26

Re: Nasleep Corona

Ondertussen 5 maanden na mijn Corona besmetting en eindelijk begint mijn lijf weer "normaal" te werken. Zichtbaar via de data van mijn horloge, maar zeker ook voelbaar. Nu 1 keer zwemmen en fietsen, plus 2 keer hardlopen in de week. Heel kort allemaal en zeker het hardlopen, maar dit gaat goed.
Nu heel rustig weer beginnen met opbouwen. Wellicht dat in september de 5150 in Hoorn haalbaar is. Lijkt mij een mooie uitdaging en goede leerschool voor de 70.3 van volgend jaar.

27

Re: Nasleep Corona

wilagro schreef:

Ondertussen 5 maanden na mijn Corona besmetting en eindelijk begint mijn lijf weer "normaal" te werken. Zichtbaar via de data van mijn horloge, maar zeker ook voelbaar. Nu 1 keer zwemmen en fietsen, plus 2 keer hardlopen in de week. Heel kort allemaal en zeker het hardlopen, maar dit gaat goed.

Dat is goed nieuws!

28

Re: Nasleep Corona

Fijn dat het weer op gang komt!

29

Re: Nasleep Corona

Aangezien mijn lichaam nog steeds moeite heeft met trainen en zeker het opbouwen van mijn trainingen, ben ik vandaag bij de sportarts geweest voor een inspanningstest.
Gelukkig is er niets beschadigd wat meetbaar is, dus mijn hart werkt volledig normaal en ook mijn longen laten een normale longfunctie zien.
Alleen met de test kwam naar voren dat mijn lactaatdrempel al op 135 slagen is, dat vind ik persoonlijk met mijn 46 jaar wel erg laag. Ook mijn Aerobe drempel is hierdoor erg laag, met 107 slagen.
Mijn duurttrainingen op de fiets dien ik dus uit te voeren met een hartslag van rond de 107 slagen en mijn hardlooptrainingen mogen iets van 10 slagen hoger.
Ik train dus blijkbaar (in elk geval dit jaar na mijn Covid besmetting) structureel tegen mijn omslagpunt aan. Geen wonder dat mijn lijf moeite heeft te herstellen.

30

Re: Nasleep Corona

Goed te horen dat er niks beschadigd is.
Was je max hartslag ook flink gedaald, of dat niet?
Hopelijk herstel je voorspoediger met het aanhouden van de nieuwe zones, niet alleen van training tot training maar ook overall.

31

Re: Nasleep Corona

Dat zijn zeker lage waarden, ja, komt dat ook door de naweeën van covid? Ik bedoel: weet je je omslagpunten (aerobe en/of anaerobe drempel) van daarvoor? Er komen ook 'zomaar' extreem lage (en hoge) waarden voor.
En kun je fietsen/hardlopen met zo'n lage hartslag?
En ja, zeker een voorspoedig(er) herstel gewenst!

Louise

32

Re: Nasleep Corona

Mijn eerder gemeten omslagpunt is 20 jaar geleden door een sportarts bepaald op 165 slagen. Afgelopen jaren had ik het idee dat daar niet heel veel afgegaan is, daar ik gemakkelijk een uur kon fietsen met een hartslag van 155. Blijkbaar zegt dat niet alles over het omslagpunt.
Verder zal het fietsen geen probleem opleveren, hardlopen wordt al iets lastiger, maar zal ook wel lukken. Grootste probleem zie ik met zwemmen voor me, daarbij is aangegeven dat het omslagpunt ongeveer 10 slagen lager is dan met fietsen, dus bij 125. Nog steeds lig ik echter niet heel ontspannen in het water, waardoor ik met een hele rustige schoolslag al boven dat punt zit.

33

Re: Nasleep Corona

Begrijp ik dan goed dat door (de nasleep van) corona je omslagpunt met minstens zo'n 20 slagen is gedaald? Dat is wel heftig.

Wat ik trouwens een klein beetje herken van mezelf (maar nooit iets over gelezen ofzo): mijn omslagpunt ligt nu ongeveer 15 slagen lager dan 20 jaar geleden, maar dat is niet geleidelijk gegaan, eerder met 'knikjes' en de grootste knik was ook toen ik flink ziek was geweest (ik ben in 2011 paar maanden zoet geweest met een ernstige vorm van gordelroos). In goede jaren daalt het niet - de laatste paar jaar is het stabiel. Ik bedoel: wat je overal leest is dat het met het ouder worden met een slag per jaar daalt, maar dat klinkt veel geleidelijker dan het bij mij is geweest.

Ik betwijfel trouwens of hartslagzones bij zwemmen lager liggen dan bij fietsen, dat heb ik nooit eerder gehoord, maar ik zwem zelf niet op hartslag. Sowieso zijn dat soort algemeenheden over verschillen tussen sporten gemiddeldes, met grote individuele verschillen.

Louise

34

Re: Nasleep Corona

Nee, door (waarschijnlijk) enkele jaren voornamelijk op en boven mijn omslagpunt te hebben getraind, is dat gebied 'goed' ontwikkeld. Hierdoor heb ik afgelopen jaren geen goede persoonlijke waardes kunnen vaststellen. Aangezien ik nog steeds een ftp test kan uitvoeren ver boven mijn omslagpunt, is dat zelf nog steeds niet zelfstandig nauwkeurig vast te stellen. Nu met de inspanningstest dus wel.
Verwachting van de sportarts is dan ook dat ik mijn omslagpunt al enige jaren te positief heb ingeschat en dat deze door de Corona nog een stapje verder gedaald is.
Wat ik alleen niet snap is mijn gemeten vermogens waarde ten opzichte van mijn hartslag op het omslagpunt. Volgens de meting was de 270 watt, bij hartslag 135. Echter gaat mij dat geen 10 minuten lukken bij die hartslag. Met 270 watt gaat mijn hartslag thuis op de trainer naar 155. En dat is weer de waarde die ik in mijn hoofd had qua omslagpunt.

35

Re: Nasleep Corona

wilagro schreef:

Wat ik alleen niet snap is mijn gemeten vermogens waarde ten opzichte van mijn hartslag op het omslagpunt. Volgens de meting was de 270 watt, bij hartslag 135. Echter gaat mij dat geen 10 minuten lukken bij die hartslag. Met 270 watt gaat mijn hartslag thuis op de trainer naar 155. En dat is weer de waarde die ik in mijn hoofd had qua omslagpunt.

Dat is raar inderdaad - iets klopt er dan niet. In 10 minuten fietsen op FTP moet je hartslag niet 20 slagen boven je omslagpunt zijn, sterker nog: fietsen met een hartslag 20 slagen boven je omslagpunt zou lood- en loodzwaar moeten zijn, als je het überhaupt al zou kunnen (ikzelf haal dat nooit; bij de meeste mensen is de afstand tussen omslagpunt en maximale hartslag kleiner dan 20).  Kun je het die arts vragen?

Enne: had je een masker op? Dat beïnvloedt de meting soms sterk.

Louise

36

Re: Nasleep Corona

https://www.ad.nl/gezond/te-zwaar-train … ~a272cded/

De titel van het artikel spreekt voor zich en het is natuurlijk ook allemaal heel logisch.

37

Re: Nasleep Corona

Dat is dus ook wat de sportarts aangaf. Bij mij was het dan ook dat ik onbewust te intensief mijn d2 training deed.
Nu veel minder en heel rustig aan, merk ik dat ik weer aan het opbouwen ben. Mijzelf hierbij neergelegd en gewoon aan het genieten van wat ik wel doe. Lees heel weinig hardlopen, maar wel meer fietsen en wandelen
Op dit moment acht ik de kans 50% dat ik de 70.3 westfriesland mee kan doen eind juni en als ik die al mee kan doen, dan zal mijn tijd net binnen de maximale tijd terecht komen.

38

Re: Nasleep Corona

Dank, interessant artikel, ik heb het meteen doorgekopieerd naar het forum van Fiets waar het ook over covid-nasleep ging. Er gaan ongetwijfeld nog een boel mensen mee te maken krijgen de komende tijd, gezien de 'let it rip'-strategie met omicron, dus belangrijk om te weten.

Gringo schreef:

De titel van het artikel spreekt voor zich en het is natuurlijk ook allemaal heel logisch.

Misschien wel logisch, maar wel heel heftig en naar en moeilijk om in de praktijk te brengen - sporters willen sporten!

@wilagro, goed dat er vooruitgang is! Jouw verhaal laat ook wel zien hoe veel geduld je nodig hebt voor dat opbouwen.

Louise

39

Re: Nasleep Corona

Zeker Louise, ik heb zelf begin januari covid gehad. Zeer milde klachten maar desondanks duurde het toch een paar weken voordat ik gevoelsmatig weer een beetje op niveau was. Wat jij beschrijft was op mij van toepassing; ik wist dat ik rustig moest opbouwen maar tijdens het sporten moest ik toch de neiging om harder te gaan onderdrukken.

40 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (03-03-22 11:12:05)

Re: Nasleep Corona

Heb het na 2 jaar toch ook eindelijk te pakken. Ben vooral heel moe geweest en flink verkouden.
De gevreesde impact op m'n longen blijft vooralsnog uit. Blij dat ik geboosterd ben en heb ook direct m'n astma-medicijnen opgeschroefd.

Heb het waarschijnlijk opgelopen na die lange trail. Helemaal verkleumd en redelijk uitgeput, doet toch wat met je weerstand. Dan had ik het al onder de leden, of de volgende dag bij Feyenoord in De Kuip en het openbaar vervoer erheen.

Baalde enorm omdat ik m'n verjaardag moest afzeggen en deze week eindelijk een langverwachte cursus zou hebben. Maar inmiddels wil ik vooral weer fit zijn en niet meer bang mijn man te besmetten.

41 Laatst bewerkt door mcguyver (03-03-22 16:52:30)

Re: Nasleep Corona

Ook ik heb het achter de rug. Ik had behalve lichte hoofdpijn nergens last van. Dat bleek ook uit de FTP test: midden in mijn coronaperiode fietste ik van 269W naar 304W. De hoofdpijn is vervelend. Die zweeft zo af en toe langs. Maar gelukkig het enige.

Je moet sneller dan de klos zijn.

42

Re: Nasleep Corona

Balen Linda , hoop voor je dat het qua klachten meevalt en je snel weer fit bent .

43

Re: Nasleep Corona

Beterschap, Linda!

44

Re: Nasleep Corona

Flink balen Linda, blijkbaar is uiteindelijk iedereen aan de beurt. Beterschap en volledig herstel gewenst!

45

Re: Nasleep Corona

Ja, dat is ook zo. Nu opeens zoveel mensen om me heen die de eerste besmetting meemaken.
Lijkt me verschrikkelijk als je een kwetsbare gezondheid hebt en er bijna niet meer aan kunt ontkomen.

Zelf nog steeds niet fit, voel me echt een dweil, terwijl ik 10 dagen geleden de eerste klachten had. Maar ook niet ziek en ik mag weer gewoon onder de mensen komen. Dus wat dat betreft positief! wink

46

Re: Nasleep Corona

Geen coronaklacht, maar wel waarschijnlijk een cyste op mn meniscus. Gisteren eindelijk de afspraak bij de sportarts gehad. Over 3 weken een MRI om helemaal 100% zekerheid te hebben. Het zou de klachten die ik de afgelopen 3maanden af en aan met hardlopen heb verklaren. Behoorlijk balen.

Hardlopen is dus voorlopig even van de baan. Ticket voor marathon Rotterdam verkocht.
Gelukkig mag ik nog wel fietsen (tot pijn) en vermaak me verder maar in de gym en in het zwembad.

47

Re: Nasleep Corona

davidr schreef:

Geen coronaklacht, maar wel waarschijnlijk een cyste op mn meniscus. Gisteren eindelijk de afspraak bij de sportarts gehad. Over 3 weken een MRI om helemaal 100% zekerheid te hebben. Het zou de klachten die ik de afgelopen 3maanden af en aan met hardlopen heb verklaren. Behoorlijk balen.

Hardlopen is dus voorlopig even van de baan. Ticket voor marathon Rotterdam verkocht.
Gelukkig mag ik nog wel fietsen (tot pijn) en vermaak me verder maar in de gym en in het zwembad.

he, das balen. Mooie kans om iedereen eraf te zwemmen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

48

Re: Nasleep Corona

Zeker balen, David - cyste op je meniscus, daar heb ik nog nooit van gehoord. Ontstaat dat zomaar - pech? En moet-ie dan weggehaald?

49

Re: Nasleep Corona

mcguyver schreef:
davidr schreef:

Geen coronaklacht, maar wel waarschijnlijk een cyste op mn meniscus. Gisteren eindelijk de afspraak bij de sportarts gehad. Over 3 weken een MRI om helemaal 100% zekerheid te hebben. Het zou de klachten die ik de afgelopen 3maanden af en aan met hardlopen heb verklaren. Behoorlijk balen.

Hardlopen is dus voorlopig even van de baan. Ticket voor marathon Rotterdam verkocht.
Gelukkig mag ik nog wel fietsen (tot pijn) en vermaak me verder maar in de gym en in het zwembad.

he, das balen. Mooie kans om iedereen eraf te zwemmen.

Hahaha misschien een keer in het midden van het veld uit het water big_smile

50

Re: Nasleep Corona

Louise schreef:

Zeker balen, David - cyste op je meniscus, daar heb ik nog nooit van gehoord. Ontstaat dat zomaar - pech? En moet-ie dan weggehaald?

Ik had er ook nog nooit van gehoord. Nee, het ontstaat niet zomaar, of nou ja soms wel. Meestal is de oorzaak reuma, knieartrose en/of meniscusletsel. Verder heb ik nergens last van dus ik ga me maar geen zorgen maken tot er definitief iets duidelijk is na de MRI. Omdat de klachten vooral komen na hardlopen klinkt het op zich wel logisch dat zo'n cyste de oorzaak is.

Weghalen kan, hoeft niet altijd geloof ik. Kan met een naald en dan leegzuigen maar dan kan het terugkomen. Kan ook operatief worden verwijderd.