1

Onderwerp: Voorstellen

Hallo allemaal,

Na veel anoniem meelezen, nu maar eens voorstellen.
Jarenlang al de wens/droom om ooit een triathlon te kunnen doen. In de familie zijn er een aantal ironmannen en dat heeft mij altijd al gefascineerd.

Hardlopen doe ik al jaren fanatiek. Soms een paar maanden of jaartje iets minder om vervolgens weer serieus naar een mooi doel te werken. Dat heeft geleid tot totaal 12 marathons, waarvan april dit jaar de laatste op eigen gelegenheid. In oktober staat de Rotterdam marathon weer op de planning, hopelijk kan het nu wel doorgaan.

In een van die jaren ben ik door een knieblessure in aanraking gekomen met fietsen. En dat fietsen ben ik blijven doen, eigenlijk ook steeds fantieker. Diverse mooie toertochten gereden, bijvoorbeeld de Marmotte en volgende week het Alpenbrevet. Meerdere dagen achter elkaar ritten van 8 uur zijn ook prima te doen, in de bergen dan. Ritten van 150-200km in ons polderlandschap zijn voor mij vooral een mentale kwestie, na 4 uur ben ik er wel klaar mee.

En dus ontbreekt er nog maar 1 sport. Vol goede moed in het najaar 2020 begonnen met een borstcrawl cursus. Eind van de cursus...zwembaden dicht. Vanaf juni dit jaar maar weer een beetje zelf aan het spartelen gegaan en vandaag voor het eerst 2000m non-stop gezwommen in het zwembad. Een begin is gemaakt. Technisch lijkt het nog nergens op en qua snelheid ook niet, maar duurvermogen opbouwen naar 3,8km heb ik wel vertrouwen in.

Doel is dan ook een hele triathlon in augustus 2022.

Meteen een vraagje; nog een zwemcursus doen of eerst verder opbouwen aan de basis? Of beide tegelijk?

Groet, Erik

2

Re: Voorstellen

Welkom! Ambitieus doel, maar met al royale loop- en fietservaring wel haalbaar, lijkt me. Heb je al een hele in gedachten voor volgend jaar?

Ik zou wel zeggen: zorg dat je het lange fietsen in Nederland leuk gaat vinden, want je zult heel wat vlakke uren moeten maken in de aanloop naar die 180 km. En in september eens de sfeer snuiven van een triathlon, een 1/8e of een kwart bijvoorbeeld? Er zijn er zat waar nog plek is, volgens mij.

erikd schreef:

Meteen een vraagje; nog een zwemcursus doen of eerst verder opbouwen aan de basis? Of beide tegelijk?

Het hoeft elkaar niet uit te sluiten, maar je prioriteit zou volgens mij bij techniek moeten liggen. Als je nog maar net begint heb je daar het meest bij te winnen. Duur opbouwen bij zwemmen is niet zo moeilijk, en uiteindelijk gaan je snelheid en de zwaarte van de 3,8 kilometer bepaald worden door je techniek. Tenzij je een enorm natuurtalent bent, kun je nog jaren vooruit met het verbeteren van je techniek. Ikzelf borstcrawl nu tien jaar, met regelmatig cursussen en video-analyses enzo, en ik had net voor de eerste lockdown dankzij een goeie cursus nog een aardige stap gezet. Sindsdien is de regelmaat er wat uit, maar
Ik weet niet  hoe vaak je kunt zwemmen, maar stel dat dat bijvoorbeeld drie keer per week is, dan zou ik zeggen: één techniekles/cursus, één keer daar serieus mee oefenen, dus een techniektraining ('huiswerk maken'), en één keer rustige duurtraining - waarbij je ook technnisch netjes zwemt. Ofzoiets, en als dat haalbaar is natuurlijk. En leuk - houd het vooral ook leuk, zo veel trainen, anders is een jaar heel lang!

Groet,

Louise

3

Re: Voorstellen

Valt me idd ook op aangezien er het afgelopen jaar veel vraag was naar wedstrijden er in veel nog veel plaatsen vrij zijn, voor de Covid zat alles bijna altijd vol terwijl nu...

4

Re: Voorstellen

ronnyke schreef:

Valt me idd ook op aangezien er het afgelopen jaar veel vraag was naar wedstrijden er in veel nog veel plaatsen vrij zijn, voor de Covid zat alles bijna altijd vol terwijl nu...

Ja, dat is mij ook opgevallen, er zijn er zelfs afgelast vanwege gebrek aan belangstelling (Hoeksche Waard). Ik dacht zelf dat het vooral door de onzekerheid en het corona-gedoe enzo kwam, maar Hedcandy zei in een ander topic dat het ook kan komen doordat er zo veel is doorgeschoven van voor de zomer naar nu, en er nu dus in korte tijd een heleboel wedstrijden doorgaan. Inderdaad een heel ander verhaal dan voorheen.

Louise

5

Re: Voorstellen

Erik welkom! Mooie doelen die gegeven je voorgeschiedenis wel haalbaar zijn. Welke hele triathlon ga je doen?

Verder wat Louise zegt over zwemmen. En als je duurtraining gaat doen zwem dan niet simpelweg een uur achter elkaar maar kijk hoe lang je nog met een goede techniek kan zwemmen. Liever 20 x 100 meter met een goede techniek dan 2 x 1000 waarbij je elke keer aan het einde aan het prutsen bent.

6

Re: Voorstellen

Je wilt zo fris mogelijk uit het water komen, en hoe beter je techniek is, hoe frisser je zult zijn. En je techniek zal snel minder worden zodra je vermoeid raakt, dus om die techniek er in te slijpen inderdaad liever 20x 100 dan 2x 1km.

7

Re: Voorstellen

Bedankt voor de tips!

Idee is om in te schrijven voor IM Copenhagen.
Zwemmen zal de focus hebben komende maanden. De tip om liever 20x100m te doen ga ik zeker toepassen. Ook hier goede verhalen over de zwemanalyse in Lelystad gelezen. Dat ga ik ook een keer doen.
Hoop standaard 2x per week te kunnen zwemmen.

Ondertussen lekker blijven fietsen en lopen.
A.s zaterdag het Alpenbrevet in Zwitserland, de goldtour. Ruim 200km met 5000+ hoogtemetertjes.

Gr Erik

8

Re: Voorstellen

Dat zal een lange dag worden! Succes!

9

Re: Voorstellen

Alpenbrevet is een aanrader gebleken! Prachtige omgeving om te fietsen.
Uiteindelijk 9 en een half uur over de 211km gedaan. Als dat nu ook eens de eindtijd op de hele volgend jaar wordt ;-)

10

Re: Voorstellen

Na alle mooie berichten van afgelopen weekend in Almere, veel inspiratie gekregen. Gefeliciteerd aan alle finishers!

Vandaag dan ook ingeschreven voor IM Copenhagen! Veel zin in de route hiernaar toe.

In oktober een zwemanalyse en inspanningstest bij Tri2one. Van daaruit lekker verder bouwen.

11

Re: Voorstellen

erikd schreef:

Vandaag dan ook ingeschreven voor IM Copenhagen! Veel zin in de route hiernaar toe.

In oktober een zwemanalyse en inspanningstest bij Tri2one. Van daaruit lekker verder bouwen.

Leuk ! De zwemanalyse bij Hylke is echt een aanrader.
Ga je ook een coaching bij hun doen ?

12

Re: Voorstellen

Dank Jeanette.
Ik laat coaching vooralsnog achterwege. Kosten/baten dingetje..

13

Re: Voorstellen

Kopenhagen is een mooie, heb hem zelf in 2019 gedaan, veel succes met je voorbereiding.

14

Re: Voorstellen

erikd schreef:

Dank Jeanette.
Ik laat coaching vooralsnog achterwege. Kosten/baten dingetje..

Begrijpelijk ...het tikt iedere maand natuurlijk aan .

15

Re: Voorstellen

Vandaag zwemanalyse gedaan op de nieuwe locatie in Amsterdam.
Geweldige ervaring om in een endless pool te zwemmen. Ik ben een beginner dus het was makkelijk voor Hylke om een 3-tal zeer gerichte ‘basis’ verbeterpunten te vinden. Na de tips zwom ik plotseling 10-15sec per 100m sneller. En het koste minder energie! Nu veel zelf oefenen en inslijpen.

Ook inspanningstest op fiets en loopband gedaan. De zones zijn in kaart gebracht zodat ik gerichter kan gaan trainen. Als verwacht meer in D1 en laag D2.

Uitstekende middag!

16

Re: Voorstellen

Leuk !

Ook al rest nog wat afwerking is het echt een toffe locatie .
Ik was er afgelopen woensdag , voor o.a een evaluatie met mijn coach .

De zwemanalyses/ personal / trainingen in de endlesspool zijn echt een aanrader .

17

Re: Voorstellen

Hallo allemaal, na een jaartje afwezigheid weer terug op het toneel met mooie triathlon plannen!

Augustus 2022 mijn eerste hele gedaan in Kopenhagen. Enorm genoten destijds!
Het jaar 2023 met name de focus op hardlopen met flinke verbetering in PR’s. De Boston marathon in april als hoogtepunt!

Voor 2024 heb ik ingeschreven voor IM Klagenfurt! Veel zin in de voorbereiding hierop. Hopelijk kan ik het zwemmen en fietsen qua niveau gelijk houden als in Kopenhagen en dan het lopen wel wat harder, dan zit er mogelijk een PR in.

Leuk om weer actief te zijn in deze mooie sport!

18

Re: Voorstellen

Welkom terug!

Klagenfurt lijkt me een hele mooie locatie voor een triatlon. Succes met de voorbereidingen.

19

Re: Voorstellen

Welkom!

Ga je ook nog andere wedstrijdjes doen als voorbereiding?