1

Onderwerp: IM Maastricht halve en FD 2022

Deze wedstrijd zal wellicht vrij populair zijn en worden bij veel Benelux triatleten dus maar eens een apart topic voor aangemaakt. Ikzelf doe er de FD word tegen dan hopelijk mijn 8e FD triatlon.

2

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Ik ben er bij.... beide dagen en in de voorbereiding.... en dit keer weer op mijn eigen onderdeel hoop ik.... als Teamleader voor het zwem parcours!

3

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Ik hoop dat het een populaire wedstrijd wordt. Voorheen had IM Maastricht veel last van concurrentie van Duitse IM's in de buurt en rond dezelfde tijd. Veel mensen hebben wedstrijden doorgeschoven dus die willen hem misschien wel doen, maar zitten al volgepland. Maar er zijn ook veel mensen die een wedstrijd willen doen, maar die geen plek kunnen vinden omdat wedstrijden al vol zitten vanwege doorgeschoven plekken. Ik denk dat Maastricht daar sowieso wel een of twee jaar van kan profiteren.
In het buitenland heerst heel erg het idee dat Nederland plat is, maar in IM Maastricht zaten wel 1200 hoogtemeters geloof ik, en verrast veel potentiele buitelandse deelnemers in een negatieve zin. En als ze Limburg kennen van het wielrennen, dan zullen ze ook twee keer denken om daar een ironman te doen, veel mensen willen toch een 'makkelijk' of snel parkoers doen.

Maar ik vond het een mooie wedstrijd om te doen! Volgend jaar geen hele voor mij, maar misschien de halve, al heb ik hier ook nog een voucher liggen voor een doorgeschoven halve, en 2 kwart triathlons.

4

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Ik zal dan een atypische triatleet zijn. Voor mij hoeft het helemaal niet vlak te zijn en zoek ik de hoogtemeters steeds op.
IM Nice, IM Cascais, Iron Lakes, Eupen,...
Dus deze wedstrijd is er zeker eentje die me aanspreekt

5

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Dat het niet vlak is weet ik en dus is het ook geen parcours voor mij om een snelle tijd neer te zetten, maar tja... het kan naar de toekomst toe toch ook niet altijd om vlakke parcours gaan en ik moet er ook eens een uitdaging in zien dus...

6

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Ik ga dan of voor vlak en een snelle tijd, of voor bergen en het avontuur. Maastricht is helaas beide niet.
Zal er vast wel zijn om aan te moedingen, een Ironman in eigen land trekt alleen al heel veel deelnemers en heb zoveel bevriende triatleten gesproken die zich gelijk inschreven.

7

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Ik ben benieuwd wat dit voor Ironman west-Friesland betekent? Daar was ook sprake van een full distance bij voldoende animo. Maar twee volledige Ironman wedstrijden in ons kleine kikkerlandje zal wellicht te veel zijn.
Maar ik hoop dan wel dat de 70.3 hier mag blijven, deze is gestart om meer deelnemers naar ons land te trekken voor Ironman, zodat er weer een full distance kon komen.

8

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

wilagro schreef:

Ik ben benieuwd wat dit voor Ironman west-Friesland betekent? Daar was ook sprake van een full distance bij voldoende animo. Maar twee volledige Ironman wedstrijden in ons kleine kikkerlandje zal wellicht te veel zijn.
Maar ik hoop dan wel dat de 70.3 hier mag blijven, deze is gestart om meer deelnemers naar ons land te trekken voor Ironman, zodat er weer een full distance kon komen.

Mijn hoop was ook dat er in Hoorn een hele zou komen. Die hoop is er nog steeds. Mijn plan is om volgend jaar mijn eerste hele te gaan doen en Hoorn zou mijn voorkeur hebben. Misschien maken ze het, net als in Maastricht, vlak voor de 70.3 bekend.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

9

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Zou mooi zijn eind September nog een hele... Maar daar zouden ze in Almere niet gelukkig mee zijn dan vrees ik :-)

10

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

ronnyke schreef:

Zou mooi zijn eind September nog een hele... Maar daar zouden ze in Almere niet gelukkig mee zijn dan vrees ik :-)

De "normale" datum voor Hoorn is eind juni. Dus als er een hele zou komen wordt dit in het begin van het seizoen en loopt het niet in de weg voor Almere.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

11

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

En als ze het bekend maken voor de 70.3, dan doen ze dat pas volgend jaar. Dus mocht het gebeuren, dan is de eerste hele niet eerder dan 2023.

12

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Ikzelf zou het enkel maar toejuichen als er nog een volledige bijkomt dus ik kijk er al naar uit.

13

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Ik heb me ingeschreven voor mijn eerste hele IM. De keuze was Kopenhagen of Maastricht. Toch voor Maastricht gekozen.
Nu planning maken en dan gaat het beginnen. Zin in, in de race maar ook de voorbereiding.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

14

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

olaf2004 schreef:

Ik heb me ingeschreven voor mijn eerste hele IM. De keuze was Kopenhagen of Maastricht. Toch voor Maastricht gekozen.
Nu planning maken en dan gaat het beginnen. Zin in, in de race maar ook de voorbereiding.

Mooi staan we samen aan de start, Kopenhagen heb ik ook al gedaan en is ook wel een mooie.

15

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Waarschijnlijk ga ik mijn startplaats voor volgend jaar Hoorn omzetten naar Maastricht .
Omdat ik afgelopen zondag al Hoorn heb gedaan voor Kika .

16

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Ik twijfel om me volgend jaar in te schrijven voor Maastricht.
Het parcours dat op de site van IM staat, is dit al definitief denken jullie. Fietsen zou hetzelfde zijn (x2) maar lopen lijkt toch helemaal anders. Ik zag ook dat het schema nog niet aangepast is, maar zaterdag is 70.3 en zondag IM dacht ik

17

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

In vergelijking met 2018 is het een compleet nieuw fietsparkoers, met ongeveer 2x zoveel hoogtemeters.
Voor de hele IM staat hetzelfde loopparkoers er op als in 2019, alleen de transitie is aan de overkant van de brug, dus de aanloop is iets anders. Voor de halve staat er inderdaad een compleet ander loopparkoers. Ik denk dat ze niet het hele weekend de looproute van de hele IM af kunnen zetten en zich dus op zaterdag voor de halve aan een op en neer parkoer houden. Apart dat ze het niet op een dag doen. De hele in Maastricht was nooit uitverkocht, en stopte daarom ook. Die heeft ook veel concurrentie van races in Duitsland in dezelfde tijd. Als alles op een dag is zou dat een hoop kosten schelen denk ik, en volgens mij is het dan nog zeker niet te druk op het parkoers.

18

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Dus ik neem aan dat de beide parcours op de site definitief zijn?
Ik weet dat het zwemmen dit jaar niet doorging, maar het is anders zwemmen in de Maas?

19

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Het parcours wat bij de halve staat is van dit jaar. Volgens mij hebben ze die nog niet aangepast. Vorig jaar waren ze daar ook niet zo snel mee. Het lijkt mij sterk dat ze de finish zone op 2 verschillende locaties opbouwen. Ik zou van het loopparcours van de hele uitgaan maar dat ook nog aangepast worden. Het zwemmen is wel zeker in de Maas.

20 Laatst bewerkt door Lennart73 (01-11-21 09:22:24)

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Mijn plan is om volgend jaar in Maastricht voor mijn eerste hele te gaan. Inschrijven doe ik nog niet want ik wil eerst kijken of mijn lichaam het volhoudt. Waarschijnlijk gaat die toch niet helemaal vol zitten dus nog alle tijd om in te schrijven.

21

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Lennart73 schreef:

Mijn plan is om volgend jaar in Maastricht voor mijn eerste hele te gaan. Inschrijven doe ik nog niet want ik wil eerst kijken of mijn lichaam het volhoudt. Waarschijnlijk gaat die toch niet helemaal vol zitten dus nog alle tijd om in te schrijven.

Train jij ook niet bij 3coach?

22

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Lennart73 schreef:

Het parcours wat bij de halve staat is van dit jaar. Volgens mij hebben ze die nog niet aangepast. Vorig jaar waren ze daar ook niet zo snel mee. Het lijkt mij sterk dat ze de finish zone op 2 verschillende locaties opbouwen. Ik zou van het loopparcours van de hele uitgaan maar dat ook nog aangepast worden. Het zwemmen is wel zeker in de Maas.

Ik vermoed dat de stroming van de Maas ook fel kan wisselen van dag tot dag

23

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

ronnyke schreef:
Lennart73 schreef:

Mijn plan is om volgend jaar in Maastricht voor mijn eerste hele te gaan. Inschrijven doe ik nog niet want ik wil eerst kijken of mijn lichaam het volhoudt. Waarschijnlijk gaat die toch niet helemaal vol zitten dus nog alle tijd om in te schrijven.

Train jij ook niet bij 3coach?

Nee, die coach ken ik niet. Ik ben mijn eigen coach dat lukt aardig tot nu toe.

24 Laatst bewerkt door Lennart73 (01-11-21 11:28:35)

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Nico0105 schreef:
Lennart73 schreef:

Het parcours wat bij de halve staat is van dit jaar. Volgens mij hebben ze die nog niet aangepast. Vorig jaar waren ze daar ook niet zo snel mee. Het lijkt mij sterk dat ze de finish zone op 2 verschillende locaties opbouwen. Ik zou van het loopparcours van de hele uitgaan maar dat ook nog aangepast worden. Het zwemmen is wel zeker in de Maas.

Ik vermoed dat de stroming van de Maas ook fel kan wisselen van dag tot dag

Inderdaad. Dit jaar was het wel heel extreem door de overstromingen, waardoor het zwemmen niet doorging.

25

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Normaal managen ze de stroming van de Maas wel door de sluizen in Belgie (zo veel mogelijk) te sluiten rond het evenement.
Dan is het redelijk relaxed zwemmen. Niks om je zorgen over te maken als je Ironman fit bent smile