaal, althans na m'n eerste prik heb ik een week last gehad van zware benen. M'n hartslag was prima en paste bij de inspanning, maar lopen en fietsen ging evengoed niet van harte. Zwemmen ging dan wel weer prima.

74

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Vandaag een bericht gelezen dat als je gevaccineerd bent met Pfizer of Moderna je geen 3e prik meer nodig hebt voorlopig.

75

Re: Trainen na Covid vaccinatie

mcguyver schreef:

. Maar ook druk op het werk en prive. Ook kan het de warmte geweest zijn.
Tot slot zowel vrijdagavond als de zaterdagavond een aantal Belgische biertjes gehad :
die smaken het beste met de warmte wink !

Ik heb het vaker gezegd maar ik ga het nu echt doen: een tijdje kalm aan doen:
Dat is verstandig als ik mezelf bekijk nu.